Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0201 Bilag 1
Offentligt
2708068_0001.png
Den 14. maj 2023
FVM 279
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets direktiv 2001/110/EF om honning, 2001/112/EF om frugtsaft
og visse lignende produkter bestemt til konsum, 2001/113/EF om marmelade og
frugtgelé samt kastanjecreme bestemt til konsum og 2001/114/EF om visse
former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum.
KOM (2023) 201
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiver om
honning, frugtsaft, marmelade og konserveret mælk,
de såkaldte ”morgenmadsdirektiver”,
som
indeholder fælles regler for visse fødevarers sammensætning, varebetegnelse, mærkning og
præsentation. Forslaget omfatter øget oprindelsesmærkning af honning, mærkning i forhold til sukker
i frugtsaft, sammensætningen af marmelade samt mærkning i forhold til laktosefri inddampede mæl-
keprodukter. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 201 af den 21. april 2023 fremsendt forslag om Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2001/110/EF om honning, 2001/112/EF om frugt-
saft og visse lignende produkter bestemt til konsum, 2001/113/EF om marmelade og frugtgelé samt
kastanjecreme bestemt til konsum og 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis ind-
dampet mælk bestemt til konsum. Forslaget er oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 21. april
2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43 og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
De såkaldte
”morgenmadsdirektiver”
er en samlebetegnelse for i alt syv direktiver
1
, som indeholder
fælles regler for visse fødevarers sammensætning, varebetegnelse, mærkning og præsentation. Formålet
1
Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 1999/4/EF af 22. februar 1999 om kaffeekstrakter og cikorieekstrakter;
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/36/EF af 23. juni 2000 om kakao- og chokoladevarer bestemt til
kom (2023) 0201 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til revision af morgenmadsdirektiverne
2708068_0002.png
med direktiverne er at beskytte forbrugernes interesser i forhold til kvaliteten af fødevarerne som er
omfattet af direktiverne og sikre disse produkters frie bevægelighed på det indre marked.
Nærværende forslag omfatter kun revision af direktiverne om honning, frugtsaft, marmelade og konser-
veret mælk, og består hovedsageligt af en ajourføring af krav og produktdefinitioner. De nugældende
”morgenmadsdirektiver”
er mere end tyve år gamle, og fødevaremarkedet har siden udviklet sig betyde-
ligt. Nogle af bestemmelserne i
”morgenmadsdirektiverne”
er derfor forældede og risikerer at lægge hin-
dringer i vejen for indsatsen for at gøre fødevaresystemet mere effektivt og bæredygtigt.
Forslaget er fremsat på baggrund af et af initiativerne under Kommissionens Jord til bord-strategi. Af
Jord til bord-strategien fremgår det, at revisionen af EU’s handelsnormer, herunder også
”morgenmads-
direktiverne”, som har en lighed med handelsnormerne, vil sigte mod at sikre udbredelsen og tilgænge-
ligheden af bæredygtige produkter. Forslaget om revision af direktiverne om honning, frugtsaft, mar-
melade og konserveret mælk bidrager til at fremme og udbrede bæredygtige produkter samtidig med at
imødekomme nye behov hos forbrugere og fødevarevirksomheder.
De væsentligste ændringer i forhold til de gældende regler er:
Forslaget om revision af direktivet om honning
Forslaget om revision af direktivet om honning omfatter øget oprindelsesmærkning af honning, idet der
foreslås obligatorisk angivelse af alle de enkelte oprindelseslande i honning med blandet oprindelse.
Efter de gældende regler kræves det, at det eller de oprindelseslande, hvor honningen er høstet, skal
angives på emballagen. Det er efter de nugældende regler også muligt at erstatte honningens
oprindelsesland(e) med én af følgende angivelser:
”blanding
af honning fra
EU”, "blanding
af honning
fra lande uden for
EU” eller ”blanding
af honning fra lande i og uden for
EU”.
Obligatorisk angivelse af
alle de enkelte oprindelseslande imødekommer en efterspørgsel fra medlemsstater og interessenter, og
er forenelig med Jord til bord-strategiens mål om at styrke forbrugernes mulighed for at træffe
informerede valg, herunder med hensyn til fødevarers oprindelse.
Forslaget om revision af direktivet om frugtsaft
Forslaget om revision af direktivet om frugtsaft omfatter, at angivelsen
”ingen
frugtsaft indeholder tilsat
sukker” kan anføres på etiketten i samme synsfelt som varebetegnelsen. Forslaget skyldes, at den brede
offentlighed ikke er tilstrækkeligt informeret om, at tilsætningen af sukker i frugtsaft ikke er tilladt, og
de derfor fravælger frugtsaft til fordel for lignende produkter, der gerne må anprises med et naturligt
indhold af sukker eller fravær af tilsat sukker. Muligheden for at anvende angivelsen på frugtsaft om, at
”ingen frugtsaft indeholder tilsat sukker”, vil bidrage til,
at forbrugerne kan træffe et informeret valg.
Endvidere foreslås at tilføje en ny produktkategori ”Frugtsaft med reduceret sukkerindhold”, som
dækker over frugtsaft, hvorfra mindst 30 pct. af det naturlige indhold af sukker er fjernet. Forslaget
imødekommer forbrugernes stigende efterspørgsel efter produkter med et lavere sukkerindhold, samt
tilskynder til produktændring med henblik på at reducere mængden af sukker i frugtsaft. Den nye
produktkategori letter markedsføringen på det indre marked, og sikrer, at alle øvrige væsentlige fysiske,
kemiske, organoleptiske
(dvs. indtryk i forhold til smag, lugt, udseende og mundfølelse) og
ernæringsmæssige egenskaber bevares.
konsum; Rådets direktiv 2001/110/EF af 20. december 2001 om honning; Rådets direktiv 2001/111/EF af 20. de-
cember 2001 om visse former for sukker bestemt til konsum; Rådets direktiv 2001/112/EF af 20. december 2001
om frugtsaft og visse lignende produkter bestemt til konsum; Rådets direktiv 2001/113/EF af 20. december 2001
om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme bestemt til konsum; Rådets direktiv 2001/114/EF af 20. december
2001 om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til konsum.
2
kom (2023) 0201 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til revision af morgenmadsdirektiverne
2708068_0003.png
Forslaget om revision af direktivet om marmelade
Forslaget om revision af direktivet om marmelade omfatter en forhøjelse af det generelle
minimumsindhold af frugt til 450 g/1000 g (i modsætning til 350 g/1000 g i nuværende regler).
Forslaget har til formål at reducere indholdet af sukker og øge frugtindholdet med henblik på at fremme
sundere produkter, uden at det påvirker holdbarheden. Det samlede minimumstørstofindhold, som
udgøres af frugt og sukker, forbliver herved uændret. Samtidig bevares medlemsstaternes mulighed for
at tilpasse sig deres nationale præferencer og reducere minimumstørstofindholdet i marmelade og gelé
i deres nationale lovgivning.
Forslaget om revision af direktivet om konserveret mælk
Forslaget om revision af direktivet om konserveret mælk omfatter en mulighed for fremstilling af
laktosefri inddampede mælkeprodukter. Forslaget imødekommer udviklingen i forbrugernes behov.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Mil-
jøudvalg, der er ledende udvalg.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
De pågældende direktiver er gennemført i dansk lovgivning ved:
Bekendtgørelse nr. 774 af 4. juni 2015 om honning
Bekendtgørelse nr. 1370 af 9. december 2013 om Frugtsaft mv.
Bekendtgørelse nr. 838 af 10. oktober 2003 om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme mv.
Bekendtgørelse nr. 1299 af 20. september 2022 om mælkeprodukter mm.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af danske bekendtgørelser.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konse-
kvenser for EU’s budget.
Forslaget om obligatorisk angivelse af alle de enkelte oprindelseslande i honning med blandet oprindelse
vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af administrative konsekvenser for branchens pakke-
rier, som ofte køber honning i bulk fra producenter i og uden for EU. Pakkerier vil være nødsaget til
løbende at ændre på mærkningen, når oprindelseslandene ændres. De administrative konsekvenser vur-
deres dog ikke at være væsentlige.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-under-
udvalg og på høringsportalen.
Dansk Industri er positivt indstillet over for ændringerne til frugtsaftdirektivet. I forhold til marmela-
dedirektivet, udtrykker Dansk Industri, at de ikke kan acceptere forslaget om at øge frugtindholdet i
3
kom (2023) 0201 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til revision af morgenmadsdirektiverne
2708068_0004.png
marmelade og syltetøj med 10 pct., idet Dansk Industri finder, at argumentationen og præmissen for det
pågældende forslag er fundamentalt forkert, idet det er muligt at producere marmelade med et mindre
sukkerindhold, end hvad der følger af gældende regler. Dansk Industri ønsker, at man fjerner den kræ-
vede minimumsmængde for samlet tørstofindhold med henblik på, at innovation og udvikling kan mu-
liggøre nye marmeladeprodukter med lavt sukkerindhold. I forhold til honningdirektivet finder Dansk
Industri det tilstrækkeligt med angivelsen EU / ikke EU, idet de mener, at obligatorisk angivelse af alle
lande, hvis honningens oprindelse er fra mere end ét land, vil øge omkostningerne væsentligt og gøre
blandingsprodukter væsentligt dyrere.
Bryggeriforeningen hilser de foreslåede ændringer af frugtsaftdirektivet velkommen.
Danmarks Biavlerforening støtter ændringerne til honningdirektivet, så det bliver obligatorisk at angive
alle de enkelte oprindelseslande. Danmarks Biavlerforening finder, at landene skal angives med deres
procentdel, idet dette bedst muligt sikrer, at forbrugerne får fuldstændig information om honningens
oprindelse. Derudover anbefaler Danmarks Biavlerforening, at der igangsættes yderligere tiltag for at
imødekomme svindel med honning, herunder opdatering af officielle metoder til at afsløre svindel og
styrkelse af kontrol af importeret honning.
Landbrug & Fødevarer udtrykker generel bekymring for Kommissionens brug af delegerede retsakter til
at indføre yderligere krav til obligatorisk oprindelsesmærkning.
Forbrugerrådet Tænk støtter ændringerne vedrørende oprindelsesmærkning af honning og støtter lige-
ledes en forhøjelse af det generelle minimumsindhold af frugt fra 350 g/1000 g til 450 g/1000 g i mar-
melade.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en revision
af ”morgenmadsdirektiverne”
og arbejder for, at reglerne skal være så
enkle som muligt at administrere. Ligeledes arbejder regeringen generelt for, at de initiativer, der ud-
springer af forslaget skal være forbrugerorienterede, markedsorienterede og i overensstemmelse med
den horisontale fødevarelovgivning, således at nye behov og forventninger hos forbrugere og fødevare-
virksomheder imødekommes.
Regeringen støtter obligatorisk angivelse af alle de enkelte oprindelseslande i honning med blandet op-
rindelse. Det er dog fortsat regeringens generelle holdning for mærkning af fødevarer, at obligatorisk
oprindelsesmærkning ikke skal udvides, hvilket har været den danske holdning under skiftende rege-
ringer. Regeringen støtter, at reglerne forenkles, og tilpasses anden fødevarelovgivning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4