Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0495 Bilag 2
Offentligt
2714748_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. maj 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2022-72-0432
2532154
SAMLENOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
produktansvar
Notatet er en opdateret version af grund- og nærhedsnotat af 14. november
2022. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
KOM (2022) 0495
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 28. september 2022 et forslag til et nyt direktiv
om produktansvar. Direktivforslaget skal erstatte det gældende produktan-
svarsdirektiv, hvorefter en producent bærer et objektivt ansvar for skader,
der forårsages af en defekt ved producentens produkt. Formålet med direk-
tivforslaget er at revidere det gældende produktansvarsdirektiv, så det til-
passes fremkomsten af nye produkter, markedsaktører og øget genbrug af
allerede omsatte produkter, og dermed tilpasse direktivet til den digitale
udvikling og den cirkulære økonomi. Dette skal sikre, at produktansvarsdi-
rektivet fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende indre mar-
ked, fri bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem markedsaktører
og et højt niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og ejendom.
Med forslaget videreføres det objektive ansvar for skader forvoldt af defekte
produkter, som producenter er pålagt efter det gældende produktansvarsdi-
rektiv. Det foreslås at ændre en række af direktivets centrale definitioner,
herunder definitionen af ”produkt”, så det præciseres, at direktivet også
omfatter software, og at ændre i kredsen af ansvarlige erhvervsdrivende
med det formål at sikre, at der altid er en ansvarlig erhvervsdrivende i EU.
Side 1/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0002.png
Der foreslås desuden indført en række formodningsregler om et produkts
defekt og årsagssammenhængen mellem produktets defekt og den forvoldte
skade.
Regeringen er positiv over for intentionerne om at revidere produktansvars-
direktivet, så det fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende
indre marked, fri bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem mar-
kedsaktører og et højt niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og
ejendom. Regeringen ser positivt på intentionen om at sikre, at der altid er
en ansvarlig erhvervsdrivende i EU. Det er desuden hensigtsmæssigt med
en opdatering af de centrale definitioner i produktansvarsdirektivet for at
imødekomme usikkerheder om direktivets anvendelse på bl.a. nye teknolo-
gier.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da der for-
ventes at være behov for ændringer i produktansvarsloven, ligesom forsla-
get forventes at ville kunne medføre begrænsede statsfinansielle konsekven-
ser og administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Det svenske formandskab har fremlagt kompromisforslag, som regeringen
overordnet er tilfreds med.
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg.
2. Baggrund
Kommissionen har i 2016-2018 gennemført en evaluering af det gældende
direktiv nr. 85/374/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt
eller ved lov fastsatte bestemmelser om produktansvar (produktansvarsdi-
rektivet).
Evalueringen viser, at produktansvarsdirektivet generelt er et effektivt og
relevant instrument. Der peges dog også på tre uhensigtsmæssigheder ved
det gældende direktiv som følge af samfundsudviklingen siden direktivets
vedtagelse i 1985.
For det første
er det uklart, hvordan direktivets definiti-
oner og begreber skal anvendes på produkter i den moderne digitale øko-
nomi og den cirkulære økonomi. Det er bl.a. uklart, hvordan direktivet an-
vendes på software og produkter, der har brug for software eller digitale
tjenester for at kunne fungere, såsom intelligente enheder og selvkørende
køretøjer.
For det andet
er bevisbyrden en udfordring for skadelidte i kom-
plekse sager, f.eks. sager, hvor skaden er forvoldt af lægemidler, intelligente
Side 2/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
produkter eller produkter baseret på kunstig intelligens.
For det tredje
be-
grænser reglerne i overdreven grad muligheden for at fremsætte erstatnings-
krav, f.eks. som følge af selvrisikoen på 500 euro ved tingsskade.
Kommissionen har i 2020 offentliggjort en hvidbog om kunstig intelligens,
hvori bl.a. problemstillingen vedrørende direktivets anvendelse på digitale
teknologier er analyseret yderligere.
Europa-Parlamentet har desuden fremhævet behovet for ansvarsregler, der
er tilpasset den digitale verden, for at sikre et højt niveau af effektiv forbru-
gerbeskyttelse og lige vilkår med retssikkerhed for alle virksomheder, sam-
tidig med at høje omkostninger og risici for små og mellemstore virksom-
heder (SMV’er) og nystartede virksomheder undgås.
På den baggrund har Kommissionen ved KOM (2022) 495 af 28. september
2022 fremsat forslag til et nyt produktansvarsdirektiv. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 17. oktober 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Efter det gældende produktansvarsdirektiv er producenten erstatningsan-
svarlig for skader, der forårsages af en defekt ved hans produkt. Reglerne
skal tilskynde, at der ikke sælges produkter, der ikke lever op til de sikker-
hedskrav, som er fastsat i produktsikkerhedsreglerne.
Siden produktansvarsdirektivets vedtagelse i 1985 er der dog fremkommet
nye produkter (f.eks. software), markedsaktører (f.eks. onlinemarkedsplad-
ser) og øget genbrug af allerede omsatte produkter, som giver anledning til
spørgsmål om anvendelsen af det gældende direktiv. Det er bl.a. uklart, om
software, herunder kunstig intelligens, anses for et produkt efter det gæl-
dende direktiv. Derudover indebærer fremkomsten af onlinemarkedsplad-
ser, at forbrugere i EU i større omfang køber produkter fra lande uden for
EU, uden at der er en ansvarlig erhvervsdrivende i EU efter produktansvars-
reglerne.
Kommissionens forslag har overordnet set to formål.
For det første
skal pro-
duktansvarsdirektivet tilpasses udviklingen, så der tages højde for
Side 3/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0004.png
fremkomsten af nye produkter, markedsaktører og værdikæder.
For det an-
det
skal skadelidtes bevisbyrde lettes i komplekse sager, f.eks. når skaden
er forvoldt af lægemidler, intelligente produkter eller produkter baseret på
kunstig intelligens. Revisionen af produktansvarsdirektivet skal sikre, at di-
rektivet fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende indre mar-
ked, fri bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem markedsaktører
og et højt niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og ejendom.
Det foreslås at ophæve det gældende produktansvarsdirektiv og erstatte det
med et nyt direktiv. I forslaget videreføres det objektive ansvar for skader
forvoldt af defekte produkter, som producenter bærer efter det gældende
produktansvarsdirektiv. Direktivforslaget indebærer dog en række ændrin-
ger i forhold til det gældende produktansvarsdirektiv, herunder:
Opdatering af centrale definitioner, herunder produktdefinitionen, så
denne også omfatter software.
Udvidelse af kredsen af erhvervsdrivende, der bærer det objektive
ansvar, så bl.a. onlinemarkedspladser og erhvervsdrivende, der væ-
sentligt ændrer et allerede omsat produkt, omfattes.
Tilføjelse af adgang for skadelidte til bevismateriale.
Nye formodningsregler om et produkts defekt og årsagssammen-
hængen mellem produktets defekt og skaden i visse situationer.
Der lægges i direktivforslaget op til, at området totalharmoniseres, og med-
lemsstaterne må derfor ikke indføre strengere eller lempeligere bestemmel-
ser end fastsat i forslaget.
Det svenske formandskab har offentliggjort sit foreløbige udkast af 5. april
2023 til kompromistekst. De centrale ændringer i forhold til Kommissionens
forslag er gengivet i de enkelte afsnit nedenfor. Den endelige kompromis-
tekst vil kunne indeholde ændringer i forhold til formandskabets udkast til
kompromistekst.
3.1. Genstand og anvendelsesområde (artikel 1 og 2)
Forslaget fastsætter fælles regler for erhvervsdrivendes ansvar for skader,
der påføres fysiske personer, som er forårsaget af defekte produkter.
Forslaget finder anvendelse på produkter, der bringes i omsætning eller ta-
ges i brug 12 måneder efter direktivets ikrafttrædelse. Med formandskabets
kompromisforslag lægges der op til, at perioden ændres til 24 måneder.
Side 4/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0005.png
Forslaget viderefører det gældende produktansvarsdirektivs anvendelses-
område. Direktivet berører således ikke nationale regler om ret til regres
mellem to eller flere erhvervsdrivende, der hæfter solidarisk for produktan-
svaret efter direktivet, ligesom det heller ikke berører eventuelle rettigheder,
som en skadelidt kan have i henhold til nationale regler om ansvar i kon-
traktforhold eller om ansvar uden for kontraktforhold af andre grunde end
et produkts defekt, f.eks. garantiansvar eller culpaansvar.
3.2. Definitioner (artikel 4)
Forslaget indeholder en række definitioner, der dels er en videreførelse og
opdatering af de centrale definitioner i det gældende produktansvarsdirek-
tiv, herunder ”skade”, ”produkt” og ”defekt”, dels en tilføjelse af nye defi-
nitioner, herunder ”onlineplatform”. Definitionerne bygger hovedsageligt
på afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markeds-
føring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF, der
fastlægger fælles principper og referencebestemmelser, der skal anvendes i
den sektorspecifikke lovgivning vedrørende produkter. Afgørelsen indehol-
der bl.a. definitioner af ”fabrikant” og ”importør”. Derudover er nogle af
definitionerne baseret på definitioner i anden EU-lovgivning, herunder for-
ordningen om digitale tjenester og forslaget til forordning om kunstig intel-
ligens.
Det foreslås, at der ved et produkt forstås enhver løsøregenstand, selv om
genstanden er integreret i en anden løsøregenstand eller i en fast ejendom.
Definitionen omfatter tillige elektricitet, digitale produktionsfiler og soft-
ware, herunder AI-systemer. Herudover er en række af definitionerne uddy-
bet yderligere i betragtningerne, ligesom der er tilføjet eksempler på flere af
definitionerne.
3.3 Skade (artikel 5a)
Det foreslås, at der ved skade forstås materielle tab som følge af død eller
personskade, herunder lægeligt anerkendt skade for den mentale sundhed.
Derudover omfattes skade på eller ødelæggelse af ejendom, undtagen selve
det defekte produkt, et produkt, der er skadet af en defekt komponent af det
pågældende produkt, eller ejendom, der udelukkende anvendes til erhvervs-
mæssige formål. Tab eller beskadigelse af data, der ikke udelukkende an-
vendes til erhvervsmæssige formål, omfattes også.
Side 5/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0006.png
Der lægges desuden op til, at indirekte skadelidte er berettiget til erstatning
efter direktivet i det omfang, det følger af national ret.
3.4. Defekt (artikel 6)
Efter det gældende produktansvarsdirektiv lider et produkt af en defekt, når
det ikke frembyder den sikkerhed, som med rette kan forventes under hen-
syntagen til alle omstændigheder, herunder produktets præsentation og den
anvendelse af produktet, som med rimelighed kan forventes.
Det foreslås at videreføre den gældende bestemmelse og tilføje en række
nye omstændigheder, som kan tillægges betydning ved vurderingen af, om
et produkt er defekt. Det tilføjes bl.a., at der kan tages hensyn til produkt-
sikkerhedskrav (f.eks. krav til produktets udformning og virkningen på pro-
duktet af enhver evne til fortsat at lære efter ibrugtagningen). Tilføjelserne
afspejler produkternes skiftende karakter i den digitale tidsalder og EU-
Domstolens praksis.
Med formandskabets kompromisforslag lægges der op til, at et produkts
manglende evne til at opfylde sit formål om at forhindre skade inkluderes i
den udtømmende oplistning af omstændigheder.
3.5. Ansvarssubjekter (artikel 7)
Det foreslås at udvide kredsen af erhvervsdrivende, der er ansvarlige for
produktskader omfattet af direktivet for at sikre, at der altid er en virksom-
hed i EU, som kan holdes ansvarlig for defekte produkter, der købes direkte
fra fabrikanter uden for EU. Forslaget skal ses i lyset af den stigende tendens
til, at forbrugerne køber produkter direkte fra tredjelande, uden at der er en
fabrikant eller importør i EU.
Efter forslaget vil fabrikanten af et defekt produkt og evt. fabrikanten af en
defekt komponent, der er skyld i produktets defekt, først og fremmest være
ansvarlig for skader forårsaget af produktet. Hvis fabrikanten er etableret
uden for EU, er importøren og fabrikantens bemyndigede repræsentant an-
svarlige. Hvis både fabrikanten, importøren og fabrikantens bemyndigede
repræsentant er etableret uden for EU, er udbyderen af en distributionstje-
neste ansvarlig. Hvis ingen af de ovennævnte kan identificeres, eller de er
etableret uden for EU, er enhver distributør af produktet ansvarlig, hvis
denne ikke på anmodning identificerer den erhvervsdrivende eller person,
der har leveret produktet til distributøren. Udbyderen af en onlineplatform
kan ifalde ansvar under de samme betingelser som en distributør, hvis
Side 6/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0007.png
betingelserne i artikel 6, stk. 3, i forordningen om digitale tjenester i øvrigt
er opfyldt.
Det foreslås desuden, at enhver, der uden for den oprindelige fabrikants kon-
trol væsentligt ændrer et produkt, der allerede er bragt i omsætning eller
taget i brug, betragtes som fabrikant. Det følger af formandskabets kompro-
misforslag, at væsentlighedsvurderingen i første omgang foretages efter de
relevante produktsikkerhedsregler.
Med kompromisforslaget er der lagt op til at præcisere, at fabrikanten af et
produkt også er ansvarlig for skade forvoldt af en defekt komponent, hvis
den defekte komponent blev integreret i eller indbyrdes forbundet med pro-
duktet under fabrikantens kontrol.
3.6. Adgang til bevismateriale og bevisbyrde (artikel 8 og 9)
Efter det gældende produktansvarsdirektiv skal skadelidte bevise skaden,
defekten og årsagsforbindelsen mellem defekten og skaden. Dette udgangs-
punkt videreføres i direktivforslaget, dog med en række modifikationer.
Det foreslås således at indføre en række formodningsregler, der betyder, at
det vil skulle antages, at et produkt er defekt, eller at der er årsagssammen-
hæng mellem defekten og skaden, såfremt visse betingelser er opfyldt. Et
produkt antages f.eks. at være defekt, hvis skadelidte godtgør, at produktet
ikke opfylder de obligatoriske sikkerhedskrav, som er fastsat i lovgivningen,
og som har til formål at beskytte mod den skade, der er sket. Det foreslås
desuden, at der i visse nærmere bestemte tilfælde skal antages at være år-
sagssammenhæng mellem produktets defekt og skaden, f.eks. når der er ført
bevis for produktets defekt, og den forvoldte skade er af en art, der typisk
stemmer overens med den pågældende defekt.
Sagsøgte skal ifølge direktivforslaget have adgang til at afkræfte formod-
ningerne.
Direktivforslaget indeholder derudover regler om edition. Det foreslås såle-
des, at skadelidte (eller den, der fremsætter et erstatningskrav på vegne af
skadelidte) skal kunne anmode retten om under nærmere bestemte omstæn-
digheder at pålægge sagsøgte at fremlægge bestemte oplysninger, når ska-
delidte har tilstrækkeligt underbygget erstatningskravets berettigelse. Ad-
gangen til bevismateriale er dog begrænset til, hvad der er nødvendigt og
Side 7/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0008.png
forholdsmæssigt, ligesom de nationale domstole skal tage hensyn til, at for-
trolige oplysninger og forretningshemmeligheder beskyttes.
Med formandskabets kompromisforslag lægges der op til en mindre juste-
ring af editionsartiklens ordlyd, som dog ikke forventes at berøre det mate-
rielle indhold. Det er desuden præciseret i præamblen, at bestemmelsen ikke
berører øvrige spørgsmål vedrørende edition, herunder kravene til en editi-
onsanmodning eller sanktionerne mod manglende efterkommelse af et edi-
tionspålæg.
Bestemmelserne har ifølge præamblen om bevisbyrde og adgang til bevis-
materiale til formål at sikre en rimelig risikofordeling, idet det anføres, at
skadelidte ofte er meget vanskeligt stillet i forhold til fabrikanter med hen-
syn til adgang til og forståelse af oplysninger om, hvordan et produkt er
fremstillet, og hvordan det fungerer.
3.7. Ansvarsfritagelse (artikel 10)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs bestem-
melse om, at fabrikanten (eller en anden ansvarlig erhvervsdrivende efter
forslagets artikel 7) er ansvarsfri, hvis denne kan bevise, at der foreligger en
ansvarsfrihedsgrund. Oplistningen af ansvarsfrihedsgrunde svarer hovedsa-
geligt til det gældende produktansvarsdirektiv.
Det foreslås dog, at det ikke længere fritager for ansvar, at produktet hver-
ken var fremstillet med henblik på salg eller anden form for distribution i et
for fabrikanten erhvervsmæssigt øjemed eller fremstillet eller distribueret
som led i fabrikantens erhvervsvirksomhed. Det foreslås desuden, at den,
der væsentligt ændrer et produkt, er fritaget for ansvar, hvis den defekt, der
forårsagede skaden, vedrører en del af produktet, som ikke er berørt af æn-
dringen.
3.8. Reduktion af ansvar (artikel 12)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs regler om,
hvornår der kan ske nedsættelse eller bortfald af en erhvervsdrivendes an-
svar efter direktivet.
3.9. Forældelse (artikel 14 og 14a)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs regler om
forældelse. Skadelidtes krav på erstatning forældes således 3 år efter den
dag, da skadelidte fik eller med rimelighed burde have fået kendskab til
Side 8/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0009.png
skaden, defekten og identiteten af den ansvarlige erhvervsdrivende (relativ
forældelsesfrist). Forslaget berører ikke nationale regler om suspension eller
afbrydelse af forældelsesfrister.
Skadelidtes krav forældes dog senest 10 år efter, at det faktiske defekte pro-
dukt, der forårsagede skaden, blev bragt i omsætning, taget i brug eller væ-
sentligt ændret (absolut forældelsesfrist). Den absolutte forældelsesfrist
gælder dog ikke, hvis en anden sagsøger i mellemtiden har anlagt sag ved
en national domstol mod en ansvarlig erhvervsdrivende.
Med formandskabets kompromisforslag lægges der op til at præcisere, at det
er den skadelidte, som skal have anlagt en sådan sag. Det foreslås, at den
absolutte forældelsesfrist er 15 år, hvis skadelidte ikke har kunnet anlægge
sag inden for 10 år på grund af en personskades latenstid. Med kompromis-
forslaget lægges der op til at forlænge den absolutte forældelsesfrist i disse
tilfælde til 20 år.
3.10. Udviklingsskader (artikel 15)
Med kompromisforslaget lægges der op til at fastsætte krav til medlemssta-
ternes mulighed for at fravige forslagets bestemmelse om ansvarsfritagelse
ved såkaldte udviklingsskader. Der lægges desuden op til at indføre en sær-
lig procedure for notifikation af Kommissionen om sådanne fravigelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Direktivforslaget behandles samlet af Udvalget om det Indre marked og For-
brugerbeskyttelse (IMCO) og Retsudvalget (JURI). Udvalgene forventes at
vedtage deres fælles rapport om direktivforslaget i juli 2023.
Europa-Parlamentet har dog tidligere fremhævet behovet for ansvarsregler,
der er tilpasset den digitale verden, for at sikre et højt niveau af effektiv
forbrugerbeskyttelse og lige vilkår med retssikkerhed for alle virksomheder,
samtidig med at høje omkostninger og risici for små og mellemstore virk-
somheder (SMV’er) og nystartede virksomheder undgås.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget anført, at evalueringen af det gældende pro-
duktansvarsdirektiv viser, at merværdien af at have produktansvarsregler på
Side 9/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
EU-plan
i supplement til EU’s produktsikkerhedsregler er ubestridelig, da
produktansvarsreglerne tilskynder overholdelsen af produktsikkerhedsreg-
lerne.
Fælles EU-regler om produktansvar sikrer desuden et ensartet niveau af for-
brugerbeskyttelse og lige konkurrence mellem virksomheder fra forskellige
medlemsstater.
Det er ud fra tilsvarende betragtninger, herunder at forslaget er tiltænkt at
modernisere og erstatte det eksisterende produktansvarsdirektiv, regerin-
gens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Produktansvarsdirektivet er implementeret i produktansvarsloven (jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 261 af 20. marts 2007 med senere ændring).
Produktansvarsloven fastsætter det ansvar, der påhviler en
producent
og en
mellemhandler
for
skade
forårsaget af en
defekt
ved et
produkt,
der er pro-
duceret eller leveret af denne. Ved skade forstås personskade og skade på
ting, hvis den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er beregnet til
ikke-erhvervsmæssig benyttelse og hovedsagelig af skadelidte er anvendt i
overensstemmelse hermed (såkaldte forbrugertingsskader). Uden for loven
falder dermed såkaldte erhvervstingsskader, der alene er reguleret af det
ulovbestemte produktansvar.
Produktansvarsloven omfatter alene skade forårsaget af
produkter,
der er
defineret som enhver løsøregenstand, hvad enten denne er forarbejdet eller
er et naturprodukt, og uanset om genstanden er indføjet som en bestanddel
af en anden løsøregenstand eller en fast ejendom, herunder elektricitet.
Skade forvoldt af fast ejendom eller tjenesteydelser reguleres derimod ikke
af loven, men alene af det ulovbestemte produktansvar.
Ansvar efter loven kommer kun på tale, hvis det pågældende produkt er
de-
fekt.
Der er tale om en defekt, hvis et produkt ikke frembyder den sikkerhed,
der med rette kan forventes. Ved bedømmelsen heraf kan der tages hensyn
til alle omstændigheder, herunder produktets markedsføring, den anven-
delse af produktet, som med rimelighed kan forventes, og det tidspunkt da
produktet blev bragt i omsætning. Der er ikke tale om en defekt, alene fordi
der senere er bragt et bedre produkt i omsætning.
Side 10/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
Efter produktansvarsloven påhviler produktansvaret i første række
produ-
centen.
Producenten er den, der fremstiller et færdigt produkt, den, der frem-
bringer eller indsamler et naturprodukt, og den, der ved at anbringe sit navn
m.v. på produktet udgiver sig for at være dets producent. Som producent
anses desuden den, der som led i sin erhvervsvirksomhed indfører et produkt
i EU med henblik på videresalg, udlejning, leasing eller anden form for om-
sætning.
Kun under visse betingelser kan det ansvar, der påhviler producenten, over-
føres til en mellemhandler, hvorved forstås den, der erhvervsmæssigt brin-
ger et produkt i omsætning uden at anses som producent. Mellemhandleren
er således ansvarlig som producent, hvis det ikke kan konstateres, hvem der
i EU har produceret produktet, eller
ved produkter produceret uden for EU
hvem der har indført dette i unionen. Mellemhandleren kan dog ikke gøres
ansvarlig, hvis vedkommende inden rimelig tid giver skadelidte de fornødne
oplysninger om producenten eller importøren.
Ansvaret efter produktansvarsloven er som udgangspunkt
objektivt.
Produ-
centen skal således erstatte skade, der er forårsaget af en defekt ved et pro-
dukt, som er produceret eller leveret af denne. Skadelidte skal ikke godtgøre,
at producenten har handlet forsætligt eller uagtsomt, men skal påvise, at der
er indtrådt en skade, at der foreligger en defekt, og at defekten er årsagen til
skaden. Producentens ansvar er dog ikke et ubetinget objektivt ansvar, idet
producenten ikke er ansvarlig, hvis denne beviser, at der foreligger en an-
svarsfrihedsgrund. Producenten er bl.a. ikke ansvarlig, hvis det på grundlag
af den videnskabelige og tekniske viden på det tidspunkt, da produktet blev
bragt i omsætning, ikke var muligt at opdage defekten
dvs. hvis der fore-
ligger en udviklingsskade.
Mellemhandleren bærer et præsumptionsansvar. Mellemhandleren skal så-
ledes erstatte skader omfattet af loven, medmindre mellemhandleren kan
godtgøre, at skaden ikke skyldes dennes fejl eller forsømmelse.
Mellemhandleren bærer desuden et hæftelsesansvar. Mellemhandleren hæf-
ter således for skader omfattet af loven, i det omfang skaden skyldes fejl
eller forsømmelse begået af producenten eller tidligere mellemhandlere i
omsætningskæden.
Produktansvarsloven indeholder desuden bestemmelser om egen skyld,
flere ansvarlige og regres, loven ufravigelighed, forældelse m.v.
Side 11/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0012.png
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vil medføre behov for ændringer i produktansvarsloven.
Der vil være behov for at tilføje nye definitioner, ændre i de eksisterende
definitioner (f.eks. produkt) og ændre en række af lovens bestemmelser, her-
under bestemmelserne om den ansvarlige erhvervsdrivende, bevisbyrde, an-
svarsfrihed og forældelse. Derudover vil der være behov for at tilføje nye
regler om bl.a. parters og tredjepersoners fremlæggelse af oplysninger (edi-
tion) i sager omfattet af direktivet.
Det er uklart, om Kommissionens forslag er til hinder for en opretholdelse
af de danske regler om mellemhandlerens hæftelses- og præsumptionsan-
svar.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil kunne medføre begrænsede statsfinansielle konsekven-
ser, da det vurderes, at forslaget kan føre til en begrænset sagstilgang ved
domstolene. Eventuelle begrænsede merudgifter for det offentlige vil kunne
afholdes inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at virksomheder muligvis vil ind-
hente og opbevare større mængder data på deres produkter med henblik på
at undgå fremtidige søgsmål. Det bemærkes, at den administrative byrde ved
direktivet i dag er meget lav, og at det ikke forventes, at den vil blive forøget.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres
på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at de konkrete konsekvenser vil af-
hænge af den endelige udmøntning af direktivet og den danske implemen-
tering.
Side 12/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0013.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil føre til en bedre beskyttelse af danske forbru-
gere, bl.a. fordi forslaget bidrager til afklaring af en række uklarheder i pro-
duktansvarslovgivningen i lyset af samfundsudviklingen, herunder frem-
komsten af nye teknologier og nye led i distributionskæden. Forslaget med-
fører således, at bl.a. software er omfattet af produktansvarsreglerne, lige-
som det sigter mod at sikre, at der altid er en ansvarlig erhvervsdrivende i
EU.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at bidrage til et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i EU og
Danmark og at fremme den cirkulære økonomi ved at regulere produktan-
svaret i situationer, hvor produkter, der allerede er bragt i omsætning, væ-
sentligt ændres.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalgene for henholdsvis politi-
mæssigt og retligt samarbejde og for konkurrence, vækst og forbruger-
spørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension.
Generelle bemærkninger
Akademikerne hilser forslaget velkomment, idet en bedre beskyttelse af bru-
gere
i takt med udbredelsen af anvendelse af AI-software og systemer
vil kunne bidrage til yderligt at fremme anvendelsen af AI, hvor der både
opnås tryghed ved anvendelse af AI-systemer og software, som er produce-
ret i og uden for EU.
Dansk Erhverv anerkender, at Kommissionen med forslaget har fremsat et
gennemarbejdet forslag, som på mange måder er af god lovteknisk kvalitet.
Det er endvidere det hidtil mest ambitiøse forsøg på at lukke det hul i an-
svarskæden, som er opstået som følge af introduktionen af nye forretnings-
modeller for salg og formidling af produkter fra sælgere i tredjelande til EU-
forbrugere.
Dansk Erhverv ser det dog som en hovedopgave for den danske regering at
gøre det klart under de kommende rådsforhandlinger, at såfremt der blandt
medlemsstaterne kan findes politisk vilje til at ligestille importører og onli-
nemarkedspladser, der formidler salg af produkter mellem sælgere i
Side 13/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0014.png
tredjelande og europæiske forbrugere, så
kan
det faktisk ske i forbindelse
med revisionen af dette direktiv, da der ikke er en juridisk begrænsning.
Dansk Industri finder, at det gældende produktansvarsdirektiv som følge af
dets teknologineutrale bestemmelser i gennem mange år på et grundlag af
retssikkerhed har muliggjort teknologisk udvikling. Det gældende direktiv
lever op til sit formål og vil fortsat opfylde sit mål om at opstille fair og
afbalancerede ansvarsregler for skader forvoldt af defekte produkter. Det er
Dansk Industris opfattelse, at der ikke er et aktuelt behov for et nyt eller
revideret produktansvarsdirektiv. Balancen i det gældende direktiv, hvoref-
ter forbrugeren alene skal bevise den skete skade, at produktet er defekt og
årsagssammenhængen, bør opretholdes.
Forbrugerrådet Tænk er overordnet set positivt over for dele af forslaget.
Forbrugerrådet Tænk lægger væsentlig vægt på, at der ikke sælges defekte
produkter på det europæiske marked. Målet med lovgivning vedrørende de-
fekte produkter må derfor først og fremmest være at sikre, at produkter, der
sælges på det europæiske marked, er sikre, frem for at skulle håndtere virk-
ninger af defekte produkter i en efterfølgende produktansvarssag. Forbru-
gerrådet Tænk er dog positivt overfor, at der i det fremsatte forslag lægges
op til en udvidelse af den kreds, et produktansvarskrav kan rettes mod.
Forsikring & Pension er grundlæggende enig i ønsket om at tilpasse det nu-
værende direktiv til den digitale tidsalder. Forsikring & Pension er desuden
enige i, at immaterielle produkter som software mv. fremover omfattes af
reglerne, samt at den cirkulære økonomis fokus på genbrug også får en plads
i direktivet. Forsikring & Pension er endvidere enig i ønsket om, at der altid
er en virksomhed i EU, der kan holdes ansvarlig for defekte produkter, der
købes direkte fra fabrikanter uden for EU. En generel ændring af bevisbyr-
dereglerne, som synes at være en udfordring i dét, der defineres som kom-
plekse sager, afspejler dog ikke nødvendigvis proportionalitetsprincippet og
hensynet til både forbrugere og virksomheder.
Forsikring & Pension er bekymret over, at der er tale om totalharmonisering,
som ikke levner mulighed for national tilpasning trods store forskelle mel-
lem de enkelte EU-lande. Det er f.eks. uklart, om der med direktivet forven-
tes samme kompensationsniveau på tværs af EU.
Definitioner (artikel 4)
Side 14/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0015.png
Akademikerne
mener, at det bør tydeliggøres, at ”fysiske personer” omfatter
både arbejdstagere og forbrugere. Akademikerne finder det positivt, at det i
forslaget er fremhævet, at personskade også kan være psykiske skader (”læ-
geligt
anerkendt skade for den mentale sundhed”), og støtter, at kompensa-
tionsniveauet fastsættes nationalt.
Dansk Erhverv opfordrer til at søge det afklaret, om der er overensstem-
melse mellem definitionen af et produkt i forslaget og definitionen i øvrige
retsakter, herunder produktsikkerhedslovgivningen.
Dansk Industri finder det af hensyn til klarhed hensigtsmæssigt, at indlejret
software foreslås omfattet af forslagets definition af et produkt. Producenter
af produkter med indlejret software kan dog være underlagt forskellig sek-
torspecifik regulering, der stiller krav til produkternes sikkerhed. Det er der-
for ikke fair og rimeligt, at producenterne skal holdes objektivt ansvarlige
for skader forårsaget af cyberangreb eller af forbrugeres misbrug af produk-
ter, der fremkalder sårbarhed over for cyberangreb.
Dansk Industri finder derimod ikke, at produktdefinitionen bør omfatte
stand-alone software. Det vil på uhensigtsmæssig måde udvide direktivets
anvendelsesområde og logik samt skabe praktiske problemer i forhold til
direktivets øvrige begreber, f.eks. hvad der anses for en defekt.
Dansk Industri mener desuden, at produktansvarsdirektivet alene bør gælde
for død, personskade og tingsskade. Tab eller ødelæggelse af data og psyki-
ske skader bør derfor ikke omfattes af ansvaret. Selvrisikoen på 500 euro
ved tingsskade bør opretholdes, da den effektivt begrænser antallet af rets-
sager om meget små beløb. Medlemsstaternes mulighed for at begrænse det
samlede ansvar for personskader og død som følge af serieskader bør desu-
den opretholdes, da et maksimumbeløb vil kunne bidrage til at begrænse
virksomhedernes forsikringspræmier.
Forsikring & Pension
finder definitionen ”lægeligt anerkendt skade for den
mentale sundhed” uklar, herunder om definitionen indebærer, at mental
skade i sig selv er omfattet, eller om det kun er tilfældet, når skaden er i
tilknytning til en fysisk personskade.
Ret til erstatning (artikel 5)
Akademikerne
finder, at det bør præciseres, at der med ”en person, der hand-
ler på vegne af en eller flere
skadelidte” også menes juridiske personer,
Side 15/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0016.png
f.eks. arbejdstageres repræsentanter, faglige organisationer og øvrige inte-
resseorganisationer.
Ansvarssubjekter (artikel 7)
Dansk Erhverv mener, at onlinemarkedspladser skal kunne pålægges ansvar
for skader, der sker som følge af defekter ved produkter, som de mod beta-
ling formidler for sælgere i tredjelande til europæiske forbrugere. Dette på
linje med importører. Regeringen bør derfor fortsætte sit arbejde med at li-
gestille onlinemarkedspladser ansvarsmæssigt med importører, når online-
markedspladserne mod betaling formidler salg af produkter fra sælgere i
tredjelande til EU-forbrugere.
Dansk Erhverv bemærker desuden, at fabrikantens bemyndigede repræsen-
tant i forslaget ligestilles med importøren, selvom repræsentanten sjældent
har de samme pligter som importøren efter produktsikkerhedslovgivningen.
Dansk Erhverv anfører, at der i nogle tilfælde er angivet et tilfældigt navn
eller adresse på et produkt eller på den medfølgende dokumentation som
værende den bemyndigede repræsentant, hvorfor denne ofte ikke kan rets-
forfølges. En løsning kunne være at pålægge onlinemarkedspladsen at be-
kræfte oplysningen om den bemyndigede repræsentant og at sanktionere
manglende overholdelse af kontrolforpligtelsen med, at onlinemarkedsplad-
sen i så fald må bære repræsentantens ansvar.
Dansk Industri støtter samspillet mellem artikel 7, stk. 4, og artikel 10, stk.
1, litra g, hvorefter den, der modificerer et produkt, er objektivt ansvarlig
undtagen for skader, der relaterer sig til en del af produktet, der ikke er om-
fattet af den foretagne modifikation. Der bør dog udarbejdes et sæt retnings-
linjer, der præciserer, hvad der udgør en ”væsentlig” modifikation.
Adgang til bevismateriale og bevisbyrde (artikel 8 og 9)
Akademikerne støtter, at det skal være væsentlig lettere for den enkelte at
føre en sag og bevis for skader som følge af AI-relaterede skader, f.eks. hvis
enkeltpersoner oplever sikkerhedsbrud eller forskelsbehandling i forbin-
delse med anvendelse af AI i en ansættelsesprocedure. Akademikerne finder
dog, at det vil være mere hensigtsmæssigt med en regel om omvendt bevis-
byrde. Den foreslåede formodningsregel, der er betinget af en række forud-
sætninger, gør det unødigt vanskeligt for skadelidte at anlægge en sag.
Side 16/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0017.png
Dansk Industri finder, at de foreslåede bestemmelser i artikel 8 og 9 om
editionspålæg og bevisbyrde medfører en meget klar forringelse af sagsøg-
tes retssikkerhed og en meget væsentlig forskydning af parternes retsstilling.
Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at en ligefrem bevisbyrde er tidssvarende
med henvisning til den enorme hastighed, hvormed kompleksiteten af pro-
dukter udvikler sig. Derfor bør man i produktansvarsager, som minimum for
så vidt angår teknisk, komplicerede produkter, indføre en omvendt bevis-
byrde. På den måde sikres, at alle forbrugere, der i forhold til komplicerede
tekniske produkter, må anses for svage, ikke får forringet deres retstilling.
Forsikring & Pension mener, at bestemmelsen om bevisbyrde kan give an-
ledning til uklarhed om, i hvilke typer sager bevisbyrden lempes, og forstå-
elsen af bestemmelsen bør derfor afklares.
Forældelse (artikel 14)
Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at det er tilstrækkeligt at forlænge foræl-
delsesfristen for udviklingsskader til 15 år, da udviklingsskader må antages
at kunne vise sig på et langt senere tidspunkt end de 15 år. Krav som følge
af udviklingsskader bør således kunne fremsættes uanset, hvornår et produkt
er bragt på markedet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har foreløbigt været behandlet på i alt 7 møder i Rådets arbejds-
gruppe om civilretlige anliggender. Overordnet set har der blandt medlems-
staterne været støtte til Kommissionens forslag om at modernisere reglerne
om produktansvar.
Blandt medlemsstaterne har der overordnet været enighed om, at direktivet
skal gælde personskader og visse skader på ting, der ikke udelukkende an-
vendes til erhvervsmæssig brug. Medlemsstaterne er desuden generelt enige
om, at visse psykiske skader skal være omfattet af direktivet. Spørgsmålet
om, hvorvidt ikke-materielle tab skal være omfattet af direktivet, har givet
anledning til diskussion. Der er dog generel enighed om, at spørgsmålet om,
hvorvidt ikke-materielle tab skal dækkes inden for direktivet, skal være
overladt til national ret. Medlemsstaterne er desuden generelt enige om, at
definitionerne i direktivet bør opdateres, og at software også bør være om-
fattet af produktdefinitionen.
Side 17/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0018.png
Der er generel enighed blandt medlemsstaterne om, at en person, der lider
skade af et defekt produkt, skal kunne rejse et erstatningskrav mod forskel-
lige erhvervsdrivende, herunder fabrikanten af det defekte produkt. Enkelte
medlemsstater har i den forbindelse udtrykt ønske om at udstrække online-
platformes ansvar yderligere ved at sidestilles med udbydere af distributi-
onstjenester. Dette synspunkt har dog ikke umiddelbart opnået støtte blandt
de øvrige medlemsstater.
Der har endvidere været en drøftelse om forældelsen af produktansvaret ef-
ter direktivet, idet flere medlemsstater har udtrykt ønske om at forlænge fri-
sterne. Der tegner sig på nuværende tidspunkt umiddelbart et flertal for at
forlænge den absolutte forældelsesfrist i de tilfælde, hvor skadelidte ikke
har kunnet anlægge sag inden for 10 år på grund af en personskades latens-
tid. Der er dog generel enighed om, at forældelsesfristerne skal afspejle en
hensigtsmæssig afvejning af hensynet til forbrugerne over for hensynet til
de erhvervsdrivende.
Der er blandt medlemsstaterne generel enighed om, at direktivforslaget skal
indeholde en bestemmelse om mulighed for at fravige udgangspunktet om
ansvarsfrihed ved udviklingsskader. Udmøntningen af en sådan ordning
drøftes fortsat.
For så vidt angår implementeringsfristen er der umiddelbart enighed om at
forlænge fristen fra 12 til 24 måneder efter direktivets ikrafttræden.
Endelig har der været drøftelser om direktivets anvendelsesområde, hvor en
række medlemsstater har givet udtryk for vigtigheden af, at nationale erstat-
ningsordninger, som f.eks. erstatningsordninger for lægemidler, kan opret-
holdes.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens intention om at revidere produktan-
svarsdirektivet, så det det tilpasses fremkomsten af nye produkter, markeds-
aktører og øget genbrug af allerede omsatte produkter, og dermed tilpasse
direktivet den digitale udvikling og den cirkulære økonomi.
Regeringen ser positivt på intentionen om at sikre, at der altid er en ansvarlig
erhvervsdrivende i EU. Det er i den forbindelse positivt, at udbydere af on-
lineplatforme, herunder online markedspladser, pålægges et vist ansvar for
defekte produkter fra erhvervsdrivende i tredjelande, som sælges til danske
Side 18/19
kom (2022) 0495 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om produktansvar
2714748_0019.png
og europæiske forbrugere. Regeringen har i den forbindelse noteret, at for-
slaget følger den linje, som EU lagde med forordningen om digitale tjene-
ster. Regeringen vil dog i forhandlingerne have fokus på rammerne for on-
linemarkedspladsernes ansvar.
Regeringen er enig i behovet for at opdatere de centrale definitioner i pro-
duktansvarsdirektivet for at imødekomme usikkerheder om direktivets an-
vendelse på bl.a. nye teknologier.
Regeringen finder det vigtigt, at der med direktivet sikres en høj forbruger-
beskyttelse, ligesom regeringen støtter op om at lempe bevisbyrden i visse
sagstyper, navnlig set i lyset af at produkter som følge af den digitale udvik-
ling fortsat bliver mere komplekse.
Regeringen vil fortsat være opmærksom på afbalancering af fordelene ved
forslaget, så myndigheder og virksomheder ikke pålægges unødige byrder,
og så der sikres det bedst mulige samspil med de generelle produktsikker-
hedsregler samt reglerne om civilretligt ansvar uden for kontraktforhold til
kunstig intelligens.
Endelig er det vigtigt for regeringen, at de danske regler om bl.a. mellem-
handlerens hæftelses- og præsumptionsansvar kan opretholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 3.
marts 2023.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 14. november 2022
Side 19/19