Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0150 Bilag 2
Offentligt
2693844_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
Grund- og Nærhedsnotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 1 til
EU’s budget for 2023
KOM (2023) 150
Nyt notat
1. Resume
20. april 2023
Kommissionen præsenterede d. 16. marts forslag til ændringsbudget 1
til EU’s
2023-budget,
som bl.a. vedrører de budgetmæssige konsekvenser som følge af vedtagelsen af CO
2
-grænsetilpas-
ningsmekanisme og programmet for sikker konnektivitet.
Forslaget til ændringsbudget 1 EU’s 2023-budget
medfører
en forøgelse af forpligtelsesniveauet
med 52,6 mio. euro.
Forslaget påvirker ikke niveauet for betalingsbevillinger og påvirker således
ikke det danske EU-bidrag. Ændringsbudgettet indebærer samtidig, at Kommissionen tildeles
16 ekstra fastansatte til implementering af CO2-grænsetilpasningsmekanismen.
Regeringen ser positivt på den del af Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 til 2023-bud-
gettet, der vedrører tekniske justeringer ifm. indgåede politiske aftaler, idet der lægges vægt på, at
merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer. Regeringen finder det dog
meget vigtigt, at antallet af ansatte fastholdes ift. 2020-niveauet jf. gældende MFF-aftale.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for
2023 (KOM (2023) 150). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet og med henvisning til finansforordningens art. 44
1
, samt ordningen
for Den Europæiske Unions egne indtægter
2
.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 medfører en samlet stigning i for-
pligtelsesniveauet
til EU’s 2023-budget
på 52,6 mio. euro,
jf. tabel 1.
Forslaget in-
deholder alene en omprioritering af betalinger, hvorfor det samlede betalingsni-
veau er uændret.
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018.
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2023) 0150 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2023
2693844_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1
Mio. euro, 2023-priser
Udgiftsområde
H1
Det indre marked, innovation og det digi-
tale område
H3
Naturressourcer og miljø
H7
Europæisk offentlig forvaltning
I alt
46,7
4,2
1,8
52,6
-3,3
1,6
1,8
0
Forpligtelser
Betalinger
Anm.: Afvigelser i beløb ved summering skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 for EU’s 2023-budget.
Ændringerne under udgiftsområde 1 kan primært henføres til programmet for
sikker konnektivitet, som blev vedtaget i november 2022, hvilket indebærer
forpligtelser i 2023 på 50 mio. euro. Kommissionen foreslår, at dette finansieres
ved brug af margen under udgiftsområde 1. I tillæg hertil lægger Kommissionen
op til at annullere en afsat reserve på 1,1 mio. euro i forpligtelser og betalinger til
Myndigheden for Bekæmpelse af Hvidvask af Penge (AMLA) idet
forhandlingerne om mandatet trækker ud og midlerne således ikke kan nå at blive
udmøntet i 2023. Samtidig tilføres Den Europæiske Unions Agentur for
Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) forpligtelser og
betalinger for 2,8 mio. euro som følge af den styrkede overvågning af gaspriserne
og markedskorrektionsmekanisme. Stigningerne hertil modsvares af tilsvarende
reduktioner under Connecting Europe-faciliteten.
Ændringerne under udgiftsområde 3 kan primært henføres til den politiske aftale i
december 2022 om introduktion af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
(CBAM). Der anslås i forbindelse med implementeringen af den nye mekanisme
et behov for yderligere 4,2 mio. euro i forpligtelser samt 1,6 mio. euro i betalinger
i 2023, idet yderligere 7,7 mio. euro i forpligtelser findes via omprioritering. Dette
modsvares af en reduktion på 2,3 mio. euro i forpligtelser og betalinger under ud-
giftsområde 1, hvor bevilling til CO2-grænsetilpasningsmekanismen oprindeligt
var placeret. Hertil lægger Kommissionen op til at tilbageføre 0,6 mio. euro i for-
pligtelser og betalinger fra Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) til pro-
grammet for cirkulær økonomi og livskvalitet, da det reviderede forslag til forord-
ning om batterier og udtjente batterier først forventes at have budgetvirkning fra
2024.
Ændringerne under udgiftsområde 7 kan bl.a. henføres til implementeringen af
CO2-grænsetilpasningsmekanismen, hvor der ifølge Kommissionen er behov for
20 ekstra ansatte, herunder 16 fastansættelser, ud over personaleplanen. Dette in-
debærer øgede forpligtelser og betalinger for 1,5 mio. euro i 2023. Herudover fo-
reslår Kommissionen at tilføre Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyt-
telse (EDP) 0,3 mio. euro til at finansiere udgifter til advokatbistand som følge af
et stigende antal retssager.
kom (2023) 0150 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2023
2693844_0003.png
Side 3 af 4
Af øvrige ændringer indgår bl.a. en tilføjelse af en budgetlinje, der muliggør over-
førsler fra brexittilpasningsreserven til REPowerEU på linje med den vedtagne
REPowerEU-retsakt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer samlet set en forøgelse af forpligtelsesniveauet med 52,6 mio.
euro i 2023. Samtidig medfører Kommissionens forslag ikke en justering af beta-
lingsniveauet. For et givent finansår er det alene betalingerne på EU-budgettets
udgiftsside, der påvirker det danske EU-bidrag.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser. Forslaget har heller ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 1
fsva. at implementere de budgetmæssige konsekvenser. Omvendt har enkelte
lande har udtryk sig kritisk over for en nettostigning i antallet af ansatte, der går
imod princippet om et stabilt antal ansatte.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 om implemen-
tering af vedtagne aftaler for indførelsen af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
og programmet for sikker konnektivitet, samt ændringer i opgaveporteføljen i de-
centrale agenturer og øvrige tekniske justeringer.
Regeringen finder det samtidig meget vigtigt, at antallet af ansatte fastholdes ift.
2020-niveauet i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd
d. 21. juli vedr. MFF’en for 2021-2027.
Regeringen anerkender, endelig at merudgifterne beskrevet i forslaget til ændrings-
budget 1 delvist modgås ved omprioriteringer inden for de i 2023-budgettets fast-
satte bevillinger, idet regeringen dog gerne ser mulighederne for omprioriteringer
udforsket nærmere. Således vil regeringen - i stil med andre merudgifter på EU-
kom (2023) 0150 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2023
Side 4 af 4
budgettet - søge at finansiere disse ved omprioriteringer frem for ved merbidrag
fra medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.