Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0090 Bilag 1
Offentligt
2678304_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
14. marts 2023
J nr.
2023-1667
/ PEHPE
Europa-Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der
skal indtages på Den Europæiske Unions vegne om roaming i associeringsaf-
tale med Ukraine
KOM (2023) 90
1. Resumé
Kommissionen har den 22. februar 2023 fremsat forslag om at inkludere internatio-
nal roaming i associeringsaftalen med Ukraine.
Forslaget vil som følge af de fælleseuropæiske roamingregler medføre, at forbru-
gere fra EU-landene som udgangspunkt ikke vil skulle betale ekstra for brug af de-
res mobiltelefon i Ukraine. Tilsvarende vil forbrugere med et ukrainsk mobilabonne-
ment ikke skulle betale ekstra for at bruge telefonen i et EU-land.
Derudover vil de engrospriser, som mobilselskaberne i EU og Ukraine afregner
over for hinanden, når deres kunder roamer, blive underlagt prisregulering og even-
tuelt reduceret i forhold til i dag.
Kommissionens forslag har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil dog have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, idet mobilselskabernes indtjening påvirkes som følge af, at roaming i
Ukraine vil blive underlagt prisregulering på lige fod med roaming i andre EU-/EØS-
lande.
Regeringen er grundlæggende positiv over for Kommissionens forslag om at inklu-
dere international roaming i associeringsaftalen med Ukraine.
2. Baggrund
I 2014 indgik EU en associeringsaftale med Ukraine. Aftalen trådte i kraft i 2017.
Formålet med aftalen er at skabe forudsætninger for styrkede økonomiske og han-
delsmæssige forbindelser, der kan føre til Ukraines gradvise integration i EU’s indre
marked, herunder ved oprettelse af et vidtgående og bredt frihandelsområde, og at
støtte Ukraines bestræbelser på at fuldføre omstillingen til en fungerende markeds-
økonomi ved en gradvis tilnærmelse af landets lovgivning til
EU’s
lovgivning.
Side 1/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0002.png
I aftalen anerkender parterne betydningen af en tilnærmelse af Ukraines eksiste-
rende lovgivning til EU’s lovgivning på
telekommunikationsområdet. Ukraine har i
medfør af aftalen forpligtet sig til at sikre, at dets eksisterende og fremtidige lovgiv-
ning gøres forenelig med gældende EU-ret. Reglerne om international roaming
1
er
en del af gældende EU-ret på teleområdet, men er ikke medtaget i bilagene til afta-
len.
Ukraine har anmodet om yderligere integration med hensyn til roaming på offentlige
mobilnet i EU, navnlig behandling efter reglerne i det indre marked med henblik på
roaming på offentlige mobilnet. Kommissionen har på den baggrund den 22. fe-
bruar 2023 fremsat forslag til den holdning, EU skal indtage i Associeringsudvalget
i dettes handelssammensætning ("Handelsudvalget"). Udvalget vil kunne træffe af-
gørelse om at inkludere international roaming i associeringsaftalen med Ukraine.
Rådets afgørelse vil blive vedtaget med hjemmel i artikel 207 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
Roaming inden for EU
EU har siden 2007 gradvist indført lavere priser på international roaming i EU ved
at indføre lofter over de priser, som teleselskaberne kan opkræve af kunder for ta-
leopkald, sms og datatjenester (detailprisregulering). Samtidig er der indført lofter
over de priser, som selskaberne afregner indbyrdes for at anvende hinandens mo-
bilnet til opkald, sms og datatjenester i forbindelse med roaming (engrosprisregule-
ring). Desuden er der i EU-reguleringen fastsat regler med henblik på at øge og
sikre gennemsigtigheden for og beskyttelsen af forbrugernes anvendelse af
roaming-tjenester.
Den 15. juni 2017 blev roamingafgifterne for forbrugerne afskaffet. Det indebærer,
at det som udgangspunkt skal koste det samme at bruge mobiltelefonen uaf-
hængigt af, om man befinder sig hjemme eller i et andet EU-land (”Roam-Like-At-
Home”). I april 2022 blev Parlamentet og Rådet enige om en ny aftale, der forlæn-
ger reglerne om Roam-Like-at-Home til den 30. juni 2032. De fælleseuropæiske
roamingregler gælder alene ved roaming inden for EU og de tre EØS-lande
Norge, Island og Liechtenstein.
2
Den 8. april 2022 underskrev teleselskaber baseret i EU og Ukraine en fælles er-
klæring om deres koordinerede indsats for at sikre og stabilisere overkommelig el-
ler gratis roaming og internationale opkald mellem EU og Ukraine. I februar 2023
1
International roaming er, når man med sin mobiltelefon med et dansk SIM-kort går på et net i udlandet,
og derved anvender en udenlandsk udbyders net til for eksempel at ringe, sende sms’er eller gå på in-
ternettet.
2
De fælleseuropæiske roamingregler indeholder dog også regler, der gælder ved roaming uden for EU.
For eksempel skal mobilselskaberne informere deres kunder om priser for at foretage og modtage op-
kald, samt sende sms-beskeder, når kunderne forlader det land, hvor mobilselskabet hører hjemme.
Dette gælder også ved rejser uden for EU.
Side 2/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0003.png
underskrev mobiloperatører baseret i EU og Ukraine en ny fælles erklæring for at
udvide og styrke foranstaltningerne.
3
Den nye ordning forlænger tiltagene i seks
måneder og omfatter nu også opkald til fastnetnumre i Ukraine samt nye typer ope-
ratører.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag om at inkludere international roaming i asso-
cieringsaftalen med Ukraine er at gennemføre
EU’s
fælles handelspolitik over for et
østeuropæisk partnerland og kandidatland på grundlag af bestemmelserne i asso-
cieringsaftalen med Ukraine, hvilket er i overensstemmelse med målet om Ukraines
gradvise tilnærmelse af lovgivningen til gældende EU-ret.
Aftalens tillæg XVII-3 om regler for telekommunikationstjenester indeholder de EU-
retsakter, der skal vedtages i ukrainsk lovgivning.
Reglerne om roaming er en del af gældende EU-ret på telekommunikationsområ-
det, men er ikke medtaget i tillæg XVII-3. På nuværende tidspunkt er de relevante
EU-retsakter vedrørende roaming følgende:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december
2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(teledirektivet),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/612 af 6. april 2022 om
roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen,
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/2286 af 15. december
2016 om fastsættelse af detaljerede regler for anvendelsen af politikker om ri-
meligt forbrug og for metoden til vurdering af, om afskaffelsen af detail-
roamingtillæg er bæredygtig, og for anmodninger, som indgives af en roamin-
gudbyder med henblik på en sådan vurdering,
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/654 af 18. december 2020
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/1972 ved at fastsætte en fælles maksimal EU-dækkende termine-
ringstakst for taleopkald i mobilnet og en fælles maksimal EU-dækkende ter-
mineringstakst for taleopkald i fastnet,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1971 af 11. december
2018 om oprettelse af Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder
inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC) og Agenturet for Støtte til BE-
REC (BEREC-kontoret), om ændring af forordning (EU) 2015/2120 og om op-
hævelse af forordning (EF) nr. 1211/2009.
Teledirektivet er allerede medtaget i tillæg XVII-3 til bilag XVII til aftalen. Det er
nødvendigt at medtage de øvrige retsakter, der er relevante for roaming på offent-
lige mobilnet, i tillæg XVII-3 for at muliggøre Ukraines gradvise overgang til fuld
3
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/roaming-ukraine-new-statement-signed-ensure-ukrainian-
refugees-can-stay-connected
Side 3/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0004.png
vedtagelse og fuldstændig gennemførelse af alle gældende bestemmelser for tele-
kommunikationssektoren, navnlig bestemmelserne om roaming på offentlige mobil-
net.
Bestemmelserne i de retsakter, der er nævnt ovenfor, skal med en enkelt undta-
gelse gennemføres senest 12 måneder efter afgørelsens ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
De nationale tilsynsmyndigheders adgang til at foretage markedsundersøgelser er
reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 955 af 17. juni 2022.
Derudover er der i bekendtgørelse nr. 488 af 29. april 2019 om adgang til det åbne
internet, detailtakster for reguleret EU-intern kommunikation og international
roaming fastsat bestemmelser om tilsyn med overholdelse af roamingforordnin-
gerne. Bekendtgørelsen fastlægger endvidere, hvilke sanktioner der kan pålægges,
hvis reglerne ikke overholdes, samt hvordan man kan klage over de afgørelser,
som tilsynsmyndigheden træffer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet en rådsaf-
gørelse om at inkludere international roaming i associeringsaftalen med Ukraine vil
have direkte virkning og ikke skal implementeres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vurderes at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af lande-
grænser, både for erhvervslivet og den enkelte forbruger, samt fordele for forbru-
gerne.
Side 4/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0005.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Roaming inden for EU er underlagt regulering, som bl.a. indebærer, at forbrugerne
som udgangspunkt ikke skal betale ekstra for roaming inden for EU/EØS (detail-
prisregulering), og at der samtidig er indført lofter over de priser, som selskaberne
afregner indbyrdes for at anvende hinandens mobilnet til opkald, sms og datatjene-
ster i forbindelse med roaming (engrosprisregulering).
I modsætning til roaming inden for EU er roaming uden for EU ikke underlagt pris-
regulering. Priserne for roaming i Ukraine og engrosprisen kan derfor fastsættes frit
af teleselskaberne.
Forslaget vurderes at påvirke mobilselskabernes indtjening som følge af, at
roaming i Ukraine vil blive underlagt prisregulering på lige fod med roaming i andre
EU-/EØS-lande.
Som følge af forslaget vil de danske mobilselskaber ikke kunne opkræve samme
(højere) pris fra deres kunder som i dag, når de anvender mobiltelefonen i Ukraine,
idet forbrugerne som udgangspunkt ikke vil skulle betale ekstra for roaming i Ukra-
ine.
Derudover vil de engrospriser, som mobilselskaberne afregner over for de ukrain-
ske mobilselskaber, når deres kunder roamer på et dansk mobilnet, blive underlagt
prisregulering og eventuelt reduceret i forhold til i dag. De lavere engrosprislofter
kan således reducere mobilselskabernes engrosindtægter på roaming.
Imidlertid reduceres samtidig mobilselskabernes engrosomkostning, når mobilsel-
skabet køber roaming på engrosniveau hos de ukrainske mobiloperatører for at
kunne levere roamingtjenester til deres egne kunder.
Omfanget af de erhvervsøkonomiske konsekvenser for branchen vil bl.a. afhænge
af, hvilke aftaler de danske mobilselskaber kan forhandle sig frem til med de ukrain-
ske mobiloperatører, og om reguleringen på detailområdet og engrosområdet træ-
der i kraft samtidig.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at styrke beskyttelsen af forbrugere, der roamer i Ukraine. For-
slaget skønnes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens forslag har i perioden den 24. februar til 3. marts 2023 været sendt
i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi-, Forsyningspolitik.
Der er indkommet høringssvar fra Teleindustrien (TI).
TI udtrykker på baggrund af den aktuelle situation i Ukraine forståelse for forslaget.
Side 5/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0006.png
TI anfører dog, at forslaget er forbundet med en høj grad af usikkerhed, hvorfor det
på nuværende tidspunkt er svært meget præcist at vurdere særligt de økonomiske
konsekvenser for branchen, idet disse ydermere vil afhænge af, hvilke aftaler der
kan forhandles igennem med ukrainske mobiloperatører, og om reguleringen på
detailområdet og engrosområdet træder i kraft samtidig.
TI finder, at det må være en forudsætning for ikrafttrædelsen af Roam-Like-at-
Home i Ukraine for danske forbrugere, at alle dele af regelsættet fuldt ud er imple-
menteret hos de ukrainske mobiloperatører
herunder særligt de lavere engros
roaming- og termineringspriser, der gælder inden for EU.
TI bemærker, at det må antages, at omfanget af den bilaterale roaming vil være be-
tydeligt påvirket af status på krigen i Ukraine. Uanset denne usikkerhed er det
un-
der antagelsen om regelsættets fulde implementering
TI’s umiddelbare og forelø-
bige vurdering, at roaming isoleret set ikke vil påføre de danske mobilselskaber en
markant økonomisk byrde. Hvis regulering af lavere forbrugerpriser træder i kraft
inden engrosreguleringen, vil det kunne medføre væsentligt højere omkostninger.
Endvidere bemærker TI, at ud over de direkte omkostninger forbundet med
roaming, forventes afgørelsen også at medføre omkostninger hos mobilselska-
berne i form af bl.a. ændring af slutkundevilkår, indgåelse og håndtering af nye af-
taler, systemkonfiguration og tilretninger i it-systemer.
TI anfører, at idet de praktiske konsekvenser og omkostninger endnu er vanskelige
at udlede, er der behov for at få afklaret så mange uklarheder som muligt, herunder
ikke mindst, hvilke vilkår danske teleselskaber kan forvente at møde i Ukraine. I
den forbindelse udestår også en afklaring af forholdet til eventuelle russiske opera-
tører i fx Østukraine.
Grundet de mange usikkerheder opfordrer TI til, at branchen inddrages løbende i
processen. Endvidere opfordrer TI til, at der i givet fald også sikres en tilstrækkelig
implementeringstid sådan, at teleselskaberne sikres tid til at tilrette bagvedliggende
it-systemer.
Endelig bemærker TI, at der med Kommissionens forslag til rådsafgørelse kan ska-
bes en forventning fra andre lande, der ønsker lignende ordninger, som vil kunne
have andre og mere betydelige økonomiske konsekvenser. TI mener derfor, at der
også bør sættes fokus på, at dette er en særlig ordning, som ikke bør føre til yderli-
gere undtagelser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på et møde i rådsarbejdsgruppen for it og telekom-
munikation. Der var overordnet opbakning fra medlemsstaterne til forslaget. Flere
medlemsstater spurgte dog til eventuelle meromkostninger, der skulle afholdes af
Side 6/7
kom (2023) 0090 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om roaming og associeringsaftale med Ukraine
2678304_0007.png
operatører fra EU-landene. Enkelte medlemsstater anmodede hertil om en konse-
kvensanalyse af omkostningerne for både operatører og forbrugere.
Forslaget har endvidere været behandlet i rådsarbejdsgruppen vedrørende Østeu-
ropa og Centralasien. Her var der generel opbakning til forslaget, som blev set som
et skridt på vejen mod Ukraines integration i det indre marked.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at inkludere international roaming i
associeringsaftalen med Ukraine.
Regeringen vil arbejde for, at forslaget ikke medfører unødigt høje meromkostnin-
ger for mobilselskaberne med muligt højere abonnementspriser til følge.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7