Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0571 Bilag 2
Offentligt
2655912_0001.png
01-02-2023
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om
indsamling og videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning af
indkvartering og om ændring af forordning (EU) 2018/1724
KOM (2022) 571
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 7. november 2022 offentliggjort forslag til forordning om indsamling
og videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning af indkvartering og om ændring
af forordning (EU) 2018/1724.
Forslaget indebærer en harmonisering af, hvordan medlemsstater kan stille krav om
indsamling og deling af data om korttidsudlejning (blandt andet antal udlejede dage) for
udlejningsenheder, herunder både helårsboliger, værelser, ferieboliger m.v. Indsamling og
deling af data vil i så fald skulle ske via IT-infrastruktur udviklet af den enkelte medlemsstat.
Forslaget skal ses i lyset af Kommissionens bestræbelser på at fremme transparens på det indre
marked for korttidsudlejning, som efterhånden er blevet en vigtig del af turismesektoren og har
fået øget betydning for boligmarkedet m.v. i særligt de større byer.
Forslaget kan medføre statsfinansielle omkostninger på 14
28 mio. kr. samt årlige
driftsomkostninger på 1,6 mio. kr. alt afhængig implementeringsmodellen, såfremt
forordningens
forpligtelser
vælges
implementeret.
Derudover
forventes
der
lovgivningsmæssige, administrative, erhvervsøkonomiske samt andre konsekvenser og
beskyttelsesniveau, såfremt forordningens forpligtelser implementeres.
Hvis medlemsstaten ikke stiller krav om dataindsamling og datadeling, medfører forordningen
ingen forpligtelser eller statsfinansielle konsekvenser for medlemsstaten.
Regeringen støtter forslagets ambition om at harmonisere og forbedre myndighedernes
mulighed for at få adgang til systematiske og konsistente data om korttidsudlejning til at
identificere, hvem og hvad der udlejer/udlejes, hvor længe, og hvor ofte til brug for håndhævelse
og udformning af lovgivning om korttidsudlejning. Regeringen vil dog lægge stor vægt på, at
forordningens forpligtelser er valgfri for den enkelte medlemsstat, således at medlemsstater,
der indsamler data om korttidsudlejning, som udlejningsplatformene ikke efter loven er
forpligtet til at udlevere, ikke forpligtes til at udvikle IT-infrastrukturen i medfør af
forordningen.
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 7. november 2022 offentliggjort
forslag til forordning nr. 2022/0358 om indsamling og videregivelse af data i forbindelse med
korttidsudlejning af indkvartering og om ændring af forordning (EU) 2018/1724. Forslaget blev
oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 17. november 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsområde og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen har forud for offentliggørelsen af forordningsudkastet gennemført en offentlig
høring af initiativet om korttidsudlejning hos blandt andre offentlige myndigheder (nationalt,
regionalt og lokalt), udlejningsplatforme, udlejere og andre udlejningsudbydere, herunder
hoteller. Høringssvarene viste blandt andet, at en række offentlige myndigheder i
medlemsstaterne ønskede bedre adgang til oplysninger om udlejningsaktivitet til brug for
udarbejdelse af ny lovgivning om korttidsudlejning og tilsyn med gældende regler på området.
Kommissionen begrunder forslaget med, at korttidsudlejning af indkvartering i dag udgør næsten
en fjerdedel af EU´s samlede udbud af indkvarteringssteder for turister, og at andelen er fortsat
stigende
grundet
øget
fremkomst
af
udlejningsplatforme.
Det
voksende
korttidsudlejningsmarked har medført stadig mere regulering heraf, både nationalt, regionalt og
lokalt, ligesom mange medlemslande har indført registreringsordninger for udlejere og forsøgt at
indgå aftaler om udlevering af korttidsudlejningsdata med udlejningsplatformene.
Myndighedernes stigende anmodninger bliver af udlejningsplatformene oplevet som en stor
administrativ byrde, for især multinationale udlejningsplatforme. I mange medlemslande oplever
myndighederne på den baggrund udfordringer med at få adgang til pålidelige data om
korttidsudlejning, som kan anvendes til håndhævelse af eksisterende regler i medlemsstaterne
eller udvikling af ny lovgivning på korttidsudlejningsområdet.
3.
Formål og indhold
Forslaget er på rådsmødedagsordenen (konkurrenceevne) den 2. marts 2023 med henblik på at
opnå en generel indstilling. Flere danske prioriteter er blevet fremmet i forhandlingerne,
herunder særligt at forordningsforpligtelserne ikke udløses, hvis myndighederne i den enkelte
medlemsstat efter en konkret vurdering fra sag til sag anmoder udlejningsplatforme om
korttidsudlejningsdata, som platformene ikke efter loven er forpligtet til at udlevere. Det svenske
formandskab offentliggjorde den 27. februar 2023 et kompromisforslag, som er ved at blive
analyseret nærmere. Fra dansk side lægger man op til at støtte den generelle indstilling.
Hovedformålet med forordningen er at harmonisere og forbedre rammerne for dataindsamling
og datadeling inden for korttidsudlejningssektoren på tværs af EU, for derigennem at bidrage
positivt til en afbalanceret turismesektor i det indre marked.
Kommissionen beskriver de udfordringer, som søges løst, således:
1) Ineffektive og uensartede registreringsordninger forvaltet af offentlige myndigheder
(som derfor ikke effektivt kan indhente identificeringsdata om udlejere og annoncer).
2) Mangel på retlige rammer, som er effektive og kan håndhæves, og mangel på standarder
og værktøjer til udveksling af data mellem platforme og offentlige myndigheder.
Nedenfor er de væsentligste forslag i udkastet til forordningen om korttidsudlejning gengivet.
Krav ved indsamling og deling af data om korttidsudlejning
Kommissionens forslag introducerer en række forpligtelser i forhold til udlejeres registrering af
2
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
udlejningsenheder samt udlejningsplatformenes dataindsamling og efterfølgende datadeling til
offentlige myndigheder i medlemsstaterne, når medlemsstaten stiller krav om en sådan
dataindsamling og datadeling. Hvis medlemsstaten stiller krav herom, er medlemsstaten
samtidig forpligtiget til at udvikle og vedligeholde en registreringsordning til udstedelse af et
udlejningsnummer til udlejere, samt til at udvikle og vedligeholde et nationalt digitalt
kontaktpunkt.
Nedenstående uddybning af forordningsudkastets elementer gælder derfor alene, når
medlemsstaten stiller krav om indsamling og deling af data om korttidsudlejning i et eller flere
fysiske områder i medlemsstaten.
Definition af korttidsudlejning og udlejningsplatforme
Forslagets definition af korttidsudlejning omfatter erhvervsmæssig såvel som ikke-
erhvervsmæssig udlejning af møbleret ejendom mod vederlag til ferie- og fritidsformål m.v.,
herunder udlejning af værelser i udlejers egen helårsbolig, udlejers fulde helårsbolig og udlejers
sekundære bolig (sommerhus, feriebolig, flexbolig m.v.). Definitionen kan også omfatte udlejning
af en eller flere ejendomme opkøbt og udlejet i investeringsøjemed. Forordningen forudsætter, at
korttidsudlejning er begrænset til et vist antal dage pr. år, med henvisning til nærmere
fastlæggelse i medlemsstaternes nationale lovgivning.
Forordningen finder ikke anvendelse for hoteller og lignende turismefaciliteter eller for
campering og lignende afgrænsede arealer til udlejning, da disse ifølge Kommissionen ikke
påvirker boligmarkedet i samme omfang som korttidsudlejningsfaciliteter.
Udstedelse af udlejningsnumre
I forordningsudkastet foreslås, at udlejere forud for udlejning af en eller flere enheder skal
registrere sig med oplysninger til identificering af konkrete udlejningsenheder via en digital
registreringsordning udviklet af medlemsstaten. Udlejer skal i den forbindelse angive, om der er
tale om udlejning af hus, lejlighed, værelse eller andet. Det skal derudover fremgå af
registreringsoplysningerne, om den udlejede enhed udgør udlejerens egen bopæl, eller om det er
en sekundær bolig (feriebolig, sommerhus, flexbolig m.v.). Udlejer skal tilsvarende oplyse
kapaciteten (maks. antal gæster) af udlejningsenheden. Medlemsstaten kan stille krav om
registrering af yderligere oplysninger, for eksempel om brand og sikkerhed, hvis der er fastsat
regler herom i national lovgivning.
Medlemsstaten skal udvikle og vedligeholde en registreringsordning til brug for den automatiske
tildeling af et unikt udlejningsnummer for hver udlejningsenhed, som en udlejer måtte registrere.
Medlemsstaten skal sikre, at udlejere med flere udlejningsenheder beliggende i samme
medlemsstat skal kunne genanvende relevante registreringsoplysninger i forbindelse med
registrering af disse enheder.
Udlejer er forpligtet til at videregive registreringsnummeret til den udlejningsplatform, som
vedkommende udlejer enheden fra. Udlejningsnummeret skal fremgå for hver webadresse til
annoncen for udlejningsenheden, ligesom nummeret skal oplyses til enhver, som lejer enheden.
Medlemsstater skal ifølge udkastet føre en liste over udstedte udlejningsnumre.
Dataindsamling og datadeling via nationalt digitalt kontaktpunkt
I forordningsudkastet foreslås, at udlejningsplatforme skal designe og organisere deres platform
på en sådan måde, at udlejere kan udstille udlejningsnummeret for enheden på webadressen til
udlejningsannoncen.
Udlejningsplatforme, som udlejer enheder beliggende i områder, der er omfattet af kravet om
registreringspligt, skal indsamle oplysninger om udlejningsomfang for de udlejede enheder. Disse
3
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2655912_0004.png
oplysninger skal sammen med registreringsnummeret og webadressen for udlejningsannoncen
automatisk videredeles til den ansvarlige myndighed gennem et digitalt kontaktpunkt.
Videredelingen skal ske på månedsbasis.
Udlejningsplatforme med færre end 2500 udlejere pr. måned
1
er alene forpligtet til at foretage
videredelingen af oplysningerne kvartalsvis. Videredelingen kan ske automatisk såvel som
manuelt via et digitalt kontaktpunkt.
I forordningsudkastet foreslås, at medlemsstater, som indsamler oplysninger om
udlejningsaktivitet ved korttidsudlejning, bliver forpligtet til at udvikle et nationalt digitalt
kontaktpunkt. Oplysningerne videredelt gennem det digitale kontaktpunkt kan både anvendes til
håndhævelse af forordningsudkastets bestemmelser og udformning af ny lovgivning på området
for korttidsudlejning i medlemsstaterne.
Medlemsstater skal føre en liste over de ansvarlige myndigheder, som har adgang til
oplysningerne i det digitale kontaktpunkt i de registreringspåkrævede områder. Medlemsstater
skal derudover offentliggøre en liste over de områder, hvor registreringskravene gælder.
Kontrol med udlejningsnumre
I forordningsudkastet foreslås, at udlejningsplatformene forpligtes til at føre løbende
stikprøvekontrol med, om udlejer har foretaget registreringsprocessen og anført
udlejningsnummeret på webadressen for udlejningsannoncen, hvis dette er påkrævet i området,
hvor udlejningsenheden er beliggende. Medlemsstaten skal sikre, at en sådan stikprøvekontrol
kan finde sted gennem det nationale digitale kontaktpunkt, for eksempel automatisk ved hjælp af
en applikationsprogrammeringsgrænseflade.
I forordningsudkastet foreslås, at medlemsstater med hjemmel i national lovgivning skal kunne
kræve, at udlejningsplatforme fjerner udlejningsenheder fra deres platform, hvis enheden udlejes
uden gyldigt udlejningsnummer.
I medfør af forordningsudkastet skal medlemsstaterne sikre, at de informationer, som angives af
udlejer i registreringsprocessen, er korrekte, og de kan tilsvarende udelukke udlejningsnumre ved
fejl, mangler eller andre uoverensstemmelser. Forud for eventuel udelukkelse af udlejningsnumre
skal der imidlertid foretages en partshøring samt varsling om, at pågældende udlejningsnummer
vil blive udelukket, hvis udlejer ikke opfylder en række krav defineret af den ansvarlige
myndighed.
I forordningsudkastet foreslås i den forbindelse også, at medlemsstaterne skal vedtage national
lovgivning om straf i forbindelse med overtrædelse af forordningens bestemmelser.
EU-koordinering, statistik, evaluering og ikrafttrædelse
I forordningsudkastet foreslås, at medlemsstater udpeger en national koordinator, som skal agere
kontaktpunkt for det nationale digitale kontaktpunkt, og tilsvarende deltage i en nedsat
koordinationsgruppe på Kommissions-niveau.
Forordningsudkastet muliggør, at Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter, der
fastsætter fælles tekniske specifikationer og procedurer for de nationale digitale kontaktpunkter
Små og mellemstore
virksomheder defineret i ”Kommissionens
henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder”.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:32003H0361
1
4
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2655912_0005.png
og udvekslingen af data, blandt andet med hensyn til registreringsnumrenes opbygning. Der
foreslås, at gennemførelsesretsakter kan vedtages af Kommissionen efter rådgivningsprocedure
2
.
I forordningsudkastet foreslås, at medlemsstaten skal kunne videregive oplysninger om
udlejningsaktivitet (uden persondata) til forskningsformål i overensstemmelse med national
lovgivning. Dertil følger en forpligtelse til hver måned at videregive data om udlejningsaktivitet
(uden persondata) opdelt efter nationale, regionale og kommunale områder til nationale statistik-
kontorer samt EUROSTAT.
I medfør af forordningsudkastet skal medlemsstater løbende monitorere og hvert andet år
indrapportere til Kommissionen om erfaringerne med de rammer, som forordningsudkastet
fastsætter. Derudover foreslås i udkastet, at der gennemføres en evaluering af implementeringen
af forordningens rammer i medlemsstaterne, som forventes gennemført fem år efter forordningen
træder i kraft.
Kommissionen fastsætter i udkastet, at forordningens regler skal anvendes fra den dato, der
svarer til 24 måneder efter, at forordningen er trådt i kraft.
Snitflader til anden EU-lovgivning
Forslaget indeholder mulige snitflader til anden EU-lovgivning, herunder blandt andet DAC7
3
og forordning om digitale tjenester
4
.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art. 294)
medlovgiver. Kommissionen har den 8. december 2022 præsenteret forslaget for Europa-
Parlamentets udvalg for Transport og Turisme (TRAN), hvor medlemmernes modtagelse var
overvejende positiv. Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen officielle udtalelser fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen bemærker, at forordningens hovedformål om at etablere en harmoniseret ramme
for dataindsamling gennem registrering og datadeling ikke kan løses nationalt af de enkelte
medlemsstater. Med en fælles EU-regulering kan offentlige myndigheder indsamle valide data
om korttidsudlejning, og udlejningsplatformene vil opleve større gennemsigtighed og
standardisering i forhold til myndighedernes anmodninger om at udlevere data. Kommissionen
vurderer derfor, at forslaget overholder nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Sommerhusloven
Reglerne for korttidsudlejning til ferie- og fritidsformål m.v. er fastsat i sommerhusloven
5
.
Folketinget indførte i 2019 et udlejningsloft for udlejning af egen fulde helårsbolig til ferie- og
fritidsformål m.v. i sommerhusloven. Udlejningsloftet er fastsat til 70 dage pr. kalenderår, når
Følger af artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle
regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser.
3
Rådets direktiv (EU) 2021/514 af 22. marts 2021 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet, som har udvidet EU's ramme for automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1150 af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og
gennemsigtighed for erhvervsbrugere af onlineformidlingstjenester.
5
Lovbekendtgørelse nr. 949 af 3. juli 2013 om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering
m.v. med senere ændring.
2
5
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2655912_0006.png
udlejningen formidles af en udlejningsplatform, som automatisk indberetter lejeindtægterne til
skattemyndighederne, og 30 dage pr. kalenderår for udlejning uden automatisk indberetning.
Udlejning af øvrig fast ejendom m.v.
6
(feriebolig, flexbolig, enkelte værelser i helårsbolig m.v.) er
omfattet af sommerhuslovens sædvanlige krav om forudgående tilladelse til at foretage
erhvervsmæssig udlejning til ferie- og fritidsformål m.v., jf. sommerhuslovens § 1.
Tilladelsespraksis er restriktiv og meddeles alene i særligt afgrænsede tilfælde.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af sommerhuslovens regler, og det
påhviler derfor styrelsen at fremskaffe eller foranledige, at andre fremskaffer de fornødne
oplysninger til at afgøre en sag korrekt. Sommerhusloven indeholder ikke i dag et krav til
udlejningsplatformene om deling af oplysninger om udlejningsomfang, hvorfor
udlejningsplatformene i langt de fleste tilfælde afviser myndighedernes anmodninger. Da der
således som udgangspunkt ikke er adgang til oplysning om udlejningsaktiviteten (opgjort i antal
dage), indhentes der i stedet oplysninger om lejeindtægter optjent ved udlejning af ejendommen
hos Skatteforvaltningen. Det er dog kun i få af disse sager, at de indhentede oplysninger er
tilstrækkelige, idet oplysningerne om lejeindtægter som udgangspunkt ikke i sig selv kan danne
tilstrækkeligt grundlag for at kunne dokumentere en overtrædelse af sommerhuslovens regler om
udlejning.
Hovedformålet med sommerhusloven er at hindre et øget pres på landets rekreative arealer og at
forhindre omgåelse af erhvervelseslovens
7
begrænsninger i mulighederne for at købe sommerhus
m.v. i Danmark. Sommerhusloven er således en del af den såkaldte værnslovgivning og skal
medvirke til at sikre, at Danmark i overensstemmelse med sommerhusprotokollen
8
fortsat kan
opretholde den gældende lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der ikke er helårsboliger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser
Vedtages forordningen, vil den have direkte retsvirkning i Danmark, og reglerne vil finde
anvendelse 24 måneder efter, at forordningen er trådt i kraft.
Det vurderes, at den nuværende danske tilsynspraksis i forbindelse med
korttidsudlejningsreglerne i sommerhusloven ikke udløser forordningsforpligtelserne, herunder
kravet om udvikling og vedligehold af IT-infrastrukturen
9
.
Forordningen vil på den baggrund alene have lovgivningsmæssige og administrative
konsekvenser i Danmark, hvis Danmark i medfør af forordningen vælger at indføre et krav om
indsamling og deling af korttidsudlejningsdata i sommerhusloven.
Det fremgår af forordningsforslaget, at medlemsstater som stiller krav om indsamling og deling
af data vil skulle fastsætte bestemmelser om sanktioner, som finder anvendelse, hvis
udlejningsplatforme overtræder visse af forordningens artikler.
Det vurderes på den baggrund, at såfremt forordningsforpligtelserne implementeres, vil der
skulle udstedes en bekendtgørelse, som af hensyn til forordningens anvendelse supplerer
forordningens bestemmelser med bl.a. kompetence- og strafbestemmelser. Der vil derudover
skulle fastlægges nærmere sagsgange i forbindelse med indberetningen til det nationale digitale
Samme definition af ’’m.v.’’ som i forordningsudkastet. Udlejningen vedrører ikke alene turismeaktiviteter og
feriefritidsformål, men inkluderer også korttidsudlejning til forretningsrejse eller studie, som i udstrækning og længde
kan sidestilles med ferie- og fritidsformål.
7
Lov om erhvervelse af fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 265 af 21. marts 2014 (erhvervelsesloven).
Erhvervelsesloven hører under Justitsministeriets ressort.
8
Protokol (nr. 32) om ejendomserhvervelse i Danmark
9
Kommissionen har ved mail af 13. januar 2023 samt på mødet i arbejdsgruppen WP COMP den 19. januar 2023
bekræftet denne forståelse.
6
6
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
kontaktpunkt. Der vil i mindre omfang også være rapporterings- og koordineringsforpligtelser i
forhold til Europa-Kommissionen. Der vil ligeledes skulle foretages en ændring af
sommerhusloven, så der bliver indført krav om udlejningsplatformenes indsamling og deling af
oplysninger om udlejningsomfang med Plan- og Landdistriktsstyrelsen som tilsynsmyndighed.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forordningsudkastet vurderes ikke i sig selv at føre til væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forordningsforslaget vurderes ikke i sig selv at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det vurderes imidlertid, at en implementering af forslagets forpligtelser forventeligt både vil
medføre
løbende
administrative
omkostninger
såvel
som
administrative
omstillingsomkostninger for de ca. 100 danske online udlejningsplatforme, som forventes at være
omfattet heraf.
Forslaget stiller krav om, at udlejningsplatforme med flere end 2.500 månedlige udlejere skal
foretage automatisk delingen af visse oplysninger, mens udlejningsplatforme med færre end
2.500 månedlige udlejere frit kan vælge, om deling af samme oplysninger sker manuelt eller
automatisk gennem det digitale kontaktpunkt. Konkret vil de ca. 100 omfattede
udlejningsplatforme skulle tilpasse deres IT-infrastruktur og koble sig til det nationale digitale
kontaktpunkt. Kommissionens estimerer, at dette vil medføre administrative
omstillingsomkostninger for ca. 225.000 kr. pr. omfattet udlejningsplatform, og dermed ca. 2,25
mio. kr. for samtlige 100 udlejningsplatforme, der forventes omfattet af forslaget.
Til vedligeholdelse af ændrede IT-strukturer estimerer Kommissionen, at yderligere ca. 270.000
kr. vil skulle afsættes som en løbende administrativ omkostning pr. omfattet udlejningsplatform,
hvilket summeret vil udgøre ca. 2,7 mio. kr. årligt for samtlige 100 udlejningsplatforme, der
forventes omfattet af forslaget.
På visse områder er de estimerede omkostninger formentlig overestimerede. Dette skyldes, at der
i beregningen er lagt til grund, at samtlige af de ca. 100 danske udlejningsplatforme antages at
have over 2.500 månedlige udlejere og i kraft heraf ligeledes forventes at blive omfattet af
bestemmelsen om automatisk deling af oplysninger. Omkostningerne overestimeres formentlig
også i medfør af, at udlejningsplatformenes tilkobling til et nationalt digitalt kontaktpunkt
forventes at medføre en løbende administrativ lettelse, som dog ikke modregnes de estimerede
omkostninger ovenfor på grund af manglende data herom. Lettelsen vil bestå i, at de ca. 100
danske udlejningsplatforme ikke vil skulle bruge ressourcer på at håndtere ukoordinerede
dataforespørgsler fra myndighederne, da de i medfør af forordningen vil skulle samles i det
nationale digitale kontaktpunkt.
Modsat vurderes det dog, at de omfattede danske udlejningsplatforme generelt kan forvente at
skulle anvende flere ressourcer til indsamling og videredeling af oplysningerne end
Kommissionen anslår pr. udlejningsplatform. Dette skyldes, at der efter loven i dag ikke er pligt
til, at udlejningsplatformene skal udlevere oplysninger om udlejningsomfang til myndighederne,
og udlejningsplatformene har af den årsag hidtil været tilbageholdende med en sådan
videredeling, når myndighederne har anmodet herom i konkrete sager. Danske
udlejningsplatforme forventes derfor ikke i forvejen at have veludbygget IT-infrastruktur, der kan
indsamle og videredele de efterspurgte oplysninger på automatisk vis.
Regeringen er derudover opmærksom på, at en del af de udlejningsplatforme, som vil blive
omfattet af forordningsforpligtelser efter forventet vedtagelse, også er pålagt at indberette
udlejningsdata til skattemyndighederne, jf. EU-direktivet DAC7. Skatteforvaltningen er aktuelt
7
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2655912_0008.png
ved at udvikle en indberetningsløsning til indberetning via DAC7. På den baggrund analyseres det
for nuværende nærmere, om det vil være muligt at integrere IT-infrastrukturen i medfør af
forordningen i DAC7 i regi af Skatteforvaltningen, for derigennem at begrænse de administrative
konsekvenser for udlejningsplatformene. Det bemærkes, at Skatteforvaltningens
udviklingskapacitet er stærkt presset, og der tages forbehold for, at en videreudvikling af DAC7
vil skulle prioriteres ift. øvrige forretningskritiske udviklingsopgaver, samt at udviklingsopgaven
vil skulle tilpasses den aktuelle udvikling af DAC7 med henblik på at sikre, at udviklingen af DAC7
ikke kompromitteres, herunder ift. overholdelse af de EU-fastsatte tidsfrister.
Det forventes derudover, at forordningsforslaget vil medføre administrative konsekvenser for den
enkelte udlejer i forbindelse med registreringsprocessen og dermed udstedelsen af det
registreringsnummer, som er en forudsætning for at udleje.
Statsfinansielle konsekvenser
Der vil ikke være direkte statsfinansielle konsekvenser forbundet med vedtagelsen af
forordningen, da det vurderes, at den nuværende danske praksis for tilsynet med
korttidsudlejningsreglerne ikke udløser forordningsforpligtelserne.
Hvis forordningens forpligtelser på et senere tidspunkt bliver implementeret, vil det kræve
udvikling af ny IT-infrastruktur. Dette vil således medføre statsfinansielle konsekvenser til
udviklingen og vedligehold af ny IT-infrastruktur.
Regeringen har ikke haft mulighed for at beregne, hvad en selvstændig IT-infrastruktur vil
medføre af udgifter. På baggrund af tidligere erfaringer med lignende IT-infrastrukturer på
skatteområdet er den foreløbige vurdering, at udviklingsomkostningerne vil beløbe sig til 14-28
mio. kr., hvis der skal udvikles en selvstændig IT-infrastruktur fra bunden. Dertil kommer årlige
vedligeholdelses- og driftsomkostninger på 1,6 mio. kr. Hvis infrastrukturen kan indarbejdes i
allerede eksisterende IT-infrastrukturer, vil udviklingsomkostningerne forventeligt være mindre,
og det vil være afhængig af ledig kapacitet på det eventuelt berørte ressortområde. Muligheden
for dette vil kræve yderligere analyse og tilsagn. Udgifterne og periodisering vil skulle
konsolideres.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Det forventes, at en implementering af forordningsforslagets forpligtelser vil styrke tilliden til
udlejningsmarkedet for både udlejer og gæster (lejere), da forordningen blandt andet forventes
at ville medvirke til en reduktion af ulovlige udlejningsenheder, give myndighederne mulighed
for at regulere udlejningsforhold gennem national lovgivning og eventuelt etablere kontrol over
turismeudviklingen i bestemte områder.
Det er derudover forventningen, at en implementering af forslaget vil styrke myndighedernes
muligheder for at påvirke aftrykket fra korttidsudlejning ved eksempelvis at anvende de
indsamlede oplysninger om udlejningsaktiviteter til at vedtage grønne og bæredygtige politiker.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Erhvervsministeriets Specialudvalg for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 21. november 2022. Der er indkommet
høringssvar fra Dansk Erhverv, BL
Danmarks Almene Boliger og Feriehusudlejernes
Brancheforening.
Dansk Erhverv hilser det helt overordnet med stor glæde velkomment, at onlinetjenester skal dele
data med myndighederne, hvilket Dansk Erhverv længe har ønsket set i lyset af, at der i 2019 blev
indført et udlejningsloft på 70-100 dage på korttidsudlejning af private boliger. Da udlejning af
8
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
2655912_0009.png
værelser ikke er inkluderet i udlejningsloftet, mener Dansk Erhverv, at kontrolopgaven nærmest
er umulig, da myndighederne ikke har adgang til data. Onlinetjenester er dog i besiddelse af disse
data, der vil kunne skabe transparens i forhold til, om der sker systematisk erhvervsmæssig
udlejning af lejligheder.
For så vidt angår feriehusudlejning, påpeger Dansk Erhverv, at der i Danmark er
rapporteringskrav for danske feriehusbureauer til blandt andet Skattestyrelsen. Dansk Erhverv
efterspørger dog en tydelig afgrænsning af, hvilken type virksomhed, herunder
feriehusudlejningsbureauer, der er omfattet af forslaget.
Feriehusudlejernes Brancheforening oplyser, at de danske feriehusbureauer årligt indberetter de
enkelte feriehuses lejeindtægter, til skattemyndighederne. Endvidere indberetter de på frivillig
basis til Danmarks Statistik, hvilket betyder, at de danske feriehusbureauer indberetter mere
statistik og data end andre overnatningsformer gør. Foreningen ønsker, at der fremover alene skal
indrapporteres data ét sted, hvilket ifølge dem bør være Danmarks Statistik, der derefter sørger
for udveksling af statistik og data til et centralt sted, for eksempel EUROSTAT.
Ferieudlejernes Brancheforening finder det uklart, hvorvidt feriehusbureauer er undtaget for
Kommissionens forslag og foreslår en tydeliggørelse heraf.
BL
Danmarks Almene Boliger (BL) konstaterer, at kortidsudlejning gennem udlejningstjenester
de senere år er blevet særdeles udbredt og foreslår, at bygningsejerne bliver tænkt ind i
datadelingen og får besked, når deres beboelsesejendomme anvendes til kortidsudlejning. Når en
lejer korttidsfremlejer sin bolig, sker det oftest uden aftale med udlejer, og dermed i strid med
lejeloven og almenlejeloven. Det er dog vanskeligt for udlejer at dokumentere forholdene og
sanktionere lejers ulovlige fremleje.
Med henblik på gennemsigtighed med udbredelsen af udlejning gennem udlejningsplatforme,
finder BL det hensigtsmæssigt, at Kommissionens forslag bidrager til en standardiseret og effektiv
dataopsamling, hvilket kan danne grundlag for effektiv håndhævelse af regler og retningslinjer.
Det er dog vigtigt, at der sker en opfølgning for at vurdere kvaliteten af de foreslåede
registreringer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Møderne i rådsarbejdsgruppen har afspejlet en generel opbakning fra alle lande, om end flere
artikler har givet anledning til drøftelser.
Flere lande har fremhævet vigtigheden i, at oplysninger indsamlet i medfør af forordningen, skal
kunne anvendes til håndhævelse af national lovgivning på eksempelvis skatteområdet, hvilket
ikke på nuværende tidspunkt fremgår entydigt af forordningsudkastet.
I forhold til vedtagelsen af efterfølgende gennemførelsesretsakter i medfør af forordningen har
flere medlemsstater udtrykt behov for, at sådanne vedtages efter undersøgelsesprocedure frem
for den forslåede rådgivningsprocedure, og har blandt andet argumenteret med, at det er
nødvendigt, at medlemsstaterne får størst mulig indflydelse, når det kommer til tekniske
specifikationer af IT-infrastrukturen, så medlemsstaterne ikke senere forhindres i eksempelvis at
integrere IT-infrastrukturen i eksisterende systemer i medlemsstaterne.
I forhold til delingen af data med nationale statistik-kontorer og EUROSTAT har flere lande givet
udtryk for, at den forslåede deling af udlejningsdata uden persondata (aggregerede data) er
utilstrækkelig, og at det bør ændres, så nationale statistikkontorer får adgang til mikrodata (inkl.
persondata). Det er påpeget, at datadelingen ellers kan blive problematisk i forhold til de
nuværende forpligtelser fastsat på EU-niveau. Udlejning via platforme udgør en stadig stigende
del af det samlede antal overnatninger, blandt andet fordi hotellerne også anvender
9
kom (2022) 0571 - Bilag 2: Samlenotat vedr. brug af data i forbindelse med korttidsudlejning
udlejningsplatformene til at leje værelser ud igennem. Som en del af den forordningsbestemte
turismestatistik indberettes overnatninger på hoteller separat til statistik-kontorerne ifølge
Forordning (EU) 692/2011. Statistik-kontorerne har derfor behov for at have adgang til
mikrodata for at kunne fejlsøge for dobbeltregistreringer hos udlejningsplatforme og hoteller.
Endelig er mikrodata nødvendige for at kunne udarbejde de detaljerede fordelinger på antal
overnatninger, overnatningernes længde og gæsternes nationalitet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet set Kommissionens målsætning om et velfungerende indre marked
for korttidsudlejning med strømlinet og transparent dataindsamling og adgang til data om
korttidsudlejning.
Regeringen finder det centralt, at medlemsstater ikke forpligtes til at implementere forordningens
forpligtelser, herunder at udvikle en IT-infrastruktur.
Regeringen finder det i de videre forhandlinger vigtigt, at:
medlemsstaterne ikke forbydes at anvende data indsamlet gennem det digitale
kontaktpunkt til anden lovhåndhævelse end vedrørende korttidsudlejning, så længe
videredelingen sker i overensstemmelse med GDPR samt relevant national lovgivning i
medlemsstaterne;
medlemsstaterne
sikres
inddragelse
i
udformningen
af
eventuelle
gennemførelsesretsakter om fælles tekniske specifikationer for det digitale kontaktpunkt
og den digitale registreringsprocedure, som Kommissionen måtte ønske at vedtage i
medfør af forordningen;
medlemsstaterne via IT-infrastrukturen
kan
modtage oplysninger om gæsternes
nationalitet samt udlejningsperiodens længde fra udlejningsplatformene, idet en
implementering af forordningens forpligtelser dog fortsat skal være frivillig.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotatet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 16. december 2022.
10