Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0677 Bilag 4
Offentligt
Det Finske Statsråds standpunkt
Forslagets generelle mål
Generelt mener statsrådet, at målene med den foreslåede forordning er gode og værd at støtte,
men har indledningsvis forbehold over for nogle af de midler, der foreslås i forslaget til forordning.
Forslaget sigter mod at reducere brugen af naturressourcer, skabe et forudsigeligt lovgivningsmiljø
for hele emballagens livscyklus og et velfungerende marked for genanvendte råmaterialer.
Forslagets mål om at forebygge generering af emballageaffald, fremme genbrug og udbuddet af
genanvendelse af høj kvalitet samt at øge anvendelsen af genanvendte materialer er meget
velkomne. Regeringen mener, at forslaget til forordning bør undersøges nøje, navnlig for at sikre
politisk sammenhæng mellem forskellige foranstaltninger på EU-plan og forskellige sektorer.
Forudsigelighed i lovgivningen er vigtig for at skabe et stabilt investeringsklima, hvilket vil bidrage til
at fremme investeringer i nye, innovative emballageløsninger.
Reduktion af emballageaffald
Regeringen mener, at det er nødvendigt at indføre en ensartet EU-regulering for at reducere brugen
af nyt emballagemateriale. Regeringen mener, at de foreslåede mål for reduktion af emballageaffald
er meget ambitiøse, men afgørende for en bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne. Regeringen
støtter den foreslåede forpligtelse for Kommissionen til at revidere målene for reduktion af
emballageaffald otte år efter forordningens ikrafttrædelse. Regeringen støtter reduktionen af
overdreven og unødvendig emballage, f.eks. forbuddet mod overemballage. Med hensyn til
fødevareemballage lægger regeringen stor vægt på, at reduktionen af emballage ikke må føre til
øget madspild eller bringe fødevaresikkerheden i fare. Regeringen mener, at Kommissionens
konsekvensanalyse af forslaget med hensyn til virkningerne for madspild er utilstrækkelig.
Regeringen vil formulere mere detaljerede holdninger, efterhånden som forslaget skrider frem.
Generel holdning til genbrug af emballage
Regeringen mener, at genbrug og genanvendelse af emballage fortsat vil være komplementære
løsninger til at nå målene for reduktion af emballageaffaldet, også under hensyntagen til den høje
genanvendelsesprocent for fiberbaseret emballage. I overensstemmelse med det affaldshierarki,
der er defineret i affaldsrammedirektivet (2008/98/EF), støtter Ministerrådet fra starten det
foreslåede princip om at indføre begrænsninger i kravene til anvendelse og genbrug af
engangsemballage, for hvilken der findes bedre genbrugsalternativer med hensyn til den samlede
miljøpåvirkning, eller for hvilken genbrug ellers ville være hensigtsmæssigt. Regeringen mener
imidlertid, at der i overensstemmelse med affaldsrammedirektivet (2008/98/EF) fortsat kan være
berettiget at fravige affaldshierarkiet for visse affaldsstrømme i overensstemmelse med
livscyklustankegangen, hvilket der også bør tages hensyn til i forordningen. Statsrådet mener, at
undtagelserne for små virksomheder i forslaget er værd at støtte.
Begrænsning af brugen af engangsemballage i restauranter
Rådet noterer sig, at forbuddet mod brug af engangsemballage til servering af mad på caféer og
restauranter kræver en yderligere kritisk gennemgang. Statsrådet finder det nødvendigt at indhente
yderligere oplysninger om forslagets virkninger og om den anslåede samlede miljøpåvirkning af de
genbrugsforpligtelser, der allerede er gældende i EU's medlemsstater. Statsrådet mener, at
forordningen bør indeholde en mulighed for at fravige forbuddet mod engangsemballage til
servering på caféer og restauranter, hvis der findes andre passende alternativer med en bedre