Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0677 Bilag 14
Offentligt
2750050_0001.png
Et opgør med brug og smid væk-kulturen
Europaudvalget 2022
KOM (2022) 0677 - Bilag 14
Offentligt
-
Nationalt retursystem for takeaway-emballager
HVORFOR ER ENGANGSEMBALLAGE ET PROBLEM?
Danmark er det land i EU, som producerer mest affald per indbygger, ifølge Eurostat. Danskernes
forbrug af takeaway er steget markant med mere end 40 % fra 2016-2020. Det medfører også et
stigende forbrug af engangsemballager, som havner i skraldespanden, efter kun at have været
brugt én enkelt gang. Det er et problem for både klima, miljø og natur.
Klima:
Hvis plastik var et land, så ville det være den 5. største udleder af CO2 (link:
Rapport).
Ca.
40 % af al plastikken anvendes til emballager, og 95 % af værdien af emballagerne går tabt
efter kun én forbrugscyklus (link:
Dakofa).
Miljø/ressourcer:
Vi bruger i Danmark ca. 300 millioner engangskrus og ca. 150 millioner
madbokse af engangsplastik om året. Det er spild af ressourcer (link:
MST).
Natur og havmiljø:
Næsten 50 % af al menneskeskabt affald i verdenshavene er plastemballager
fra takeaway mad og drikke, og de er også blandt de mest fundne plasttyper i den danske natur
(link:
Rapport).
LØSNING
VI skal have et nationalt retursystem for
takeaway-emballager, baseret på en
genpåfyldelige løsning.
Vi skal væk fra engangsbrug og over til
genbrug. I stedet for at smide vores
takeaway-affald i en skraldespand, skal
den smides i en returbeholder, som vi kender
det fra pant-systemet for drikkevareflasker.
Herefter bliver det rengjort og sat på
markedet igen.
HVORFOR ET GENPÅFYLDELIGT SYSTEM?
Jf. affaldshierarkiet, så ligger genbrug eller
genpåfyldning over genanvendelse.
En genbrugskop skal typisk bruges et sted
mellem 2-10 gange for klimamæssigt at være et
bedre alternativ end engangskoppen, og man
kan spare op til 97 % CO2 i koppens levetid.
Beregningerne medregner transport, vask m.v.
Pant-returløsninger er samtidig det
enkeltstående mest effektive instrument til at
forhindre at plastik og andet affald ender i
naturen.
Læs mere herom i rapporten ”Fra
engangsemballage til genbrug”.
kom (2022) 0677 - Bilag 14: Henvendelse fra Dannmarks Naturfredningsforening vedr. forslag til forordning om emballage og emballageaffald
2750050_0002.png
Et opgør med brug og smid væk-kulturen
-
Nationalt retursystem for takeaway-emballager
START I DE STORE BYER
EKSEMPLER FRA ANDRE
EUROPÆISKE LANDE
I Schweitz tog Bern Kommune initiativ til
at søsætte flagskibsprojektet ReCircle,
som er et retursystem for takeaway-
emballager, der nu er udbredt i store
dele af landet.
I Freiburg i Tyskland har bystyret drevet
udviklingen af den berømte Freiburg-
kop, og projektet er nu ved at blive
udbredt til også at omfatte madbokse.
I Luxemburg har staten, som et led i det
nationale forebyggelsesprogram,
indgået et samarbejde med hotel- og
restaurationsbranchen om
genbrugssystemet ECObox.
Flere byer er allerede i gang.
I Aarhus har man i februar 2023 lanceret et udbud,
som skal lave pilot-forsøg med et retursystem,
herunder returstandere i gadebilledet:
https://www.aarhus.dk/nyt/teknik-og-
miljoe/2023/februar-2023/aarhus-indfoerer-pant-
paa-takeaway-emballage/
Og både i København, Odense og Middelfart ser
man også på mulighederne for at lave forsøg med
genbrugsretursystemer for takeaway.
Ambitionerne er der allerede i flere byer, og det
giver god mening at starte med en række pilot-
projekter der, inden man ruller et retursystem ud til
hele landet.
Læs mere:
Oceana
Best practice
genbrugssystemer til take-away
BRED OPBAKNING TIL PROJEKTET BLANDT ORGANISATIONER, FORSKERE OG BEFOLKNING
Der er allerede danske virksomheder på markedet, som udbyder genpåfyldelige løsninger til
takeaway, og et retur-system bakkes op af blandt andre brancheorganisationen Danske
Restauranter og Caféer, Concito,
Dansk Affaldsforening, Forbrugerrådet Tænk og grønne NGO’er.
”Der
skal sættes fokus på udviklingen af langt flere genopfyldelige løsninger og pant- og retursystemer
på områder som f.eks. takeaway, e-handel, dagligvarelevering i hjemmet, kosmetik, hudpleje osv. Altså
systemer og en infrastruktur, hvor samme emballage bruges igen og igen, og som er nemme for
forbrugerne at anvende. Vi har potentialet for at blive førende i sådanne løsninger, som vil kunne skabe
grønne, bæredygtige jobs”.
Citat fra Åbent Brev til Lea
Wermelin i Politiken, 2021.
Link.
I en befolkningsmåling om borgernes holdning til den politiske prioritering af grønne indsatser
foretaget af Fredslund Research for Danmarks Naturfredningsforening i 2021 ligger indsatsen mod
plastikforening og arbejdet for mere genbrug og genanvendelse øverst på dagsordenen.
En undersøgelse fortaget af Epinion for Danmarks Naturfredningsforening i 2022 viser, at:
To tredjedele af danskerne mener, at der er for meget engangsemballage i deres hverdag, og at
vi i Danmark skal indføre pant på flere typer engangsemballage.
71% af danskerne er helt enige eller enige i, at de ville få serveret deres kaffe eller andet “to
go”-drikkevare
i en genpåfyldelig kop, hvis der var pant- eller retursystem.
kom (2022) 0677 - Bilag 14: Henvendelse fra Dannmarks Naturfredningsforening vedr. forslag til forordning om emballage og emballageaffald
2750050_0003.png
Et opgør med brug og smid væk-kulturen
-
Nationalt retursystem for takeaway-emballager
FORSKELLIGE MODELLER OG EFFEKTER
Nedenfor er listet fire forskellige modeller.
Model 1
er pilotprojekter i København og Aarhus. Det
vil i praksis være en gratis omgang, da det allerede er planlagt i begge byer.
Model 2
angår
pilotprojekter i landets fire største byer i stil med de pilotprojekter, som er planlagt i København og
Aarhus. Projekterne er fastsat til to år og har udelukkende fokus på kopper. Herefter skal
evalueringen danne grundlag for en række anbefalinger og erfaringer, som kan danne basis for at
skalere systemet og gøre det landsdækkende.
Model 3
omfatter således de estimerede potentialer
ved en landsdækkende model.
Model 4
omhandler potentialet for lovgivningsmæssig regulering, som indebærer et forbud mod
gratis udlevering af engangsservice og krav om et genpåfyldeligt alternativ, som ikke må være
dyrere end engangsservicen (lig tysk lovgivning, som træder i kræft i 2023).
Model
Omkostninger for
stat/kommuner
mio. kr.*
6
Engangsemballage
sparet i mio. stk.**
4 mio. kopper (2 år)
CO2e sparet
målt i tons***
140,5 (2 år)
Engangsemballage
fjernet fra naturen i
mio. stk.****
Ca. 0,5 mio. (2 år)
1
2
Pilotprojekt i Aarhus og
København (kun
kopper)
Pilotprojekt i de fire
største danske byer
(kun kopper)
Retursystem i hele
landet (både kopper og
madbokse)
Regulering (både
kopper og madbokse)
12
8 mio. kopper (2 år)
281 (2 år)
Ca. 1 mio. (2 år)
3
Beregninger
kræver mere tid
300 mio. kopper
150 mio. madbokse
(årligt)
48.549 (årligt)
Ca. 40 mio. kopper
Ca. 8 mio. madbokse
(årligt)
4
Beregninger
kræver mere tid
285 mio. kopper
115,5 mio. madbokse
(årligt)
29.270 (årligt)
Ca. 38 mio. kopper
Ca. 6 mio. madbokse
(årligt)
*Baseret på estimater af planlagte pilotprojekter i KBH og Aarhus. Uden for de angivne
beregningerne ligger blandt andet: Besparelser på renhold. Der bruges store summer på renhold i
bybilledet, hvor takeaway-emballage udgør ca. 40-50 % af affaldet. Alene besparelser på
renhold er estimeret til at overgå de direkte udgifter ved pilotprojekterne. Samtidig vil der blive
sparet penge på affaldsbehandling og -transport. Grundet de mindskede emballagemængder vil
statens indtægter fra emballage-afgiften omvendt reduceres.
**Der er tale om estimater foretaget på baggrund af foreløbige beregninger af potentialer ved
pilotprojekterne i KBH og Aarhus, samt MST-rapport
”Markedsanalyse
og kortlægning af
engangsplastprodukter og deres alternativer”
fra 2020.
***Der er taget udgangspunkt i en PP-kop på 14 gram og en PP-madboks
på 101 gram. DTU’s
Bæredygtig Bundlinje Værktøj er brugt til beregningerne.
****Baseret på rapport fra EU Kommissionen, 2018,
Assessment of measures to reduce marine litter
from single use plastics,
13,2 % af engangskopper havner i naturen, 5,1 % af madbokse.