Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0731 Bilag 1
Offentligt
2673361_0001.png
9. marts 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Maise Biørn Jørgensen
Sagsnr.: 2022-6100-0044
Dok.:
2691554
Dato:
Kontor:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indsamling
og overførsel af forhåndsinformation om passagerer (API) med henblik
på at forbedre og lette kontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordningen (EU) 2019/817 og forordning (EU) 2018/1726 og om op-
hævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF samt forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om indsamling og videregivelse af for-
håndsinformation om passagerer med henblik på at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet, og om
ændring af forordning (EU) 2019/818
KOM(2022)729 og KOM(2022)731
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 14. december 2022 fremsat forslag til to forordnin-
ger om indsamling og videregivelse af forhåndsoplysninger om passagerer
(API-oplysninger) til brug for hhv. grænsekontrol og retshåndhævelsesfor-
mål. Forslagene har til formål at sikre en større harmonisering af reglerne
om indsamling, overførsel og behandling af API-oplysninger. Med forord-
ningsforslagene lægges der bl.a. op til at etablere en central router for API-
oplysninger, der skal fungere som et enkelt forbindelsespunkt mellem med-
lemslandene og luftfartsselskaberne. Forslagene er omfattet af retsforbe-
holdet. Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for
grænsekontrol udgør en udbygning af Schengenreglerne, hvorfor Danmark
kan beslutte at gennemføre forordningen i dansk ret på mellemstatsligt
grundlag efter vedtagelsen. Forordningsforslaget om brugen af API-
Side 1/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0002.png
oplysninger til brug for retshåndhævelsesformål udgør derimod ikke en ud-
bygning af Schengenreglerne, hvorfor forordningen ikke er bindende for og
ikke finder anvendelse i Danmark. Fra dansk side er man umiddelbart po-
sitivt indstillet over for forslagenes indhold, som må forventes at styrke
grænsekontrollen ved de ydre grænser samt politiets muligheder for at be-
kæmpe alvorlig kriminalitet. Regeringen har samtidig fokus på at afklare
Danmarks stilling i det fremtidige API-samarbejde.
2. Baggrund
Den 14. december 2022 fremsatte Kommissionen forslag til to forordninger
om brugen af forhåndsoplysninger om passagerer til brug for hhv. grænse-
kontrol og bekæmpelse af ulovlig indvandring samt til brug for forebyg-
gelse, opdagelse, efterforskning og retsforfølgning af terrorhandlinger og
grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål). De to forordningsforslag udgør
Kommissionens initiativ til at styrke brugen af forhåndsoplysninger om pas-
sagerer til at forbedre grænsekontrollen ved de ydre grænser samt at fore-
bygge risiko for terrorisme og grov kriminalitet.
Forhåndsoplysninger om flypassagerer
såkaldt Advance Passenger Infor-
mation (API-oplysninger)
er oplysninger om flypassagerer, der registreres
ved check-in, dvs. bl.a. den anvendte rejselegitimations nummer og type,
personens nationalitet, fulde navn, fødselsdato, det grænseovergangssted,
der vil blive benyttet med henblik på indrejse i landet m.v.
Begge forslag til forordninger er oversendt til Rådet den 6. februar 2023 i
dansk sprogversion. Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse
af API-oplysninger til forbedring af grænsekontrollen ved de ydre grænser
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b og d, samt artikel
79, stk. 2, litra c, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF artikel 294. Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling
deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås
i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Dan-
mark (”retsforbeholdet”).
Da forordningsforslaget udgør en udbygning af
Schengenreglerne, skal Danmark imidlertid i henhold til artikel 4 i Proto-
kollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse
træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret. Såfremt Danmark tilslutter sig forordningen, skabes en mellemstatslig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemslande.
Side 2/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0003.png
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger til
brug for at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger
og grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål) er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 82, stk. 1, litra d og artikel 87, stk. 2, litra a og skal ligeledes
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Også dette forslag er omfattet af retsforbeholdet, men udgør
ikke
en udbyg-
ning af Schengenreglerne. Danmark vil derfor ikke kunne træffe afgørelse
om at gennemføre forordningen i dansk ret, og forordningen vil ikke være
bindende for og ikke finde anvendelse i Danmark.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagene har overordnet til formål at sikre en større harmoni-
sering af reglerne om indsamling, overførsel og behandling af API-oplys-
ninger, herunder at medlemslandene anvender ensartede kriterier for ind-
samling og overførsel af API-oplysninger med henblik på kontrol ved de
ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring samt at fastsætte bedre
regler for luftfartsselskabers indsamling og videregivelse af API-oplysnin-
ger med henblik på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terror-
handlinger og grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål).
Ifølge forslagene skal der oprettes en central router, der skal fungere som et
enkelt forbindelsespunkt mellem medlemslandene og luftfartsselskaberne,
hvilket fastlægger en fælles EU-tilgang til indsamling og overførelse af API-
oplysninger. EU-agenturet eu-LISA vil være ansvarlig for udformning, ud-
vikling, hosting og teknisk forvaltning af routeren. Luftfartsselskaberne skal
videregive API-oplysninger til routeren, som herefter vil sende oplysnin-
gerne til de relevante myndigheder i medlemslandene. Overførslen af API-
oplysninger gennem routeren vil bl.a. understøtte overvågningen af flyvnin-
ger og dermed mindske sandsynligheden for, at et luftfartsselskab ikke har
overholdt forpligtelsen til at meddele API-oplysninger som foreskrevet i
forslagene. Medlemslandene skal ifølge forordningsforslagene udpege en
eller flere nationale tilsynsmyndigheder, der er ansvarlige for at føre tilsyn
med, at luftfartsselskaberne anvender bestemmelserne i forordningerne og
sikrer, at bestemmelserne overholdes.
Kommissionen fastsætter datoen for routerens idriftsættelse ved hjælp af en
gennemførelsesretsakt, når eu-LISA har underrettet Kommissionen om, at
udviklingsfasen er afsluttet, og en omfattende test af routeren er gennemført.
Kommissionen forventer, at routeren kan idriftsættes i 2030, hvorefter
Side 3/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
luftfartsselskaberne og medlemslandene vil være forpligtet til at anvende
routeren. Kommissionen har samtidig lagt op til, at routeren kan anvendes
frivilligt, når routeren starter med at operere, hvilket forventes at være 2 år
før idriftsættelsen af routeren. Luftfartsselskaberne kan således i denne pe-
riode anvende routeren til at overføre API-oplysninger i overensstemmelse
med Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomhe-
ders forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direkti-
vet), forudsat at den ansvarlige myndighed i det pågældende medlemsland
har givet samtykke hertil.
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger
til grænsekontrol
Forordningsforslaget fastsætter regler for luftfartsselskabers indsamling af
API-oplysninger på flyvninger til Unionen, luftfartsselskabers overførsel af
API-oplysninger til routeren og overførsel af API-oplysninger fra routeren
til de kompetente grænsemyndigheder.
Indsamling og anvendelse af API-oplysninger er i dag reguleret af Rådets
direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders forplig-
telse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet). API-di-
rektivet pålægger luftfartsselskaberne en forpligtelse til efter anmodning at
overføre API-oplysninger til grænsemyndighederne i bestemmelseslandet
forud for flyets start, men direktivet pålægger ikke medlemslandene en for-
pligtelse til at anmode luftfartsselskaberne om API-oplysninger, hvilket ska-
ber uoverensstemmelser i den måde, hvorpå oplysningerne indsamles og an-
vendes, idet nogle medlemslande systematisk indsamler API-oplysninger,
mens andre ikke gør. Derudover fastsætter API-direktivet kun begrænsede
kriterier for indsamling, overførelse og behandling af API-oplysninger. Det
fører til forskellig praksis, som ifølge Kommissionen bl.a. hæmmer grænse-
kontrollen og kan udgøre en byrde for luftfartsselskaber, der skal overholde
forskellige krav. Forordningsforslaget har derfor særligt til formål at sikre,
at der effektivt kan foretages systematisk kontrol af alle flypassagerer, der
rejser med fly til Unionen, samt at medlemslandene anvender ensartede kri-
terier for indsamling og overførsel af API-oplysninger med henblik på græn-
sekontrol og bekæmpelse af ulovlig indvandring.
Forordningsforslaget forpligter alle luftfartsselskaber, der foretager regel-
mæssige og ikkeregelmæssige flyvninger til Unionen, jf. forordningens ar-
tikel 3.
Side 4/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
Med artikel 6 i forordningsforslaget lægges der op til, at luftfartsselskaberne
skal overføre API-oplysningerne til routeren elektronisk både ved indtjek-
ningen og umiddelbart efter lukningen af flyvningen, dvs. at der overføres
API-oplysninger på hver enkelt passager to gange, hvilket er oftere, end
hvad luftfartsselskaberne er forpligtet til i dag.
Ifølge artikel 7 i forordningsforslaget må de kompetente grænsemyndighe-
der udelukkende behandle API-oplysninger med henblik på grænsekontrol
ved de ydre grænser og bekæmpe ulovlig indvandring.
Der lægges med forslagets artikel 8 op til, at luftfartsselskaberne og de kom-
petente grænsemyndigheder opbevarer API-oplysninger i en periode på 48
timer fra flyets afgang, hvorefter oplysningerne skal slettes. Den nye tids-
grænse på 48 timer er en udvidelse, da myndighederne og luftfartsselska-
berne i dag skal slette oplysningerne efter 24 timer.
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger
til retshåndhævelsesformål
Forordningsforslaget fastsætter regler om luftfartsselskabers indsamling af
API-oplysninger vedrørende flyvninger uden for EU og udvalgte flyvninger
inden for EU, luftfartsselskabers overførsel af API-oplysninger til routeren
og overførsel af API-oplysninger om flyvninger uden for EU og udvalgte
flyvninger inden for EU til passageroplysningsenhederne.
Formålet med forslaget til forordning er at fastsætte bedre regler for luft-
fartsselskabers indsamling og videregivelse af API-oplysninger med hen-
blik på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet. Således lægges der op til i højere grad end i dag at gøre
brug af API-oplysninger i kombination med passagerlisteoplysninger (PNR-
oplysninger)
dvs. oplysninger, som passagerer har afgivet i forbindelse
med rejser, f.eks. betalingsoplysninger, oplysninger om medpassagerer,
fulde rejseplan, bagageoplysninger mv.
for flyvninger inden for Schen-
genområdet. Medlemslandene kan ifølge artikel 2 i Rådets direktiv (EU)
2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af passageroplysninger (PNR-
oplysninger) til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhand-
linger og grov kriminalitet (PNR-direktivet) beslutte at anvende direktivet
til flyvninger inden for EU. Ifølge Kommissionen udgør API-oplysninger
ikke kun et vigtigt redskab til grænseforvaltningen, men også et vigtigt
redskab med hensyn til retshåndhævelse, navnlig bekæmpelse af grov
kriminalitet og terrorisme. En kombineret anvendelse af PNR-oplysninger
Side 5/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0006.png
og API-oplysninger forud for en passagers ankomst gør det muligt for
retshåndhævende myndigheder at foretage en vurdering og nærmere kontrol
af personer, som mest sandsynligt udgør en trussel mod sikkerheden.
Forordningsforslaget forpligter luftfartsselskaber, der udfører ruteflyvnin-
ger eller ikkeruteflyvninger uden for EU og flyvninger inden for EU. Dette
indebærer, at luftfartsselskaberne overfører API-oplysninger på samtlige
flyvninger til routeren. Medlemslandene udarbejder hver lister over ud-
valgte flyvninger inden for EU med planlagte landinger eller afgange fra
medlemslandets område. Et medlemslands liste over udvalgte flyvninger i
EU udarbejdes på baggrund af en vurdering, der foretages af medlemslandet
og revideres regelmæssigt. Medlemslandenes lister med udvalgte intra-EU-
flyvninger skal forelægges for eu-LISA med henblik på kun at modtage
API-oplysninger på disse udvalgte flyvninger. Dette er en udvidelse af an-
vendelsesområdet i forhold til API-direktivet, der alene vedrører flyvninger
fra tredjelande ind i EU.
Luftfartsselskaberne skal indsamle og videregive API-oplysninger til route-
ren på samme vis som forordningsforslaget om indsamling af videregivelse
af API-oplysninger til grænsekontrol.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver i forhold til begge forordningsforslag. Der
foreligger endnu ikke udtalelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet for forordningsforslaget
om indsamling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol anført,
at TEUF udtrykkeligt giver Unionen beføjelse til at udvikle en fælles politik
for den kontrol, som personer, der passerer de ydre grænser, skal underka-
stes, og en effektiv kontrol ved de ydre grænser kræver en sammenhæn-
gende tilgang i hele Schengenområdet, herunder muligheden for forudgå-
ende kontrol af rejsende med API-oplysninger.
Derudover fremhæver Kommissionen, at i overensstemmelse med begre-
berne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj
2019 om fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informa-
tionssystemer vedrørende grænser og visum (interoperabilitetsforordnin-
gen) kan den centraliserede overførsel af API-oplysninger i fremtiden føre
Side 6/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0007.png
til, at oplysningerne anvendes til at søge i forskellige databaser (SIS, Euro-
poloplysninger) via den europæiske søgeportal. Anvendelsen af API-oplys-
ninger ved de ydre grænser vil desuden effektivt supplere den forestående
gennemførelse af det europæiske system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS) og ind- og udrejsesystemet (EES). Brugen af API-
oplysninger vil ifølge Kommissionen fortsat være nødvendig for forvaltnin-
gen af de ydre grænser, da det forhåndsinformerer grænsemyndighederne
om, hvorvidt en rejsende rent faktisk er gået om bord på et fly og er ved at
rejse ind i Schengenområdet, og letter dermed den grænsekontrol, der vil
finde sted, når den rejsende ankommer til de ydre grænser.
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet for forordningsforslaget
om indsamling og videregivelse af API-oplysninger til retshåndhævelses-
formål anført, at de retshåndhævende myndigheder skal have effektive red-
skaber til at bekæmpe terrorisme og grov kriminalitet og ved at sikre, at der
sker en sammenhængende indsats på EU-niveau, vil forslaget bidrage til at
øge sikkerheden i medlemslandene og dermed i EU som helhed.
Kommissionen henviser til, at API-direktivet udgør en del af Schengenreg-
lerne og derfor ikke regulerer indsamlingen og videregivelsen af API-oplys-
ninger om flyvninger inden for EU. API-oplysninger kan således ikke sup-
plere PNR-oplysninger på flyvninger inden for EU, hvilket har medført, at
medlemslandene har gennemført forskellige foranstaltninger, der tager sigte
på at kompensere for manglende oplysninger om passagerens identitet. En
indsats på EU-niveau vil derfor hjælpe med i højere grad at sikre en harmo-
nisering af reglerne på området, hvilket ifølge Kommissionen kun kan fast-
sættes på EU-niveau. Kommissionen har vurderet, at EU både er berettiget
og mere kompetent til at opfylde forslagets formål end medlemslandene en-
keltvis, hvorfor forslaget ifølge Kommissionen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. TEU artikel 5.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet for
både forordningsforslaget om indsamling af videregivelse af API-oplysnin-
ger til grænsekontrol og forordningsforslaget om indsamling og videregi-
velse af API-oplysninger til retshåndhævelsesformål er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Indsamlingen og anvendelsen af API-oplysninger er i dag reguleret af Rå-
dets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders for-
pligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet). API-
Side 7/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0008.png
direktivet er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en udbygning af Schen-
genreglerne, og Danmark har således i henhold til artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling gennemført retsakten i dansk ret. API-direktivet er der-
med bindende for Danmark på mellemstatsligt grundlag og er implemente-
ret i udlændingelovens § 38, stk. 4, der er udmøntet i § 12, stk. 4, i bekendt-
gørelse om udlændinges adgang her til landet.
Efter § 12, stk. 4, i bekendtgørelse om udlændinges adgang her til landet,
skal luftfartsselskaber forud for luftfartøjets ankomst til politiet levere op-
lysninger om de ombordværende passagerers og besætningsmedlemmers
fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet, rejselegitimation (type, nummer,
udstedende myndighed og udløbsdato), grænseovergangssted i Danmark,
luftfartøjets transportkode og afgangs- og ankomsttidspunkt samt oplysnin-
ger om passagerers oprindelige ombordstigningssted, rejserute og booking-
kode. Oplysningerne afgives elektronisk eller på anden af Rigspolitiet fast-
sat måde. Politiet sletter modtagne personhenførbare oplysninger senest 24
timer efter, at passagererne er indrejst, medmindre oplysningerne senere er
nødvendige til varetagelsen af politiets øvrige opgaver.
Med forordningsforslaget om grænsekontrol lægges der op til at ophæve
API-direktivet med virkning fra anvendelsesdatoen for forordningen om
indsamling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forordningsforslagene, da begge for-
slag er omfattet af retsforbeholdet. Forslagene har således som udgangs-
punkt ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Danmark vil imidlertid kunne tilslutte sig forordningsforslaget om indsam-
ling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol på mellemstats-
ligt grundlag efter vedtagelsen på baggrund af artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling, idet forordningsforslaget udgør en udbygning af Schen-
genreglerne. Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-
oplysninger til retshåndhævelsesformål udgør derimod ikke en udbygning
af Schengenreglerne, hvorfor Danmark ikke på samme måde kan tilslutte
sig forslaget.
De lovgivningsmæssige konsekvenser vil skulle afklares nærmere.
Side 8/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0009.png
Økonomiske konsekvenser
Såfremt Danmark vælger at tilslutte sig forordningsforslaget om indsamling
af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol eller indfører regler
svarende til forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-
oplysninger til retshåndhævelsesformål, vil det kunne medføre nationale
statsfinansielle konsekvenser, herunder udgifter til tilpasninger af it-syste-
mer og organisatoriske tilpasninger. Det er ikke på nuværende tidspunkt
muligt at afdække de økonomiske konsekvenser nærmere. Det bemærkes, at
det fremgår af forslagene, at medlemslandene kan være berettiget til at mod-
tage godtgørelse fra henholdsvis Fonden for Intern Sikkerhed og fonden for
instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visumpolitik til
dækning af visse af de økonomiske konsekvenser. Det bemærkes, at det føl-
ger af budgetvejledningen, at afledte nationale udgifter som følge af EU-
retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillings-
ramme.
Det forventes desuden, at forslagene vil have statsfinansielle konsekvenser
i form ad indvirkning på EU-budgettet. Det fremgår således af begge for-
ordningsforslag, at der forventes udgifter for ca. 45 mio. euro til oprettelsen
af den foreslåede router og 9 mio. euro om året fra 2029 og fremefter til den
tekniske forvaltning heraf. Hertil følger udgifter til Fonden for Intern Sik-
kerhed og fonden for instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning
og visumpolitik. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget svarende til
en statslig udgift ved forslagene på godt 31 mio. kr. (løbende priser) i peri-
oden 2024-2034. Udgifterne frem til og med 2027 ventes dækket ved om-
prioritering fra EU-budgetinstrumentet til finansiel støtte til grænseforvalt-
ning og visumpolitik (BMVI). Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt
Danmark ikke tilslutter sig på mellemstatsligt grundlag, vil Danmark for-
venteligt modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende til en for-
holdsmæssig andel af udgifterne. De nærmere rammer for refusion vil blive
undersøgt nærmere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
De erhvervsøkonomiske konsekvenser vil skulle afklares nærmere.
8. Høring
Forordningsforslagene har været sendt i høring i Specialudvalget for Politi-
mæssigt og Retligt Samarbejde i perioden den 21. februar til 24. februar
2023.
Side 9/10
kom (2022) 0731 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indsamling, overførsel og videregivelse af forhåndsinformation om passagerer
2673361_0010.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
landes holdninger til forordningsforslagene.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdninger
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forordningsforslage-
nes indhold.
At Danmark kun vil kunne tilslutte sig forordningsforslaget om indsamling
af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol på mellemstatsligt
grundlag efter vedtagelsen, idet forslaget udgør en udbygning af Schengen-
reglerne, men ikke forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af
API-oplysninger til retshåndhævelsesformål, rejser imidlertid spørgsmål om
Danmarks adgang til at anvende API-oplysninger til retshåndhævelsesfor-
mål.
Hvis forordningsforslagene vedtages i deres nuværende form, vil Danmark
som udgangspunkt ikke kunne anvende centralt indsamlede API-oplysnin-
ger til retshåndhævelsesformål, herunder API-oplysninger fra udvalgte flyv-
ninger inden for EU, da det følger af forordningsforslaget om indsamling af
videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol, at oplysninger indsam-
let efter denne forordning alene må anvendes til grænsekontrolsformål.
Regeringen vil derfor arbejde aktivt for at afklare forslagenes betydning for
Danmarks stilling i API-samarbejdet, herunder at forordningerne ikke får
negativ betydning for Danmarks adgang til at indsamle og anvende API-
oplysninger i samme omfang som de øvrige EU-lande.
Regeringens endelige stillingtagen afventer desuden en nærmere vurdering
af de statsfinansielle-, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen finder det endvidere uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for
EU’s budget fra 2029 og frem, og finder det centralt,
at forslaget ikke fore-
griber forhandlinger om den
kommende flerårig finansielle ramme for EU’s
budget, og at udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10