Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0731 Bilag 2
Offentligt
2723425_0001.png
12. juni 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Maise Biørn Jørgensen
Sagsnr.: 2022-6100-0044
Dok.:
2884619
Dato:
Kontor:
SAMLENOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indsamling
og overførsel af forhåndsinformation om passagerer (API) med henblik
på at forbedre og lette kontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordningen (EU) 2019/817 og forordning (EU) 2018/1726 og om op-
hævelse af Rådets direktiv 2004/82/EF samt forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om indsamling og videregivelse af for-
håndsinformation om passagerer med henblik på at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet, og om
ændring af forordning (EU) 2019/818
Notatet er en opdateret version af grund- og nærhedsnotat af 9. marts 2023.
Ændringer er markeret med en streg i margenen.
KOM(2022)729 og KOM(2022)731
1. Resumé
Kommissionen har den 14. december 2022 fremsat forslag til to forordnin-
ger om indsamling og videregivelse af forhåndsoplysninger om passagerer
(API-oplysninger) til brug for hhv. grænsekontrol og retshåndhævelsesfor-
mål. Forslagene har til formål at sikre en større harmonisering af reglerne
om indsamling, overførsel og behandling af API-oplysninger. Med forord-
ningsforslagene lægges der bl.a. op til at etablere en central router for API-
oplysninger, der skal fungere som et enkelt forbindelsespunkt mellem med-
lemslandene og luftfartsselskaberne. Forslagene er omfattet af retsforbe-
holdet. Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for
grænsekontrol udgør en udbygning af Schengenreglerne, hvorfor Danmark
kan beslutte at gennemføre forordningen i dansk ret på mellemstatsligt
Side 1/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0002.png
grundlag efter vedtagelsen. Forordningsforslaget om brugen af API-oplys-
ninger til brug for retshåndhævelsesformål udgør derimod ikke en udbyg-
ning af Schengenreglerne, hvorfor forordningen ikke er bindende for og ikke
finder anvendelse i Danmark. Fra dansk side er man umiddelbart positivt
indstillet over for forslagenes indhold, som må forventes at styrke grænse-
kontrollen ved de ydre grænser samt politiets muligheder for at bekæmpe
alvorlig kriminalitet. Regeringen har samtidig fokus på at afklare Danmarks
stilling i det fremtidige API-samarbejde.
Det svenske formandskab har fremlagt kompromisforslag, som har til hen-
sigt at imødekomme de bemærkninger, som medlemslandene har haft til
Kommissionens forslag.
Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for grænse-
kontrol forelægges til forhandlingsoplæg.
Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshån-
dhævelsesformål forelægges til orientering.
2. Baggrund
Den 14. december 2022 fremsatte Kommissionen forslag til to forordninger
om brugen af forhåndsoplysninger om passagerer til brug for hhv. grænse-
kontrol og bekæmpelse af ulovlig indvandring samt til brug for forebyg-
gelse, opdagelse, efterforskning og retsforfølgning af terrorhandlinger og
grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål). De to forordningsforslag udgør
Kommissionens initiativ til at styrke brugen af forhåndsoplysninger om pas-
sagerer til at forbedre grænsekontrollen ved de ydre grænser samt at fore-
bygge risiko for terrorisme og grov kriminalitet.
Forhåndsoplysninger om flypassagerer
såkaldt Advance Passenger Infor-
mation (API-oplysninger)
er oplysninger om flypassagerer, der registreres
ved check-in, dvs. bl.a. den anvendte rejselegitimations nummer og type,
personens nationalitet, fulde navn, fødselsdato, det grænseovergangssted,
der vil blive benyttet med henblik på indrejse i landet m.v.
Begge forslag til forordninger er oversendt til Rådet den 6. februar 2023 i
dansk sprogversion. Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse
af API-oplysninger til forbedring af grænsekontrollen ved de ydre grænser
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b og d, samt artikel
79, stk. 2, litra c, og skal behandles efter den almindelige
Side 2/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0003.png
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Ifølge artikel 1 i Protokollen om
Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstalt-
ninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge proto-
kollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Da forordningsforslaget udgør
en udbygning af Schengenreglerne, skal Danmark imidlertid i henhold til
artikel 4 i Protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter Rå-
dets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre for-
ordningen i dansk ret. Såfremt Danmark tilslutter sig forordningen, skabes
en mellemstatslig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemslande.
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger til
brug for at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger
og grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål) er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 82, stk. 1, litra d og artikel 87, stk. 2, litra a og skal ligeledes
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Også dette forslag er omfattet af retsforbeholdet, men udgør
ikke
en udbyg-
ning af Schengenreglerne. Danmark vil derfor ikke kunne træffe afgørelse
om at gennemføre forordningen i dansk ret, og forordningen vil ikke være
bindende for og ikke finde anvendelse i Danmark.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagene har overordnet til formål at sikre en større harmoni-
sering af reglerne om indsamling, overførsel og behandling af API-oplys-
ninger, herunder at medlemslandene anvender ensartede kriterier for ind-
samling og overførsel af API-oplysninger med henblik på kontrol ved de
ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring samt at fastsætte bedre
regler for luftfartsselskabers indsamling og videregivelse af API-oplysnin-
ger med henblik på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terror-
handlinger og grov kriminalitet (retshåndhævelsesformål).
Ifølge forslagene skal der oprettes en central router, der skal fungere som et
enkelt forbindelsespunkt mellem medlemslandene og luftfartsselskaberne,
hvilket fastlægger en fælles EU-tilgang til indsamling og overførelse af API-
oplysninger. EU-agenturet eu-LISA vil være ansvarlig for udformning, ud-
vikling, hosting og teknisk forvaltning af routeren. Luftfartsselskaberne skal
videregive API-oplysninger til routeren, som herefter vil sende oplysnin-
gerne til de relevante myndigheder i medlemslandene. Overførslen af API-
oplysninger gennem routeren vil bl.a. understøtte overvågningen af
Side 3/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0004.png
flyvninger og dermed mindske sandsynligheden for, at et luftfartsselskab
ikke har overholdt forpligtelsen til at meddele API-oplysninger som fore-
skrevet i forslagene. Medlemslandene skal ifølge forordningsforslagene ud-
pege en eller flere nationale tilsynsmyndigheder, der er ansvarlige for at føre
tilsyn med, at luftfartsselskaberne anvender bestemmelserne i forordnin-
gerne og sikrer, at bestemmelserne overholdes.
Kommissionen fastsætter datoen for routerens idriftsættelse ved hjælp af en
gennemførelsesretsakt, når eu-LISA har underrettet Kommissionen om, at
udviklingsfasen er afsluttet, og en omfattende test af routeren er gennemført.
Kommissionen forventer, at routeren kan idriftsættes i 2030, hvorefter luft-
fartsselskaberne og medlemslandene vil være forpligtet til at anvende rou-
teren. Kommissionen har samtidig lagt op til, at routeren kan anvendes fri-
villigt, når routeren starter med at operere, hvilket forventes at være 2 år før
idriftsættelsen af routeren. Luftfartsselskaberne kan således i denne periode
anvende routeren til at overføre API-oplysninger i overensstemmelse med
Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders
forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet),
forudsat at den ansvarlige myndighed i det pågældende medlemsland har
givet samtykke hertil.
Det svenske formandskab har den 8. juni 2023 fremlagt foreløbige udkast
til kompromistekster for forordningsforslagene. De centrale ændringer i for-
hold til Kommissionens forslag er gengivet i de enkelte afsnit nedenfor. Ge-
nerelt kan det nævnes, at de to forordningsforslag nu er spejlet, hvilket in-
debærer, at bestemmelserne om f.eks. en central router fremgår af begge
forordningsforslag og er enslydende. De endelige kompromistekster vil
kunne indeholde ændringer i forhold til formandskabets udkast til kompro-
mistekster.
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger
til grænsekontrol
Forordningsforslaget fastsætter regler for luftfartsselskabers indsamling af
API-oplysninger på flyvninger til Unionen, luftfartsselskabers overførsel af
API-oplysninger til routeren og overførsel af API-oplysninger fra routeren
til de kompetente grænsemyndigheder.
Indsamling og anvendelse af API-oplysninger er i dag reguleret af Rådets
direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders forplig-
telse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet). API-
Side 4/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0005.png
direktivet pålægger luftfartsselskaberne en forpligtelse til efter anmodning
at overføre API-oplysninger til grænsemyndighederne i bestemmelseslandet
forud for flyets start, men direktivet pålægger ikke medlemslandene en for-
pligtelse til at anmode luftfartsselskaberne om API-oplysninger, hvilket ska-
ber uoverensstemmelser i den måde, hvorpå oplysningerne indsamles og an-
vendes, idet nogle medlemslande systematisk indsamler API-oplysninger,
mens andre ikke gør. Derudover fastsætter API-direktivet kun begrænsede
kriterier for indsamling, overførelse og behandling af API-oplysninger. Det
fører til forskellig praksis, som ifølge Kommissionen bl.a. hæmmer grænse-
kontrollen og kan udgøre en byrde for luftfartsselskaber, der skal overholde
forskellige krav. Forordningsforslaget har derfor særligt til formål at sikre,
at der effektivt kan foretages systematisk kontrol af alle flypassagerer, der
rejser med fly til Unionen, samt at medlemslandene anvender ensartede kri-
terier for indsamling og overførsel af API-oplysninger med henblik på græn-
sekontrol og bekæmpelse af ulovlig indvandring.
Forordningsforslaget forpligter alle luftfartsselskaber, der foretager flyvnin-
ger til Unionen, jf. forordningens artikel 3.
Med artikel 6 i forordningsforslaget lægges der op til, at luftfartsselskaberne
skal overføre API-oplysningerne til routeren elektronisk både ved indtjek-
ningen og umiddelbart efter lukningen af flyvningen, dvs. at der overføres
API-oplysninger på hver enkelt passager to gange, hvilket er oftere, end
hvad luftfartsselskaberne er forpligtet til i dag.
Ifølge artikel 7 i forordningsforslaget må de kompetente grænsemyndighe-
der udelukkende behandle API-oplysninger med henblik på grænsekontrol
ved de ydre grænser og bekæmpe ulovlig indvandring.
Der lægges med forslagets artikel 8 op til, at luftfartsselskaberne skal opbe-
vare API-oplysninger i en periode på 48 timer fra det tidspunkt, hvor route-
ren modtager API-oplysningerne. Tilsvarende ændringer er foretaget i for-
ordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshåndhævel-
sesformål. Den kompetente grænsemyndighed skal opbevare API-oplysnin-
ger i en periode på 96 timer fra tidspunktet for modtagelsen af API-oplys-
ninger. Luftfartsselskaberne og den kompetente græsemyndighed skal slette
oplysningerne efter periodens udløb. De nye tidsgrænser på hhv. 48 og 96
timer er en udvidelse, da myndighederne og luftfartsselskaberne i dag skal
slette oplysningerne efter 24 timer.
Side 5/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0006.png
Med en ny artikel 8 a tydeliggøres luftfartsselskabernes forpligtelser til at
slette ulovligt indsamlede API-oplysninger eller oplysninger, som ikke ud-
gør API-oplysninger, samt rette, supplere eller ajourføre upræcise, ufuld-
stændige eller forældede API-oplysninger, som herefter skal sendes til rou-
teren. Tilsvarende ændringer er foretaget i forordningsforslaget om brugen
af API-oplysninger til brug for retshåndhævelsesformål.
Med en ny artikel 10 a fremhæves, at routeren automatisk skal verificere,
om luftfartsselskaberne har overført API-oplysninger i overensstemmelse
med forslagets artikel 6. Tilsvarende ændringer er foretaget i forordnings-
forslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshåndhævelsesfor-
mål.
I udkast til kompromisteksten lægges der op til at udvide artikel 15 om per-
sondataansvarlige, hvorved eu-LISA anses som dataansvarlig og ikke data-
behandler efter artikel 16 i Kommissionens forordningsforslag. Dette er æn-
dret efter ønske fra en række medlemslande. Tilsvarende ændringer er fore-
taget i forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for rets-
håndhævelsesformål.
Derudover indeholder udkast til kompromistekst et nyt kapitel 5 a med be-
stemmelser om governance. Tilsvarende ændringer er foretaget i forord-
ningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshåndhævelses-
formål.
Artikel 30 om sanktioner er ændret med henblik på at tilføje en række for-
hold, som kan indgå ved sanktionsvurderingen. Derudover indeholder artik-
len en bestemmelse om, at ved tilbagevendende, systematisk eller vedva-
rende undladelse af at overføre API-oplysninger i overensstemmelse med
artikel 6, stk. 1, er luftfartsselskaberne underlagt forholdsmæssige økono-
miske sanktioner på op til 4 pct. af luftfartsselskabets globale omsætning i
det foregående finansielle år. Tilsvarende ændringer er foretaget i forord-
ningsforslaget om brugen af API-oplysninger til brug for retshåndhævelses-
formål.
Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-oplysninger
til retshåndhævelsesformål
Forordningsforslaget fastsætter regler om luftfartsselskabers indsamling af
API-oplysninger vedrørende flyvninger uden for EU og udvalgte flyvninger
inden for EU, luftfartsselskabers overførsel af API-oplysninger til routeren
Side 6/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
og overførsel af API-oplysninger om flyvninger uden for EU og udvalgte
flyvninger inden for EU til passageroplysningsenhederne.
Formålet med forslaget til forordning er at fastsætte bedre regler for luft-
fartsselskabers indsamling og videregivelse af API-oplysninger med hen-
blik på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet. Således lægges der op til i højere grad end i dag at gøre
brug af API-oplysninger i kombination med passagerlisteoplysninger (PNR-
oplysninger)
dvs. oplysninger, som passagerer har afgivet i forbindelse
med rejser, f.eks. betalingsoplysninger, oplysninger om medpassagerer,
fulde rejseplan, bagageoplysninger mv.
for flyvninger inden for Schen-
genområdet. Medlemslandene kan ifølge artikel 2 i Rådets direktiv (EU)
2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af passageroplysninger (PNR-
oplysninger) til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhand-
linger og grov kriminalitet (PNR-direktivet) beslutte at anvende direktivet
til flyvninger inden for EU. Ifølge Kommissionen udgør API-oplysninger
ikke kun et vigtigt redskab til grænseforvaltningen, men også et vigtigt
redskab med hensyn til retshåndhævelse, navnlig bekæmpelse af grov
kriminalitet og terrorisme. En kombineret anvendelse af PNR-oplysninger
og API-oplysninger forud for en passagers ankomst gør det muligt for
retshåndhævende myndigheder at foretage en vurdering og nærmere kontrol
af personer, som mest sandsynligt udgør en trussel mod sikkerheden.
Forordningsforslaget forpligter luftfartsselskaber, der udfører ruteflyvnin-
ger eller ikkeruteflyvninger uden for EU og flyvninger inden for EU. Dette
indebærer, at luftfartsselskaberne overfører API-oplysninger på samtlige
flyvninger til routeren. Medlemslandene udarbejder hver lister over ud-
valgte flyvninger inden for EU med planlagte landinger eller afgange fra
medlemslandets område. Et medlemslands liste over udvalgte flyvninger i
EU udarbejdes på baggrund af en vurdering, der foretages af medlemslandet
og revideres regelmæssigt. Medlemslandenes lister med udvalgte intra-EU-
flyvninger skal forelægges for eu-LISA med henblik på kun at modtage
API-oplysninger på disse udvalgte flyvninger. Dette er en udvidelse af an-
vendelsesområdet i forhold til API-direktivet, der alene vedrører flyvninger
fra tredjelande ind i EU.
Luftfartsselskaberne skal indsamle og videregive API-oplysninger til route-
ren på samme vis som forordningsforslaget om indsamling af videregivelse
af API-oplysninger til grænsekontrol.
Side 7/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0008.png
Det fremgår af artikel 4, stk. 3, at luftfartsselskaber skal indsamle API-op-
lysninger fra den pågældendes rejsedokument. Det vil således som følge af
forordningen umiddelbart være et krav, at nordiske borgere har registreret
et rejsedokument forud for flyvning også mellem de nordiske lande. Den
nordiske pasunion medfører, at der ikke er et krav om, at nordiske statsbor-
gere skal medbringe pas ved rejse mellem de nordiske lande. På baggrund
heraf har formandskabet tilføjet artikel 4, stk. 3 b, hvorved medlemslandene
kan forpligte luftfartsselskaber til at give passagerer mulighed for at uploade
API-oplysninger inden flyets afgang, hvilket konkret vil betyde, at nordiske
borgere fortsat ikke skal være i besiddelse af pas ved rejse mellem de nor-
diske lande.
Det fremgår af artikel 4 e, litra c, om eksklusiv brug af routeren, at Unionen
kan indgå internationale aftaler om overførelse af PNR-oplysninger via rou-
teren med tredjelande, som anvender Schengenreglerne gennem associe-
ringsaftaler, dvs. Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein. Denne formule-
ring omfatter ikke Danmark, hvorfor Danmark således
som kompromis-
teksten er affattet
ikke umiddelbart vil kunne få adgang til at gøre brug af
routeren på baggrund af en international aftale herom i fremtiden.
Med en ny artikel 5 c fremhæves, at medlemslandene kan beslutte at an-
vende routeren til indsamling og videreoverførelse af PNR-oplysninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver i forhold til begge forordningsforslag. Der
foreligger endnu ikke udtalelser fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet for forordningsforslaget
om indsamling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol anført,
at TEUF udtrykkeligt giver Unionen beføjelse til at udvikle en fælles politik
for den kontrol, som personer, der passerer de ydre grænser, skal underka-
stes, og en effektiv kontrol ved de ydre grænser kræver en sammenhæn-
gende tilgang i hele Schengenområdet, herunder muligheden for forudgå-
ende kontrol af rejsende med API-oplysninger.
Derudover fremhæver Kommissionen, at i overensstemmelse med begre-
berne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj
2019 om fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-
Side 8/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0009.png
informationssystemer vedrørende grænser og visum (interoperabilitetsfor-
ordningen) kan den centraliserede overførsel af API-oplysninger i fremtiden
føre til, at oplysningerne anvendes til at søge i forskellige databaser (SIS,
Europoloplysninger) via den europæiske søgeportal. Anvendelsen af API-
oplysninger ved de ydre grænser vil desuden effektivt supplere den forestå-
ende gennemførelse af det europæiske system vedrørende rejseinformation
og rejsetilladelse (ETIAS) og ind- og udrejsesystemet (EES). Brugen af
API-oplysninger vil ifølge Kommissionen fortsat være nødvendig for for-
valtningen af de ydre grænser, da det forhåndsinformerer grænsemyndighe-
derne om, hvorvidt en rejsende rent faktisk er gået om bord på et fly og er
ved at rejse ind i Schengenområdet, og letter dermed den grænsekontrol, der
vil finde sted, når den rejsende ankommer til de ydre grænser.
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet for forordningsforslaget
om indsamling og videregivelse af API-oplysninger til retshåndhævelses-
formål anført, at de retshåndhævende myndigheder skal have effektive red-
skaber til at bekæmpe terrorisme og grov kriminalitet og ved at sikre, at der
sker en sammenhængende indsats på EU-niveau, vil forslaget bidrage til at
øge sikkerheden i medlemslandene og dermed i EU som helhed.
Kommissionen henviser til, at API-direktivet udgør en del af Schengenreg-
lerne og derfor ikke regulerer indsamlingen og videregivelsen af API-oplys-
ninger om flyvninger inden for EU. API-oplysninger kan således ikke sup-
plere PNR-oplysninger på flyvninger inden for EU, hvilket har medført, at
medlemslandene har gennemført forskellige foranstaltninger, der tager sigte
på at kompensere for manglende oplysninger om passagerens identitet. En
indsats på EU-niveau vil derfor hjælpe med i højere grad at sikre en harmo-
nisering af reglerne på området, hvilket ifølge Kommissionen kun kan fast-
sættes på EU-niveau. Kommissionen har vurderet, at EU både er berettiget
og mere kompetent til at opfylde forslagets formål end medlemslandene en-
keltvis, hvorfor forslaget ifølge Kommissionen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. TEU artikel 5.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet for
både forordningsforslaget om indsamling af videregivelse af API-oplysnin-
ger til grænsekontrol og forordningsforslaget om indsamling og videregi-
velse af API-oplysninger til retshåndhævelsesformål er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Side 9/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0010.png
Indsamlingen og anvendelsen af API-oplysninger er i dag reguleret af Rå-
dets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders for-
pligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet). API-
direktivet er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en udbygning af Schen-
genreglerne, og Danmark har således i henhold til artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling gennemført retsakten i dansk ret. API-direktivet er der-
med bindende for Danmark på mellemstatsligt grundlag og er implemente-
ret i udlændingelovens § 38, stk. 4, der er udmøntet i § 12, stk. 4, i bekendt-
gørelse om udlændinges adgang her til landet.
Efter § 12, stk. 4, i bekendtgørelse om udlændinges adgang her til landet,
skal luftfartsselskaber forud for luftfartøjets ankomst til politiet levere op-
lysninger om de ombordværende passagerers og besætningsmedlemmers
fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet, rejselegitimation (type, nummer,
udstedende myndighed og udløbsdato), grænseovergangssted i Danmark,
luftfartøjets transportkode og afgangs- og ankomsttidspunkt samt oplysnin-
ger om passagerers oprindelige ombordstigningssted, rejserute og booking-
kode. Oplysningerne afgives elektronisk eller på anden af Rigspolitiet fast-
sat måde. Politiet sletter modtagne personhenførbare oplysninger senest 24
timer efter, at passagererne er indrejst, medmindre oplysningerne senere er
nødvendige til varetagelsen af politiets øvrige opgaver.
Med forordningsforslaget om grænsekontrol lægges der op til at ophæve
API-direktivet med virkning fra anvendelsesdatoen for forordningen om
indsamling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forordningsforslagene, da begge for-
slag er omfattet af retsforbeholdet. Forslagene har således som udgangs-
punkt ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Danmark vil imidlertid kunne tilslutte sig forordningsforslaget om indsam-
ling af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol på mellemstats-
ligt grundlag efter vedtagelsen på baggrund af artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling, idet forordningsforslaget udgør en udbygning af Schen-
genreglerne. Forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-
oplysninger til retshåndhævelsesformål udgør derimod ikke en udbygning
af Schengenreglerne, hvorfor Danmark ikke på samme måde kan tilslutte
sig forslaget.
Side 10/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0011.png
De lovgivningsmæssige konsekvenser vil skulle afklares nærmere, men for-
ordningerne forventes ikke at medføre behov for lovændringer.
Økonomiske konsekvenser
Såfremt Danmark vælger at tilslutte sig forordningsforslaget om indsamling
af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol eller indfører regler
svarende til forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af API-
oplysninger til retshåndhævelsesformål, vil det kunne medføre nationale
statsfinansielle konsekvenser, herunder udgifter til tilpasninger af it-syste-
mer og eventuelle organisatoriske tilpasninger. Det er ikke på nuværende
tidspunkt muligt at afdække de økonomiske konsekvenser nærmere. Det be-
mærkes, at det fremgår af forslagene, at medlemslandene kan være beretti-
get til at modtage godtgørelse fra henholdsvis Fonden for Intern Sikkerhed
og fonden for instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og vi-
sumpolitik til dækning af visse af de økonomiske konsekvenser. Det bemær-
kes, at det følger af budgetvejledningen, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende
bevillingsramme.
Det forventes desuden, at forslagene vil have statsfinansielle konsekvenser
i form ad indvirkning på EU-budgettet. Det fremgår således af begge for-
ordningsforslag, at der forventes udgifter for ca. 45 mio. euro til oprettelsen
af den foreslåede router og 9 mio. euro om året fra 2029 og fremefter til den
tekniske forvaltning heraf. Hertil følger udgifter til Fonden for Intern Sik-
kerhed og fonden for instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning
og visumpolitik. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget svarende til
en statslig udgift ved forslagene på godt 31 mio. kr. (løbende priser) i peri-
oden 2024-2034. Udgifterne frem til og med 2027 ventes dækket ved om-
prioritering fra EU-budgetinstrumentet til finansiel støtte til grænseforvalt-
ning og visumpolitik (BMVI). Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt
Danmark ikke tilslutter sig på mellemstatsligt grundlag, vil Danmark for-
venteligt modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende til en for-
holdsmæssig andel af udgifterne. De nærmere rammer for refusion vil blive
undersøgt nærmere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
De erhvervsøkonomiske konsekvenser vil skulle afklares nærmere.
8. Høring
Side 11/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0012.png
Forordningsforslagene har været sendt i høring i Specialudvalget for Politi-
mæssigt og Retligt Samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på i Rådets arbejdsgruppe vedrørende udveks-
ling af RIA-oplysninger under det svenske formandskab. Overordnet set har
der blandt medlemslandene været støtte til Kommissionens to forordnings-
forslag, herunder til etablering af en central router, samt at forordningsfor-
slagene indeholder detaljerede regler med henblik på at sikre større ensar-
tethed og harmonisering på området.
Særligt i forhold til at pålægge luftfartsselskaberne sanktioner har en række
medlemslande tilkendegivet, at der ønskes en større harmonisering, hvorfor
sanktionsbestemmelserne i de to forordningsforslag er blevet mere detalje-
rede.
Begge forordningsforslag har givet anledning til praktiske og tekniske drøf-
telser af den centrale router, herunder eu-LISA’s
ansvar og opgaver.
De Schengenassocierede lande har på samme måde som Danmark stillet
spørgsmål til deres stilling ift. forordningen om brugen af API-oplysninger
til brug for retshåndhævelsesformål, idet denne ikke udgør en udbygning af
Schengenreglerne, og da forordningen om brug af API-oplysninger til brug
for grænsekontrol indeholder en bestemmelse, der afgrænser brugen af de
API-oplysninger, medlemslandene modtager som følge af denne forordning
til grænsekontrolsformål.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forordningsforslage-
nes indhold, da API-oplysninger udgør et vigtigt redskab i forhold til græn-
sekontrol og bekæmpelse af terror og grov kriminalitet, samt ved at forord-
ningerne sikrer større harmonisering og ensartethed ved indsamling af API-
oplysninger.
At Danmark kun vil kunne tilslutte sig forordningsforslaget om indsamling
af videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol på mellemstatsligt
grundlag efter vedtagelsen, idet forslaget udgør en udbygning af Schengen-
reglerne, men ikke forordningsforslaget om indsamling og videregivelse af
API-oplysninger til retshåndhævelsesformål, rejser imidlertid spørgsmål om
Side 12/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
2723425_0013.png
Danmarks adgang til at anvende centralt indsamlede API-oplysninger til
retshåndhævelsesformål.
Hvis forordningsforslagene vedtages i deres nuværende form, vil Danmark
som udgangspunkt ikke kunne anvende centralt indsamlede API-oplysnin-
ger til retshåndhævelsesformål, herunder API-oplysninger fra udvalgte flyv-
ninger inden for EU, da det følger af forordningsforslaget om indsamling af
videregivelse af API-oplysninger til grænsekontrol, at oplysninger indsam-
let efter denne forordning alene må anvendes til grænsekontrolsformål.
Regeringen har derfor arbejdet for at afklare forslagenes betydning for Dan-
marks stilling i API-samarbejdet, herunder at forordningerne ikke får nega-
tiv betydning for Danmarks adgang til at indsamle og anvende API-oplys-
ninger i samme omfang som de øvrige EU-lande, og at Danmark ikke stilles
dårligere på dette område end de Schengenassocierede lande. Regeringen
vil fortsat aktivt arbejde for, at Danmark ikke får en ringere mulighed for
samarbejde på API-området end de Schengenassocierede lande.
I dag afgiver flyselskaber elektroniske API-oplysninger til passageroplys-
ningsenheden (PNR-enheden) i Københavns Politi i forbindelse med alle
flyankomster fra lande uden for de ydre Schengengrænser, hvorefter oplys-
ningerne søges op mod politiets registre, allerede inden flyet ankommer til
Danmark. Ved at Danmark tilslutter sig forordningsforslaget om brug af
API-oplysninger til grænsekontrol efter vedtagelse på mellemstatsligt
grundlag vil Danmark kunne modtage API-oplysninger til brug for grænse-
kontrol via den centrale router. Danmark vil dog ikke kunne anvende oplys-
ningerne til retshåndhævelsesformål, og der vil således skulle opretholdes
en særskilt national ordning herom, med henblik på at indsamle oplysninger
til dette formål.
Regeringen finder det i den forbindelse problematisk, at Danmark ikke er
omfattet af den foreslåede artikel 4 e, litra c, i forordningsforslaget om ind-
samling og videregivelse af API-oplysninger til retshåndhævelsesformål,
idet dette umiddelbart har den konkrete betydning, at Danmark ikke får
samme mulighed for samarbejde med EU på dette område som de Schen-
genassocierede lande. Danmark har aktivt og vil fortsat aktivt arbejde for, at
Danmark ikke får en ringere stilling vedrørende API-samarbejdet end de
Schengenassocierede lande.
Side 13/14
kom (2022) 0731 - Bilag 2: Samlenotat vedr. API-oplysninger
Regeringen finder det endvidere uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for
EU’s budget fra 2029 og frem, og finder det centralt, at forslaget ikke
fore-
griber forhandlinger om den
kommende flerårig finansielle ramme for EU’s
budget, og at udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 14/14