Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0161 Bilag 3
Offentligt
2721816_0001.png
Teknisk gennemgang af
Net Zero Industry Act
7. Juni 2023
1
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0002.png
Green Deal Industrial Plan (1. februar 2023)
Simplere rammer
Adgang til finansiering
Færdigheder
Stabile forsyningskæder
Net Zero Industry Act
Critical Raw Materials Act
Temporary Crisis and Transition
Framework (TCTF)
Suverænitetsfond
Innovationsfond
Grønne
og digitale
færdigheder
Færdighedernes år
Sikre den nødvendige,
kvalificeret arbejdskraft
på tværs af EU
Diversificere adgang til
kritisk input
Frihandelsaftaler
Partnerskaber på råstoffer og
forsyning af grønne
teknologier
Fed = emner relateret til Net Zero Industry Act, som vi kommer ind på i dag
2
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0003.png
Net Zero Industry Act
Præsenteret d. 1 februar 2023. Fremsat d. 16. marts.
Overordnet formål:
o
Opskalere EU’s produktion af
teknologier, som er afgørende for den
grønne omstilling, såkaldte ”net
zero”
teknologier.
Hvilken kontekst?
o
o
o
o
Reducere afhængigheden af importeret energi
Kunne producere sin egen, grønne, energi
Være leveringsdygtig i den nødvendige, grønne teknologi
Nå 2030 og 2050 klimamålene
3
3
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0004.png
Hvad indeholder forslaget?
Centrale elementer:
o
o
o
Giver fordele til produktionsfaciliteter inden for de udpegede
teknologier
Årlige mål for CO2-injektionskapacitet
Nye kriterier for grønne offentlige udbud
o
o
o
Regulatoriske sandkasser
Net Zero Akademier
Net Zero Europe Platform
4
4
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0005.png
Hvad indeholder forslaget ikke?
o
Opførelse af VE-projekter
Opsætning af vindmøller, solceller o.lign.
NZIA finder anvendelse, når der skal bygges en fabrik
som
producerer
teknologi til den grønne omstilling
Eksempelvis er PtX-faciliteter i sin helhed ikke
omfattet, men det er de fabrikker der skal fremstille
elektrolyseanlæg osv.
Ingen ændringer/lempelser i statsstøtte
Der følger ikke finansiering med forslaget
Der gives ikke nye muligheder for statsstøtte
Jf. Green Deal Industrial Plan er tanker om
suverænitetsfond, forhandling til sommer
o
5
5
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0006.png
Net Zero-teknologier
Vedvarende energi (vind, sol, osv.)
Lagring af elektricitet og varme
Varmepumper
Forsyning (kabler o.lign)
Brændstoffer af ikke-biologisk oprindelse
Bæredygtige alternative brændstoffer
Små modulære reaktorer og tilknyttede
førsteklasses brændstoffer
Elektrolyseanlæg og brændselsceller
Avancerede teknologier til produktion af
energi fra nukleare processorer
CO2-opsamling, -anvendelse og -lagring
Teknologier der bidrager til energieffektive
energiforsyningssystemer.
6
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0007.png
Strategiske Net Zero teknologier
o
o
Solceller og solvarmeenergi
Vind og vedvarende offshore energi
o
o
o
o
Batterier og energilagringsteknologier
Varmepumper og teknologier til geotermisk energi
Elektrolyseanlæg og brændselsceller
Bæredygtig biogas/biomethan
o
o
CO2-opsamling og -lagring
Forsyningsnetsteknologier (strøm, kabler osv.)
7
7
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0008.png
Alle produktionsfaciliteter opnår
en række fordele
Net Zero teknologier
o
o
o
o
Adgang til one-stop-shop
Loft over tilladelsesprocesser (12-18 måneder)
Regulatoriske sandkasser
Fokus på at strømline færdigheder
Yderligere fordele for
strategiske
Net Zero teknologier (kræver
ansøgning)
o
o
Gives forrang hvor muligt i myndighedsbehandling
Endnu kortere loft over behandlingstid (9-12 måneder) og
generelt større krav til myndigheders behandlingstid
o
Net Zero Europe-platformen skal arbejde for at tiltrække
private investeringer til strategiske projekter
8
8
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0009.png
Forsimplet adgang til myndigheder via
‘one-stop shop’
o
o
o
Alle produktionsprojekter har adgang
One-stop shop skal håndtere alle tilladelser for
faciliteter, der vil producere Net Zero teknologier
Fungerer som én indgang, der koordinerer og
faciliterer kontakten ml. projektholder og de
relevante myndigheder
One-stop shoppen ændrer ikke på
myndighedsansvar, som bibeholdes hos den
konkrete myndighed
o
9
9
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0010.png
Hurtigere tilladelser for alle
produktionsfaciliteter
o
o
o
Lofter over myndigheders sagsbehandlingstid
For udvidelse af projekter halveres myndigheders
behandlingstid
For strategiske projekter skal one-stop shop antage
sagen godkendt, hvis intet hørt (automatiske
tilladelser)
Under 1
GW
Net Zero projekt
Strategisk Net Zero
projekt
12 måneder
9 måneder
Over 1 GW
18 måneder
12 måneder
10
10
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0011.png
CO2-injektionskapacitet og -lagring
o
o
Inden 2030 skal EU kunne lagre 50
mio. ton CO2 årligt
Kommissionen vurderer særligt lagring
som flaskehals i markedet for CCS
o
Injektionskapacitet skal være
tilgængelig på markedet, før det tæller
Olie og gas selskaberne skal således gøre
disse lagre helt klar.
Kommissionen vurderer dette som
gevinst for selskaber/medlemsstater,
der er langt fremme
Loft over myndigheders behandling af
ansøgning om at operere CO2-lagring:
18 måneder
o
o
11
11
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0012.png
Udbud
o
Tildelingskriterier skal tage højde for forsyningssikkerhed
og bæredygtighed for at styrke europæisk produktion af
grønne teknologier
o
o
Konkret skal myndigheders udbud se positivt på, at grøn
teknologi er produceret i EU
Dette gøres ved, at udbydende myndigheder skal inddrage
hensynet til forsyningssikkerhed og bæredygtighed
også
selvom dette medfører en prisstigning på selve udbuddet
o
Myndigheder kan se bort for disse kriterier, såfremt
anvendelsen medfører en prisstigning af udbuddet på over
10%
12
12
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0013.png
Færdigheder
o
o
o
o
Green Deal Industrial Plan har særskilt fokus på
færdigheder og 2023 er det europæiske år for færdigheder
NZIA introducerer Net Zero Industry Akademier
Kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling og
anerkendelse af kvalifikationer på tværs af medlemslandene
Tilrettelæggelse af uddannelse er medlemsstaters
kompetence
akademier udformer materiale som kan
anvendes efter medlemsstaternes ønske
Net Zero Europe Platformen koordinerer indsatser og
forstærke medlemsstaters samarbejde
o
13
13
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0014.png
Innovation og udvikling
o
Regulatoriske sandkasser kan anvendes
til at teste, udvikle og validere
innovative Net Zero teknologier
Medlemsstater opsætter disse på eget
initiativ eller i samspil med
markedsaktører
Særlig opfordring i forslaget til at
opsætte disse på tværs af grænser samt
understøtte SMV’ers muligheder for
udvikling deri
o
o
14
14
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0015.png
Net Zero Europe Platform
o
o
Deltagelse af højtstående medlemmer
fra hver medlemsstater
Skal hjælpe med at guide strategiske
projekter, herunder koordinere og
tiltrække private investeringer
Sikre ensrettet implementering af
retsakten
Kan oprette sub-grupper til at håndtere
specifikke problemstillinger
o
o
15
15
kom (2023) 0161 - Bilag 3: Præsentation fra Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af Net Zero Industry Act (NZIA) den 7. juni 2023
2721816_0016.png
Forventet proces for forhandlingerne
Dato
Marts
Midt-juni
12. Oktober
Milepæl/aktivitet
Forslag fremsat
Første kompromis forslag fra det svenske formandskab
EP stemmer i ITRE
Ultimo 23
Forventet trilog
Rapporteur: Christian Ehler (EPP) fra Europa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi (ITRE)