Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0240 Bilag 2
Offentligt
2750513_0001.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 253
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 253 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Kan ministeren i forlængelsen af bevarelsen på FIU alm. del
spørgsmål 198 op-
lyse, om der er nogle røde linjer i forhold til fastholdelse af eller skærpelse af de
foreslåede
minimumskrav i Kommissionens pakke til en reform af EU’s finanspo-
litiske regler, eller prioriterer regeringen dem på lige fod?
Svar
Regeringen
finder det overordnet centralt, at EU’s
fælles finanspolitiske EU-reg-
ler bidrager til sunde offentlige finanser og lavere gæld i EU, og arbejder derfor
for en balanceret reform af reglerne, der sikrer realistiske krav til EU-landene,
der efterleves i praksis, og samtidig ambitiøse krav med visse minimumstandar-
der ift. nedbringelsen af høj gæld og store underskud i EU-landene.
Regeringen ser derfor positivt på, at forslagene indebærer nogle minimumstan-
darder for sikring af sunde offentlige finanser i EU-landene, og arbejder generelt
for, at disse standarder fastholdes eller styrkes, herunder at der fastsættes mere
konkrete og målbare krav om, hvor meget og hvor hurtigt gælden skal falde efter
de 4-7 årige tilpasningsperioder
frem for som i Kommissionens forslag, at gæl-
den blot skal være plausibelt faldende for lande med gæld over 60 pct. af BNP,
jf.
besvarelsen af FIU alm. Del
spørgsmål 198.
Regeringen er, som det fremgår af be-
svarelsen, åben over for at drøfte den mest hensigtsmæssige udformning af mere
konkrete krav til reduktion af høj gæld.
Regeringen har en konstruktiv tilgang til forhandlingerne og arbejder for ambiti-
øse og realistiske regler, herunder minimumsstandarder for underskud og gæld,
der bidrager til sunde offentlige finanser og lavere gæld i EU.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Side 2 af 2
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0003.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 254
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 254 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om en stigning i Danmarks ØMU-gæld i perioden
frem til begyndelsen af 2050’erne som forudset i regeringen konvergensprogram
fra maj 2023 (s. 63), jf. FIU alm. del
bilag 144, vil være foreneligt med, at gælden
som minimum skal fastholdes stabilt på et moderat niveau, som Økonomiministe-
riet skriver på s. 11 i samlenotatet vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 16. juni,
jf. FIU alm. del
– bilag 161, angående EU’s nye finanspolitiske
regler?
Svar
Kommissionens forslag indebærer, at gælden skal fastholdes på et moderat
niveau under 60 pct. af BNP eller være plausibelt faldende, hvis gælden er over
60 pct. af BNP.
I den seneste mellemfristede fremskrivning i
2030-planforløb: Grundlag for ud-
giftslofter 2027
(august 2023), der er baseret på gældende/besluttet politik,
stiger gælden (ØMU-bruttogælden) i perioden efter 2030 og frem til 2050 til lidt
over 50 pct. af BNP for derefter at aftage igen. I kontekst af Kommissionens
forslag holdes den danske gæld derfor på et moderat niveau under 60 pct. af BNP.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0004.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 255
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 255 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om Kommissionens forslag til en reform af EU’s fi-
nanspolitiske regler fra den 26. april 2023 indebærer, at vi i Danmark skal redu-
cere ØMU-gælden, idet der på s. 10 i tabel 2 i samlenotatet vedrørende rådsmø-
det (ECOFIN) den 16. juni, jf. FIU alm. del bilag 161, er sat flueben under kriteriet
”Gælden efter den 4-årige plan er lavere end før planen” for lande med en gæld
under 60 pct. af BNP og et underskud under 3 pct. af BNP?
Svar
Forslagets bestemmelser vedrørende Kommissionens vurderinger af landenes
mellemfristede planer indebærer umiddelbart, at alle lande skal sikre, at
bruttogælden i pct. af BNP er lavere efter planens gennemførelse end før,
jf.
artikel 15(2)(f) i KOM(2023) 240.
Tabellen i samlenotatet er baseret på disse
bestemmelser.
Forslagets bestemmelser om krav til de mellemfristede planer fastslår imidlertid,
at gælden enten skal være faldende fra slutningen af programmets
tilpasningsperiode eller holdes på et moderat niveau under 60 pct. af BNP,
jf.
artikel 12(a) i KOM(2023) 240,
hvilket også fremgår af samlenotatet. Disse
bestemmelser indebærer således for lande med gæld under 60 pct. af BNP, at
gælden godt kan være højere efter planens gennemførelse end før, så længe
gælden fastholdes på et moderat niveau under 60 pct. af BNP.
Regeringen arbejder for, at dette bliver tilstrækkeligt klart i de relevante dele af
et kommende kompromis på grundlag af forslaget.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Side 2 af 2
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0006.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 256
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 256 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at den værdi af den strukturelle primære saldo, som Kom-
missionen forventes at oplyse lande som Danmark på baggrund af Kommissio-
nens forslag til en reform af EU’s
finanspolitiske regler fra 26. april 2023, vil være
mindre restriktivt end det krav, der stilles i budgetloven til den strukturelle saldo
på -1 pct. af BNP, idet Kommissionen ikke vil tage højde for en sikkerhedsmargin,
som skal sikre, at det faktiske underskud holder sig under 3 pct. af BNP i forbin-
delse med normale konjunkturudsving?
Svar
Kommissionens forslag indebærer, at landene skal sikre, at det faktiske
underskud holder sig under 3 pct. af BNP, herunder i de 10 år efter en 4-7 årig
finanspolitisk tilpasningperiode.
For lande som Danmark, der aktuelt ikke har underskud over 3 pct. af BNP eller
eller gæld over 60 pct. af BNP, vil Kommissionen ifølge forslaget oplyse en værdi
for den primære strukturelle saldo, der som udgangspunkt sikrer, at
underskuddet udgør maksimalt 3 pct. af BNP i de 10 år efter tilpasningsperioden
i en konjunkturneutral situation uden yderligere politiske tiltag, samtidigt med at
der tages højde for det demografiske træk (højere udgifter til pensionsudbeta-
linger, sundhedsudgifter, beskatning af pensioner mv.). Den oplyste værdi for den
primære strukturelle saldo er alene indikativ for lavgældslande som Danmark,
der opfylder kriterierne for underskud (3 pct. af BNP) og gæld (60 pct. af BNP).
Den oplyste værdi af den primære strukturelle saldo indebærer ikke en
sikkerhedsmargin ift. at sikre, at det faktiske underskud holdes under 3 pct. af
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
BNP i en lavkonjunktur. Det vil dog fortsat gøre sig gældende, at
EU’s grænse for
underskuddet på den faktiske offenltige saldo på 3 pct. af BNP vil skulle
overholdes. En sådan sikkerhedsmargin er derfor også en indbygget del af den
danske budgetlov, der løbende skal overholdes.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det i forhandlingerne
om en reform af EU’s
finanspolitiske regler er centralt for regeringen, at udgifts- og finanspolitikken i
Danmark også fremadrettet kan tilrettelægges inden for rammerne af den danske
budgetlov.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Side 2 af 2
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0008.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 257
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 257 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at det holdbarhedsbegreb, som Kommissionen vil anvende
ved vurderingen af den finanspolitiske holdbarhed (dvs. den mellemlange hold-
barhedsindikator) på baggrund af
Kommissionens forslag til en reform af EU’s fi-
nanspolitiske regler fra den 26. april 2023
givet den demografiske modvind i de
kommende år
i mange EU-lande vil være mere restriktiv, end det mere langsig-
tede holdbarhedsbegreb, som Finansministeriet anvender (dvs. den holdbarheds-
indikator, der analyserer det lange sigte), og hvad vil dette betyde for vurderin-
gen af den danske økonomis holdbarhed?
Svar
Det er centralt for regeringen, at Danmark med status som lavgældsland med
sunde og holdbare offentlige finanser som hidtil kan tilrettelægge finanspolitik-
ken inden for rammerne af den danske budgetlov og kravene til underskud (3
pct. af BNP) og gæld (60 pct. af BNP) i Stabilitets- og Vækstpagten. Finansministe-
riets vurdering af den finanspolitiske holdbarhed vil ligeledes fortsat udgøre
grundlaget for den finanspolitiske tilrettelæggelse i Danmark.
Kommissionens forslag
til en reform af EU’s finanspolitiske regler
er overordnet
set baseret på, at de finanspolitiske krav til landene skal sikre en holdbar
udvikling i gælden på mellemlang sigt.
Kommissionens forslag indebærer mere konkret, at landene over en 4-7 årige
tilpasningsperiode skal gennemføre en finanspolitisk tilpasning, der vurderes
blandt andet at sikre, at gælden de efterfølgende 10 år holdes på et moderat
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0009.png
niveau under 60 pct. af BNP, eller at gælden for lande med gæld over 60 pct. af
BNP er plausibelt faldende.
Vurderinger af den langsigtede holdbarhed fokuserer på den strukturelle
forbedring af den offentlige saldo, der er nødvendig for at sikre, at gælden er
stabil på lang sigt.
Kommissionen vurderer løbende den finanspolitiske holdbarhed i EU-landene. I
den seneste analyse fra april 2023
1
, finder Kommissionen, at der er flere lande,
der har holdbarhedsudfordringer på mellemlang og/eller lang sigt,
jf. tabel 1.
Kommissionens vurderinger på mellemlang og lang sigt tager begge højde for det
demografiske træk over den relevante periode.
Der er flere eksempler på lande, hvor vurderingen af holdbarheden er forskellig
på hhv. mellemlang og lang sigt. Fx vurderes Grækenland, der havde gæld på 171
pct. af BNP i 2022, at have høje holdbarhedudfordringer på mellemlang sigt, men
lave til moderate holdbarhedsudfordringer på lang sigt. Omvendt vurderes fx
Luxembourg, der aktuelt har gæld på 24,6 pct. af BNP i 2022, at have lave
holdbarhedudfordringer på mellemlang sigt, men høje holdbarhedsudfordringer
på lang sigt, herunder pga. væsentligt stigende aldringsomkostninger på lang sigt.
Hvorvidt det vil være en holdbarhedsvurdering med mellemlang eller lang sigt,
der medfører de mest restriktive finanspolitiske krav, vil derfor afhænge af,
hvilket land der kigges på. I Kommissionens analyse vurderes Danmark at have
lave holdbarhedsudfordringer på både mellemlang og lang sigt.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Debt Sustainability Monitor 2022, april 2023:
https://economy-finance.ec.europa.eu/publica-
tions/debt-sustainability-monitor-2022_en
1
Side 2 af 3
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0010.png
Tabel 1
Finanspolitiske holdbarhedsudfordringer i EU-landene
Mellemlang
Lang
Høj
Moderat
Lav
Lav
Lav
Moderat
Moderat
Lav (moderat)
Moderat
Moderat (høj)
Moderat
Lav
Lav
Høj
Høj
Høj (moderat)
Moderat
Lav (moderat)
Moderat
Høj
Høj
Moderat (høj)
Lav
Moderat (høj)
Moderat
Høj
Moderat
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxemburg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Høj
Lav (moderat)
Moderat
Lav
Lav
Moderat
Høj
Høj
Lav
Høj
Høj
Lav
Lav
Lav
Moderat (høj)
Moderat
Moderat (lav)
Høj
Moderat (høj)
Høj
Moderat (høj)
Høj
Lav
Moderat
Moderat
Høj (moderat)
Moderat
Anm.: Klassificeringerne
lav, moderat
og
høj
indikerer lande, der har hhv. lave, moderate eller høje holdbarhedsudfordringer på mellemlang
eller lang sigt.
Kommissionens vurdering af holdbarhedsudfordringerne på mellemlang sigt pba.
Debt Sustainability Monitor (DSM)
2022 løber over en
10-årig periode frem til og med år 2033. I Kommissionens forslag anvendes den samme metode som DSM 2022 til at vurdere, om
landenes gæld holdes på et moderat niveau eller om gælden er plausibelt faldende for lande med gæld over 60 pct. af BNP. Denne
analyse forløber i de 10 år efter den 4-7 årige tilpasningsperiode. Vurderingerne af den mellemfristede holdbarhed i DSM 2022 vurderes
dog generelt at være indikative for vurderingerne af landene under Kommissionens forslag.
Kilde: EU-Kommissionens
Debt Sustainability Monitor 2022
(april 2023).
Side 3 af 3
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2750513_0011.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 258
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 258 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om den usædvanlige undtagelsesklausul stadigvæk vil
kunne anvendes i forbindelse med en fremtidig flygtningekrise og/eller udgifter
knyttet til krigen i Ukraine med de ændringer, der lægges op til i Kommissionens
forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler fra den 26. april 2023?
Svar
Kommissionens forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler af 26. april
2023 lægger op til en generel undtagelsesklausul på europæisk niveau samt en
undtagelsesklausul på nationalt niveau.
Den generelle undtagelsesklausul indebærer, at Rådet kan vedtage en henstilling
om, at EU-landene i tilfælde af et
alvorligt økonomisk tilbageslag i euroområdet el-
ler EU som helhed
kan afvige fra de fastlagte udgiftsstier i deres respektive mel-
lemfristede planer i en afgrænset periode, hvis afvigelserne ikke er til fare for den
finanspolitiske holdbarhed på mellemlang sigt.
Den landespecifikke undtagelsesklausul indebærer, at Rådet kan vedtage en hen-
stilling om, at et EU-land i en afgrænset periode kan afvige fra sin udgiftssti i til-
fælde af en
exceptionel hændelse,
der er uden for det pågældende lands kontrol og
har store konsekvenser for landets offentlige finanser, hvis afvigelsen ikke er til
fare for den finanspolitiske holdbarhed på mellemlang sigt.
Kommissionens forslag præciserer ikke de nærmere betingelser for anvendelsen
af de to klausuler, herunder hvad der kan udgøre et
alvorligt økonomisk tilbage-
slag
eller en
exceptionel hændelse.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
kom (2023) 0240 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 253 til 258 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Foruden undtagelsesklausulerne indebærer forslagene, at reglerne fortsat skal
indeholde fleksibilitet ifm. vurderinger af behovet for henstillinger ved brud på
grænsen på 3 pct. af BNP for det faktiske underskud. Fleksibiliteten indebærer, at
et land i visse tilfælde kan overskride underskudsgrænsen uden at modtage en
henstilling. Det kan blandt andet afhænge af, om overskridelsen er lille og midler-
tidig samt exceptionel.
Det bemærkes endvidere, at det er centralt for regeringen, at Danmark
med sta-
tus som lavgældsland med sunde og holdbare offentlige finanser
som hidtil kan
tilrettelægge finanspolitikken inden for rammerne af den danske budgetlov og
kravene til underskud (3 pct. af BNP) og gæld (60 pct. af BNP) i Stabilitets- og
Vækstpagten. I henhold til budgetlovens § 2 stk. 5 og stk. 6 kan underskudsgræn-
sen for den strukturelle saldo midlertidigt fraviges i tilfælde af ekstraordinære
omstændigheder.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Side 2 af 2