Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0526 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens
forslag til afgørelse om et europæisk år for
færdigheder (2023)
10. november 2022
J.nr.
CAIJ
Kirstine Johanne Vestergaard
Wichmand/ TLO
KOM-nr. (2022) 526 final
Nyt notat
1. Resumé
I forlængelse af kommissionsformand Ursula von der Leyens tale om Unionens til-
stand har Europa-Kommissionen den 12. oktober 2022 fremsat forslag til en fælles
afgørelse for Europa-Parlamentet og Rådet om at gøre 2023 til Europæisk år for
Færdigheder. Rådsbeslutningen forventes først endeligt vedtaget primo 2023.
Forslaget skal sætte rammerne for det kommende Europæiske Færdighedsår. I for-
slaget er der lagt op til en række forskelligartede aktiviteter på europæisk, natio-
nalt, regionalt og lokalt plan, samt samarbejde på internationalt niveau. Kommis-
sionen vil være ansvarlig for koordinering af aktiviteter på EU-plan, mens med-
lemsstaterne er ansvarlige på nationalt plan. Forslaget stiller ikke krav om nye na-
tionale aktiviteter.
Forslaget forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen finder det overordnet positivt, at et europæisk år for færdigheder i
2023 kan sætte fokus på erhvervsuddannelsers grundlæggende betydning bl.a. for
den grønne omstilling samt ift. manglen på kvalificeret arbejdskraft i mange sekto-
rer. Samtidigt er det positivt, at der er fokus på at implementere de mange forskel-
lige elementer, der på EU-plan er drøftet og henstillet til medlemslandene om at
arbejde hen imod på området for efter og videreuddannelse og livslang læring.
For regeringen er det vigtigt at fremhæve, at uddannelse er national kompetence,
så eventuelle nationale tiltag på uddannelsesområdet er op til medlemsstaterne at
beslutte. Endeligt er det vigtigt at tænke social dialog og samarbejde med relevant
aktører ind, herunder i lyset af arbejdsmarkedets parters vigtige rolle i forhold til
erhvervsuddannelserne og den danske model for efter- og videreuddannelse.
Generelt finder regeringen det væsentligt, at der er tilstrækkelig med tid til plan-
lægning og koordination af fælles indsatser, så man kan sikre den bedst mulige ef-
fekt af de forskellige europæiske år.
2. Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 149 om tilskyndelsesforanstaltninger på
beskæftigelsesområdet i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde