Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0031 Bilag 1
Offentligt
2663525_0001.png
Sagsnr.
2023 - 344
Doknr.
6091
Dato
16-02-2023
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat til regeringens Europaudvalg angående Forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets Forordning om europæiske befolknings- og bolig-
statistikker, om ændring af forordning (EF) nr. 862/2007 og om ophævelse af for-
ordning (EF) nr. 763/2008 og (EU) nr. 1260/2013 (Kom (2023) 31 final)
1. Resumé
Forslaget vedrører udarbejdelsen af europæisk befolkningsstatistik. Forslaget samord-
ner tre eksisterende områdespecifikke retsgrundlag for udarbejdelsen af befolknings-
statistik med henblik på at integrere og harmonisere udarbejdelsen af statistikken. Her-
udover lægger forslaget op til at øge fleksibiliteten i det juridiske grundlag via delegering
af beføjelser til Kommissionen.
Regeringen støtter intentionerne om at harmonisere den berørte europæiske befolk-
ningsstatistik på output-siden samt at øge fleksibiliteten i det juridiske grundlag. Rege-
ringen er dog af den opfattelse, at omfanget af delegering af beføjelser til Kommissionen
skal afgrænses og præciseres med henblik på at skabe gennemsigtighed omkring forord-
ningsforslagets implikationer.
Regeringen finder det centralt, at indsamling af sensitive variabler ikke bør blive en del af
forordningsforslaget, og at det fortsat skal være muligt at basere befolkningsstatistikken på
registerdata uden brug af interviewbaserede undersøgelser.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 20. januar 2023 ovennævnte forslag til forordning. Den dan-
ske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU 20.
januar 2023.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af fællesskabsstati-
stikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i henhold til traktatens artikel 294.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at etablere en fælles lovgivningsramme for europæisk befolk-
ningsstatistik. Forslaget samordner og harmoniserer tre eksisterende områdespecifikke
forordninger for udarbejdelsen af befolkningsstatistik. Det overordnede formål er at:
1) sikre sammenhængende og sammenlignelige europæiske statistikker om befolk-
ning og boliger;
2) sikre rettidig og hyppig statistik for at imødekomme brugernes behov;
3) levere mere detaljerede statistikker;
4) sikre en fleksibel lovgivning, der kan imødekomme skiftende politiske behov og
muliggør udnyttelse af nye datakilder.
kom (2023) 0031 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske befolknings- og boligstatistikker
Konkret omfatter forslaget tre europæiske befolkningsstatistikker, der i dag er reguleret
igennem separate forordninger om folke- og boligtælling ((EC) No 763/2008), demografi
((EU) No 1260/2013) og migration (artikel 3 i (EC) No 862/2007) samt disses implemen-
teringsretsakter.
Forslaget fastlægger, hvilke underemner der skal udarbejdes statistikker om, men læg-
ger samtidig op til, at Kommissionen bemyndiges til at kunne ændre i disse emner ved
brug af delegerede retsakter med henblik på at imødekomme ændrede brugerbehov.
Ligeledes lægger forslaget op til, at Kommissionen bemyndiges til via gennemførelses-
retsakter at fastlægge det konkrete indhold af statistikkerne med hensyn til blandt andet
antallet og beskrivelsen af variable, statistiske klassifikationer m.m. Kommissionen be-
myndiges således til i vidt omfang at fastlægge forordningens indhold ved brug af dele-
gerede- og gennemførelsesretsakter.
Kommissionen lægger op til, at forordningen skal træde i kraft fra 2026 og gennemfør-
selsforordningerne fra 2026.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294 vedr. proceduren
om almindelig lovgivning. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at den foreslåede lovgivning er nødvendig for at sikre sammen-
hæng, sammenlignelighed og kvalitet af den europæiske befolkningsstatistik på tværs af
EU’s medlemsstaterne.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
eftersom udarbejdelsen af sammenlignelig europæisk statistik nødvendiggør en fælles lov-
givningsramme, der fastlægger fælles definitioner, tidsfrister, krav til kilde- og metodedo-
kumentation m.v.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget erstatter en række sektorspecifikke Råds- og Parlamentsforordninger
såvel som Kommissionsforordninger vedr. udarbejdelsen af europæisk befolkningsstati-
stik.
Herudover er gældende dansk ret på området Lov om Danmarks Statistik.
7. Konsekvenser
Forslaget forudses ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den finansielle ramme for gennemførelsen af forslaget vil udgøre ca. 19,5 mio. EUR på
EU’s budget i perioden 2025-2027.
Den danske finansieringsandel udgør ca. 2 pct.,
hvilket svarer til ca. 2,9 mio. DKK for perioden 2025-2027.
Forslaget kan potentielt have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Under forud-
sætning af at Kommissionens forslag til rammeforordning vedtages i en form, der fortsat
muliggør implementering alene ved brug af administrative datakilder (registre), med det
forelagte indhold og i henhold til Kommissionens tidsplan, vurderes de samlede danske
meromkostninger til etablering og udvikling at være 6,6 mio. DKK i perioden 2025-2031.
Hertil kommer årlige driftsomkostninger på ca. 0,3 mio. DKK fra 2031 og frem.
Ovenstående skøn over meromkostninger er baseret på, at gennemførelsen af forord-
ningen kan baseres på registerdata uden brug af interview og har samme indhold, som
det, der leveres i dag. Forslaget åbner imidlertid for, at Kommissionen (Eurostat) kan
2
kom (2023) 0031 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske befolknings- og boligstatistikker
ændre i indholdet af statistikkerne gennem brug af gennemførelsesretsakter og delege-
rede retsakter. Den konkrete udmøntning af disse retsakter er endnu ikke kendt, hvorfor
det ikke er muligt at skønne over meromkostningerne og svarbyrden knyttet hertil.
Hvis ikke det lykkes under forhandlingerne at sikre, at forslaget kan implementeres på
grundlag af administrative datakilder (registre), vil meromkostningerne blive markant
forøget. Til sammenligning kan det nævnes, at en medlemsstat som Irland med en be-
folkningsstørrelse på ca. 5 mio. anslår, at en interviewbaseret folke- og boligtælling
hvert femte år beløber sig til næsten 500 mio. DKK. Foreliggende forslag lægger dog
op til en mere detaljeret og hyppigere opgørelse end hvert femte år.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme,
jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom.
Forslaget har ingen umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser, og forslaget har
ingen umiddelbare administrative konsekvenser for erhvervslivet i form af øget indbe-
retningsbyrde, da forordningen omhandler oplysninger om personer og husholdninger.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist 8. februar 2023 til følgende interessenter:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk industri
Dansk Erhverv
Danske Regioner
DREAM
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Institut for Menneskerettigheder
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Af de holdninger, som har været tilkendegivet i Kommissionens ekspertgrupper, frem-
går det, at der er generel støtte til at integrere og harmonisere de berørte europæiske
befolkningsstatistikker. Flere medlemsstater er dog skeptiske med hensyn til omfanget
af delegering af beføjelser til Kommissionen.
Dog er der betydelig modstand mod forslaget om at ændre den nuværende befolknings-
definition, som vil hindre muligheden for anvendelse af registerdata i udarbejdelsen af
befolkningsstatistikken. Endelig er der generel modstand blandt medlemsstaterne over
for at inkludere sensitive variabler vedrørende mangfoldighed så som etnicitet, religiøs
overbevisning, seksuel orientering, politisk orientering mv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne om at integrere og harmonisere befolkningsstatistik-
ken på output-siden. Regeringen anerkender ligeledes behovet for at have en vis fleksi-
bilitet i retsgrundlaget med hensyn til at ændre emner på baggrund af ændrede bruger-
behov.
Regeringen er dog af den opfattelse, at visse elementer, deriblandt forslagets definition
af populationen, kan have afgørende betydning for medlemslandenes muligheder for at
anvende registerdata i udarbejdelsen af statistikken. Regeringen finder, at fokus bør
3
kom (2023) 0031 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske befolknings- og boligstatistikker
være at sikre sammenlignelige statistikker på europæisk plan (output), men at det over-
lades til medlemsstaterne at vurdere, hvilke datakilder, indsamlingsmetoder m.v. (in-
put), der er de bedst egnede i den konkrete nationale kontekst. Det er afgørende for, at
Danmark fortsat kan gøre brug af registerdata i statistikproduktionen og dermed sikre
både kvalitet og omkostningseffektivitet i statistikproduktionen. Regeringen finder det
derfor centralt, at forordningsforslaget tilrettes således, at det ikke delegeres til Kom-
missionen at udstikke retningslinjerne herfor.
Regeringen er samtidig af den opfattelse, at en række elementer, som anses for at være
essentielle for forordningens indhold (fx befolkningsdefinitionen), bør defineres i selve
forordningen, og at man i de tilfælde, hvor man beslutter at delegere ansvar til Kommis-
sionen, præciserer og afgrænser denne delegering med henblik på at skabe gennem-
sigtighed omkring forordningsforslagets implikationer.
I det nuværende forslag er der reelt ingen afgrænsning af de statistiske informationer,
medlemsstaterne via kommissionsretsakter kan blive forpligtet til at levere. Det er kun
anført, hvilke emner der skal leveres oplysninger om, men der er ingen oplysninger om,
hvor mange variable de forskellige emner dækker over, og hvordan disse kan ændre
sig over tid. Det kan have omfattende økonomiske konsekvenser, hvis man udvider
antallet af variable, der skal leveres, eller ændrer en statistisk klassifikation eller defini-
tion. I de tilfælde, hvor det besluttes at delegere ansvar til Kommissionen, bør denne
delegering afgrænses tydeligt med henblik på at sikre gennemsigtighed omkring forord-
ningsforslagets implikationer.
I lighed med en række øvrige medlemsstater er det regeringens vurdering, at man ikke
bør inkludere interviewbaserede og meget sensitive variable i forordningen. Hertil kom-
mer, at det ikke er sandsynliggjort af Kommissionen, at efterspørgslen blandt brugerne
kan stå mål med omkostningerne forbundet med at producere sådanne statistikker. Li-
geledes skal forordningen afskærmes mod dobbeltindberetninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4