Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0166 Bilag 1
Offentligt
23. juni 2023
MIM 65-23
Grund og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
om direktivforslag om underbygning og kommunikation af udtrykkelige
miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger)
KOM (2023) 166
Resumé
EU-Kommissionen (KOM) har ved KOM (2022) af den 22. marts 2023 fremsendt et nyt direktivforslag om
underbygning og kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger).
Forslaget er kommet i dansk sprogversion den 26. maj. 2023. Forslaget er fremsat med henblik på at
forbedre det indre marked samt forebygge vildledende grøn markedsføring (greenwashing), når en
erhvervsdrivende i sin markedsføring præsenterer sig selv eller sit produkt som miljø- eller klimamæssigt
bedre, end det er. Over halvdelen (53 pct.) af miljøanprisningerne på det europæiske marked er uklare,
vildledende eller ubegrundede, hvilket har medført, at forbrugertilliden til sådanne anprisninger, herunder
miljømærker, er lav.
Som led i at undgå vildledende grøn markedsføring sætter direktivet krav til underbygning og
kommunikation om frivillige miljøanprisninger i tekstform. Derudover sættes der yderligere krav til
sammenlignende anprisninger, hvor to eller flere erhvervsdrivende eller produkter sammenlignes. Der
introduceres et krav om, at en anprisning skal tredjepartsverificeres, inden den må anvendes på markedet,
og i den forbindelse udstedes en overensstemmelsesattest der beviser, at anprisningerne overholder
reglerne i direktivet. En verificeret anprisning fra én medlemsstat kan anvendes i hele EU jf. princippet om
gensidig anerkendelse.
Med forslaget forbydes, at medlemsstater udvikler nye nationale miljømærkningsordninger, der ikke er
etableret på tidspunktet for direktivets gennemførelse. Det vil være muligt at udvikle private
miljømærkningsordninger, hvis de tilfører ”merværdi” ift. de eksisterende miljømærker.
Miljømærkningsordninger fra tredjelande kan ligeledes blive godkendt til det europæiske marked.
Derudover stilles en række krav om gennemsigtighed til eksisterende miljømærker. Direktivet vil forbyde
miljømærker, der aggregerer flere miljøpåvirkningskategorier med en score eller rating, medmindre de er
vedtaget i EU-regulering.
Regeringen er overordnet positiv over for direktivet, som vil skabe mere lige konkurrence ved at fastsætte
en ramme, der bidrager til mere pålidelige og troværdige miljøanprisninger. Regeringen finder det vigtigt,
at reglerne ikke svækker dansk praksis på området. Regeringen bakker op om, at anerkendte og
troværdige nationale- og regionale type I-miljømærker, som Svanemærket fortsat kan eksistere, men vil
undersøge, om der er administrative konsekvenser. Regeringen vil arbejde for, at de foreslåede regler for
miljømærker ikke vil have konsekvenser for nationale mærker, der allerede er under udarbejdelse.
Baggrund
EU-Kommissionen (KOM) har ved KOM (2022) af den 22. marts 2023 fremsat et nyt direktivforslag om
underbygning og kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger).
Forslaget er kommet i dansk sprogversion den 26. maj 2023. Forslaget er en del af KOM’s Grønne Pagt.