Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0191 Bilag 1
Offentligt
2712919_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPDCC
Sagsnr.: 2201575
Dok. nr.: 2694365
Dato: 16-05-2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Rådets henstilling om
intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel
resistens med en One Health-tilgang (EU) nr. 2023/0125, KOM
(2023) 191 endelig.
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 26. april 2023 fremsat et forslag til henstilling fra Rådet om
intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One
Health-tilgang. Antimikrobiel resistens (AMR) er blevet et alvorligt
folkesundhedsproblem på verdensplan, med anslået 700.000 dødsfald om året som
følge af resistente infektioner. For at bekæmpe problemet har Kommissionen fremsat
en rådhenstilling med forslag til konkrete initiativer EU-medlemslande kan
gennemføre i en One Health-tilgang.
One Health-tilgangen anerkender, at sundheden for mennesker, dyr og miljøet er
sammenkoblet, og at AMR er et fælles problem, der kræver en koordineret respons på
tværs af forskellige sektorer. Den foreslåede henstilling sigter på at forebygge
opståen og spredning af AMR, forbedre overvågning og kontrol samt fremme
ansvarlig brug af antimikrobielle midler.
En af de vigtige foranstaltninger, der foreslås af Kommissionen, er udviklingen af
nationale AMR-handlingsplaner. Handlingsplaner skal sætte en ramme for
koordineret indsats på tværs af sektorer. Forslaget omfatter anbefalinger til konkrete
mål og indikatorer for at måle fremskridt i forhold til at tackle AMR. Ved at udvikle
nationale handlingsplaner kan medlemsstaterne fastlægge nationale prioriteter,
afsætte ressourcer og overvåge fremskridt i reduktionsmål.
Dertil foreslås udvikling af EU-retningslinjer for rationel anvendelse af antimikrobielle
midler i den humane og veterinære sektor. Samtidig foreslås, at der udvikles metoder
til at øge efterlevelsen af retningslinjerne samt at fremme brugen af diagnostiske
tests for at målrette antibiotisk behandling.
Endelig foreslår Kommissionen, at der i handlingsplanerne implementeres
infektionsforebyggende foranstaltninger. Disse foranstaltninger ses som afgørende
for at reducere spredning af infektioner, herunder resistente infektioner, og reducere
brug af antibiotika. Kommissionen foreslår, at disse foranstaltninger implementeres i
alle sektorer i sundhedsvæsenet, herunder hospitaler, plejehjem mv. og
praksissektoren. Foranstaltningerne vil omfatte blandt andet styrket organisering,
kom (2023) 0191 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One Health-tilgang
uddannelse og kompetenceudvikling indenfor infektionshygiejne samt udvikling af
nationale vaccinationsprogrammer.
Samlet set skal rådshenstillingen virke som en overordnet ramme for
medlemslandene indsats i forhold til planlægning, udarbejdelse og implementering af
nationale AMR-handlingsplaner.
Regeringen er positiv overfor forslaget, idet AMR er en stor og grænseoverskridende
sundhedstrussel, der kræver en koordineret indsats. Det er vigtigt, at indsatsen
styrkes i EU og globalt. Indholdet i forslaget er fagligt kvalificeret og desuden
svarende til de danske planer og prioriteter på området. På den baggrund forventer
regeringen at tilslutte sig forslaget.
Den danske holdning til forslaget skal tilkendegives i De Faste Repræsentanters
Komité (COREPER) d. 31. maj forud for vedtagelse på rådsmødet for sundhed (EPSCO-
sundhed) d. 13. juni.
2. Baggrund
Nationale One Health-handlingsplaner for bekæmpelse af antimikrobiel resistens
(AMR) er en afgørende forudsætning for en koordineret AMR-indsats på tværs af
sektorer. I den politiske erklæring fra 2016 fra FN's Generalforsamlings topmøde om
antimikrobiel resistens forpligtede medlemsstaterne sig til at arbejde på nationalt,
regionalt og globalt plan for, i overensstemmelse med
Verdenssundhedsforsamlingens resolution 68.7, at udarbejde tværsektorielle
handlingsplaner i tråd med en One Health-tilgang og den globale handlingsplan for
bekæmpelse af AMR.
I Rådets konklusioner af 17. juni 2016 opfordredes medlemsstaterne til inden medio
2017 at have en national handlingsplan for bekæmpelse af AMR på plads, baseret på
One Health-tilgangen og i overensstemmelse med målene i WHO's globale
handlingsplan for bekæmpelse af AMR.
EU's handlingsplan ”EU One Health Action Plan against AMR” blev vedtaget i 2017 og
giver en ramme for koordineret handling for at tackle AMR på tværs af human
sundhed, dyresundhed og miljøet. Planen sigter mod at reducere fremkomsten og
spredningen af AMR, bevare effektiviteten af eksisterende antimikrobielle midler og
fremme udviklingen af nye behandlingsmuligheder.
I 2019 erklærede Verdenssundhedsorganisationen (WHO) antimikrobiel resistens
som en af de ti største globale trusler mod folkesundheden, som menneskeheden
står overfor, og i juli 2022 identificerede Kommissionen, sammen med
medlemsstaterne, AMR som en af de tre vigtigste sundhedstrusler i EU.
Siden vedtagelsen af AMR-handlingsplanen fra 2017 har en række større initiativer
bidraget til yderligere at styrke EU's indsats over for antimikrobiel resistens.
Initiativerne omfatter bl.a. den strategiske tilgang til lægemidler i miljøet, jord-til-
bord-strategien og handlingsplanen for nulforurening, Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/619 og (EU) 2019/420, Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2020/172921 og lægemiddelstrategien.
3. Formål og indhold
Side 2
kom (2023) 0191 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One Health-tilgang
I en oversigtsrapport af 18. oktober 2022 konstaterede Kommissionen, at der
selv
om der var indført nationale handlingsplaner i samtlige medlemsstater, som for
størstedelens vedkommende i hvert fald i et vist omfang var baseret på en One
Health-tilgang
var væsentlige indbyrdes forskelle på disse handlingsplaner med
hensyn til indhold og detaljeringsgrad. Kommissionen konkluderede desuden, at
mange medlemsstater i højere grad burde basere deres indsats på en One Health-
tilgang, navnlig med hensyn til foranstaltninger vedrørende miljøet, som i mange
tilfælde mangler eller ikke er tilstrækkeligt udviklede.
Endelig var centrale komponenter, såsom forvaltnings-, monitorerings- eller
evalueringsdelen, generelt ikke beskrevet tilstrækkelig detaljeret, hverken i den
nationale handlingsplan som sådan eller i relaterede dokumenter. Desuden indeholdt
de nationale handlingsplaner generelt ikke budgetoplysninger. Disse udfordringer
giver, ifølge Kommissionen, anledning til bekymring vedrørende holdbarheden af
gennemførelsen af de nationale handlingsplaner og de ordninger, der er indført i
medlemsstaterne for at sikre, at deres strategiske mål nås effektivt.
Kommissionen peger således i forslaget til rådshenstillingen på en række punkter,
hvor medlemsstaterne kan forbedre deres indsats og sikre en mere
sammenhængende og effektiv tilgang på tværs af sektorer og landegrænser:
a)
Nationale handlingsplaner for bekæmpelse af AMR:
Medlemsstaterne opfor-
dres til at udvikle og implementere nationale handlingsplaner mod antimi-
krobiel resistens. Medlemsstaterne opfordres til at inkludere tværsektoriel-
koordination, implementere overvågningsmekanismer, måltal og evaluere
effekten af planerne hvert tredje år.
b)
Overvågning og monitorering af AMR og forbrug af antimikrobielle midler:
Dette initiativ sigter mod at forbedre overvågningen og monitoreringen af
AMR og antimikrobielt forbrug for at sikre mere nøjagtig og sammenlignelig
dataindsamling på tværs af EU-landene. Det er også nødvendigt at have
mere evidens om udviklingen og spredningen af AMR gennem eksponering
for plantebeskyttelsesmidler og biocidholdige produkter. Dertil nævnes mil-
jøovervågning af AMR i ferskvand, spildevand og landbrugsjord som afgø-
rende for at forstå miljøets rolle i opkomsten og spredningen af AMR og risi-
koen for menneskers sundhed.
c)
Infektionsforebyggelse og -bekæmpelse:
Kommissionen foreslår en række
initiativer for at styrke infektionsforebyggelse i EU, herunder styrkelse af im-
plementeringen af eksisterende retningslinjer, styrket organisering, uddan-
nelse og kompetenceudvikling samt udvikling af nationale vaccinationspro-
grammer.
d)
Antimikrobiel forvaltning og rationel brug af antimikrobielle stoffer:
Med-
lemsstaterne opfordres til at tage initiativer for at sikre rationelt brug af an-
timikrobielle midler i sundhedsvæsenet. Ligeledes opfordres der til at ud-
vikle retningslinjer for behandling af infektioner, forbedret diagnostik og
overveje risikoen for resistensudvikling ved brug af plantebeskyttelsesmidler
m.v.
e)
Anbefalede mål for forbrug af antimikrobielle midler og antimikrobiel resi-
stens:
Kommissionen anbefaler medlemslandene at fastsætte specifikke mål
Side 3
kom (2023) 0191 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One Health-tilgang
for at reducere forbruget af antimikrobielle midler og AMR i hele EU. Kom-
missionen har, sammen med Det Europæiske Center for Forebyggelse af og
Kontrol med Sygdomme (ECDC), designet konkrete mål for at reducere
unødvendigt brug af antibiotika på både EU- og medlemsstatsniveau. Disse
mål tager hensyn til hvert lands situation og eksisterende forbrug af antibio-
tika og spredning af resistente patogener. De anbefalede mål skal hjælpe
med at overvåge og reducere antibiotikabrug og spredning af resistente bak-
terier.
f)
Oplysning, uddannelse og træning:
Dette initiativ sigter mod at øge be-
vidstheden om AMR og rationelt brug af antimikrobielle midler blandt sund-
hedspersonale, patienter og den brede offentlighed gennem uddannelse og
træning.
Forskning og udvikling samt incitamenter for innovation og adgang til anti-
mikrobielle lægemidler:
Kommissionen opfordrer medlemslande til at
fremme forskning og udvikling af nye antimikrobielle lægemidler og andre
medicinske tiltag mod AMR samt at sikre adgang og forsyning. På trods af 11
nye antibiotika siden juli 2017, stadig er behov for mere forskning og udvik-
ling af effektive antibiotika, da de nye godkendte antibiotika kun har be-
grænset klinisk effekt.
g)
h)
Samarbejde:
Initiativet sigter mod at styrke samarbejdet mellem medlems-
staterne og EU-institutionerne samt at fremme samarbejde på tværs af sek-
torer for at bekæmpe AMR i en One Health-tilgang.
i)
Globalt:
Medlemsstater opfordres til at advokere og støtte rationel brug af
antimikrobielle midler i tredjeverdenslande og styrke EU's lederskab i den
globale indsats mod AMR gennem samarbejde med internationale organisa-
tioner.
Afrapportering:
4 år efter vedtagelsen vil kommissionen aflægge rapport til
Rådet om fremskridtene i gennemførelsen af tiltagene i henstillingen.
j)
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Henstillingen er ikke retligt bindende, og forslaget har derfor ikke i sig selv direkte
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Rådshenstillingen vil dog efter
alt at dømme lægge grundlaget for anbefalinger og praksis i forbindelse med
udarbejdelse af fremtidige nationale handlingsplaner mod AMR i EU.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens
pkt. 2.4.1.
Side 4
kom (2023) 0191 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One Health-tilgang
2712919_0005.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for sundhedsspørgsmål.
Region Midtjylland
Region Midtjylland hilser rådshenstillingen meget velkommen. Det er vigtigt, at EU
træder i karakter i forhold til den meget alvorlige AMR-problematik.
Sygehus Sønderjylland i Region Syddanmark
Konsekvenserne af antibiotikaforbrug er grænseoverskridende. Det er derfor meget
velkomment,
og en særlig styrke ved forslaget
at det er gældende i hele EU.
Regionen roser, at der sættes konkrete mål, og at målene defineres i Defined Daily
Doses (DDD). Regionen fremhæver desuden vigtigheden af harmonisering af
antimikrobiel resistensbestemmelse i EU. For at kunne vurdere forekomsten af
antimikrobiel resistens og sammenligne på tværs af EU, skal der være en fælles
reference for påvisning af antibiotikaresistens.
Region Sjælland
Region Sjælland mener, at det er positivt, at EU er ambitiøse på dette meget vigtige
område. Forslaget kræver overvejende handling på nationalt plan, hvor der skal laves
nationale indsatser/politikker og koordineres indsatser på tværs af sektorer og
landegrænser. Region Sjælland finder det yderst vigtigt, at de danske myndigheder
tager opgaven på sig og laver en national strategi med inddragelse af regionerne, som
laver diagnostikken og derved finder AMR.
Region Sjælland synes, man bør tydeliggøre One Health delen og have mål, der går på
tværs af sektorerne. Eksempelvis kunne landbrugets forekomst og nedbringelse af CC
398 MRSA have betydning for mål 3. Det ville også sætte fokus på tilgangen, at hver
sektor ikke havde egne mål, men at der var en fælles One Health målsætning med
integrerede mål, som rakte ud til de forskellige sektorer.
Region Sjælland mener overordnet, at de 5 mål er yderst relevante mål. Region
Sjælland finder, at reduktioner på 3% af så lave incidenser som DKs MRSA incidens er
urealistiske. Det bør ændres til en status quo model, som det er tilfældet for visse
medlemsstater i mål 4 og 5.
Region Sjælland ser gerne, at antibiotikaforbruget opgøres i tilpassede Defined Daily
Doses (DDD), hvilket betegnes aDDD, da det giver et mere retvisende billede af
antibiotikaforbruget.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden bifalder de opsatte mål for reduktion af forbruget af
bredspektret antibiotika samt mål for en samlet generel reduktion af
antibiotikaforbruget i primær og sekundær sundhedssektor. I Sundhedsvæsenet vil
det også give mening at sætte fokus på at reducere varigheden af intravenøs
antibiotikabehandling og hurtigere overgå til oral antibiotikaindtagelse. I regionen
arbejder en del hospitaler med Antimicrobiel Stewardship. AWaRe klassifikationen
anvendes i tiltagende grad som redskab til monitorering og formidling af
antibiotikaforbruget, herunder ifm. opfølgning på regionens mål for reduktion af
antibiotikaforbruget. I den sammenhæng ser vi frem til at den danske handlingsplan
for reduktion af antibiotikaforbruget, herunder af de kritiske antibiotika, opdateres
for at fastholde og stimulere fokus og indsatser. Fsva. mål for antibiotikaforbruget i
Side 5
kom (2023) 0191 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU’s indsats for at bekæmpe antimikrobiel resistens med en One Health-tilgang
dyrehold og landbrugssektoren bemærkes, at der fokuseres på reduktion af salget af
antibiotika fremfor forbruget, om end der er en sammenhæng mellem de to
monitoreringsmetoder. Regionen foreslår, at den anbefalede frekvens for at evaluere
de nationale planer for at bekæmpe AMR bliver 3 år.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne hilser generelt forslaget velkomment og foreløbigt har ingen
væsentlige skillelinjer vist sig i forhandlingerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget. Det er vigtigt og rettidigt, at indsatsen mod
AMR gives fornyet opmærksomhed og styrke, da AMR er en stor og
grænseoverskridende trussel mod folkesundheden og sundhedsvæsenet. Det
grænseoverskridende element gør det samtidig nødvendigt, at medlemsstaterne
koordinerer deres indsats, ligesom det er afgørende, at EU viser globalt lederskab
bl.a. ved at støtte lav- og mellemindkomstlandes indsats mod AMR. Fokus på lav- og
mellemindkomstlande er særligt vigtigt, da det er i disse lande, at AMR-byrden er
størst. Regeringen har i forhandlingerne arbejdet for, at rådshenstillingen nævner
den dansk initierede organisation International Center for Antimicrobial Resistance
Solutions (ICARS), fordi ICARS leverer den slags kontekstsensitive løsninger, der er
brug for i lav- og mellemindkomstlande.
Fagligt er indholdet i forslaget relevant og svarende til de danske planer og prioriteter
på området. Forslaget er velfunderet i faglig evidens og baseret på bred inddragelse
af relevante interessenter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6