Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0250 Bilag 2
Offentligt
2693852_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
Grund- og Nærhedsnotat til ændringsbudget 2 for EU's 2023-
budget
KOM (2023) 250
Nyt notat
1. Resume
20. april 2022
Kommissionen udsendte d. 12.
april forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2023-budget.
Æn-
dringsbudgettet er af teknisk karakter og vedrører overførsel af overskydende midler fra EU’s
2022-budget
til EU’s 2023-budget
for i alt 2,5 mia. euro. Vedtages ændringsbudgettet uændret
skønnes det danske EU-bidrag i 2023 isoleret set at blive reduceret med ca. 435 mio. kr.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget til ændringsbudget 2, idet der er tale om en årlig,
teknisk justering, der muliggør overførelse af overskydende midler fra det foregående budgetår, hvor-
ved medlemslandenes EU-bidrag reduceres i indeværende budgetår.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 2 til EU’s budget for
2023 (KOM (2023) 250). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, og finansforordningens
1
art. 44 .
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2 tilpasser 2023-budgettet i lyset af
en overførsel af overskydende midler på samlet set 2.519 mio. euro fra budgetåret
2022. De overskydende midler overføres til 2023, hvilket isoleret set reducerer
medlemsstaternes BNI-bidrag i budgetåret 2023 tilsvarende.
For Danmarks vedkommende skønnes det isoleret set at medføre en reduktion i
det BNI-baserede EU-bidrag i 2023 på ca. 435 mio. kr.
Samlet set kan 2.198 mio. euro af de overskydende midler henføres til indtægtssi-
den, mens de resterende ca. 321 mio. euro kan henføres til udgiftssiden,
jf. tabel 1.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2023) 0250 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændringsbudget 2 for EU's 2023-budget
2693852_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Overskydende midler for budgetåret 2022
Mio. euro
Indtægtssiden
Udgiftssiden
I alt
2.198,4
320,6
2.519,0
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2023-budget.
For så vidt angår indtægtssiden anfører Kommissionen, at omfanget særligt kan
henføres til højere end forventede toldindtægter på ca. 2.092 mio. euro i de sidste
måneder af 2022,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Afvigelser på indtægtssiden
af EU’s budget i 2022, mio. euro
1. Egne indtægter
Heraf told- og sukkerafgifter
Heraf toldindtægter
Heraf moms-baseret bidrag
Heraf BNI-baseret bidrag
Heraf BNI-rabatter
Heraf indtægter baseret på ikke-genanvendt plastik
2. Overskud, saldi og tilpasninger
3. Indtægter ifm. institutionernes administration
4. Finansielle indtægter, morarenter og bøder
5. Lånoptagelse og -givning
6. Diverse indtægter, bidrag og tilbagebetalinger relateret til EU-politikker
I alt
1.830,0
-1,0
2.092,4
-48,6
-207,6
18,6
-23,8
246,9
170,3
141,4
-
-190,5
2.198,4
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens
forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2023-budget.
Endelig oplyser Kommissionen for så vidt angår udgiftssiden, at omfanget særligt
skal ses i lyset af et mindreforbrug på 287 mio. euro på administrationsområdet.
Ligeledes forekommer en række ubrugte videreførelser fra tidligere år på ca. 130
mio. euro, mens valutakursudsving medfører en merudgift på ca. 96 mio. euro,
jf.
tabel 3.
Tabel 3
Afvigelser på udgiftssiden
af EU’s budget
i 2022, mio. euro
Afvigelsesforklaringer
Mindreforbrug på administrationsområdet
Annullerede videreførsler fra foregående år
Forskel mellem bevilling
og faktiske udgifter
-287,0
-130,2
kom (2023) 0250 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændringsbudget 2 for EU's 2023-budget
2693852_0003.png
Side 3 af 3
Valutakursudsving
I alt
95,6
-320,6
*
Anm.: *Afvigelse skyldes afrundinger
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2023-budget
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag i relation til EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 uændret, skønnes det danske
BNI-baserede EU-bidrag isoleret set reduceret med ca. 435 mio. kr. i 2023.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemslandes holdninger til forslaget kendes endnu ikke. Der forventes
dog bred støtte til forslaget, idet der er tale om en teknisk justering i overensstem-
melse med gældende regler.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 2, idet der er tale
om en årlig teknisk justering, hvor overskydende midler fra det tidligere budgetår
overføres til det indeværende finansår,
jf. finansforordningens artikel 18 stk. 3.
Regeringen bemærker desuden, at Kommissionen har haft et mindreforbrug på ad-
ministration i samme størrelsesorden som foregående år. Regeringen finder det der-
for beklageligt, at Kommissionen ikke har været opmærksomme herpå tidligere,
hvilket særligt skal ses i lyset af, at bl.a. Danmark løbende har fremført synspunkt
om behov for omprioriteringer til ændringsbudgetter i 2022. Set i det lys, vil rege-
ringen derfor fortsat have fokus på at finansiere merudgifter til EU’s budget via
omprioriteringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.