Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0551 Bilag 1
Offentligt
2638485_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
16. november 2022
Forslag til Rådhenstilling om en koordineret tilgang fra Unio-
nens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdyg-
tighed
KOM (2022) 551 final
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 18. oktober 2022 offentliggjort et for-
slag til en Rådshenstilling om styrkelse af kritisk infrastrukturs mod-
standsdygtighed.
Med forslaget ønsker Kommissionen at sikre koordinering på EU-plan
med henblik på at øge modstandsdygtigheden i den kritiske infrastruk-
tur med særlig fokus på energi, digital infrastruktur, transport og rum-
met og med prioritering af den kritiske infrastruktur i disse sektorer,
som har grænseoverskridende relevans.
Formålet med forslaget er at opfordre medlemsstaterne til at træffe
foranstaltninger og samarbejde om at styrke modstandsdygtigheden i
den kritiske infrastruktur ved at styrke beredskabet, styrke responska-
pacitet og øge internationalt samarbejde. Medlemsstaterne opfordres
bl.a. til at 1) foretage eller opdatere risikovurderinger for den kritiske
infrastruktur i særligt energi- og transportsektoren, 2) fremskynde for-
beredelserne til implementeringen af direktivet om foranstaltninger til
sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2
1
) og direktivet
om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-direktivet
2
), 3) gen-
nemføre nationale stresstest af kritisk infrastruktur, 4) fremskynde ud-
arbejdelsen af en fælleseuropæisk risikovurdering og anbefalinger for
kommunikations- og netinfrastrukturen samt 5) udvikle brugen af Ga-
lileo og/eller Copernicus til informationsdeling. Derudover lægges der
med forslaget op til at styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes
eksperter på kritisk infrastruktur, herunder med henblik på at udar-
bejde fælles vejledende principper for stresstest af kritisk infrastruktur.
1
2
KOM (2020) 823
KOM (2020) 829
Side 1 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
Der lægges ligeledes op til oprettelsen af en EU-NATO taskforce mhp.
at styrke koordineringen omkring kritisk infrastruktur.
Henstillingen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økono-
miske konsekvenser.
Kommissionens forslag til en Rådshenstilling om styrket modstands-
dygtighed i den kritiske infrastruktur hilses velkommen. Det bemærkes,
at man alene har forholdt sig overordnet til forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2022 et forslag
til en rådshenstilling om styrkelse af kritisk infrastrukturs modstands-
dygtighed, KOM (2022) 551. Forslaget blev oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 21. oktober 2022. Forslaget skal vedtages af Rådet i
henhold til TEUF artikel 114 og 292. Rådet træffer afgørelse ved kvali-
ficeret flertal.
Forslaget er fremsat som et supplement til de to direktiver NIS2 og
CER, som der blev opnået politisk enighed om i sommeren 2022. CER
direktivet har til formål at styrke kritiske enheders modstandsdygtig-
hed, og NIS2 skal sikre et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele EU.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at styrke modstandsdygtighe-
den af den kritiske infrastruktur som følge af det, ifølge Kommissionen,
hastigt skiftende trusselsbillede. Kommissionen fremhæver i denne
sammenhæng de nye risici, som Ruslands angrebskrig mod Ukraine
har medført. Endvidere fremhæves den tilsyneladende sabotage mod
Nord Stream 1 og 2.
Enheder der driver kritisk infrastruktur står overfor særlige udfordrin-
ger med hensyn til deres modstandsdygtighed ift. både menneske-
skabte og ikke-menneskeskabte risici. De to direktiver NIS2 og CER,
der er opnået politisk enighed om i sommeren 2022 vil, når implemen-
teret, styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur i EU. Dog er der ifølge
Kommissionen behov for at træffe foranstaltninger før ikrafttrædelsen
og implementeringen af de to direktiver, ligesom der ses behov for at
fremskynde forberedelserne af gennemførelsen af visse elementer i di-
rektiverne. Kritisk infrastruktur udgør ifølge forslaget den infrastruktur,
som medlemsstaterne har udpeget som national kritisk infrastruktur
og europæisk kritisk infrastruktur.
Kommissionen opfordrer med forslaget medlemsstaterne til at gen-
nemføre initiativer der skal 1) styrke beredskabet på EU- og medlems-
statsniveau, 2) styrke responsmuligheder på EU- og medlemsstatsni-
veau samt 3) styrke modstandsdygtigheden igennem internationalt
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 2 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
2638485_0003.png
samarbejde. Kommissionen lægger op til at fokusere på tiltag i energi-
sektoren, sektoren for digital infrastruktur, transportsektoren og rum-
sektoren samt at prioritere kritisk infrastruktur i disse sektorer, som
har grænseoverskridende relevans.
De væsentligste elementer i forslaget er:
Styrket beredskab
Kommissionen opfordrer med forslaget medlemsstaterne til at:
Foretage eller opdatere risikovurderinger af modstandsdygtighe-
den i de enheder, der driver europæisk kritisk infrastruktur.
Fremskynde forberedelserne til gennemførslen af det nye CER-di-
rektiv ved bl.a. at udarbejde nationale strategier om styrkelse af
modtandsdygtigheden i enheder, der driver kritisk infrastruktur.
Gennemføre stresstest af enheder, i særligt energisektoren, der dri-
ver kritisk infrastruktur med udgangspunkt i fælles EU-principper.
Samarbejde med tredjelande om at øge modstandsdygtigheden i
den kritiske infrastruktur hvor relevant.
Gøre brug af potentielle finansieringsmuligheder på EU-plan og na-
tionalt plan.
Gennemføre foranstaltninger i EU-værktøjskassen for 5G-cybersik-
kerhed bl.a. med henblik på at indføre restriktioner for højrisikole-
verandører.
Styrke den fysiske og ikke-fysiske beskyttelse af kritiske og føl-
somme dele af 5G-net.
Gennemføre kommende netregler for cybersikkerhedsmæssige
aspekter af grænseoverskridende elektricitetsstrømme.
Udvikle brugen af Galileo og/eller Copernicus til overvågning og vi-
densdeling i samarbejde med Kommissionen.
Herudover lægger Kommissionen op til, at det igangværende samar-
bejde om udarbejdelsen af en risikovurdering og anbefalinger for kom-
munikations- og netinfrastrukturen i EU, som er igangsat under NIS-
direktivet, bør fremskyndes. Herudover lægger forslaget op til, at ar-
bejdet med udarbejdelse af politiske retningslinjer, metoder og foran-
staltninger til håndtering af risici på cybersikkerhedsområdet priorite-
res, med henblik på at foregribe ikrafttrædelsen af NIS2-direktivet.
Kommissionen lægger med forslaget op til at styrke samarbejdet mel-
lem medlemsstaternes eksperter for at øge den fysiske ikke-cyberre-
laterede modstandsdygtighed i den kritiske infrastruktur ved at:
-
-
Udvikle fælles værktøjer til at styrke modstandsdygtigheden.
Støtte og forberede udviklingen af fælles principper for gennem-
førelse af stresstest med fokus på menneskeskabte risici i ener-
gisektoren og sidenhed i andre relevante sektorer.
Udvikle en sikker platform for informationsudveksling.
-
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 3 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
2638485_0004.png
Kommissionen understreger i den forbindelse, at forslaget ikke omfat-
ter deling af oplysninger, hvis videregivelse strider mod medlemssta-
ternes væsentlige nationale sikkerhedsinteresser, offentlige sikkerhed
eller forsvar.
Kommissionen vil ifølge forslaget stille manualer og retningslinjer til
rådighed for medlemsstaterne, herunder en håndbog for beskyttelse af
kritisk infrastruktur og det offentlige rum mod ubemandede luftfartøjs-
systemer. Ligeledes har Kommissionen til hensigt at: 1) øge finansie-
ringen af modstandsdygtighed i kritisk infrastruktur inden for ram-
merne af Horizon Europe og 2) gennemføre en undersøgelse af status
på den undersøiske kabelinfrastruktur der forbinder medlemsstaterne.
Kommissionen vil desuden fremme tiltag inden for Civilbeskyttelses-
mekanismen ved at øge investeringer i forebyggende tiltag, øge ud-
veksling af viden samt forbedre kapacitetsudviklingsaktiviteter.
Styrket respons
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne bør koordinere, vidensdele
og øge paratheden inden for eksisterende EU-mekanismer mhp. at
sikre en hurtig EU-støttet respons i tilfælde af betydelige forstyrrelser i
leveringen af tjenester fra den kritiske infrastruktur. Herudover opfor-
drer Kommissionen medlemsstaterne til at fremskynde det forbere-
dende arbejde med implementeringen af NIS2-direktivet ved hurtigst
muligt at styrke kapaciteten i de nationale enheder, der håndterer IT-
hændelser (CSIRT), opdatere cyberstrategier, indføre en national kri-
sehåndteringsplan for cybersikkerhedshændelser samt til at bidrage til
gennemførslen
af EU’s hybride værktøjskasse.
Med forslaget lægger Kommissionen desuden op til at:
- Samarbejde med medlemsstaterne om at videreudvikle kata-
strofeberedskabskapaciteter for at styrke det operationelle be-
redskab til håndtering af forsyningsforstyrrelser.
- Gennemføre
tiltag til at styrke responskapaciteten i EU’s civil-
beskyttelsesmekanisme.
- Udarbejde en plan for hændelser og kriser vedrørende kritisk
infrastruktur.
- Samarbejde med eksperter om genopretningsforanstaltninger
efter hændelser vedrørende undersøisk kabelinfrastruktur.
Internationalt samarbejde
Med forslaget lægges der op til, at Kommissionen og
EU’s
Udenrigsre-
præsentant skal styrke koordineringen med NATO om kritisk infrastruk-
turs modstandsdygtighed og oprette en taskforce til formålet.
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 4 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om en
Rådshenstilling.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om
en henstilling.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang foreslåede tiltag senere udmøntes i konkrete lovgivnings-
mæssige initiativer, ville det skulle vurderes, om disse ville medføre
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang henstillingen se-
nere udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om disse
vil medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser
Henstillingen skønnes ikke i sig selv at medføre administrative konse-
kvenser for myndigheder eller erhvervslivet i Danmark. I det omfang
henstillingen senere udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vur-
deres, om disse vil medføre administrative eller andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for Civilbeskyttelse, spe-
cialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik, specialudvalget
for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål samt specialudval-
get for transport fra den 21.oktober 2022 til den 31. oktober 2022. Der
er modtaget i alt 10 høringssvar.
Dansk Erhverv
bakker op om Kommissionens forslag idet den seneste
tid har understreget et øget risikobillede vís-a-vís kritisk infrastruktur.
Forslaget tager højde for at sikre overensstemmelse med Kommissio-
nens meddelelse om en beredskabsplan for transport af 23. maj 2022.
Det er en vigtig samfundsopgave at opretholde mobiliteten, forsynings-
sikkerheden og adgangen til kritisk infrastruktur i en krisesituation,
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 5 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
da det er en grundlæggende forudsætning for samfundets basale funk-
tion.
Danske Rederier og Færgerederierne
er enige i, at robusthed er
vigtig for opretholdelses af kritisk infrastruktur indenfor den Europæi-
ske Union (EU) særligt i lyset af det ændrede trusselbillede EU ser ind
i med Ruslands angreb på Ukraine og hændelserne ved Nord Stream
rørledningerne. Det anses for meningsfuldt at se på sikringsrelaterede
forhold, som kan implementeres allerede på den korte bane, med hen-
blik på at højne den fælles sikkerhed.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
finder forslaget relevant i ly-
set af den nuværende situation. Anbefalingerne ses at dække nødven-
dige aktiviteter for både Kommissionen og medlemslandene.
HK Post og Kommunikation
opfordrer til, at postbefordringspligten
præciseres, som værende en del af den kritiske infrastruktur og påpe-
ger, at postbefordring adskiller sig fra anden distribution (godstrans-
port) og benytter sig derfor også af anden infrastruktur.
KL
kan generelt bakke op om tiltag, der sigter efter at maksimere og
fremskynde arbejdet med at beskytte de aktiver, faciliteter og syste-
mer, der er nødvendige for samfundets virke. KL noterer dog, at kritisk
infrastruktur ikke i forslaget er konkret afgrænset og ser behov for en
fælles definition. Hvor kritisk en svækket effektivitet og forsyning vil
være, afhænger af, hvor lang tid infrastrukturen ikke fungerer. Derfor
spiller både tidsperspektivet og alvorligheden af konsekvenserne ved,
at den kritiske infrastruktur ikke fungerer, ind.
Danva
er enige i opfordringen om at øge opmærksomheden på den
kritiske infrastruktur og iværksætte tiltag til at honorere relevante di-
rektiver forud for fastsatte implementeringsfrister og noterer sig, at der
med forslaget er særlig opmærksomhed på energi, transport, rumfart
og digital infrastruktur. Danva opfordrer til, at der lægges vægt på at
tænke på tværs af sektorer i anbefalingerne til det nationale niveau.
Forslaget om systematisk risikovurdering synes relevant og Danva op-
fordrer til, at man i anbefalingerne også omfatter opfølgning på disse
vurderinger. Derudover opfordrer Danva til, at forslaget også udvides
til at omfatte en systematisk registrering af hændelser i relevante sek-
torer, samt at det tydeliggøres, at statsstøtteregler ikke skal være en
hæmsko for finansiering af ekstraordinære beredskabsrelaterede tiltag.
Dansk Metal
er enige i behovet for at styrke modstandsdygtigheden i
kritisk infrastruktur under den nuværende sikkerhedspolitiske situa-
tion. Det er afgørende at finde de rette balancer mellem på den ene
side hensynet til at sikre fri og gnidningsfri handel på det indre marked
og på den anden side hensynet til at beskytte kritisk infrastruktur.
Dansk Metal bemærker, at det er vigtigt at være opmærksom på
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 6 af 7
kom (2022) 0551 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om koordineret tilgang fra Unionens side til styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed
kompleksiteten på området og sørge for, at der ikke opstår parallelle
eller overlappende processer og fora.
Dansk Fjernvarme
finder det positivt,
at forslaget omfatter al ”ener-
giinfrastruktur”, dermed også termiske netværk, der kan være af afgø-
rende vigtighed for befolkningens komfort, sundhed, mulighed for at
arbejde og
i meget kolde/varme perioder
overlevelse. Fjernvarme-
net udgør i sig selv den eneste, og dermed kritiske, kølemulighed for
ca. en fjerdedel den danske termiske elproduktionskapacitet, der såle-
des ikke vil være til rådighed uden denne kølemulighed.
Tekniq Arbejdsgiverne
deler Kommissionens opfattelse af, at en ko-
ordineret tilgang
på tværs af EU’s medlemsstater, ift. en styrkelse af
modstandsdygtigheden i den kritiske infrastruktur, er helt nødvendig i
lyset af den aktuelle geopolitiske situation. Ruslands invasion af Ukra-
ine har højnet risikoen for såkaldte hybridtrusler, hvor kritisk infra-
struktur befinder sig i en særlig sårbar position. Det betragtes som po-
sitivt, at Kommissionen har udpeget energiinfrastrukturen til kritisk in-
frastruktur, da det vurderes, at forsyningssikkerhed i denne sektor tje-
ner unionens samlede interesser.
Dansk Industri
er enige i behovet for at arbejde struktureret med
beskyttelse af den kritiske infrastruktur i EU. Det er væsentlig infra-
struktur, der forbinder medlemsstater, og som er eksponeret overfor
fjendtlig påvirkning, og der er følgelig et stort behov for at overvåge og
beskytte den samlede kritiske infrastruktur. Det er positivt, at dette
arbejde opprioriteres i forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været enkelte indledende drøftelser af forslaget i Rådet. Der
tegner sig en gruppe af lande, som ønsker mere klarhed over omfang
og indhold af de foreslåede tiltag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
På grund af folketingsvalget er ressortministerierne overgået til forret-
ningsministerier.
Gaslækagerne i Østersøen peger på et behov for at fremme en samlet og
koordineret tilgang i EU til styrkelsen af modstandsdygtigeden af den kri-
tiske infrastruktur og Kommissionens forslag til en Rådshenstilling hilses
derfor velkommen.
Det bemærkes, at man alene har forholdt sig overordnet til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagsnr.: 2022/008337
Dok.nr.: 466454
Side 7 af 7