Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0088 Bilag 2
Offentligt
2751413_0001.png
Skærpede CO
2
-krav til
nye tunge køretøjer
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig
miljøorganisation, der arbejder for at fremme en
grøn og bæredygtig omstilling af samfundet.
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0002.png
Hvorfor har vi brug for højere CO
2
-krav?
Høj og voksende klimabelastning
Kilde: Transport & Environment, ”Truck CO2: Europe's chance to lead” (2023)
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0003.png
Hvorfor har vi brug for højere CO
2
-krav?
Høj og voksende klimabelastning
Risiko for ikke at nå EU/DK klimamål
Kilde: Transport & Environment, ”Truck CO2: Europe's chance to lead” (2023)
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0004.png
Hvorfor har vi brug for højere CO
2
-krav?
Høj og voksende klimabelastning
Risiko for ikke at nå EU/DK klimamål
EU’s grønne lederskab på spil
MOU (+25 lande): nulemission i 2040
Inflation Reduction Act
Forslag om 100 % nulemission i Californien i 2040
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0005.png
Hvor står vi med omstillingen i dag?
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0006.png
El-lastbiler udgør 1,3 % af det samlede nysalg i
EU, i første halvår.
6 % af salget af nye lastbiler i Danmark i 2023 pr.
1/9-23
Lastbilproducenterne forventer 10-15 % nysalg af
el-lastbiler i Danmark i 2025
50 % af alt kørsel kan omstilles til el ud fra el-
lastbilers rækkevidde i dag
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0007.png
KF23 - Nysalg af lastbiler i Danmark
KF23 forventede
69
el-lastbiler solgt i
2023 på baggrund af
støtteordning samt
0
i 2024, hvor der
endnu ikke er støtte.
Den grønne blok
viser, at der er solgt
228 el-lastbiler
i
perioden 1. januar til
31. august 2023.
Vi er 5-6 år forud for
KF23.
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0008.png
> 99 % af elektriske lastbiler er billigere end
diesel inden 2035
Billigere
i drift
Rækkevidde
passer
Laster
lige så
meget
Scope of the study:
'Freight trucks' i.e. vehicles used for goods delivery (78% of HDV sales)
Out of scope:
Vocational and special purpose vehicles, buses and coaches (22% of HDV sales)
Kilde: Transport & Environment, “Electric trucks take charge” (2022)
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0009.png
Hvad er CO
2
-emissionskravene
for nye tunge køretøjer?
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0010.png
CO
2
-emissionskrav for nye
tunge køretøjer
Regulering af den
gennemsnitlige CO
2
-
udledning
for nye
lastbiler og busser.
Baseline: 2019/2020
Nyt forslag til
CO
2
-krav
Nuværende
CO
2
-krav
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0011.png
Køretøjer omfattet af CO
2
-kravene
+ CO
2
-krav for trailers
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0012.png
Nulemissionsdefinition
Nuværende definition
Ingen forbrændingsmotor, eller
Op til
1
g CO
2
/kWh
Nyt definitionsforslag
Ingen forbrændingsmotor, eller
Op til
5
g CO
2
/tkm
Elektrisk
Brint/brændselscelle
+ Brint-diesel i
forbrændingsmotor
Brint i forbrændingsmotor
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0013.png
Hvorfor ikke brændstofkredittering og e-Fuels?
Dyrt, begrænset og mindre grønt end batterier
Total cost of ownership
47 % dyrere
Klimabelastning (LCA)
3x højere klimabelastning
e-Fuels skal prioriteres til fly, skibe og industri
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0014.png
Vores anbefalinger
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0015.png
Danske virksomheder vil have 65 %
reduktion i 2030 og 100 % i 2035
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0016.png
Producenternes forventninger
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0017.png
65 % CO
2
-mål i 2030
Et krav, der er lidt mere ambitiøst end producenternes egne udmeldinger
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0018.png
Vi anbefaler
100 % nulemission i 2035
Sæt mål for nye lastbiler
og busser til at være
100 % nulemission
i 2035
(senest 2040)
Omfat alle kategorier
Små, medium,
specialkøretøjer og ikke-
certificerede lastbiler +
busser og trailere bør
være omfattet
Skærpede mål fra 2030
Skærpede CO
2
-krav til
65 % i 2030
Ingen brændstoffer
Brændstofkredittering for
lavemission og e-Fuels er
klimaskadeligt og skal
holdes udenfor
reguleringen
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0019.png
Hvorfor nulemission?
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0020.png
Hvorfor ikke gas?
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0021.png
Hvorfor ikke biogas?
- Der er ikke nok biogas, særligt ikke
udenfor Danmark
- Biogas er en værdifuld resource,
der skal forædles og bruges i
andre sektorer
- Sundhedsskadelig luftforurening=
brændes af i forbrændingsmotor
- Med forhøjelse af MAUT’en,
giver gas ikke mening i
international transport
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0022.png
Hvorfor ikke biobrændstoffer?
1G biobrændstoffer:
- Giver klimamæssigt
ikke mening
2G biobrændstoffer:
- Baseret på
affaldsprodukter
- Ikke tilstrækkelige
mængder
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0023.png
Hvorfor ikke biobrændstoffer?
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0024.png
Derfor
batteri-
elektriske
lastbiler
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0025.png
Opsummering af anbefalinger
100 % nulemission i 2035
Sæt mål for nye lastbiler
og busser til at være
100 % nulemission
i 2035
(senest 2040)
Omfat alle kategorier
Små, medium,
specialkøretøjer og ikke-
certificerede lastbiler +
busser og trailere bør
være omfattet
Skærpede mål fra 2030
Skærpede CO
2
-krav til
65 % i 2030
Ingen brændstoffer
Brændstofkredittering for
lavemission og e-Fuels er
klimaskadeligt og skal
holdes udenfor
reguleringen
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0026.png
Danske virksomheder vil have 65 %
reduktion i 2030 og 100 % i 2035
kom (2023) 0088 - Bilag 2: Præsentation fra foretræde i Europaudvalget den 15/9-23 ved Rådet for Grøn Omstilling
2751413_0027.png
”CO
2
-krav til nye lastbiler sikrer
en hurtigere udvikling,
opskalering og billigere priser på
el-lastbiler.”
Daria Rivin
Rådgiver Klima og Transport,
Rådet for Grøn Omstilling