Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0489 Bilag 9
Offentligt
2721513_0001.png
NOTAT
Orientering om status for EU-trilog om as-
bestdirektivet og EU-formandskabets afsøg-
ning af forslag til revideret mandat om as-
bestdirektivet
6. juni 2023
J.nr.
KT
FIN
Folketingets Europaudvalg
orienteres
med dette notat om udviklingen i de aktuelle
EU-forhandlinger om asbestdirektivet.
Status for forhandlingerne
Europa-Kommissionen offentliggjorde sit forslag til revision af asbestdirektivet i
september 2022. Rådet vedtog sin generelle indstilling i december 2022, og den 26.
april vedtog Europa-Parlamentet (EP) sin betænkning om forslaget til asbestdirek-
tiv, som udgør EPs forhandlingsmandat til trilog.
Mens Rådets forhandlingsmandat holder sig inden for Kommissionens oprindelige
forslags rammer og anvendelsesområde, foreslår EP at udvide direktivet på en
række områder.
EP’s betænkning indeholder forslag om grænseværdien for asbest og målemetoder,
som indgik i Rådets generelle indstilling fra 2022 og i regeringens forhandlingsop-
læg fra november. Betænkningen indeholder dog også flere nye elementer, som
Rådet ikke tidligere har forholdt sig til, og som heller ikke har været behandlet i re-
geringens oprindelige forelæggelse af sagen i november.
På den baggrund fremlagde det svenske formandskab et forslag til drøftelse af revi-
deret mandat til trilog fredag den 2. juni, som er et forsøg på at lægge en overord-
net (og flere steder ikke konkret) linje for Rådet på de af EP’s ændringsforslag,
som går ud over det oprindelige forslag. Det må forventes, at formandskabet på
Coreper den 7. juni vil gå mere i dybden med sit forslag, hvilket er efterspurgt af
Danmark og formentlig en række andre lande.
Formandskabet udelukker i sit udkast
flere af EP’s ændringsforslag på
forhånd. Det
må derudover forventes, at en række medlemslande vil have udfordringer med for-
skellige af EP’s
øvrige ændringsforslag, og at Rådets mandat derfor alene vil blive
moderat justeret. Kommissionen forventes at støtte Rådet i en sådan tilgang.
Dansk stillingtagen vil blive gjort endeligt op, når det står klart, hvilke elementer
der vil blive forhandlet videre om i de fortsatte trilogforhandlinger. Såfremt nogle
af disse elementer vil ligge uden for regeringens forhandlingsoplæg fra november,
vil regeringen vende tilbage og tage revideret forhandlingsoplæg i EUU.
kom (2022) 0489 - Bilag 9: Notat om udviklingen i de aktuelle EU-forhandlinger om asbestdirektivet
Nedenfor præsenteres den foreløbige danske holdning til de videre trilogforhand-
linger. Herefter gennemgås hovedtrækkene i de forskellige ændringsforslag, som
EP har fremsat, samt formandskabets forslag til Rådets reviderede mandat til de vi-
dere trilogforhandlinger på samme punkter.
Dansk holdning
Beskyttelse af arbejdstagere mod asbest er en vigtig dagsorden for den danske re-
gering. Regeringen bakker derfor også op om formandskabets bestræbelser på at
opnå en ambitiøs aftale med EP og er i udgangspunktet positivt stemt i forhold til
formandskabets anmodning om øget fleksibilitet ift. Rådets generelle indstilling.
Det gælder særligt ift. grænseværdien og overgangsperioden til mere moderne må-
lemetode, hvor Danmark jf. forhandlingsoplægget fra november kan være fleksible
ift. EP.
Danmark er også åben for at finde yderligere veje til at styrke beskyttelsesniveauet
for arbejdstagere. Da det nærmere indhold og detaljeringsgrad ift. flere af de nye
elementer fra EP fortsat er uafklarede, har regeringen imidlertid valgt at tage et par-
lamentarisk forbehold i Coreper, indtil der er mere klarhed over rækkevidden af de
af EP’s forslag, der vil blive en del af de videre trilogforhandlinger.
Denne tilgang
betyder, at regeringen til enhver tid i de videre forhandlinger har mulighed for at
komme tilbage til Udvalget og anmode om et revideret forhandlingsoplæg, hvis der
skønnes behov derfor.
Indholdet af EP’s forslag samt formandskabets forslag til revideret mandat
Som et af de væsentligste punkter, har EP foreslået
ændring af EU’s grænseværdi
for asbest, så den gældende værdi på 0,1 fibre/cm
3
ændres til 0,001 fibre/cm
3
. I til-
knytning hertil ønskes det, at man anvender
elektronmikroskopi som målemetode
ved kontrol af grænseværdien. Begge dele foreslås indført efter en overgangsperi-
ode på 4 år: I overgangsperioden skal grænseværdien kun skærpes 10 gange mod
100 gange ved fuld indfasning.
I formandskabets forslag til revideret mandat for Rådet lægges der op til at fast-
holde den 10 gange lavere grænseværdi, som Rådet og Kommissionen er nået til
enighed om. Der åbnes dog op for en yderligere skærpet grænseværdi og brug af
elektronmikroskopi, hvis det vurderes rimeligt og teknisk gennemførligt. Dette føl-
ger det hidtidige danske mandat i forhandlingerne.
Herudover har EP en række yderligere forslag, som ligger ud over Kommissionens
oprindelige forslag og uden for, hvad Rådet og regeringen tidligere har forholdt sig
til. Det gælder:
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde,
således at andre fibre med lignende
egenskaber som asbest også omfattes af direktivet. EP har også foreslået, at direkti-
vets anvendelsesområde udvides til også at omfatte udsættelse for asbest
uden for
arbejdet. I formandskabets udkast til revideret mandat for Rådet lægges der op til
åbenhed ift. at andre fibre med asbestlignende egenskaber medtages, mens det afvi-
ses, at direktivet også skal omfatte udsættelse uden for arbejdet.
Ophævelse af en eksisterende undtagelse i direktivet,
som tillader afvigelse fra en
2
kom (2022) 0489 - Bilag 9: Notat om udviklingen i de aktuelle EU-forhandlinger om asbestdirektivet
række krav i forbindelse med asbestarbejde, når der er tale om arbejde med spora-
disk og kortvarig udsættelse for asbest. Parlamentets ønsker i stedet sådanne lem-
pelser introduceret i branchespecifikke vejledninger. I formandskabets reviderede
mandat for Rådet lægges der op til åbenhed ift. dette forslag som led i et kompro-
mis.
Flere og mere detaljerede krav til blandt andet håndtering af asbest
af arbejdsta-
gere. EP ønsker bl.a. at specificere, hvilke beskyttelsesforanstaltninger der skal an-
vendes i forbindelse med asbestarbejde. I det reviderede mandat lægges der op til
åbenhed ift. dette forslag som led i et kompromis.
Nye krav i forbindelse med fjernelse og bortskaffelse af asbest.
Parlamentet ønsker
et generelt forbud mod genanvendelse, reparation og indkapsling af asbest. I stedet
skal asbestmaterialer som udgangspunkt fjernes. I det reviderede mandat lægges
der op til, at der arbejdes for at finde en løsning ift. dette element.
Udvidede krav til virksomhedernes notifikation
til myndighederne forud for asbest-
arbejde. Parlamentet ønsker, at virksomheder skal give mere detaljerede oplysnin-
ger om bl.a. beskyttelsesforanstaltninger, arbejdshygiejniske foranstaltninger og af-
faldshåndtering ifm. den eksisterende ordning om indberetning forud for, at et as-
bestarbejde påbegyndes. I det reviderede mandat lægges der op til en vis åbenhed
herfor, såfremt der kan findes en løsning med lavere detaljeringsgrad.
Brug af oplysninger fra screening for asbest i bygninger
i forbindelse med forun-
dersøgelse til asbestarbejde. EP ønsker, at den lovpligtige undersøgelse, som finder
sted forud for arbejdet, sker med inddragelse af resultater af en screening for asbest
i bygninger, som endnu ikke finder sted. Det forventes, at Kommissionen kommer
med et forslag herom snart. I det reviderede mandat afvises dette forslag med hen-
visning til, at man bør afvente forslaget fra Kommissionens på dette område, da
man ikke rigtig kan henvise til lovgivning, der ikke eksisterer endnu.
Certificering af virksomheder,
som laver asbestarbejde, herunder nye krav til de
ansattes uddannelse. I det reviderede mandat lægges der op til at åbenhed ift. dette
forslag som led i et samlet kompromis.
Videre proces
Rækkevidden af flere disse ændringsforslag er fortsat ikke afklaret, hvorfor dansk
stilling heller ikke er gjort endeligt op på alle områder. Drøftelsen på Coreper den
7. juni forventes at give nogle af disse svar. På EUU-mødet den 9. juni gives en
orientering om udfaldet af Coreper-drøftelsen samt om forventningerne til de vi-
dere forhandlinger med EP.
3