Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0761 Bilag 5
Offentligt
2693894_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2023
Besvarelse af spørgsmål 103 alm. del stillet af udvalget den 17. marts
2023 efter ønske fra Per Husted (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende en opstilling, der viser, hvilken indflydelse EU’s
forslagspakke om at lette adgangen til kapital for SMV’er vil have på dan-
ske virksomheders muligheder for børsnoteringer, så det fremgår, i hvilket
omfang forslagspakken vil ændre på de barrierer, der
ifølge flere interes-
senter
findes i den eksisterende lovgivning? Der henvises til forslagspak-
ken KOM (2022) 760, 761 og 762.
Svar:
Adgang til kapitalmarkederne er vigtig ikke mindst for små og mellemstore
virksomheder (SMV'er). Forslagspakken har helt overordnet til hensigt at
lette denne adgang til kapitalmarkederne. Det er imidlertid også vigtigt at
finde en fornuftig balance mellem på den ene side hensynet til effektiv in-
vestorbeskyttelse og på den anden side hensynet til håndterbare admini-
strative byrder og nem adgang til kapitalmarkederne for virksomheder i
EU. Denne balance søger regeringen at opnå under forhandlingerne om
pakken.
Forslagspakken fra Kommissionen er delt op i to dele, dels børsretlige for-
hold
1
, dels spørgsmålet om aktieklasser
2
. For begge deles vedkommende
er der igangværende forhandlinger i Rådet og Europa-Parlamentet, og for-
slagene kan derfor fortsat ændre sig.
Udvalgte emner i pakken
Børsretlige forhold:
Forhøjelse af grænsen for hvor-
når prospekt efter forordningen
skal udarbejdes fra 8 til 12 mio.
EUR i forbindelse med udbud
af værdipapirer til offentlighe-
den.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Tiltænkt effekt på barrierer Vurdering af mulig effekt i
af forslaget
Danmark
Udarbejdelse af prospekt er
omfattende og omkostnings-
tungt. Med forslaget vil færre
udbud af værdipapirer til of-
fentligheden blive omfattet af
prospektkrav.
Udbud af værdipapirer til of-
fentligheden i størrelser mel-
lem 8 og 12 mio. EUR vil ikke
længere være omfattede.
1
2
KOM (2022) 760 og 762
KOM (2022) 761
kom (2022) 0761 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 103 om, hvilken indflydelse EU’s forslagspakke om at lette adgangen til kapital for SMV’er vil have på danske virksomheders muligheder for børsnoteringer, så det fremgår, i hvilket omfang forslagspakken vil ændre på de barrierer, der – ifølge flere interessenter – findes i den eksisterende lovgivning, fra erhvervsministeren
2693894_0002.png
Harmonisering af grænsen Som ovenfor
nævnt ovenfor. I dag kan med-
lemslande vælge at indføre pro-
spektpligt fra et lavere niveau
(ned til 1 mio. EUR). Denne
mulighed udgår.
Undtagelse fra prospektkrav
ved visse opfølgende udstedel-
ser.
Strømlining af oplysninger i
prospekter, herunder standardi-
seret format og rækkefølge og
begrænsning i sideantal for
visse prospekter og obligato-
risk henvisning til allerede of-
fentliggjort materiale fremfor
at indarbejde information i pro-
spektet
Kortere frister for sagsbehand-
ling hos myndigheder.
Som ovenfor
Danmark har minimumsimple-
menteret de gældende regler og
dermed ikke valgt en udvidet
prospektpligt.
Lempelser vil derfor alene
være mellem 8 og 12 mio. EUR
som nævnt ovenfor.
Kan få effekter i Danmark.
Forenkling af indhold og der- Kan få effekter i Danmark.
med også lettelse af omkostnin-
ger forbundet med udarbej-
delse af prospekter.
Udarbejdelse af prospekter an-
ses for at være yderst omkost-
ningsfyldt.
Lang sagsbehandling kan være Kan få effekter i Danmark.
en barriere for virksomheders
valg af børsnotering.
Ændringer vedr. reglerne om Forslaget skal bidrage til, at der Kan få effekter i Danmark.
investeringsanalyser
udarbejdes flere investerings-
analyser om SMV’er og
poten-
tielt øge SMV’er mulighed for
at skaffe kapital.
Selskabsretlige forhold:
Indførelse af mulighed for ak- Ved børsnotering opgiver op- Danmark tillader allerede ak-
tieklasser med forskellige rindelig stifter ofte delvist kon- tieklasser generelt. Derfor for-
stemmevægte ved udstedelser trol over virksomheden. Forsla- ventes yderst begrænsede ef-
på EU-vækstmarkeder.
get gør det muligt for oprinde- fekter for barrierer for børsno-
lige ejerkreds/stifter at bevare tering i Danmark af dette for-
mere kontrol over virksomhe- slag.
den ved at besidde flere stem-
mer på selskabets generalfor- Der er i Danmark forbud for
samling.
pengeinstitutter, investerings-
forvaltningsselskaber, realkre-
Dette kan medvirke til at flere ditinstitutter og forsikringssel-
SMV’er ser en fordel i at hente
skaber mod opdeling af selska-
kapital på markederne.
bets aktiekapital i aktieklasser
med forskellige stemmeret-
tigheder.
2
kom (2022) 0761 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 103 om, hvilken indflydelse EU’s forslagspakke om at lette adgangen til kapital for SMV’er vil have på danske virksomheders muligheder for børsnoteringer, så det fremgår, i hvilket omfang forslagspakken vil ændre på de barrierer, der – ifølge flere interessenter – findes i den eksisterende lovgivning, fra erhvervsministeren
2693894_0003.png
Forbuddet mod aktieklasser
med stemmeretsforskelle vil
derfor skulle ophæves for fi-
nansielle virksomheder, der
skal optages på et vækstmar-
ked.
For øvrige forhold og uddybninger henvises til grund- og nærhedsnotater
henholdsvis 28. februar 2023 om reglerne for
adgang til EU’s kapitalmar-
keder
3
og til grund- og nærhedsnotat af 1. marts 2023
4
om forslag om ak-
tieklasser.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
3
KOM (2022) 762, bilag 1 Grund- og nærhedsnotat
om reglerne for adgang til EU’s ka-
pitalmarkeder
4
KOM 2022 0761 Bilag 1 Grund og nærhedsnotat vedr direktiv om aktieklasser i aktie-
selskaberdocx (eu.dk)
3