Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0457 Bilag 9
Offentligt
2681393_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.3.2023
C(2023) 2123 final
Kære formand
Kommissionen takker Folketinget for dets begrundede udtalelse om Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af en fælles ramme
for medietjenester i det indre marked (europæisk retsakt om mediefrihed)
{COM(2022) 457 final}.
Kommissionen tager Folketingets betænkeligheder alvorligt og ønsker at komme med
nogle præciseringer vedrørende forslaget. Kommissionen håber, at disse vil være med til
at fjerne Folketingets betænkeligheder.
Generelt ønsker Kommissionen først at præcisere, at formålet med forslaget til den
europæiske retsakt om mediefrihed er at løse de problemer, der påvirker den måde,
hvorpå det indre marked for medietjenester fungerer. Indgreb i de enkelte uafhængige
redaktionelle beslutninger kan have negativ indvirkning på de europæiske mediers
økonomiske aktiviteter. Medietjenesteudbydere, der overholder standarderne for
redaktionel uafhængighed, og som overvejer at investere i levering af tjenester til
yderligere markeder, vil sandsynligvis blive afskrækket af en praksis, som indebærer en
høj risiko for indblanding i de medlemsstater, de overvejer at investere i. Der er
dokumentation for, at reguleringsmæssige og politiske tiltag rettet mod udenlandske
virksomheder har ført til, at de udenlandske medieejere har forladt visse lande.
Manglende gennemsigtighed med hensyn til medievirksomheder kan også hindre
medievirksomheder og andre mediemarkedsinvestorer i at træffe forretnings-
/investeringsbeslutninger på et informeret grundlag.
Disse problemer er blevet analyseret i konsekvensanalysen forud for forslaget, og der er
blevet redegjort for dem i Kommissionens rapporter om retsstatssituationen. Også det
uafhængige observatorium for mediepluralisme har påpeget dem. Problemerne vedrører
mange medlemsstater, men i varierende grad. Disse problemers grænseoverskridende
karakter og deres omfang kræver regulering på EU-plan, da de ikke kan løses effektivt
Hr. Kim Valentin
Formand for Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
DANMARK
C.C.: Hr. Henrik Dam Kristensen
Formand for Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DANMARK
kom (2022) 0457 - Bilag 9: Kommissionens svar på Folketingets begrundet udtalelse om forslag til forordning om mediefrihed
2681393_0002.png
ved hjælp af foranstaltninger, der vedtages af de enkelte medlemsstater. Derudover
kræver mange af de konstaterede problemer et tæt og effektivt samarbejde mellem de
uafhængige nationale medietilsynsmyndigheder, hvilket kun kan etableres på EU-plan.
I forslaget til den europæiske retsakt om mediefrihed anerkendes og bevares
medlemsstaternes beføjelser med hensyn til nyhedsmedier fuldt ud. Forslaget pålægger
ikke medietjenesteudbydere krav med hensyn til medieindhold. Beføjelsen til at regulere
nyhedsmedier ligger fortsat hos medlemsstaterne. Ved udøvelsen af disse beføjelser skal
medlemsstaterne undgå at skabe hindringer for medietjenesternes frie bevægelighed
inden for det indre marked eller skabe ulige konkurrencevilkår. Med henblik herpå
fastsættes der i forslaget principbaserede regler (f.eks. artikel 20 og 21). Derudover
giver forslaget udtrykkeligt medlemsstaterne mulighed for at vedtage mere detaljerede
regler på specifikke områder vedrørende bestemmelsen om medietjenester (artikel 1, stk.
3). Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet overholdes således.
Artikel 114 i TEUF udgør et passende retsgrundlag for foranstaltninger, der har til
formål at forbedre det indre markeds funktion. Dette retsgrundlag kan anvendes, når
forskelle mellem de nationale lovgivninger lægger hindringer i vejen for de
grundlæggende friheder og således har direkte indvirkning på det indre markeds
funktion eller forårsager betydelige konkurrencefordrejninger. Artikel 114 i TEUF kan
også tjene som retsgrundlag for at forhindre, at der opstår nye hindringer for det indre
markeds funktion som følge af, at de nationale lovgivninger udvikler sig forskelligt,
forudsat at det er sandsynligt, at der vil opstå sådanne hindringer, og at den pågældende
foranstaltning har til formål at forebygge dem. Det skal også bemærkes, at Den
Europæiske Unions Domstol har gjort det klart, at artikel 114 i TEUF kan tjene som
retsgrundlag – når betingelserne herfor er opfyldt – også hvis lovgivningsforslaget
berører andre politikområder, hvor traktaterne ikke udtrykkeligt tillægger EU
beføjelser
1
.
For så vidt angår betænkelighederne vedrørende specifikt artikel 5 (public service-
medieudbydere) forsikrer Kommissionen Folketinget om, at forslaget ikke berører
medlemsstaternes kompetence til at fastlægge public service-mediernes opgaver og yde
finansiering til varetagelsen af disse opgaver, således som det anerkendes i
Amsterdamprotokollen. Forslaget indeholder navnlig ikke nærmere detaljer om, hvordan
finansieringen skal ydes, og hvordan den svarer til den public service-opgave, som den
enkelte medlemsstat har fastlagt. Forslaget indebærer ikke en fuldstændig harmonisering
af de kriterier, der gælder for public service-mediers opgaver, organisation og
finansiering, hvilket kunne interferere med nærhedsprincippet og Amsterdamprotokollen.
Denne løsning blev forkastet, således som det fremgår af den konsekvensanalyse, der
ledsager forslaget. Formålet med artikel 5 er at forhindre konkurrenceforvridning
forårsaget af stater, der påvirker markedsdynamikken ved hjælp af public service-
medier. Artiklen er begrænset til nogle få specifikke aspekter af offentlig radio- og tv-
virksomhed og udgør desuden en minimal harmonisering.
1
Dom af 12. december 2006, C-380/03, præmis 92.
kom (2022) 0457 - Bilag 9: Kommissionens svar på Folketingets begrundet udtalelse om forslag til forordning om mediefrihed
2681393_0003.png
For så vidt angår forslagets artikel 6 ønsker Kommissionen at påpege, at det indre
mediemarked i stigende grad er blevet digitalt, eftersom medietjenester leveres og tilgås
via internettet, som i sagens natur er grænseoverskridende, uanset sprogforskellene. Som
forklaret i konsekvensanalysen er spørgsmålet om tilgængeligheden af kvalitetsindhold
ikke begrænset til de enkelte nationale markeder. Digitaliseringen har medført en
ændring i den måde, hvorpå borgerne får adgang til og forbruger medieindhold. Da
forbrugerne har ret til at købe produkter, der opfylder de fælles sikkerhedsstandarder på
det indre marked, bør de også kunne forvente medieindhold af høj kvalitet.
Medietjenesternes kvalitet er afgørende for at fremme tilliden til grænseoverskridende
tjenester og give medievirksomheder mulighed for at udvide deres aktiviteter.
I forslagets artikel 6, stk. 2, anføres det udtrykkeligt, at reglerne er "med forbehold af
nationale forfatningslove, der er i overensstemmelse med chartret".
Folketingets udtalelse er blevet stillet til rådighed for Kommissionens repræsentanter i
forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet og vil danne grundlag for disse
drøftelser.
Kommissionen håber, at ovenstående præciseringer besvarer de spørgsmål, som
Folketinget har rejst, og den ser frem til at fortsætte den politiske dialog.
Med venlig hilsen
Maroš Šefčovič
Næstformand
Thierry Breton
Medlem af Kommissionen