Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0304 Bilag 11
Offentligt
2723129_0001.png
3. april 2023
Ref. HSL
Danmarks Fiskeriforening PO’s bemærkninger til forordning
om naturgenopretning
Resume: Nedenfor følger Danmarks Fiskeriforenings kommentarer til
Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om naturgenopretning (KOM (2022) 304),
Danmarks Fiskeriforening PO ser positivt på at der gennemføres en indsats for natur og
biodiversitet i dette forslag til forordning, og i fiskerierhvervet er vi indstillet på at levere vores
bidrag til den grønne omstilling og til et styrket havmiljø. Erhvervsfiskeriet udgør stadig en
væsentlig interesse på havet, og fiskeriet er med til at sikre sunde og klimavenlige fødevarer til
gavn for folkesundheden og fødevareforsyningen. Deruover leverer fiskeriet et vigtigt bidrag til
beskæftigelsen i havneområer overalt i EU.
Forordningsforslaget kan potentielt få meget negative konsekvenser for fiskerierhvervet, da
forslaget indeholder en række ekstremt vidtgående mål, som det på nuværende tidspunkt er svært
at forudse konsekvenserne af. Derfor skal en ny forordning ikke vedtages, før der er klarhed over
rækkevidden og de reelle konsekvenser af forordningen.
Forslaget beskriver ikke i tilstrækkelig grad konsekvenserne for erhvervsfiskeriet - herunder en
opgørelse af hvor store arealer, der vil blive påvirket af en regulering for genopretning. Der
mangler ligeledes en vurdering af miljømæssige og socioøkonomiske konsekvenser, som den
nødvendige regulering vil have. Det betyder samlet set, at det er umuligt at vurdere, om de
miljømæssige gevinster står mål med konsekvenserne for fiskerierhvervet, for fødevareforsyningen
i EU og for beskæftigelsen i landdistrikterne i EU
Realistiske og balancerede mål
En kommende forordning skal indeholde mål og tidsfrister, som er realistiske at opfylde samt
udformes på en sådan måde, at det stadig er muligt at drive et rentabelt fiskeri, som kan bidrage til
forsyningen af sunde og klimavenlige fødevarer. Som forslaget er nu, er de opstillede mål direkte
urealistiske, og målene vil ikke kunne gennemføres uden uacceptable følgevirkninger.
Set med fiskerierhvervets øjne bør forordningen indeholde krav om, at lokalsamfund og
interessenter altid inddrages i naturgenopretning, og at den private sektor inddrages i videst muligt
omfang, da dette vil skabe langtidsholdbare resultater med bred opbakning fra lokalsamfundet.
De meget store økonomiske konsekvenser, som forordningen vil medføre, er slet ikke håndteret.
Kommissionen bør derfor som minimum fremlægge en realistisk finansieringsplan, der kan
implementere forordningen. Beslutningsprocessen i forhold til bindende mål for naturgenopretning
skal være realistiske.
kom (2022) 0304 - Bilag 11: Kopi af MOF alm. del - bilag 428: Henvendelse af 9/6-23 fra Danmarks Fiskeriforening om bemærkninger til naturgenopretningsforordningen
2723129_0002.png
I fiskerierhvervet er vi ligeldes bekymret for, at de forskellige definitioner i forordningen ikke er
tilstrækkelig beskrevet hvilket medfører, at rækkevidden af forslaget er umuligt at vurdere. Der er
behov for at fastlægge en klar forståelse for, hvordan centrale begreber i udkastet vil skulle
fortolkes i praksis, samt hvad der reelt set forstås ved de forskellige begreber, der anvendes.
Det er samtidig yderst uhensigtsmæssigt, at forslaget lægger op til at fastsætte mål for områder,
hvor der ikke foreligger eksisterende baseline eller moniteringsplaner. Det er vigtigt, at der
foreligger tilstrækkelig viden om de forskellige indikatorer m.v., inden man fastsætter mål – dette
med henblik på, at sikre, at tiltag gennemføres mest effektivt.
Derudover er det afgørende, at en kommende forodning tilrettelægges sådan, at det afspejler
virkeligheden og behovet i de enkelte medlemslande, sådan at indsatser for naturen kan målrettes
og dermed gennemføres så omkostningseffektivt som muligt.
Anvendelsen af delegerede retsakter til at ændre i forordningens bilag er bekymrende. Disse
forhold bør analyseres nøje i forhold til medlemsstaternes mulighed for indflydelse efterfølgende.
Det bør overvejes om målene for genopretning med fordel kunne fastlægges i et direktiv fremfor i
en forordning, der vil give et langt større nationalt handlerum, og dermed sikre, at de enkelte
medlemsstater kan udforme en ambitiøs og omkostningseffektiv indsats for naturen.