Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0304 Bilag 11
Offentligt
2723128_0001.png
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Mail:
[email protected]
Mail:
[email protected]
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
cvr.nr. 45 81 25 10
[email protected]
www.dkfisk.dk
6. juni 2023
Ref.: OLL
Høring i EU Miljøspecialudvalget vedr. naturgenopretningsforordningen
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 2.
juni 2023 modtaget ovennævnte høring.
Indledningsvist skal DFPO henvise til vores tidligere fremsatte bemærkninger fra
høringssvar af 3. april 2023, som er vedlagt dette høringssvar som bilag, da vi ikke kan se,
at det skulle være afspejlet i notatet.
I forlængelse af vores bemærkninger fra ovennævnte tidligere indsendte høringssvar, må
DFPO desværre konstatere, at på trods af forbedringer i det udsendte kompromisforslag fra
Formandskabet, så vil forslaget potentielt resultere i at store dele af det danske trawlfiskeri
vil få frataget deres fiskerimuligheder. Som det anføres i notatet, vil der fortsat være risiko
for at fiskeriet påføres tab på op til 726 mio. kr. (mod 728 mio. kr. i det oprindelige forslag).
Forslaget indeholder hverken forslag til kompensation eller finansiering af kompensation til
fiskerne for disse tab.
DFPO kan tilslutte sig regeringens generelle tilgang til forordningen, men vi må desværre
konstatere at selv med de forslag til ændringer som Formandskabet kommer med vil
konsekvenserne for fiskerierhvervet blive alt for voldsomme. Det synes næsten omsonst at
nævne, men DFPO kan ikke undlade at nævne de voldsomme belastninger, erhvervet
udsættes for ved konstant at skulle forholde sig til og honorere nye krav om reguleringer på
havet. Bare fra Kommissionen er der i dette år udkommet et sæt ”anbefalinger” med
voldsomme opstramninger af fiskerireguleringen i havstrategi- og Natura 2000-områder.
Nu kommer en naturgenopretningsforordning med flere krav om reguleringer. Dertil kommer
national udlægning af ekstra 15 % havareal til vindmøller, hvorved 30 % af det danske
havareal er allokeret til vindmøller. DFPO kan tilslutte sig Tænketanken Havs synspunkt om
manglende sammenhæng og integration mellem naturgenopretningsforordningen og øvrige
kom (2022) 0304 - Bilag 11: Kopi af MOF alm. del - bilag 428: Henvendelse af 9/6-23 fra Danmarks Fiskeriforening om bemærkninger til naturgenopretningsforordningen
2723128_0002.png
reguleringer på havet – især havstrategidirektivet, men også udlægning af betydning og
konsekvenser af Natura 2000-områder.
DFPO finder derfor fortsat at forordningsforslaget kan få meget negative konsekvenser for
fiskerierhvervet, da forslaget indeholder en række ekstremt vidtgående mål, som det fortsat
er svært at forudse konsekvenserne af. Derfor kan vi desværre heller ikke anbefale, at
Danmark tilslutter sig Formandskabets kompromistekst – selv om der er forbedringer.
Med venlig hilsen
Ole Lundberg Larsen
Underdirektør, Danmarks Fiskeriforening PO
Bilag: Kopi af Danmarks Fiskeriforenin PO’s bemærkninger til forordning om naturgenopretning
2