Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0256 Bilag 1
Offentligt
2726682_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
21-06-2023
2023-2696
Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 561/2006 for så vidt angår
minimumskravene for minimumspauser og
daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lej-
lighedsvis kørsel med personer
KOM (2023) 256
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 24. maj
2023 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 561/2006 for så vidt angår minimumskravene for mini-
mumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlig-
hedsvis kørsel med personer (køre- og hviletidsforordningen).
Formålet med forslaget er at højne kvaliteten og effektiviteten af
lejlighedsvis buskørsel samt forbedre arbejds- og kørselsvilkårene
for chauffører. Formålet skal opnås ved at indføre mere fleksible
regler for pauser og hviletid samt ensretning af reglerne for in-
denlandsk og international kørsel.
Forslaget vil have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser
i form af ny lovgivning på bekendtgørelsesniveau. Forslaget for-
ventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Regeringen forholder sig positivt til det overordnede formål med
Kommissionens forslag til ændring af køre- og hviletidsforordnin-
gen.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0002.png
Side 2/13
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 256 fremsat forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt
angår minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugent-
lig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer (køre-
og hviletidsforordningen). Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 91, stk. 1. Forslaget behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure, som fremgår af artikel 294 i TEUF. Den
danske sprogversion blev oversendt den 24. maj 2023.
I forbindelse med vedtagelse af Vejpakken
1
forpligtede man Kom-
missionen til at foretage en evaluering af, om der efterfølgende
kunne vedtages mere hensigtsmæssige regler for førere, der udfø-
rer lejlighedsvis buskørsel, hvilket ikke var omfattet af Vejpakkens
retsakter.
Nærværende forslag er fremsat som følge af denne evaluering.
Kommissionen har fremhævet i evalueringen, at denne form for
kørsel er mere sæsonbetonet, at førerne sover ofte på hoteller i ste-
det for køretøjet, og at kørslen ofte er tilpasset et turistprogram,
modsat godskørsel, hvor kørslen handler om at fragte varer fra A til
B.
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at højne kva-
liteten og effektiviteten af lejlighedsvis buskørsel samt forbedre ar-
bejds- og kørselsvilkårene for chauffører.
Formålet skal opnås ved mere fleksible regler for pauser og hviletid
og ved ensretning af reglerne for indenlandsk og international kør-
sel. Forslaget fokuserer således på tilpasning af visse bestemmel-
ser, så de imødekommer sektorens særlige behov via mere fleksibel
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1054 af 15. juli 2020 om
ændring af forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt angår minimumskravene for mak-
simaldaglig og ugentlig køretid, minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid, og
forordning (EU) nr. 165/2014, for så vidt angår lokalisering ved hjælp af takografer; Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 2020/1055 af 15. juli 2020 om ændring
af forordning (EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EU) nr. 1024/2012 medhen-
blik på at tilpasse dem til udviklingen i vejtransportsektoren; Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) nr. 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler
med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt angår håndhæ-
velseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0003.png
Side 3/13
fordeling af pauser og hviletid, samt at fastsætte lige vilkår for in-
ternational og indenlandsk lejlighedsvis kørsel med personer.
Dette har til hensigt at gøre det nemmere at overholde reglerne og
sikre en sammenhængende håndhævelse i hele Unionen.
Kommissionens forslag indebærer helt konkret tre ændringer for
førere, der udfører lejlighedsvis kørsel med personer: 1) større flek-
sibilitet for afholdelse af pauser, 2) mulighed for udskydelse af det
daglige hvil og 3) mulighed for udskydelse af det ugentlige hvil.
I det følgende gennemgås de tre ændringer i Kommissionens for-
slag.
3.1. Afholdelse af pause
Det foreslås at tillade, at førere kan opdele deres obligatoriske
pause i tre adskilte pauser på hver mindst 15 minutter. Formålet er
at give førere mulighed for at planlægge deres pauser på en mere
fleksibel måde, herunder tilpasse kørslen til passagerernes anmod-
ninger om yderligere stop, ændrede ruter eller ændrede tidsplaner
under turen.
Efter de gældende regler skal førere afholde 45 minutters pause ef-
ter 4,5 timers kørsel. Pausen kan efter de gældende regler kun op-
deles i to adskilte pauser på henholdsvis 15 og 30 minutter.
3.2. Afholdelse af daglig hviletid
Det foreslås at tillade, at førere kan udskyde påbegyndelsen af den
daglige hviletid med 1 eller 2 timer, hvis den samlede køretid for
den pågældende dag ikke overstiger henholdsvis 7 eller 5 timer.
Forslaget, der skal give førere mulighed for at planlægge deres dag-
lige hviletid på en mere fleksibel måde, er dog forbundet med en
række betingelser:
1) Rejsen skal have en varighed af mindst 8 dage
2) Udskydelsen af daglig hviletid er ikke brugt tidligere på tu-
ren, da denne mulighed kun kan anvendes én gang i løbet
af rejsen.
3) Føreren skal manuelt angive årsagen til udskydelsen på di-
agramark eller på udskrift fra takografen senest ved an-
komsten til bestemmelsesstedet eller den egnede holde-
plads med henblik på mulighed for kontrol.
3.3. Afholdelse af ugentlig hviletid
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0004.png
Side 4/13
Med forslaget udvides muligheden for at udskyde den ugentlige
hviletid med op til 12 på hinanden følgende 24-timers-perioder ef-
ter en forudgående regulær ugentlig hviletid til ligeledes at gælde
for indenlandsk lejlighedsvis kørsel med personer.
Muligheden gælder allerede efter de nu gældende regler for inter-
national lejlighedsvis kørsel med personer.
Det fremgår af forslagets betragtning nr. 10, at den nuværende be-
grænsning af muligheden til kun at gælde international lejligheds-
vis kørsel har en negativ virkning med hensyn til ikke-fordrejet og
fair konkurrence mellem operatører, særligt små og mellemstore
virksomheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene i denne forordning om at sikre
fair konkurrence og forbedre arbejdsvilkårene og trafiksikkerheden
gennem harmonisering af reglerne om pauser og hviletid for fø-
rere, som udfører lejlighedsvis kørsel med personer ad vej, ikke
kan opnås tilstrækkeligt af medlemsstaterne. Derfor er det efter
Kommissionens opfattelse berettiget at træffe foranstaltninger på
EU-plan.
Regeringen støtter Kommissionens vurdering af, at målene ikke i
tilstrækkeligt omfang vil kunne gennemføres selvstændigt af med-
lemsstaterne, og vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. For-
slaget er grundlæggende en tilpasning af det eksisterende regelsæt
i køre- og hviletidsforordningen. Derudover er der i vidt omfang al-
lerede fællesskabsret på området for buskørsel.
6. Gældende dansk ret
Området er overordnet set reguleret ved forordninger, men derud-
over er der fastsat en række regler ved lov og bekendtgørelse, som
følge af forordningerne.
Det følger af færdselsloven, at transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om gennemførelsen, anvendelsen og kontrol med
overholdelsen af bl.a. køre- og hviletidsforordningen og takograf-
forordningen, og at der i forskrifter, der udstedes i medfør af loven,
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0005.png
Side 5/13
kan fastsættes straf for overtrædelser af bestemmelser bl.a. i køre-
og hviletidsforordningen og takografforordningen.
Der er endvidere fastsat tekniske krav i en række bekendtgørelser,
herunder
bekendtgørelse nr. 600 af 30. maj 2023 om buskørsel.
Bekendtgørelsen regulerer kravene til udstedelse, ændring og for-
nyelse af tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring, ligesom
den indeholder krav til virksomhedens opbevaring af kontroldoku-
ment (kørselsblad) ved international lejlighedsvis kørsel.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om ændring af en forordning, vil en vedtagelse af
ændringsforslaget være direkte gældende i
Danmark. Der vil derfor
kun i begrænset omfang være behov for ny lovgivning i form af ud-
videlse af forpligtelsen i bekendtgørelse nr. 600 af 30. maj 2023
om buskørsel (buskørselsbekendtgørelsen) til at opbevare kontrol-
dokument, således at forpligtelsen også omfatter indenlandsk lej-
lighedsvis kørsel.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det vurderes, at der kan være beskedne engangsomkostninger i
forbindelse med implementeringen af de nye regler. Ydermere kan
der være mindre administrative omkostninger i forbindelse med,
at føreren manuelt skal angive årsagen til en fravigelse fra kravet
om afholdelsen af det daglige hvil senest ved ankomsten til be-
stemmelsesstedet eller den egnede holdeplads.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0006.png
Side 6/13
Samtidig vurderes der dog at være positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følge af den øgede fleksibilitet for virksomhe-
derne.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har til hensigt at forbedre arbejdsvilkår for førere, der
udfører lejlighedsvis kørsel med personer. Det er behov for nær-
mere undersøgelser for at kunne fastlægge, hvordan forslaget vil
påvirke førernes arbejdsvilkår.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport
den 25. maj 2023 med frist for bemærkninger den 9. juni 2023.
Transportministeriet har modtaget høringssvar, der gengives i sin
helhed nedenfor, fra Dansk PersonTransport, Danske Erhverv og
Forbrugerrådet Tænk:
Dansk PersonTransport
”Dansk
PersonTransport takker for muligheden for at levere be-
mærkninger til Europa-Kommissionens forslag til udkast til om
pauser og hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer.
Den type af kørsel betegnes i daglig tale som turistbuskørsel.
Branchen har i årtier arbejdet på at få tilpasset køre- og hviletids-
reglerne, så de bedre passer til turistbussektorens behov. Derfor
ser vi det også som et meget stort skridt i den rigtige retning, at
Kommissionen nu har fremsat forslaget, som er principielt vigtigt
for os i Dansk PersonTransport.
I dag er reglerne i stort omfang ens, uanset om der er tale om gods-
kørsel eller kørsel med personer.
Det er uhensigtsmæssigt, fordi der ved lejlighedsvis kørsel med
personer er nogle helt andre behov, end der fx er ved godskørsel.
Fx er arbejdet langt mere sæsonbetonet, og der skal tages hensyn
til passagernes særlige behov undervejs.
Turistbuskørsel foregår i et "turisttempo", hvor der er behov for
flere pauser for passagerne, flere stop undervejs, og kørslen er ofte
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0007.png
Side 7/13
sammensat af en kombination af længere ture i starten og slutnin-
gen af rejserne og relativt lidt køretid under rejserne og på dags-
ture.
Specifikke køre- og hviletidsregler for turistbuschauffører vil give
bedre service til passagererne og sikre at chaufførerne har bedre
mulighed for at reagere på situationer under deres rejser f.eks. ved
opståede forsinkelser på restauranter eller i forbindelse med f.eks.
koncerter eller andre events.
Samtidig vil mere fleksible regler kunne være med til væsentligt at
reducere den stress, der er forbundet med de nuværende regler,
som i meget dårligt omfang tager hensyn til de mange pludselig op-
ståede situationer, der kan ske, når man kører med passagerer i
alle aldre til alle mulige arrangementer og events.
Det er vigtigt at huske på at turistbussektoren var den sektor, der
blev hårdest og længst ramt af COVID19-pandemien. Rejserestrik-
tioner og lav efterspørgsel efter grupperejser på grund af COVID19-
restriktioner medførte et stort fald i markedet.
Sektoren er på frem igen efter corona, hvilket særligt skyldes at-
traktive priser på rejser og at flere i dag ønsker at rejse grønt og
bæredygtigt. Her viser undersøgelser, at turistbussen allerede i dag
er den grønneste rejseform i sammenligning med bil, fly og tog.
Turistbusserne er derfor en afgørende del af den grønne omstilling,
og det er vigtigt, at der lovgivningsmæssigt bliver taget initiativer,
der kan understøtte en yderligere udvikling af branchen.
Her er særlige køre- og hviletidsregler et vigtigt element, og vi er
meget glade for, at Europa-Kommissionen nu har erkendt, at der et
behov for, at der skal gælde særlige regler for lejlighedsvis kørsel
med personer.
Helt grundlæggende mener vi, at der er stort behov for tilpasning
af reglerne, men at det samtidig er afgørende, at det ikke sker på
bekostning af trafiksikkerheden eller chaufførernes arbejdsvilkår.
Det er vores klare opfattelse, at Kommissionen deler denne be-
tragtning, og vi mener, at der med fordel kan foretages yderligere
justeringer af reglerne inden for denne ramme.
Vi støtter Kommissionens forslag
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0008.png
Side 8/13
Konkret foreslår Kommissionen, at det bliver muligt at fordele
pauser og hvileperioder mere fleksibelt, og at international og nati-
onal turistbuskørsel fremover behandles ens.
I Dansk PersonTransport støtter vi alle dele af Kommissionens for-
slag.
Pause
Vi mener, at det er godt, hvis chauffører fremover kan opdele deres
pauser i to perioder på minimum 30 og 15 minutter eller i tre peri-
oder på minimum 15 minutter hver.
Det vil være meget brugbart i forbindelse med ture, hvor chauffører
fx skal køre passagerer til mange forskellige småattraktioner, hvor
passagerne ikke har behov for at gøre længere ophold. De nuvæ-
rende regler tillader kun, at chaufførerne kan opdele deres pauser i
15 minutter først og 30 minutter senere, hvilket fjerner en stor grad
af fleksibilitet i hverdagen.
Daglig hviletid
Vi mener også, at det er et godt forslag, at chauffører kan få lov til
at udskyde starten på deres daglige hviletid med en time, når den
samlede daglige køretid for den pågældende dag, ikke overstiger
syv timer, eller udskyde den med to timer, når den samlede daglige
køretid ikke overstiger fem timer.
Det er meget tit tilfældet, at turistbuschauffører ikke bruger deres
daglige køretid, fordi branchen
som nævnt
fungerer på en helt
anden måde end godstransportbranchen.
Vi mener, at det er et godt forslag, men vi mener samtidig, at det er
for restriktivt, at det kun vil være muligt at bruge undtagelsen
én
gang
i løbet af en rejse på otte dage eller mere. Det er derfor vores
klare opfordring, at mulighederne for at anvende undtagelsen bli-
ver udvidet i forhandlingerne.
Her så vi gerne, at man gjorde det muligt to gange ugentligt at øge
chaufførernes rådighedstid fra de nuværende 15 timer til 16 timer.
Det vil give chaufførerne mulighed for bedre at imødekomme spe-
cifikke turisters krav, såsom deltagelse i kulturelle begivenheder
sent om aftenen, turistgruppers middage på restauranter, uforud-
sete trafiksituationer, og det vil gøre det muligt for chaufføren at
bringe turister sikkert og komfortabelt til hoteller.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0009.png
Side 9/13
Da det er vigtigt for os, at trafiksikkerheden ikke bliver påvirket ne-
gativt kunne man supplere forslaget med en bestemmelse om, at
den daglige køretid ikke må udvides på de dage, hvor man gør brug
af den øgede rådighedstid.
Ugentlig hviletid
Vi bakker fuldt op om, at ”12-dages reglen” udvides, så den også
gælder for kørsel, der udelukkende finder sted inden for et enkelt
land. Vi mener, at det er helt rigtigt at sidestille national og inter-
national kørsel på den måde.
I Kommissionens forslag forbliver betingelserne for at gøre brug af
12-dages reglen de samme, så der skal holdes en regulær ugentlig
hviletid før turen og to ugentlige hviletider efter turen.
Vi så meget gerne, at man tilpassede 12-dages reglen, så det efter-
følgende krav til hvil efter turen blev afhængig af, hvor mange
dage, man har brugt undtagelsen. Fx bør der stilles lavere krav ved
10 dages kørsel og endnu lavere krav ved 8 dages kørsel, end der
bliver stillet efter 12 dage.
Vi ser gerne yderligere tilpasning af reglerne til sektorens
behov
Udover at støtte Kommissionens forslag har vi en række elementer,
som vi gerne så blev inkluderet i forhandlingerne, som kan støtte
branchen og gøre kørslen mere attraktiv
uden at gå på kompro-
mis med trafiksikkerheden eller chaufførernes arbejdsvilkår.
Gør det muligt at nå frem til egnet holdeplads i tilfælde af ekstraor-
dinære omstændigheder
I de nuværende regler (artikel 12) lægges der udelukkende vægt på
trafiksikkerhed og sikkerhed for passagerer. Vi foreslår, at bestem-
melsen udvides, så der også kan tages hensyn til passagernes sund-
hed og velvære.
På den måde vil det fremover kunne undgå situationer, hvor fx en
gruppe af ældre passagerer ikke kan nå frem til deres hotel.
Giv mulighed for at afholde flere reducerede ugentlige hvil i træk
Med Vejpakken blev der vedtaget en undtagelse for godschauffører
i international transport, der gør det muligt at afholde to reduce-
rede ugentlige hvil i træk.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0010.png
Side 10/13
Vi foreslår, at der vedtages en lignende undtagelse for turistbus-
chauffører.
Manglen på muligheder for at reducere chaufførernes ugentlige
hvil til 24 timer flere gange i træk begrænser i væsentlig grad bus-
selskaberne. Det er meget vanskeligt at få de nuværende regler til
at passe sammen med de behov der er på en specifik turistrejse,
hvis der i løbet af denne skal afholdes et regulært ugentligt hvil på
mindst 45 timer.
Derfor foreslår vi, at der indføres en lignende undtagelse for turist-
buschauffører.
Øg rådighedstiden til 24-timer ved flermandsbetjening (21 timer i
dag)
Vi foreslår, at man hæver den nuværende rådighedstid fra de nu-
værende 21 timer til 24 timer ved flermandsbetjening.
På længere rejser betyder den nuværende rådighedstid, at der bli-
ver holdt færre og kortere pauser for passagererne.
Når to chauffører har 10 timers køretid hver, men samtidig kun 21
timers rådighedstid, bliver fokus på at udnytte køretiden optimalt i
stedet for at give passagererne en mere behagelig rejse og nogle
længere pauser.
Det er ikke godt for trafiksikkerheden, og vi mener derfor, at vores
forslag vil være med til at øge trafiksikkerheden, ligesom det vil
skabe mere behagelige rejser for passagerne.”
Dansk Erhverv
”Kommissionens
forslag
1
ændrer køre- og hviletidsforordningen
(nr. 561/2006), så reglerne bliver tilpasset de særlige karakteri-
stika, der kendetegner lejlighedsvis kørsel med busser (turistbus-
kørsel).
Dansk Erhverv støtter Kommissionens forslag. Der har længe væ-
ret et ønske i branchen om at tage højde for turistbussektorens
særlige forhold i køre- og hviletidsreglerne, der på en række punk-
ter adskiller sig for rutekørsel med bus og godskørsel med lastbil.
Reglerne skal tilpasses sektorens behov
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0011.png
Side 11/13
Kommissionens forslag vil betyde, at turistrejser med busser i hø-
jere grad kan tilrettelægges og udføres i overensstemmelsen med
kundernes ønsker eller i travle sæsonperioder.
Fx kan der under turistbuskørsel være behov for flere stop under-
vejs på køreturen til destinationen, hvor det kan være hensigts-
mæssigt, at chaufførens pauser ifm. disse stop ’tæller med’ i køre-
og hviletidsregnskabet. Kørselsbehovet under passagernes besøgt
på destinationen kan omvendt være relativt lille, mens der samti-
dig er behov for større fleksibilitet, fx i forbindelse med opståede
forsinkelser/fremrykning af de rejsendes tidsplan mm. Det bør
reglerne kunne rumme.
Turistbuschaufførens rolle adskiller sig på flere punkter fra gods-
chaufførens, og derfor er specifikke køre- og hviletidsregler nød-
vendige for, at der kan ydes god service.
Turistbusrejser er en bæredygtig rejseform, som kan gøres mere at-
traktiv med Kommissionens forslag, fordi det betyder, at rejserne i
højere grad kan tilrettelægges efter de rejsendes behov. Sektoren
har desuden været ekstremt hårdt ramt af corona-pandemien, og
enhver forbedring af rammevilkårene, der understøtter erhvervets
genrejsning og udvikling, er kærkomment.
Der skal i ændringen af reglerne findes en balance, der bevarer høj
trafiksikker og sikrer tiltrækningen af kvalificerede arbejdskraft,
som der i de kommende år er mangel på.
Bemærkninger til de konkrete ændringsforslag
Kommissionen foreslår grundlæggende tre konkrete ændringer.
For det
første
bliver det muligt at opdele pauser i tre perioder på 15
minutter. Det er et godt tiltag at indføre mere fleksibilitet til afhol-
delse af pauser. Det passer godt med, at turistbuschauffører ofte
holder stille med rejsende i flere kortere periode, fx i forbindelse
med rundture og småattraktioner o.lign. på rejsedestinationen.
For det
andet
bliver det muligt at udskyde starten på chaufførernes
daglige hviletid med én time, når den samlede daglige køretid for
den pågældende dag ikke overstiger syv timer; eller udskyde den
daglige hviletid med to timer, når den samlede daglige køretid ikke
overstiger fem timer. Det er dog kun muligt at bruge denne udsky-
delse en gang i løbet af en rejse på otte dage eller mere.
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0012.png
Side 12/13
Dansk Erhverv mener, at muligheden for at udskyde den daglige
hviletid er meget positiv, men at der bør arbejde på, at begrænsnin-
gen på en gang udvides og gøres mere fleksibel. Desuden kan der
med fordel arbejdes på, at det er muligt to gange ugentligt at øge
chaufførernes rådighedstid fra de nuværende 15 timer til 16 timer.
For det
tredje
bliver det muligt at anvende ”12-dages reglen” ifm.
indenlandsk turistbuskørsel. Det bakker Dansk Erhverv op om-
kring, så turistbuskørsel bliver sidestillet, uanset om der er tale om
national og international kørsel (reglen gælder kun for sidstnævnte
i dag).
Da ”12-dages reglen” skal revideres, kan man i samme ombæring
med fordel justere kravet til hvilet efter turen, så hvilet fremover
bliver afhængig af, hvor mange dage, man har brugt undtagelsen.
Andre bemærkninger
For godschauffører er der i 2020 (Vejpakken) vedtaget lempeligere
regler mht. reducerede ugehvil ifm. international transport. Det
betyder, at det er muligt at afholde to reducerede ugentlige hvil i
træk. En lignende bestemmelse for turistbuskørsel vil være en for-
del ifm. planlægningen af busrejser mm. og understøtter samme
formål, som Kommissionen forslag. Derfor bør den danske rege-
ring arbejde for, at det bringes på bordet i forhandlingerne.
På samme måde vil det øge fleksibiliteten i sektoren, hvis den nu-
værende rådighedstid bliver hævet fra de nuværende 21 timer til 24
timer ved flermandsbetjening.”
Forbrugerrådet Tænk
”[D]et
er afgørende for sikkerheden, både for buspassagerer og an-
dre trafikanter, at der er regler, der sikrer at chaufførerne ikke kø-
rer med så få, korte eller sjældne pauser, at det bliver uforsvarligt.
Det er derfor vigtigt, at der holdes øje med følgerne af den foreslå-
ede lempelse.
Men endnu vigtigere end de konkrete regler er det, at der er til-
strækkelig kontrol med at reglerne overholdes. Vi skal derfor op-
fordre til, at lempelsen af reglerne ikke følges ad af en tilsvarende
lempelse i håndhævelsen. Netop når reglerne lempes, er der brug
for et skærpet kontrolsystem med, at der ikke sker overtrædelser.”
kom (2023) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. minimumskravene for minimumspauser og daglig og ugentlig hviletid i sektoren for lejlighedsvis kørsel med personer
2726682_0013.png
Side 13/13
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forsla-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til det overordnede formål med
Kommissionens forslag til ændring af køre- og hviletidsforordnin-
gen.
Forslaget søger at tilpasse visse bestemmelser, så de imødekommer
sektorens behov for mere fleksibilitet uden at have negative konse-
kvenser for færdselssikkerheden. Det vil i de videre forhandlinger
være vigtigt for regeringen, at det fastholdes, at forslaget ikke inde-
bærer en forringelse af færdselssikkerheden.
Regeringen forholder sig ligeledes positiv over for initiativer, der
støtter gode arbejdsvilkår for førere, der udfører lejlighedsvis kør-
sel med personer. I den forbindelse finder regeringen det vigtigt, at
førerenes rettigheder ikke bliver forringet.
Derudover vil regeringen have fokus på, at forslaget ikke medfører
yderligere administrative byrder for virksomhederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.