Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0148 Bilag 1
Offentligt
2696919_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato: 25. april 2023
Forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/943 og direktiv
(EU) 2019/944 om EU’s elmarkedsdesign (”revision
af EU’s elmarkedsdesign”)
KOM (2023) 148
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen
har den 14. marts 2023 fremsat forslag om revision af EU’s
elmarkedsdesign gennem ændring af direktiv (EU) 2019/944 om fælles regler for det
indre marked for elektricitet (elmarkedsdirektivet) og forordning (EU) 2019/943 om
det indre marked for elektricitet (elmarkedsforordningen). Forslaget indeholder bl.a.
krav om at anvende differencekontrakter
(CfD’er) for
nye statsstøttede investeringer
i visse elproduktionsteknologier, foranstaltninger til fremme af
elkøbsaftaler (PPA’er),
etablering af en ret til energideling, styrkelse af forwardmarkederne, etablering af en
forbrugerret til fastpriskontrakter, øget fokus på fleksibilitet gennem diverse tiltag
samt muligheden for, at Kommissionen kan erklære elpriskrise.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser. De
potentielle statsfinansielle konsekvenser vurderes overordnet at være negative. De
potentielle samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes
hovedsageligt at være positive. Konsekvenserne vil blive analyseret nærmere.
Regeringen
finder det centralt, at revisionen af EU’s elmarkedsdesign
fokuserer på
målrettede justeringer, der fastholder elmarkedets centrale principper. Regeringen
er overordnet positiv over for forslagets formål om at øge forbrugerbeskyttelsen,
styrke rammerne for fleksibilitet samt øge investeringer i vedvarende energi (VE) og
forbedre integrationen heraf i elsystemet. Dette bør ske gennem så markedskon-
forme tiltag som muligt, der tager hensyn til de forskellige udgangspunkter i de en-
kelte medlemsstater og deres sektorer. Regeringen finder, at brug af
CfD’er
ift. støtte
til nye projekter bør være frivilligt, da det er mest fordelagtigt
for EU’s konkurrence-
dygtighed og forsyningssikkerhed samt integration af VE. Dertil bør statslige indtæg-
ter fra CFD’er i perioder med høje elpriser
ikke øremærkes af EU.
Side 1/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 14. marts 2023 fremsat for-
slag KOM (2023) 148 om en revision af
EU’s elmarkedsdesign gennem revision af
henholdsvis direktiv (EU) 2019/944 om fælles regler for det indre marked for elektri-
citet (elmarkedsdirektivet) og forordning (EU) 2019/943 om det indre marked for elek-
tricitet (elmarkedsforordningen).
Forslaget er fremsat med baggrund i energikrisen og de høje og volatile energipriser,
der er oplevet særligt i 2022. Formanden for Kommissionen annoncerede behov for
reform af elmarkedets udformning i talen om Unionens tilstand i 2022, ligesom Det
Europæiske Råd flere gange og senest på mødet i december 2022 opfordrede til, at
forslaget blev fremsat hurtigst muligt. Kommissionen har ikke udarbejdet en konse-
kvensanalyse til forslaget.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2. Forslaget skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse ved kvalificeret flertal. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 28.
marts 2023.
3. Formål og indhold
Formålene med Kommissionens forslag til revision
af EU’s elmarkedsdesign er:
Sikre bedre forbrugerbeskyttelse.
Skabe mere stabile og forudsigelige elpriser, herunder gennem styrkelse af for-
wardmarkederne.
Styrke investering i VE samt forbedre integration af VE i systemet, bl.a. gennem
øget fokus på fleksibilitet.
De vigtigste forslag til ændringer i elmarkedsforordningen og elmarkedsdirektivet be-
skrives herunder.
Differencekontrakter (Contract for
Difference, CfD’er)
Kommissionen foreslår, at fremtidige prisstøtteordninger til nye investeringer i elpro-
duktion fra vindkraft, solenergi, geotermisk energi, vandkraft uden reservoir samt ker-
nekraft skal udformes som to-vejs differencekontrakter, også kaldet Contract-for-Dif-
ference (CfD).
CfD’er er en prissikringsmekanisme, som sikrer producenten en bestemt pris for el-
produktionen, dvs. den aftalepris, som producenten har budt i udbuddet (tilbudsgive-
ren, der tilbyder lavest aftalepris, vinder udbuddet). Såfremt spotprisen på markedet
er under den aftalte pris, betaler staten prisdifferencen til producenten. En to-vejs
CfD indebærer, at der også sættes et loft på producentindtjeningen, dvs. at i de timer,
hvor elprisen er højere end aftaleprisen, så tilbagebetaler producenten prisforskellen
til staten. Med forslaget vil indtægter fra perioder med priser over aftaleprisen blive
øremærket til forbrugerne på grundlag af deres andel af forbruget, mens staten fort-
sat skal betale producenten i perioder med elpriser under aftaleprisen. Kravet om
Side 2/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0003.png
obligatoriske to-vejs
CfD’er gælder, hvis der anvendes prisstøtte til nye investeringer
i elproduktion, herunder investeringer i nye produktionsanlæg, investeringer i opgra-
dering af eksisterende produktionsanlæg (repowering) samt investeringer i udvidel-
ser eller levetidsforlængelse af eksisterende produktionsanlæg.
Fremme af elkøbsaftaler (Power Purchase Agreeements,
PPA’er)
Med forslaget skal medlemsstaterne
fremme elkøbsaftaler (PPA’er).
En PPA er en
bilateral elhandelsaftale indgået mellem en forbruger og en producent af elektricitet.
PPA’er
har til formål at sikre en fast elpris (og evt. volumen) for begge aktører over
en tidsperiode. Typisk vil en PPA være indgået for en længere årrække omkring aftag
af den producerede elektricitet samt de tilhørende oprindelsesgarantier, der doku-
menterer, at elektriciteten er baseret på vedvarende energi.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne skal
lette udbredelsen af PPA’er
ved at
skabe de rette markedsvilkår for elkøbsaftaler. Bl.a. skal medlemsstaterne sikre, at
instrumenter til at mindske de finansielle risici, der er forbundet med betalingsmislig-
holdelse på aftagersiden, fx via garantiordninger til markedspris, er tilgængelige for
virksomheder, der står over for adgangsbarrierer på markedet for
PPA’er,
og som
ikke er i finansielle vanskeligheder. Garantiordninger for
PPA’er,
der støttes af med-
lemsstaterne, skal indeholde bestemmelser for at undgå, at likviditeten på elmarke-
derne aftager, og må ikke yde støtte til køb af produktion fra fossile brændsler. Der-
udover stiller forslaget bl.a. krav om, at
PPA’er skal kunne sameksistere med støtte-
mekanismer.
Styrkelse af forwardmarkederne
Det forslås at styrke forwardmarkeder. Ud over de kortsigtede markeder (day-ahead,
intraday og balancemarkederne) består elmarkedet også af forwardmarkeder. For-
wardmarkeder med høj likviditet kan anvendes af købere og sælgere til at prissikre
deres elproduktion eller elforbrug mod udsving på længere sigt. Hertil foreslås, at der
udvikles ”regionale virtuelle hubs”.
Formålet med dette er at forbinde flere prisområ-
der med hinanden og dermed pulje markedslikviditeten for flere markeder sammen i
større regionale markeder. Dette bevirker, at udbuddet, og dermed konkurrencen
blandt sælgere, stiger, og at købere kan opnå en mere fordelagtig pris.
Med forslaget skal priserne i de virtuelle hubs fastlægges således, at de giver så høj
en priskorrelation som muligt mellem referencepriserne og priserne i de budområder,
der udgør virtuelle hubs. I den forbindelse skal
finansielle transmissionsrettigheder
(FTR)
anvendes til at afdække prisforskellen mellem en given budzone og den virtu-
elle hub sådan, at aktører har mulighed for at prissikre sig i et mere likvidt og kon-
kurrencedygtigt marked.
Anvendelse af flaskehalsindtægter (Transmission access guarantee,TAG)
Flaskehalsindtægter opstår, når der ikke er tilstrækkelig kapacitet på forbindelserne
mellem to budzoner til at udjævne prisen imellem dem. Flaskehalsindtægter er lig
den prisforskel, der opstår mellem to budzoner ganget med den transporterede
Side 3/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0004.png
mængde strøm mellem budzonerne. Flaskehalsindtægter tilfalder transmissionssy-
stemoperatørerne (TSO’erne).
Kommissionen foreslår, at det fremover skal være muligt
for TSO’er
at anvende fla-
skehalsindtægter til at kompensere offshoreproducenter i offshore-budzoner, fx
energiøerne, såfremt kapaciteten på udlandsforbindelserne begrænses i kortere eller
længere perioder. Det vil bevirke, at producenternes adgang til markederne i de om-
kringliggende budzoner begrænses, hvorved elproduktionen ikke kan afsættes til
markedet. Det vil særligt være tilfældet, når der opstår interne begrænsninger i det
bagvedliggende net på fastlandet, og den pågældende TSO for at håndtere dem
begrænser rådigheden på forbindelsen fra energiøen til fastlandet.
Energideling
I Kommissionens forslag indføres
en ret til energideling. ”Energideling”
skal mulig-
gøre, at aktive kunder har ret til at dele fx egenproduceret VE-baseret elektricitet
imellem hinanden.
Det nuværende eldirektiv definerer en ”aktiv kunde” som en aktør,
der kan forbruge, lagre eller sælge egenproduceret elektricitet samt deltage i fleksi-
bilitets- eller energieffektivitetsprogrammer, givet, at disse aktiviteter ikke er deres
primære kommercielle eller professionelle aktivitet. I forslaget ændres definitionen
således, at aktive kunder nu får mulighed for at dele egenproduceret elektricitet på
tværs af ejendomme, så længe de ligger inden for den samme budzone.
Forslaget lægger op til, at medlemsstaten skal sikre, at aktive kunder, der deltager i
energideling, får nye rettigheder, fx at kunden kan få den delte elektricitet trukket fra
i afregningen af sit totale målte forbrug (uden at det berører gældende tariffer og
afgifter) samt mulighed for adgang til en skabelon på en handelskontrakt.
Fremme af fleksibilitet
Forslaget indfører bl.a. en ny definition af fleksibilitet, således at fleksibilitet omhand-
ler elsystemets evne til at tilpasse sig variation i produktions- og forbrugsmønstre
samt nettilgængelighed på tværs af relevante markedsrelevante tidsrammer.
Kommissionen foreslår en række tiltag, der har til formål at øge fokus på og anven-
delsen af fleksibilitet i elsystemet. Med forslaget skal den regulerende myndighed i
medlemsstaterne (Forsyningstilsynet i Danmark) hvert andet år udarbejde en fleksi-
bilitetsbehovsvurdering for en periode af mindst fem år. Fokus er sikring af forsy-
ningssikkerheden set i lyset af øgede mængder VE i elsystemet og udfasning af fos-
sile brændsler. Baseret på behovsvurderingen for fleksibilitet skal medlemsstaterne
fastlægge et ikke-bindende nationalt mål for forbrugsfleksibilitet og lagring. Denne
målsætning skal indgå i medlemsstaternes nationale energi- og klimaplaner (NECP)
samt statusrapporten herfor.
Derudover skal medlemsstater, som i dag anvender en kapacitetsmekanisme (nati-
onale foranstaltninger, der sikrer, at elproduktionskapaciteten til enhver tid er til-
strækkelig til at sikre en pålidelig energiforsyning), overveje at promovere deltagelse
Side 4/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0005.png
fra ikke-fossil fleksibilitet (fx fleksibelt elforbrug og lagring), ved at introducere yderli-
gere kriterier i designet af kapacitetsmekanismer. Hvis denne yderligere promovering
ikke er tilstrækkelig til at opfylde det nationale mål for forbrugsfleksibilitet og lagring,
kan medlemsstater implementere fleksibilitetsstøtteordninger bestående af betaling
for tilgængelig kapacitet af fleksibilitet hvad angår ikke-fossile brændsler såsom flek-
sibelt elforbrug og lagring. Medlemsstater, som ikke allerede har en kapacitetsme-
kanisme, kan implementere støttemekanismer for fleksibilitet. Der fastsættes desu-
den en række krav for støttemekanismer til ikke-fossil fleksibilitet.
Tariffer
Forslaget stiller nye krav til de kollektive elforsyningsvirksomheders mulighed for at
udarbejde tarifmetoder, således at der bl.a. tages højde for fleksibilitet, forsynings-
sikkerhed samt forventede og langsigtede investeringer i elnettet. Forslaget udvider
anvendelsesområdet til også at vedrøre tarifmetoderne for transmissionsnettet, så-
ledes at både TSO- og DSO-tarifferne er omfattet. Med forslaget skal tarifmetoder
understøtte brugen af fleksibilitetsydelser, effektive investeringer, herunder løsninger
til optimering af det eksisterende net og fremme af efterspørgselsreaktion.
Ret til fastpriskontrakter
Med forslaget skal medlemsstaterne sikre, at alle forbrugere kan anmode om at
indgå fastpriskontrakter af en varighed på minimum et år med mindst én elleverandør
og med enhver elleverandør, som har mere end 200.000 kunder. Fastpriskontrakten
kan indeholde et fleksibelt element, fx forskellige peak og off-peak priser. Forbrugere
med en intelligent måler har fortsat krav på at kunne indgå en dynamisk prisaftale.
Leveringspligtig leverandør (supplier of last resort)
Forslaget fastsætter, at medlemsstaterne skal, i det mindste for privatkunder, udpege
en såkaldt leveringspligtig leverandør, dvs. en leverandør, der er udpeget af en med-
lemsstat til at overtage elforsyningen til kunder hos en leverandør, der er ophørt med
at drive virksomhed. Medlemsstaterne skal sikre, at en leveringspligtig leverandør
straks meddeler de overførte kunder om de gældende vilkår og betingelser og sikrer
kontinuiteten af ydelser for disse kunder i mindst 6 måneder samt sikre, at kunderne
tilskyndes til at skifte til et markedsbaseret tilbud.
Priskrise
Forslaget gør det muligt for Kommissionen at erklære regional eller Unionsdækkende
elpriskrise i op til et år, såfremt følgende betingelser er opfyldt: engrospriserne på
elektricitet er mindst to en halv gange gennemsnitsprisen, detailpriserne på elektrici-
tet stiger med mindst 70 pct., engros- og detailpriserne forventes at forblive høje i
mindst 6 måneder og det har en negativ påvirkning på økonomien som helhed. Med-
lemsstaterne kan i den periode støtte små og mellemstore virksomheder (SMV’er)
og husholdninger gennem målrettede offentlige indgreb i elektricitetspriserne. Und-
tagelsesvist og midlertidigt kan medlemsstaterne fastsætte en elpris, som er lavere
end omkostningerne. Indgrebenes omfang skal holdes inden for visse grænser og
Side 5/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0006.png
må ikke medføre diskrimination mellem leverandører af elektricitet. Leverandørerne
skal kompenseres for deres tab ved at sælge elektricitet til under omkostningerne.
Mulighed for flere elektricitetsleveringskontrakter
Desuden indeholder Kommissionens forslag bl.a. nye krav for at sikre, at kunder kan
have mere end én elektricitetsleveringskontrakt på samme tid ved at muliggøre flere
målere til en enkel nettilslutning (serielle målere), dvs. slutbrugere skal have adgang
til mere end én elhandelsvirksomhed på den samme nettilslutning. Dertil forsåles nye
regler, der giver
TSO’erne og DSO’erne
tilladelse til at bruge data fra serielle målere
til observation og afvikling af fleksibilitetstjenester såsom fleksibelt elforbrug og ener-
gilagring.
Spidsbelastningsudjævningsprodukter (”peak shaving”)
Derudover gør forslaget det muligt for
TSO’er
at indkøbe
”peak
shaving”-produkter
for at reducere efterspørgsel på elektricitet i spidsbelastningstimerne. TSO’er, der
ønsker at anskaffe sig et spidsbelastningsudjævningsprodukt, skal forelægge den
regulerende myndighed i den pågældende medlemsstat et forslag, der fastsætter
dimensioneringen af og betingelserne for anskaffelsen af spidsbelastningsudjæv-
ningsproduktet.
TSO’ens forslag skal opfylde en række krav –
bl.a. skal dimensione-
ringen af produktet baseres på en analyse af behovet for en yderligere ydelse med
henblik på at sikre forsyningssikkerheden, og skal opfylde en pålidelighedsstandard
eller objektive og gennemsigtige kriterier for netstabilitet, der er godkendt af den re-
gulerende myndighed. Dimensioneringen skal begrænses, således at de forventede
fordele ved spidsbelastningsudjævningsproduktet ikke overstiger de forventede om-
kostninger.
Leverandørernes risikostyring (supplier management)
Med forslaget skal de nationale regulerende myndigheder sikre, at elleverandørerne
anvender hensigtsmæssige risikoafdækningsstrategier for at begrænse risikoen for,
at ændringer i engrosforsyningen af elektricitet påvirker den økonomiske levedygtig-
hed af deres kundekontrakter, samtidig med at likviditeten og prissignalerne på de
kortfristede markeder opretholdes. Hvor der er tilstrækkeligt udviklede markeder for
elkøbsaftaler kan medlemsstaterne kræve, at en del af leverandørernes strategier til
risikoafdækning omfatter brug af VE-elkøbsaftaler, der svarer til varigheden af deres
risikoeksponering på forbrugersiden, med forbehold for overholdelse af EU's konkur-
renceret.
Gennemførelsesretsakter
Kommissionen foreslår endvidere muligheden for at udarbejde gennemførelsesrets-
akter vedrørende anvendelsen af flaskehalsindtægter, mulighed for at oprette regler
for en særskilt virksomhed, der tager sig af markedskoblingen samt tildelingen af
langsigtede finansielle transmissionsrettigheder via den fælles tildelingsplatform.
Side 6/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0007.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om
forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen bl.a. til,
at energikrisen har ramt EU’s indre marked for elek-
tricitet, hvorfor der er behov for handling på EU-niveau. Samtidig er der øget integra-
tion af EU’s elektricitetsmarkeder,
som kræver tættere koordination mellem med-
lemsstater. Derudover henviser Kommissionen til, at medlemsstaters tiltag i elektri-
citetssektoren har direkte indvirkning på nabolande grundet handel på tværs af græn-
ser, netforbindelser og igangværende markedsintegration. Dertil henvises til, at re-
form af EU’s elmarkedsdesign gennem ændring af elmarkedsforordningen og elmar-
kedsdirektivet er eksisterende lovgivningsinstrumenter i EU, og at tilføjelser og æn-
dringer hertil kræver handling på EU-niveau.
Ifølge Kommissionen vil tiltag fra medlemsstaterne kun være mulige inden for ram-
merne af nuværende EU-lovgivning, hvorfor det vil kræve handling på EU-niveau for
at opnå formålene med denne revision. Samtidig henvises til, at dette vil være mere
omkostningseffektivt.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil få betydning for en række love og bekendtgørelser. Nedenfor er oplistet
de love og bekendtgørelser, som forventes at være omfattet af de foreslåede æn-
dringer i elmarkedsforordningen og elmarkedsdirektivet:
Lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse 984 af 12/05/2021 (med senere æn-
dringer)
Bekendtgørelse nr. 2648 af 28/12/2021 om elhandelsvirksomhedernes opgaver
og forpligtelser i forbindelse med levering af elektricitet til elkunder
Bekendtgørelse nr. 1363 af 29/09/2022 om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
Bekendtgørelse nr. 936 af 18/06/2022 om nettilslutning af vindmøller, solcelle-
anlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Bekendtgørelse nr. 1069 af 30/05/2021 om VE-fællesskaber og borgerenergi-
fællesskaber og forholdet mellem VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber
og elhandelsvirksomheder og kollektive elforsyningsvirksomheder
Bekendtgørelsen nr. 1067 af 28/05/2021 om systemansvarlig virksomhed og an-
vendelse af eltransmissionsnettet m.v.
Side 7/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0008.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt forslaget vedtages i den nuværende udformning, vurderes det indledende
at medføre behov for ændringer af en række love og bekendtgørelse, jf. pkt. 6, samt
muligt behov for at fastsætte nye love og bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Det kan generelt fremhæves, at Kommissionen ikke har udarbejdet en konsekvens-
vurdering af forslaget, og der er derfor ikke kendskab til konsekvenserne på EU-
niveau.
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at Kommissionens forslag kan medføre væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Det er særligt statens forventede rolle fsva. brug af obligatoriske
CfD’er, som
potentielt kan medføre betydelige konsekvenser for statens handlings-
rum for støttemodeller til udbygning af VE samt øremærkning af indtægter i perioder
med høje elpriser. Forslaget specificerer dog ikke et konkret loft og bund og
CfD’erne.
Muligheden for at etablere
garantiordninger for PPA’er
kan også udgøre
en statsfinansiel konsekvens, men det er endnu usikkert, da omfanget af garantiord-
ningerne samt,
hvem der skal have adgang til PPA’er stadig er uklart.
Der kan også forventes øgede administrative omkostninger for de danske myndig-
heder i forbindelse med indførsel af nye opgaver, herunder f.eks. udarbejdelse af
fleksibilitetsbehovsvurdering, fastsættelse af mål for forbrugsfleksibilitets- og lag-
ringsmål samt kontrol af elleverandørernes prissikringsstrategier.
Forslaget er ved at blive analyseret, herunder omfanget af de potentielle statsfinan-
sielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at kunne medføre samfundsøkonomiske konsekvenser. Konse-
kvenserne forventes hovedsageligt at være positive. Det forventes bl.a., at styrkelsen
af forwardmarkederne kan lede til en bedre risikohåndtering og deraf aflede en posi-
tiv effekt på samfundsøkonomien. En eventuel implementering af peak-shaving pro-
dukter og støttemekanismer til ikke-fossil fleksibilitet kan også bidrage til en mere
omkostningseffektiv sikring af forsyningssikkerhed, indpasning af VE og drift af el-
nettet. Højere grad af anvendelse af fastpriskontrakter, PPA’er osv. kan dog sænke
incitamentet til fleksibelt forbruget, hvilket vil være negativt.
Derudover pålægges TSO’er og DSO’er
at offentliggøre informationer om ledig ka-
pacitet i elnettet, hvilket kan have en positiv effekt på samplacering af forbrug og
produktion, samt udskyde behovet for netforstærkninger.
Forslaget er ved at blive analyseret nærmere, herunder de potentielle samfundsøko-
nomiske konsekvenser for Danmark.
Side 8/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0009.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. Aktører, som
kan levere de nye peak-shaving ydelser og aktører, som bliver godkendte til at mod-
tage støtte for udbudt fleksibilitetskapacitet, forventes at opleve positive effekter.
Samtidigt vil en styrkelse af forwardmarkederne forbedre aktørernes evne til at pris-
sikre sig korrekt, hvilket bør være til gavn for både forbrugere og producenter.
Forslaget er ved at blive analyseret nærmere, herunder de potentielle erhvervsøko-
nomiske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Generelt vurderes forslaget at styrke beskyttelsen af små forbrugere og husholdnin-
ger, da der tildeles flere rettigheder til forbrugerne i form af bedre mulighed for pris-
sikring. Muligheden for, at der kan anvendes regulerede priser i andre medlemssta-
ter, i tilfælde af en erklæring om elpriskrise, kan muligvis resultere i en svækket kon-
kurrenceevne for SMV’er
etableret i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og For-
syningspolitik den 14. marts 2023 med frist den 20. marts 2023. Der er modtaget
høringssvar fra Danmarks Almene Boliger (BL), Dansk Erhverv (DE), Dansk Fjern-
varme, Dansk Industri (DI), Forbrugerrådet Tænk, Green Power Denmark (GPD),
INFORSE-Europe
Danmarks Almene boliger (BL) bakker op om, at man med forslaget søger at be-
skytte kunder mod ustabile priser og fjerne nogle af de hindringer, der eksisterer i
dag for direkte deling af VE-produceret strøm. BL er enig med Kommissionen i, at
større energideling (f.eks. deling af overskydende solenergi på taget med en nabo)
kan forbedre brugen af lavpris vedvarende energi og give større adgang til direkte
brug af vedvarende energi for forbrugere, der ellers ikke ville have en sådan adgang.
Det er en afgørende forudsætning for at opnå ønskede effekt, at en række af de
barrierer, som eksisterer på nationalt plan fjernes. For den almene sektor drejer det
sig primært om, at boligorganisationer kan opnå status som elkunde på den enkelte
boligafdelings vegne, samt at tilslutningspunktet defineres som et målepunkt, hvorfra
der fra det kollektive elnet aftages elektricitet til den samlede faste ejendom. BL bak-
ker op om udvidelsen af det frie elvalg, men savner en præcisering af, hvordan det
teknisk og økonomisk skal håndteres for eksempelvis installationer i de nuværende
almene boligafdelinger. Givet elmarkedsreformens hensigt om at sikre større ener-
gideling, bemærkes det, at virtuel afregning er en forudsætning for det frie elvalg,
som formuleret i forslagets artikel 4.
Dansk Erhverv (DE) vurderer generelt, at det er positivt, at forslaget til en reform af
EU’s elmarkedsdesign ikke strukturelt ændrer på elmarkedsdesignet.
DE finder det
Side 9/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0010.png
stærkt kritisabelt, at Kommissionen har fremlagt et forslag til en reform af elmarkedet
uden forudgående konsekvensanalyse. Ift. priskrise-tiltaget er DE stærkt kritiske.
Prisintervention risikerer at forværre en evt. forsyningskrise, hvilket ingenlunde vil
være til gavn for forbrugerne. Dertil vil forslaget øge den generelle usikkerhed for
virksomhederne på elmarkedet, hvilket indirekte vil betyde generelt højere elregnin-
ger for forbrugerne som følge af en højere risikopræmie for investorerne.
Vedrørende PPA’er bakker DE
op om forslagets intention om at styrke forbrugerne
ift. udsving i elprisen. Derfor finder DE
det positivt, at markedet for salg PPA’er styr-
kes. DE påpeger, at det i de forestående forhandlinger om reformforslaget er essen-
tielt at fastholde princippet om, at muligheden for indgåelse af PPA’er udbredes til
alle aktører i markedet og bygger på frivillighed fra både forbrugernes og udbydernes
side. Dog er der behov for at sikre stabilitet i markedet i forhold til introduktionen af
statsgaranti for PPA-offtakers. DE nævner, at ca. 5 pct. af strømforbruget går tabt i
elnettet. Dette tab dækkes i dag ofte gennem indkøb på spotmarkedet, hvorved om-
kostningerne videreføres gennem nettariffen til forbrugerne. Derfor bør muligheden
for at indgå PPA’er udstrækkes til at gælde DSO’er og TSO’er.
Fsva. tosidede
CfD’er nævner DE, at
fraværet af en konsekvensanalyse betyder, at
der mangler sammenligningsgrundlag med alternative støttemodeller. Tosidede
CfD’er har den fordel, at de kan medføre mulig gevinst til staterne, men samtidig
giver sikkerhed for udviklerne. DE bakker
op om, at indførelse af tosidede CfD’er ikke
sker med tilbagevirkende kraft på eksisterende projekter. Det undrer DE, at Kommis-
sionen kræver, at indtægter skal anvendes til at kompensere alle elforbrugere for
høje elpriser.
Derudover bakker DE op om muligheden for at handle tættere på leveringstidspunk-
tet. Det kan bidrage til bedre at balancere forbrug og produktion, hvorved ubalan-
cerne i markederne mindskes, og andelen af VE kan øges, idet VE-ressourcerne kan
udnyttes mere effektivt. DE bakker også op om, at Kommissionen lægger op til at
støtte udviklingen af nye teknologier, herunder batterier og fleksibilitetsmekanismer.
DE påpeger, at der er behov for en klar udspecificering af, hvad kravene om hedging
konkret indebærer af økonomiske og administrative omkostninger for virksomhe-
derne.
DE bakker op om
krav til DSO’er og TSO’er om offentligt at udstille ledig kapacitet i
elnettet, men påpeger, at der samtidig bør tages behørigt hensyn til, at ledig kapacitet
på et givent sted er en kompleks størrelse, når det omfatter både det under- og over-
liggende net, og at offentliggjorte informationer om belastningen i nettet ultimativt kan
udnyttes af ondsindede aktører til at kompromittere forsyningssikkerheden. Bl.a. på
denne baggrund bør der på national basis afsættes tilstrækkelig tid til en hensigts-
mæssig implementering ud over den angivne seks måneders frist.
Side 10/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0011.png
Til slut påpeger DE ift. budzoner, at de savner en opdeling af Tyskland og andre
budzoner i flere budzoner. Det nævnes, at en af de største udfordringer i det nuvæ-
rende elmarkedsdesign er, at budzonerne i medlemsstaterne ikke altid afspejler de
fysiske begrænsninger i transmissionsnettet.
Dansk Fjernvarme bemærker, at forslaget fokuserer på at styrke de finansielle mar-
keder. Her er det dog vigtigt at øge den samlede likviditet i de finansielle elmarkeder,
da de forskellige finansielle instrumenter, som f.eks. PPA, forward markeder og CfD,
trækker på de samme aktører. Samtidig er det vigtigt at finde den rette balance mel-
lem aktuelle prissignaler og prissikring, da øget udbredelse af prissikringer vil mind-
ske aktørernes incitamenter til at reagere på aktuelle prissignaler fra markedet, som
tilskynder fleksibelt elforbrug og elproduktion. Dansk Fjernvarme mener, at forslaget
kan bidrage til at skabe øget investorsikkerhed og reducere prisudsving for forbru-
gere, men samtidig indebærer en betydelig risiko for at reducere incitamenterne til at
agere prisfleksibelt på både produktions- og forbrugssiden.
Dansk Fjernvarme ser positivt på, at Kommissionens forslag ikke indeholder ind-
tægtsbegrænsninger for elproduktion som en fast del af elmarkedets design. Dansk
Fjernvarme finder det desuden vigtigt, at muligheden for at intervenere i prissætnin-
gen ved erklæring af priskrise ikke rettes mod kraftvarmeværker, da Danmark er unik
blandt EU-landene ved at have en tæt kobling mellem el- og varmesystemet.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at det præciseres, at fjernvarmeselskaber skal katego-
riseres som værende en ‘final electricity customers’ i kategorien ‘SMEs’. Dette vil
sikre, at fjernvarmeselskaberne og dermed fjernvarmeselskabernes forbrugere, vil
modtage en andel af de indtægter, staten indsamler gennem
tovejs CfD’er,
og der-
med ligestille fjernvarmeselskabernes forbrugere med de kunder, der anvender indi-
viduel opvarmning med el (elvarmepumper).
Dansk Fjernvarme støtter ambitionen om, at medlemsstaterne har mulighed for at
indføre en kapacitetsmekanisme til at fremme ikke-fossil fleksibilitet. Dansk Fjern-
varme anbefaler, at reglerne udformes, så de muliggør en effektiv grøn omstilling
baseret på teknologineutrale løsninger, og som ikke differentierer mellem eksiste-
rende og nye anlæg. Dansk Fjernvarme mener, at det bør sikres, at det fremlagte
forslag ikke spænder ben for mulighederne for, at man nationalt kan indføre tiltag
herunder mekanismer, der er målrettet sikring af kapacitet
der understøtter forsy-
ningssikkerheden.
Dansk Fjernvarme finder en høj grad af asymmetri i
”peak
shaving produktet”, der
kun er møntet på at fremme fleksibelt forbrug, men ikke fremmer fleksibel produktion.
Dansk Fjernvarme er også usikker på, om det foreslåede peak shaving produkt ska-
ber yderligere forbrugsfleksibilitet i sig selv, eller om det blot er en ny måde at handle
den eksisterende forbrugsfleksibilitet, men som ikke bidrager til at øge mængden af
forbrugsfleksibilitet i systemet og dermed fremmer et mere robust elsystem.
Side 11/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0012.png
Dansk Fjernvarme anbefaler ift. artikel 66a (erklæring af elpriskrise), at det i teksten
præciseres, at indgrebet er rettet mod el-handlere,
og at ’suppliers’ defineres. Det
bør videre præciseres, at muligheden for indgreb ikke er rettet mod elproducenter,
hvorfor prissætningen for elproducenter, der afsætter el på engrosmarkederne ikke
påvirkes af indgrebet. Det bør ligeledes præciseres, at forlaget ikke har for øje at
reducere de økonomiske incitamenter til at understøtte en effektiv anvendelse af el-
produktionskapaciteten. Såfremt kraftvarmeselskaber omfattes af et muligt indgreb i
elprisen, så vil det kunne betyde, at kraftvarmeværker vil producere mindre el og
mere varme ved at køre såkaldt bypass. Ved at præcisere, at forslaget er rettet mod
elhandlere, samt ved at definere begrebet ’suppliers’, vil forslaget tage hensyn til
ovenstående problemstilling og dermed sikre et fortsat incitament til at fastholde
samproduktion af el og varme, der således vil understøtte en høj forsyningssikkerhed
i Danmark.
Dansk Industri (DI) er overordnet set positiv over, at forslaget ikke indeholder den
dybdegående reformering som ventet i september 2022. DI ser kritisk på Kommissi-
onens forslag om muligheden for at erklære energikrise med beføjelser til at interve-
nere i prisdannelsen, da elmarkedsrevisionen ikke bør være redskab til kortsigtet
krisehåndtering. Mulighed for erklæring af priskrise risikerer at sætte forsyningssik-
kerheden over styr. DI mener ikke, at forslaget om krisemekanismer bør forfølges på
nogen måde.
DI er overordnet positiv over for initiativer, der skaber langsigtede prissignaler, der
kan beskytte forbrugerne mod prisvolatilitet, og støtter forslagets initiativer, der øger
brugen af PPA-kontrakter ved at forbedre markedsadgangen for mindre forbrugere
og styrke incitamentet til at udbyde kontrakterne. Forslaget skaber et mere dynamisk
PPA-marked ved at mindske den finansielle risiko for aftageren. Dette tiltag vil især
gavne mindre forbrugere
(bl.a. SMV’ere),
der ofte har haft svært ved at indgå PPA-
aftaler på grund af økonomiske barrierer. Når flere markedsaktører får mulighed for
at indgå PPA-kontrakter vil det medføre et dybere marked, som sikrer en bedre pris-
dannelse. DI ser positivt på dette tiltag.
DI mener, at udbygningen af VE bør ske på markedsvilkår. Hvor dette ikke er muligt,
og statsstøtte er nødvendigt, vurderer DI, at
CfD’er er
en velfungerende støttemodel
til at øge investeringssikkerheden og realisere udbygning af VE. Det er væsentligt,
at medlemslandene får den tilstrækkelige fleksibilitet og frihed til at vælge det støtte-
regime, som kan understøtte udbygningen af VE på den bedst mulige måde. Pris-
fastsættelsen af CfD-kontraktens top og bund skal iflg. DI foregå på markedsvilkår.
DI advarer mod ændringsforslag,
der forsøger at gøre CfD’er obligatoriske.
Ift. forwardmarkeder ser DI positivt på forbedring af likviditet heraf. DI anerkender
behovet for et initiativ, såsom virtuelle hubs, men bemærker ligeledes, at erfaringerne
fra Nordens virtuelle hub vidner om, at et lignende tiltag indebærer risici. DI nævner,
at markedsaktørerne i Norden både skal afdække sig mod risikoen i systemprisen
og for spreaded fra prisen i det virtuelle hub til prisen i budzonen. På nuværende
Side 12/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0013.png
tidspunkt er den faldende relevans for afdækning af systemprisen destruktiv for likvi-
diteten i forwardmarkedet, da man skal afdække sig gennem to forwardkontrakter i
stedet for én. DI frygter, at samme udfordring vil gøre sig gældende ved realiseringen
af Kommissionens forslag til etablering af regionale virtuelle hubs i EU. Derudover er
forslaget om virtuelle hubs for uklart beskrevet.
Fsva. fleksibilitet ser DI positivt på Kommissionens forslag, der skal fremme fleksibi-
litetsløsninger, og fremhæver her at Power-to-X kan bidrage med stor fleksibilitet i
energisystemet, hvilket der skal tages hensyn til i udbredelsen af fleksibilitetsløsnin-
ger og designet af støtteordningerne.
Forbrugerrådet Tænk støtter, at der med forslaget indføres krav om, at forbrugerne
har ret til et standardiseret resume af de centrale vilkår i aftalen, der indgås. For
Forbrugerrådet Tænk er det vigtigt, at elleverandørerne pålægges på standardiseret
vis at oplyse deres spottillæg pr. kilowatt-time (oven i markedsprisen på el), deres
abonnementspris og alle øvrige gebyrer ved kontrakttilbud og markedsføring. Der-
udover opfordrer Forbrugerrådet Tænk til, at det specificeres, at disse prisparametre,
der er selskabernes eneste konkurrenceparametre, til enhver tid let kan findes på
alle elleverandørers hjemmesider, så forbrugerne reelt har mulighed for at sammen-
ligne elaftaler på tværs af selskaberne. Det er ikke tilfældet i dag, hvilket gør elmar-
kedet svært at navigere i for forbrugerne.
Forbrugerrådet Tænk støtter, at der med forslaget indføres tiltag, der beskytter ud-
satte forbrugere mod at blive frakoblet deres forsyning af elektricitet. Derudover me-
ner Forbrugerrådet Tænk, at det er vigtigt, at forslaget sætter fokus på, at elleveran-
dører ikke ensidigt skal kunne ændre eller opsige fastprisaftaler på elektricitet. For-
brugerrådet Tænk støtter desuden, at forbrugerne altid har adgang til en fastprisaf-
tale baseret på markedsvilkår på el med en varighed på mindst et år. Forbrugerrådet
Tænk støtter derudover, at de teknologiske fremskridt inden for målerteknologi skal
kunne komme forbrugerne til gode og gøre dem i stand til at have et mere fleksibelt
elforbrug.
Forbrugerrådet Tænk mener, at energipolitik og socialpolitik skal holdes adskilt, og
medlemsstaterne ikke skal blande sig i prisdannelsen på el. Forbrugerrådet Tænk
støtter desuden, at prismodellen fastholdes. Forbrugerrådet Tænk finder samtidig,
det vigtigt med et stort fokus på at udbygge eltransmissionsnettet på tværs af lande-
grænser.
Green Power Denmark (GPD) finder det positivt, at Kommissionen i deres forslag til
et ændret elmarkedsdesign anerkender, at de kortsigtede markeder fungerer godt.
Ift. en kompensationsmekanisme for manglende netadgang for elproduktion i en off-
shore budzone finder GPD, at oprettelsen af en offshore budzone til at integrere el-
produktion fra en energiø kan give god mening ud fra et samfundsperspektiv. GPD
vurderer dog, at det har en markant negativ konsekvens for havvindsejer i offshore
Side 13/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0014.png
budzonen. Der nævnes tre primære risikoelementer ved at være havvindsejer i en
offshore budzone: volumenrisiko (øget usikkerhed om, hvorvidt elproduktionen kan
leveres til markedet), prisrisiko (lavere priser som følge af, at prisen i en offshore
budzone altid følger den laveste af de forbundne budzoners pris ved to forbundne
budzoner) og dyrere og mindre fleksibilitet i balancering.
Ift. en Transmission Access Guarantee (TAG) mekanisme vurderer GPD, at forslaget
er centralt, hvis det skal være attraktivt at investere i havvind ved energiøer. GPD
nævner, at forslaget yderligere har
den fordel, at TSO’en
får et incitament til at løse
flaskehalsen. GPD ser derfor forslaget som afgørende for en succesfuld implemen-
tering af Energiø Bornholm og Energiø Nordsøen. I sin nuværende form kan forslaget
dog give anledning til både under- og overkompensation i visse situationer, hvorfor
kompensationen bør gøres målrettet.
Ift. garantiordninger for at øge muligheden for indgåelse af PPA-aftaler, mener GPD,
at det er vigtigt at sikre, at der i forbindelse med garantistillelsen defineres tydelige
krav for modtageren af ordningen, som sikrer ordningens robusthed.
Fsva. regionale virtuelle hubs på forwardmarkederne nævner GPD, at det er uklart,
hvordan etableringen af virtuelle hubs faktisk vil øge likviditeten. GPD nævner, at
man i Norden har prøvet at øge likviditeten ved at etablere en systempris for det
nordiske område. Det har dog ikke resulteret i øget likviditet, og tværtimod har likvi-
diteten i Norden i de seneste år været faldende. GPD er bekymret over, at Kommis-
sionen foreslår at ændre forwardmarkederne uden at foretage en impact asses-
sment.
Ift. peak shaving produkt er GPD bekymret over, at Kommissionen lægger op til at
TSO’erne kan lave et produkt,
der hverken er markedsbaseret eller teknologineutralt.
Da forbrugere allerede i dag har muligheden og økonomiske incitamenter til at tilbyde
deres fleksibilitet til systemet kan GPD kan ikke se værdien for elsystemet eller for-
brugerne ved at udvikle en særskilt mekanisme, hvor forbrugere kan tilbyde deres
fleksibilitet. Kommissionen bør i stedet fokusere på at fremme fleksibilitet i de eksi-
sterende markeder, hvortil eksponering imod kortsigtede prissignaler er en vigtig dri-
ver.
TSO’ens mulighed for at udvikle sådan et produkt udelukkende
bør iflg. GPD
være baseret på at løse nettilstrækkelighedsbehov og ikke effekttilstrækkeligheds-
behov.
Vedrørende støtteordninger til fleksibilitet finder GPD det bekymrende, at Kommissi-
onen ønsker at udvikle støtteordninger, der for det første ikke er teknologineutrale,
da det kun omfatter lagring og demand response, og derudover kun omfatter nye
investeringer. Fremme af fleksibilitet bør udvikles på en måde, hvor man sikrer mar-
kedsbaserede og teknologineutrale løsninger samt, at eventuelle afvigelser herfra
har til formål at internalisere ikke prissatte eksternaliteter. GPD finder det derudover
vigtigt, at løsningerne integreres i de eksisterende markeder, da særskilte løsninger
og mekanismer vil fjerne konkurrencen og likviditeten fra eksisterende markeder.
Side 14/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0015.png
Fsva. vurdering af fleksibilitetsbehov hilser GPD fokus på at udvikle fleksibilitetsakti-
ver og -ydelser til at supplere vedvarende energi i systemet velkommen. Dog finder
GPD, at Kommissionen har et ensporet fokus på udvalgte fleksibilitetsydelser (de-
mand side response og lagring nævnes eksplicit). GPD opfordrer til, at der udarbej-
des en økonomisk vurdering for hele systemet, der sikrer, at det er de bedste og
mest omkostningsægte løsninger, som benyttes til at sikre systemets balance.
Vedrørende krav til fastprisprodukter finder GPD det bekymrende, at der lægges op
til at øge reguleringen på detailmarkedet. Hvis der ikke er tilstrækkelige risikoafdæk-
ningsmuligheder for elhandleren, eller hvis kunden vælger at opsige kontrakten før
dens udløb vil der opstå en asymmetri i dette forhold, hvilket kan føre til betydelige
negative økonomiske konsekvenser for udbyderen af kontrakten. Disse omkostnin-
ger vil blive fordelt ud på alle elhandlernes produkter og dermed kunder.
GPD finder det bekymrende, at forslaget om en ny artikel 66a (energikrise) tildeler
Kommissionen så vidtrækkende beføjelser. Såfremt man ønsker at give medlems-
stater muligheden for at understøtte forbrugere i krisetid, bør dette iflg. GPD udeluk-
kende ligge hos medlemsstaterne og ikke være afhængig af en kriseerklæring fra
Kommissionens side.
Ift. transparens, performance targets og investeringer i elnettet vurderer GPD, at det
er vigtigt, at der medtænkes konkrete tiltag, der understøtter netselskabernes øgede
aktivitetsniveau og investeringsomkostninger. Der nævnes bl.a. også, at der mangler
en tydeliggørelse af, hvad begrebet
”anticipatory investments” dækker
over. GPD ser
gerne, at det betyder en opfordring for at opjustere indtægtsrammerne løbende, så
de forventede øgede investeringsomkostninger kan dækkes.
Fsva. foreslåede
krav til DSO’er og TSO’er om offentligt at udstille ledig
kapacitet i
elnettet bakker GPD op om forslaget. Dog er ledig kapacitet på et givent sted er en
kompleks størrelse, hvorfor der på national basis bør afsættes tilstrækkelig tid til en
hensigtsmæssig implementering ud over den angivne seks måneders frist. Ift. at
Kommissionen ønsker at forbedre mulighederne for energifælleskaber, finder GPD
det vigtigt, at dette bliver et operationelt supplement til medlemslandenes implemen-
tering af eldirektivets bestemmelser om energifællesskaber, og at det kan fungere i
medlemslandenes konkrete markedsmodeller. Til slut finder GPD det uklart, hvad
der ligger i forslaget om ret til ekstra målepunkter, og at det er vigtigt, at en sådan ret
ikke kommer på bekostning af de øvrige brugere i det kollektive net, at det kan im-
plementeres i medlemslandenes konkrete markedsmodeller (i DK engrosmodellen),
og at der er den nødvendige implementeringstid.
INFORSE-Europe støtter forslagene om at gøre det nemmere og mere attraktivt at
dele el lokalt. Forslagene bør også omfatte mulighed for at dele lagring af el for på
den måde at øge fleksibiliteten lokalt og reducere behov for netudbygning. IN-
FORSE-Europe støtter også bedre muligheder for at leje og lease anlæg samt støtter
retten til energideling.
Side 15/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0016.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er generelt positivt modtaget. De enkelte landes holdning er dog ikke en-
deligt fastlagt. Der har været enkelte ønsker tidligere fra en mindre gruppe af lande
om en mere vidtgående reform, der leverer en afkobling af forbrugerpriserne fra gas-
prisen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
EU har i dag en velfungerende markedsmodel for el, som er med til at sikre forsy-
ningssikkerheden i EU og understøtte investeringer i vedvarende energi. Elmarkedet
er tilrettelagt for at sikre forsyningssikkerheden, konkurrencen og den mest effektive
produktion af el til lavest mulige priser, og har generelt været med til at sikre lave
elpriser. De stigende elpriser i 2021 og 2022 på tværs af Europa har derfor ikke
skyldtes det europæiske markedsdesign, men derimod eksterne chok på udbudssi-
den. Det er derfor centralt for regeringen, at reformen af elmarkedet fokuserer på
målrettede justeringer, der fastholder og bygger videre på det eksisterende markeds-
designs centrale principper.
Regeringen er overordnet set positiv over for forslagets formål om at øge forbruger-
beskyttelsen, styrke forwardmarkeder, styrke rammerne for fleksibilitet samt øge in-
vesteringer i VE og forbedre integrationen heraf i elsystemet. Regeringen finder, at
dette bør ske gennem så markedskonforme tiltag som muligt, der tager hensyn til de
forskellige udgangspunkter i de enkelte medlemsstater og deres sektorer.
Regeringen støtter en ambitiøs udbygning af VE med henblik på at sikre grøn strøm.
Regeringen finder, at muligheden for at kunne anvende mere langsigtede prissik-
ringskontrakter som PPA’er og CfD’er i nogle tilfælde kan være relevant.
Regeringen
finder dog, at medlemsstaterne bør have den nødvendige fleksibilitet ift. indfrielsen
af dette, samt at det generelt bør være op til medlemsstaterne at vælge, hvilke red-
skaber man finder mest hensigtsmæssige for at fremme udbygningen af VE. Det er
derfor mest hensigtsmæssigt, at
CfD’er
for støtte til nye projekter gøres frivillige frem
for obligatoriske. Derudover bør indtægter
fra CfD’er
i tilfælde af høje elpriser ikke
øremærkes af EU, men være et nationalt anliggende, og ikke medføre risiko for at
forøge de statslige udgifter ved statsstøttet VE.
Regeringen er positiv over for en styrkelse af forwardmarkederne, da dette kan være
med til at øge likviditeten på markedet. Derudover bør forslaget
om at etablere ”regi-
onale virtuelle hubs” være så kompatibelt med det nuværende nordiske forwardmar-
ked som muligt.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der indføres tiltag, der kan øge forbruger-
beskyttelsen, således at mulighederne for at beskytte elforbrugerne mod længere-
varende perioder med høje energipriser øges, samtidig med at forsyningssikkerhe-
den bevares og de langsigtede investeringssignaler holdes intakte. Det er vigtigt at
Side 16/17
kom (2023) 0148 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU’s elmarkedsdesign
2696919_0017.png
bevare prissignaler fra markedet, da disse giver producenter og forbrugere incita-
ment til at regulere deres adfærd.
Regeringen bakker op om, at forslaget om ret til energideling skal foregå via det
kollektive distributionsnet, og at der stadig tildeles et balanceansvar for den udsendte
energi, som indgår i delingen. Regeringen ser desuden positivt på, at der med for-
slaget tages direkte stilling til, at muligheden for deling af energi ikke påvirker hverken
tariffer eller afgifter.
Regeringen finder generelt, at priserne ikke bør reguleres. I
tilfælde af at en ”pris-
krise” erklæres,
er det vigtigt, at medlemsstater kan gøre brug af støtteordninger til
erhvervslivet i stedet for offentlige indgreb i elmarkedet. Dette er ligeledes vigtigt for
dansk konkurrenceevne, da regulerede priser i andre EU-lande kan virke konkurren-
ceforvridende for danske virksomheder.
Regeringen finder det grundlæggende positivt, at der kommer fokus på at løse de
forsyningssikkerhedsmæssige udfordringer i et elektricitetssystem, som er baseret
på VE, ved at øge fokus på forbrugsfleksibilitet og lagring. Regeringen finder behov
for yderligere afklaring af, hvordan de nye forslag spiller sammen med eksisterende
regler om indførelse af en kapacitetsmekanisme.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle
økonomiske konsekvenser for Danmark både ift. erhvervsøkonomiske, statsfinan-
sielle og administrative konsekvenser, med henblik på at tage stilling til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. marts 2023
forud for energirådsmødet den 28. marts.
Side 17/17