Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0595 Bilag 1
Offentligt
2638210_0001.png
Til Folketingets partier
Christiansborg
15. november 2022
Skriftlig forelæggelse af forslagspakke om makrofinansiel
assistance til Ukraine i 2023
Denne skriftlige forelæggelse vedrører forhandlingsoplæg til Kommissionens for-
slagspakke om ny makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023, der er et punkt på
Rådsmødet (generelle anliggender) den 18. november 2022.
Der henvises i øvrigt til samlenotatet, som oversendes sammen med den skriftlige
forelæggelse.
Forslagspakke om makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023
Kommissionen fremlagde 9. november 2022 en pakke med forslag til en ramme for
EU’s kortsigtede finansielle støtte til Ukraine i 2023, der skal bidrage
til at holde
hånden under de ukrainske offentlig finanser og den makrofinansielle stabilitet i
lyset af Ukraines fortsat store finansieringsbehov i 2023 på skønnet 3-4 mia. euro
om måneden.
Kommissionens forslagspakke indeholder 3 forslag:
1)
et nyt instrument mhp. ma-
krofinansiel assistance til Ukraine i 2023,
2)
en ændring af MFF-forordningen så
finansiel støtte til Ukraine kan garanteres under EU-budgettets indtægtsloft (pt. be-
grænset til EU-landene) og
3)
en ændring af EU-budgettets regler (finansforordningen)
mhp. at finansiel støtte til tredjelande kan ydes via den generelle lånestrategi i Kom-
missionen og dermed sikre øget fleksibilitet og lavere finansieringsomkostninger.
Forslaget skal bl.a. ses i lyset af Det Europæisk Råds (DER) konklusioner af 21.-22.
oktober 2022, hvor Kommissionen opfordredes til at fremlægge, og Rådet til at
arbejde på, en strukturel løsning for EU’s videre finansielle støtte til Ukraine i 2023.
Forslaget skal også ses i lyset af, at DER i maj 2022 gav tilsagn om finansiel støtte
til Ukraine i 2022 på op til 9 mia. euro. Heraf vedtog Rådet i september 2022 ma-
krofinansielle lån (MFA) for 6 mia. euro, som skal understøttes af nationale garan-
tier fra EU-landene for samlet 3,66 mia. euro. Danmark skal i den forbindelse stille
en ny statsgaranti for ca. 641,5 mio. kr. Sagen om MFA-lån på 6 mia. euro i 2022
forelagdes Folketingets Europaudvalg skriftligt til forhandlingsoplæg 9. september
2022.
Kommissionens nye forslag lægger op til, at EU i 2023 yder kortsigtet makrofinan-
siel assistance til Ukraine i form af nye garanterede lån på 18 mia. euro. Forslaget
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2022) 0595 - Bilag 1: Samlenotat samt skriftlig forelæggelse vedr. forslagspakke om makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023
Side 2 af 3
inkluderer de resterende 3 mia. euro af de 9 mia. euro i DER-tilsagnet for 2022 i
den samlede foreslåede pakke for 2023.
Lånene ydes på meget favorable vilkår med lang løbetid samt subsidiering af Ukra-
ines rente- og administrationsudgifter til lånet finansieret af EU-landene i form af
bilaterale bidrag pba. BNI-andele til og med foreløbigt 2027. Efter vedtagelse af
forslagene ventes Kommissionen at udarbejde bidragsaftaler med EU-landene vedr.
finansiering af rente- og administrationsudgifter. Efter vedtagelse af forslaget vil der
skulle tages stilling til, om dansk tilslutning til en bidragsaftale med Kommissionen
vedr. finansiering af rente- og administrationsudgifter kræver et forudgående sam-
tykke fra Folketinget efter grundlovens § 19, stk. 1.
Lånene til Ukraine i 2023 stilles til rådighed med mulighed for udbetaling indtil 31.
marts 2024. Kommissionen foreslår lånene til Ukraine ydet i form af genudlån med
en løbetid på maksimalt 35 år og med afdragsfrihed i de første 10 år frem til 2033.
De nye lån på 18 mia. euro foreslås garanteret under EU-budgettets indtægtsloft
(headroom), som angiver forskellen mellem loftet for årlige betalinger fra EU-landene
til EU-budgettet
(1,4 pct. af EU’s BNI) og de årlige udgiftslofter for EU-budgettet
(ca. 1 pct. af EU’s BNI).
Indtægtsloftet anvendes således til en stående garantistil-
lelse fra EU-landene pba. landenes BNI-andele. Indtægtsloftet kan i dag kun anven-
des til at garantere finansiel støtte til EU-lande, ikke tredjelande. Kommissionen har
derfor fremsat et ændringsforslag til forordningen for EU's langsigtede budget
(MFF) 2021-2027, hvormed headroom undtagelsesvis kan benyttes mhp. at garan-
tere lån den foreslåede kortsigtede finansielle støtte til Ukraine.
Forslaget vil have betydelige statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Det skøn-
nes med betydelig usikkerhed, at Danmark vil skulle bidrage med bilaterale bidrag
på ca. 100 mio. kr. årligt fra 2024 til finansiering af Ukraines rente- og administrati-
onsudgifter. Dertil kommer, at eventuel manglende ukrainsk tilbagebetaling af lå-
nene vil have yderligere statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Danmark fi-
nansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget. Ved forslaget til lån til Ukraine på
i alt 18 mia. euro garanterer Danmark således i sidste ende for ca. 3,3 mia. kr. frem
til lånenes udløb, eller indtil lånene er tilbagebetalt.
Det bemærkes, at udgifter til Ukraine vurderes at kunne opgøres som udviklings-
bistand i henhold til OECD’s regler.
Regeringen vil efter Rådets og Parlamentets vedtagelse af forslagspakken søge til-
slutning i Folketingets Finansudvalg til den danske andel af finansieringen af Ukra-
ines rente- og administrationsudgifter.
Regeringen støtter fortsat, at EU indtager en ledende rolle i forhold til økonomisk
assistance til Ukraine på kort sigt og i forhold til genopbygning på lang sigt. Rege-
ringen kan generelt støtte Kommissionens forslag om finansiel støtte til Ukraine i
kom (2022) 0595 - Bilag 1: Samlenotat samt skriftlig forelæggelse vedr. forslagspakke om makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023
Side 3 af 3
2023 på 18 mia. euro via etablering af et nyt instrument, herunder at støtten ydes i
form af lån på meget favorable vilkår.
Regeringen vurderer det hensigtsmæssigt, at lånene garanteres under EU-budgettets
indtægtsloft frem for ved nye bilaterale garantier. Det kan sikre en hurtigere ud-
møntning af støtte, idet det vurderes centralt, at den nødvendige justering af MFF-
forordningen mhp. brug af indtægtsloftet som basis for garanti begrænses til kort-
sigtet, finansiel støtte til Ukraine.
Regeringen vurderer endvidere, at det er vigtigt, at de statsfinansielle konsekvenser
af forslaget begrænses mest muligt, herunder at EU-budgettet på sigt betaler en så
stor andel af renteudgifterne som muligt mhp. at mindske behovet for direkte dan-
ske bidrag.
Situationen i Ukraine er yderst alvorlig, og der ventes bred støtte blandt EU-landene
til Kommissionens forslagspakke om makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023
på 18 mia. euro.
Givet sagens hastende karakter forventes Rådet (generelle anliggender) 18. novem-
ber 2022 at godkende et udkast til fælles brev til Europa-Parlamentet vedr. forslags-
pakken til makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023, hvori Rådet ventes at ville
tilkendegive en principaftale om hele forslagspakken samt anmode om Parlamen-
tets stillingtagen 21.-24. november 2022. Efterfølgende ventes forslagspakken drøf-
tet på ECOFIN 6. december 2022 mhp. vedtagelse.
Der anmodes således om mandat til, at man fra dansk side kan tilslutte sig det kom-
promisforslag, der kan opnås enighed om, idet man:
-
-
-
-
støtter Kommissionens forslag til en strategisk ramme for løbende makro-
finansiel støtte til Ukraine i 2023;
støtter, at EU’s finansielle støtte til Ukraine i 2023 sker gennem nye
lån
garanteret under EU-budgettets indtægtsloft på lempelige lånevilkår mhp.
at sikre hurtig og effektiv udmøntning af støtte i det nødvendige omfang;
lægger stor vægt på, at en teknisk justering af MFF-forordningen målrettes
forslagets formål om kortsigtet, finansiel støtte til Ukraine;
lægger vægt på, at en så stor andel af renteudgifterne som muligt over tid
betales via EU-budgettet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Fungerende finansminister