Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0223 Bilag 1
Offentligt
2753505_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
KOM(2023)223
Forslag om omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescertifikat for
plantebeskyttelsesmidler
1.
Resumé
Kommissionen har den 25. juli 2023 fremsat forslag om omarbejdning af
Rådets forordning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescerti-
fikat for plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget fremsættes parallelt med forslag om supplerende beskyttelses-
certifikater for lægemidler og er en del af en større patent-pakke bestå-
ende af forslag om et enhedscertifikat for lægemidler og plantebeskyttel-
sesmidler samt yderligere forslag om tvangslicens og standardessentielle
patenter.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlings-
plan for immaterielle rettigheder, der har til formål at hjælpe virksomhe-
der i EU med at få mest muligt ud af deres opfindelser til gavn for sam-
fundet. Hovedformålet er at forenkle ansøgningsprocessen for supple-
rende beskyttelsescertifikater (SPC) i EU ved at introducere en central
proces for behandling af SPC i EU, der kan forlænge beskyttelsesperio-
den for patenter på plantebeskyttelsesmidler. Forslaget vil gøre det let-
tere og billigere at ansøge om SPC i flere lande i EU samtidig, hvilket
skal tilskynde til udvikling af nye plantebeskyttelsesmidler i EU.
Forslaget indeholder primært processuelle ændringer, og idet der er tale
om en omarbejdning af den nuværende forordning, indeholder forslaget
både en tilpasning af eksisterende bestemmelser samt en række nye be-
stemmelser om en central prøvning. Forslaget lægger bl.a. op til at op-
rette en ny central myndighed, der gives kompetence til at foretage en
central prøvelse af ansøgninger om SPC med inddragelse af eksperter fra
de nationale patentmyndigheder, samt indføre nye regler for indsigelse
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0002.png
og appel. Der lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller på-
virke de rettigheder, der er forbundet med nationale SPC’er.
Forslagets
økonomiske konsekvenser forventes lave og forslaget forventes at med-
føre ændringer i Bekendtgørelse om patenter og supplerende beskyttel-
sescertifikater (BEK nr. 2111 af 24/11/2021).
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større rets-
sikkerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter
ved at sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt
hurtig introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af be-
skyttelsesperioden.
2.
Baggrund
Kommissionens forslag om omarbejdning af Europa-Parlaments og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescertifi-
kat for plantebeskyttelsesmidler er modtaget i dansk sprogversion den 25.
juli 2023. Forslaget fremsættes som ét af flere forslag i en samlet patent-
pakke med yderligere forslag vedrørende supplerende beskyttelsescertifi-
kater til lægemidler, fælles supplerende beskyttelsescertifikater for læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler, standardessentielle patenter og
tvangslicens til krisestyring.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 114, stk. 1 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294.
Supplerende beskyttelsescertifikater (SPC) er intellektuelle sui generis-
rettigheder, der forlænger den 20-årige beskyttelsesperiode for patenter
på lægemidler og plantebeskyttelsesmidler med op til 5 år. Det overord-
nede formål med SPC-beskyttelsen er at kompensere for den manglende
effektive patentbeskyttelse, der opstår som følge af den langvarige, risi-
kable og omkostningstunge udviklings- og godkendelsesproces, der gæl-
der for lægemidler og plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget fremsættes i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for
immaterielle rettigheder fra 2020, der bl.a. bygger på en evaluering af sy-
stemet for SPC. Handlingsplanen fremhæver, at det nuværende SPC-sy-
stem lider under fragmenterede nationale processer, der gør det kom-
plekst og dyrt for virksomheder at ansøge om SPC-beskyttelse i flere EU-
lande samtidigt. Nationale processer har bl.a. resulteret i forskellige til-
gange og modstridende resultater, som hæmmer retssikkerheden og der-
2
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0003.png
med det indre markeds funktion. National praksis for offentliggørelse va-
rierer samtidig på tværs af EU, hvilket resulterer i manglende gennemsig-
tighed. Både Rådet og Europa-Parlamentet har opfordret Kommissionen
til at rette op på disse fragmenterede processer.
3.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt sy-
stem for
SPC’er
i EU ved at forenkle og centralisere processen for med-
delelse af SPC. Der lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller
de retslige procedurer, der gælder for
nationale SPC’er,
f.eks. med hen-
syn til ugyldighed og håndhævelse.
Forslaget behandles parallelt med forslaget om det supplerende beskyttel-
sescertifikat for lægemidler, der adskiller sig fra dette forslag i forhold til
bestemmelserne om markedsføringstilladelse, da der for lægemidler kan
udstedes en central markedsføringstilladelse fra det Europæiske Læge-
middelagentur samt en særlig produktionsundtagelse for lægemidler, der
blev indført ved forordning (EU) 2019/933.
Forslaget indfører en ny central proces for ansøgning om SPC i EU via en
central myndighed. Kommissionen foreslår, at Den Europæiske Unions
Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) skal fungere som den cen-
trale myndighed, navnlig fordi det er et EU-agentur og en del af EU's
retsorden. Den centrale myndighed overlader den materielle prøvning af
ansøgningen til et panel. Kommissionen foreslår, at panelet består af et
medlem fra den centrale myndighed og to kvalificerede eksperter, fra to
forskellige nationale patentmyndigheder i medlemsstaterne, som har erfa-
ring med SPC. Panelet afgiver en positiv eller negativ udtalelse om med-
delelse af et nationalt SPC, der er bindende for de nationale patentmyn-
digheder.
Kommissionen foreslår, at ansøgeren skal kunne indgive en klage, hvis
der er tale om en negativ eller delvist negativ udtalelse, samt at tredjepar-
ter skal kunne anfægte en positiv - eller delvist positiv - udtalelse ved at
indlede en indsigelsesprocedure under den centrale proces.
Grundpatent og markedsføringstilladelse
Det er en forudsætning for ansøgning om SPC, at plantebeskyttelsesmid-
let er dækket af et patent
kaldet et grundpatent - og en markedsførings-
tilladelse.
3
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0004.png
Kommissionen foreslår, at grundlaget for ansøgninger om SPC, der skal
behandles via den centrale procedure, udelukkende skal baseres på euro-
pæiske patenter, herunder også europæiske patenter med enhedseffekt (et
såkaldt enhedspatent). Dette skal lette den centrale prøvning, idet et euro-
pæisk patent - med få undtagelser - omfatter identiske patentkrav for alle
udpegede lande. Desuden er de fleste opfindelser, som patenteres i EU,
beskyttet af europæiske patenter.
Der findes ikke en centralt udstedt markedsføringstilladelse for plantebe-
skyttelsesmidler, som for lægemidler. Kommissionen foreslår derfor at
tillade anvendelsen af nationale markedsføringstilladelser som grundlag
for udstedelse af certifikater til plantebeskyttelsesmidler under den cen-
traliserede procedure.
Markedsføringstilladelser til plantebeskyttelsesmidler udstedes ofte på
forskellige datoer i forskellige medlemsstater, hvilket medfører en risiko
for, at der på datoen for indgivelse af en centraliseret ansøgning, kun er
udstedt tilladelser i nogle af de udpegede medlemsstater. Kommissionen
foreslår derfor, at en central ansøgning om SPC for et plantebeskyttelses-
middel kan indgives, når der er ansøgt om markedsføringstilladelser i
hver af de udpegede medlemsstater, og én af disse markedsføringstilla-
delser er udstedt på ansøgningstidspunktet.
Gebyrer
Ansøgningsgebyr og andre gebyrer, såsom gebyrer i forbindelse med ind-
sigelse og klager, skal betales til den centrale myndighed, mens fornyel-
sesgebyrer betales til de nationale patentmyndigheder i de medlemsstater,
hvor certifikatet er udstedt.
Kommissionen foreslår, at en del af de fornyelsesgebyrer, som de natio-
nale patentmyndigheder opkræver, bliver overført til den centrale myn-
dighed til at dække omkostninger i forbindelse med den nye centrale pro-
cedure. En lignende overførsel sker allerede mellem de nationale patent-
myndigheder og Den Europæiske Patentmyndighed (EPO) for så vidt an-
går fornyelsesgebyrer for europæiske patenter. De nationale patentmyn-
digheder, der bidrager med nationale eksperter til panelet, der prøver den
centrale ansøgning, vil samtidig modtage passende betaling for deres del-
tagelse. Det konkrete beløb er ikke oplyst på nuværende tidspunkt og ge-
byrniveauet vil blive fastsat i en gennemførelsesretsakt. Det bemærkes, at
afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de
4
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0005.png
berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejlednin-
gens bestemmelser herom.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget er baseret på artikel 114, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde omhandlende det indre marked. Dette er samme
retsgrundlag, som anvendes i forordning (EF) nr. 1610/96 om det supple-
rende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler.
På trods af at reglerne for SPC allerede er harmoniseret, er der stadig til-
fælde, hvor visse medlemsstater har meddelt SPC, alt imens andre med-
lemsstater har afvist tilsvarende ansøgninger eller meddelt SPC med et
andet anvendelsesområde. Ansøgere står således over for forskellige af-
gørelser i EU for det samme produkt og må afholde omkostninger til an-
søgninger om og bevarelse af SPC i flere forskellige medlemsstater.
Yderligere tiltag på EU-niveau vil styrke det indre markeds integritet ved
at tilvejebringe en centraliseret, balanceret og gennemsigtig ordning for
SPC i EU og afbøde de negative konsekvenser ved overflødige og poten-
tielt divergerende procedurer, som ansøgerne står over for. Tiltag på EU-
plan vil samtidig sikre et velfungerende indre marked for innovative læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler samt gøre det muligt for producen-
ter af innovative og generiske produkter at drage fordel af en effektiv
ramme for intellektuel ejendomsret.
En EU-dækkende tilgang vil sikre, at de gældende regler og procedurer er
ensartede i hele EU, hvilket sikrer retssikkerhed for alle relevante mar-
kedsdeltagere. Initiativer går samtidig ikke gå ud over, hvad der er nød-
vendigt for at nå målet, idet anvendelsesområdet er begrænset til de om-
råder, hvor medlemsstaterne ikke selv kan skabe tilstrækkelige resultater,
og hvor EU-tiltag vil skabe bedre resultater, f.eks. med hensyn til ensar-
tede afgørelser om ansøgninger om SPC, hvilket vil nedbringe admini-
strative byrder og omkostninger og øge gennemsigtigheden og retssikker-
heden.
På den baggrund vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
5
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0006.png
EU-forordningen om det supplerende beskyttelsescertifikater for plante-
beskyttelsesmidler finder direkte anvendelse i Danmark (Forordning (EF)
nr. 1610/96). Forordningen suppleres af Patentloven og Bekendtgørelse
om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr. 2111 af
24/11/2021).
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes at medføre ændringer i Bekendtgø-
relse om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr. 2111
af 24/11/2021).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen virkning for EU's budget, eftersom systemet vil for-
blive fuldstændigt selvfinansieret gennem ansøgernes gebyrer, som det
allerede er tilfældet med de eksisterende ordninger for supplerende be-
skyttelsescertifikater som reguleret ved forordning (EF) 1610/96. De for-
nødne etableringsomkostninger i forbindelse med de opgaver, der pålæg-
ges EUIPO, herunder omkostninger ved nye digitale systemer, finansieres
via EUIPO's budgetoverskud.
De finansielle virkninger for de nationale patentmyndigheder vil ligeledes
være lave. Danmark modtager få ansøgninger om SPC for plantebeskyt-
telsesmidler, hvilket forventes at falde yderligere, da stort set alle ansøg-
ninger er baseret på europæiske patenter. På den baggrund vurderes det,
at forslaget ikke vil medføre statsfinansielle konsekvenser i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at for-
ordningsforslaget medfører administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at det foreslås at oprette en cen-
traliseret proces for udstedelse af nationale SPC’er. En central proces vil
medføre administrative lettelser i form af, at ansøgere vil skulle anvende
6
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0007.png
en fælles ansøgningsprocedure og dermed kun sende én ansøgning. Der-
udover vil der blandt andet være besparelser i forbindelse oversættelser af
ansøgningen.
OBR bemærker, at Kommissionen i artikel 20 bemyndiges til at udstede
gennemførelsesretsakter med det formål, at fastsætte nærmere regler for
det ansøgningsskema, der skal anvendes til at indgive en centraliseret an-
søgning. De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke
kvantificeres på nuværende tidspunkt. Dette skyldes manglende viden om
hvor mange nuværende og fremtidige nationale SPC’er ved lægemidler,
der er/vil blive udstedt til danske virksomheder, på tværs af alle med-
lemsstater. Ydermere skyldes dette manglende viden om hvordan de kon-
krete artikler i forslaget skal udmøntes. OBR vil på den baggrund fore-
tage en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser i forbin-
delse med høringen af gennemførelsesretsakterne.
8.
Høring
Forslaget blev den 12. maj 2023 sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 29. august
2023.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk
Planteværn, der grundlæggende ser positivt på forslaget om at harmoni-
sere processen for meddelelse af supplerende beskyttelsescertifikater i
EU.
Dansk Erhverv (DE) støtter forslaget om en central proces for SPC forud-
sat, at det medfører en smidigere og hurtigere godkendelsesproces. DE er
forbeholden ved at kompetencen overføres til EUIPO, der ikke i dag har
kompetence på dette område. Vi foretrækker således, at sagsbehandlingen
varetages af EPO og medlemslandene i forening. Alternativt gennem en
lang overgangsordning, hvor kompetenceopbygningen hos EUIPO funde-
res på kompetencer fra de medlemslande, der i dag behandler flest ansøg-
ninger.
Dansk Industri (DI) ser positivt på oprettelsen af et centralt system for
SPC. DI undrer sig dog over valget af institution for centraliseringen,
hvor EU Kommissionen foreslår EUIPO, som ingen erfaring med paten-
ter har. DI mener, at EPO vil være mere kompetent til at udføre opgaven.
Alternativt, bør EUIPO i høj grad lade sig konsultere af patenteksperter
fra de nationale medlemsstaters patentkontorer
fra Danmark, Patent- og
7
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0008.png
Varemærkestyrelsen. Derudover,
er det vigtigt for DI’s medlemmer, at
beskyttelsesperioden for SPC’et ikke forkortes i forhold til de nugæl-
dende regler. Endelig, er DI bekymret for at tillade indsigelser mod udste-
delse af et SPC før SPC’et er givet, da det kan skabe unødig forsinkelse
af udstedelsen. I værste tilfælde kan det medføre, at grundpatentet udlø-
ber, og der dermed er en periode, hvor opfindelsen ikke er beskyttet.
Dansk Planteværn (DP) støtter tiltag, der kan gøre patentsystemet smidi-
gere og billigere at anvende for brugerne, så længe det ikke går ud over
kvaliteten. På den baggrund støtter DP forslagene om en enklere proces
for behandling af ansøgninger om SPC. DP har imidlertid betænkelighe-
der ved at kompetencen overføres til EUIPO og foreslår derfor at sagsbe-
handling sker hos EPO og medlemslandene i forening; alternativt en lang
overgangsordning, der giver tilstrækkelig mulighed for at etablere faglig
kompetence hos EUIPO. Kompetenceopbygningen hos EUIPO bør især
funderes på kompetence fra de medlemslande, der i dag behandler flest
ansøgninger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der opbakning til at harmonisering af SPC. Der er ikke kend-
skab til de enkelte medlemsstaters holdninger.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om at indføre en central procedure for
meddelelse af supplerende beskyttelsescertifikater for plantebeskyttelses-
midler i EU.
Regeringen finder generelt, at et effektivt, klart og afbalanceret beskyttel-
sessystem er en afgørende forudsætning for virksomhedernes incitament
til investering i forskning og udvikling af nye innovative produkter i Dan-
mark og EU.
Regeringen ser dog et behov for større klarhed om processen for den cen-
trale prøvelse, herunder bl.a. kriterier for og sammensætning af bedøm-
melsespanelet, samt sikkerhed for at kvaliteten af afgørelser om SPC op-
retholdes.
Regeringen er skeptiske over for behovet for at indføre en ny proces for
indsigelse mod
SPC’er
inden meddelelse. Ingen medlemslande tillader
indsigelse under det nuværende system, og regeringen er bekymret for, at
8
kom (2023) 0223 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
2753505_0009.png
meddelelsesprocessen vil blive væsentligt forlænget til skade for rettig-
hedshaver.
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9