Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0270 Bilag 1
Offentligt
2730953_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. juni 2023
2023 - 8153
idvith
Forslag til ændring af direktiv 2009/18/EF om de grundlæggende prin-
cipper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren, KOM (2023)
270 Final
Nyt notat.
1.
Resumé
Direktivforslaget blev offentliggjort i dansk sprogversion den 5. juni 2023.
Med forslaget tilsigter Kommissionen at opdatere og præcisere grundlaget
for undersøgelse af ulykker til søs i det maritime kommercielle segment. Dette
for at fremme læring fra ulykker og forebyggelse af tilsvarende fremadrettet.
Med forslaget indarbejdes tillige de erfaringer og den udvikling, der er sket i
den internationale regulering siden revisionen i 2009. Herunder falder navn-
lig den Internationale Kode for ulykkes undersøgelse
1
, som er udarbejdet af
FN’s søfartsorganisation
IMO (International Maritime Organization).
EU-reguleringen er imidlertid mere omfattende end de internationale regler.
Således fastlægges det, at EU-medlemslandene skal etablere uafhængige un-
dersøgelsesenheder, som via national regulering informeres om maritime
ulykker og hændelser. De uafhængige undersøgelsesenheder skal herefter
foranledige en undersøgelse af maritime ulykker efter fælles retningslinjer og
metoder. For alvorlige ulykker skal der udarbejdes og offentliggøres sikker-
hedsundersøgelsesrapporter herom. Med henblik på erfaringsopsamling skal
alle ulykker og hændelser tillige registreres i en fælles EU-database.
Med direktivforslaget lægges op til, at maritime ulykkesundersøgelser skal
forestås af en selvstændig myndighed. For at kunne udføre en grundig og
dækkende ulykkesundersøgelse skal de involverede ulykkesundersøgere såle-
des have vide beføjelser. De skal eksempelvis have fornøden adgang til et
ulykkessted, kunne kræve nødvendig dokumentation udleveret, og de skal
1
Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty
or Marine Incident (Casualty Investigation Code)
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0002.png
2/7
kunne udspørge skaderamte og vidner. En struktur, som allerede er gennem-
ført for den Danske Maritime Havarikommission (Danish Maritime Accident
Investigation Board - DMAIB). Hertil skal de ressourcemæssige rammer sik-
res, og denne myndigheds virke skal kvalitetssikres og certificeres.
Fokus har i det nuværende direktiv været på last- og passagerskibe samt
større fiskeskibe. Det er imidlertid en erkendelse, at mange ulykker finder sted
på mindre fiskeskibe. Kommissionen foreslår derfor, at alvorlige ulykker på
fiskeskibe under 15 meter tillige skal undersøges.
Endelig lægger forslaget op til, at EU's søsikkerhedsagentur, EMSA, i større
omfang skal tilbyde uddannelse af ulykkesundersøgere og yde teknisk og ope-
rationel bistand til medlemslandene.
Regeringen er positiv over for at opdatere grundlaget for ulykkesundersø-
gelse til søs, herunder at grundlaget på EU-plan kommer til at omfatte mindre
fiskeskibe, hvilket allerede er tilfældet i Danmark. Regeringen støtter forsla-
get om, at nationale ulykkesundersøgelser skal udføres af en selvstændig
myndighed og hvile på et egnet kvalitetsstyringssystem. Proportionaliteten i
forslaget om, at systemet tillige skal certificeres, skal yderligere drøftes og
afvejes i lyset af, at flere medlemslande (herunder Danmark) har relativt små
ulykkesundersøgelsesenheder, hvorfor en certificering kan forekomme res-
sourcetung. Regeringen vil herudover arbejde for at få området for ulykkes-
undersøgelse afgrænset til hændelser, der sker i direkte forbindelse med ma-
ritime transport- og arbejdsopgaver til søs.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 1. juni 2023 en maritim sikkerhedspakke, der
indeholder forslag til revision af fem retsakter:
Direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater
Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol
Direktiv 2009/18/EF om undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren
Direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser og
Forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af det europæiske
agentur for søfartssikkerhed (EMSA)
Hensigten er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim sikkerhed
og miljøbeskyttelse. Kommissionen ønsker med forslagene at tilpasse EU-
regelsættet til de internationale bestemmelser, der er fastsat i bl.a. FN’s
Sø-
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0003.png
3/7
fartsorganisation (IMO); at styrke sikkerhed til søs, miljøbeskyttelse og di-
gitalisering; og at fremme tillid og samarbejde mellem medlemslandene,
Kommissionen og interessenter.
For ændring af Direktiv 2009/18/EF om de grundlæggende principper for
undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren blev den danske sprogversion
af forslaget fremsendt til Rådet den 5. juni 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, ifølge hvilken
der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og forslaget skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rå-
det træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget fremsættes som opfølgning på den evaluering, Kommissionen ud-
førte på det maritime transportområde i 2018. Evalueringen viste, at regule-
ringen havde opnået sit formål, fortsat er relevant og har medført merværdi i
form af selvstændige og uvildige undersøgelser af ulykker i den maritime
transportsektor. Undersøgelser, som helt overordnet bidrager til bedre viden
om sikkerhed til søs og som værktøj til at identificere områder, som fordrer
en særlig indsats.
Evalueringen viste yderligere, at der var behov for en opdatering, så direktivet
stemmer overens med den udvikling, der er sket i international regulering.
Dette drejer sig blandt andet om vedtagelsen af en ny IMO kode særlig for
ulykkesundersøgelser
2
, som skal sikres indført i medlemslandene. Evaluerin-
gen viste også, at der er særlige udfordringer med visse kategorier af fartøjer,
som ikke indgår i det nuværende undersøgelsesregime, herunder fiskeskibe
med en længde under 15 meter. Der bliver altså ikke på nuværende tidspunkt
foretaget en systematisk undersøgelse af alvorlige ulykker for mindre fiske-
skibe i EU-landene. Generelt var der også behov for at præcisere uklare defi-
nitioner herunder at tydeliggøre, på hvilken måde forskellige ulykker skal un-
dersøges. Endelig fastlægges tidsrammer for undersøgelser ligesom grøn tek-
nologi inddrages.
Kommissionen fremlægger forslaget som led i en større maritim pakke som
tillige tilsigter en revision af havestatskontroldirektivet
3
og flagstatsdirekti-
vet
4
.
2
Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Ma-
rine Casualty or Marine Incident (Casualty Investigation Code).
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/21/EF om opfyldelse af kravene til flagstater.
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0004.png
4/7
3.
Formål og indhold
Med forslaget vil Kommissionen adressere den internationale udvikling i nor-
mer for ulykkesundersøgelse, de erfaringer, der er oparbejdet siden det nuvæ-
rende direktiv trådte i kraft, og det behov, der er konstateret for en harmoni-
seret tilgang til området.
Konkret foreslås det at:
i) fastlægge, at ulykkesundersøgelser skal udføres af en myndighed i
medlemslandene, da det fordrer vidtgående beføjelser for at kunne
undersøge en hændelse på tilstrækkelig vis.
ii) præcisere, at skibe uden mekaniske fremdrivningsmidler, træskibe af
primitiv konstruktion og fritidsfartøjer omfattes, såfremt de anvendes
kommercielt.
iii) udvide området for ulykkesundersøgelser således, at det for meget
alvorlige ulykker (dødsulykker og forlis) på fiskeskibe med en
længde under 15 skal vurderes, om der skal iværksættes en ulykkes-
undersøgelse.
iv) opdatere den fælles EU-regulering så den stemmer overens med den
udvikling, der er sket i forhold til internationale regulering på ulyk-
kesundersøgelser og evt. udbygge, hvor det er relevant.
v) muliggøre, at andre involverede lande kan biddrage med relevant in-
formation til en ulykkesundersøgelse.
vi) pålægge medlemslandene, at alle ulykker rapporteres til den fælles
EU-database hertil (EMCIP).
vii) medlemslandene skal sikre de fornødne ressourcer til maritime ulyk-
kesundersøgelser.
viii) sikre at ulykkesundersøgelse sker på grundlag af et certificeret kva-
litetsstyringssystem.
ix) pålægge Kommissionen at sikre en kapacitetsopbygning til at støtte
ulykkesundersøgelser i de enkelte medlemslande med såvel træning
og vejledning som teknisk bistand.
Kommissionen finder, at forslaget vil fremme maritim sikkerhed ved, at erfa-
ringer fra undersøgelser af ulykker til søs inddrages i læring og forebyggelse
af tilsvarende ulykker fremadrettet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2,
ifølge hvilken der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og for-
slaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF ar-
tikel 294.
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0005.png
5/7
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet, og det er ikke
fastlagt i hvilket udvalg, behandlingen finder sted.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget skal fremme, at maritime ulykkesundersøgelser iværksættes konse-
kvent i alle EU-lande og på et fælles grundlag. Tilsvarende, at der sker en
rapportering til en fælles EU-database, hvorfra medlemslandene og Kommis-
sionen kan udlede læring og tendenser, der fordrer handling.
En individuel tilgang til maritime ulykkesundersøgelser i de enkelte lande vil
medføre en større grad af vilkårlighed i såvel omfanget af ulykkesundersø-
gelser som de fremgangsmåder, der anvendes. En ordning, der ikke sikrer, at
ulykkesundersøgelser finder sted i alle medlemslande, kan betyde usikkerhed
og forvridning af det indre marked. Erfaringen med det nuværende direktiv
har desuden vist, at fælles rammer fremmer samarbejdet om ulykkesundersø-
gelser mellem medlemslandene og mulighederne for at drage fælles læring.
Det vurderes derfor, at fælles rammer for ulykkesundersøgelser bedst kan op-
nås ved tilpasning af fællesskabsreguleringen, nu med mere præcise rammer
herfor.
Regeringen vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Det nuværende direktiv fastlægger primært rammer for, hvorledes de enkelte
medlemslande organiserer maritime ulykkesundersøgelser. Denne ikke-bor-
gerrettede del er ikke indført i national regulering. Den borgerrettede del om
pligten til at anmelde søulykker m.v. er gennemført ved bekendtgørelse nr.
638 af 14. juni 2011 om indberetning af søulykker, dødsfald samt hændel-
ser til søs.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget rettes primært mod myndigheder i medlemslandene. Hertil
er det allerede indeholdt i den danske regulering om indberetning af søulykker
m.v. fastlagt, at de omhandlede hændelser skal indberettes til Søfartsstyrel-
sen. Der vurderes derfor ikke at være behov for nye reguleringsmæssige til-
tag.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke, at de foreslåede ændringer til direktivet medfører nye
økonomiske konsekvenser for skibsfarten.
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0006.png
6/7
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Tilpasningen og certificeringen af det kvalitetssystem, som i dag anvendes,
forventes at koste 1-2 mio. kr. Hertil kommer et årligt beløb i størrelsesor-
denen 300.000 kr. til opretholdelse og styring af sikkerhedsstyringssyste-
met.
Kommissionens forslag om at udvide området for ulykkesundersøgelser af
pramme, træskibe af primitiv konstruktion og fritidsfartøjer vurderes at
medføre yderligere merudgifter.
Det bemærkes, at det følger af budgetvejledningen, at afledte nationale ud-
gifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der er ikke identificeret andre konsekvenser ved forslaget.
Forslaget forventes at fremme beskyttelsesniveauet for arbejdstagere i den
maritime transportsektor i Danmark og Europa.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 7. juni 2023
med frist den 19. juni 2023.
Der er modtaget høringssvar fra CO-Søfart, Danske Rederier og Danske
Havne.
CO-Søfart har ikke bemærkninger til forslaget.
Danske Rederier har ikke bemærkninger til forslaget, men er generelt interes-
seret i at EU opererer med ensartede principper for undersøgelser af ulykker
i søtransportsektoren for at forbedre sikkerheden til søs og beskytte havmil-
jøet.
Danske Havne har ikke bemærkninger til de overordnede formål med forsla-
get, som de kan tilslutte sig, men finder det uhensigtsmæssigt, hvis midler til
Connecting Europe Facility (CEF) reduceres som følge af styrkelsen af EU's
søsikkerhedsagentur, EMSA.
kom (2023) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. grundlæggende principper for undersøgelse af ulykker i søtransportsektoren
2730953_0007.png
7/7
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været genstand for forhandlinger, hvorfor de øv-
rige landes holdninger endnu ikke kendes i detaljer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter arbejdet for at sikre et højt niveau af maritim sikkerhed,
bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende.
Konkret er regeringen positiv over for at opdatere grundlaget for ulykkes-
undersøgelse til søs, herunder at grundlaget på EU-plan kommer til at om-
fatte mindre fiskeskibe, hvilket allerede er tilfældet i Danmark.
Regeringen støtter forslaget om, at nationale ulykkesundersøgelser skal udfø-
res af en myndighed og hvile på et egnet kvalitetsstyringssystem. Proportio-
naliteten i forslaget om, at systemet tillige skal certificeres, skal yderligere
drøftes og afvejes i lyset af, at flere medlemslande (herunder Danmark) har
relativt små ulykkesundersøgelsesenheder, hvorfor en certificering kan fore-
komme ressourcetung.
Regeringen vil herudover arbejde for at få området for ulykkesundersøgelse
afgrænset til hændelser, der sker i direkte forbindelse med maritime transport-
og arbejdsopgaver til søs.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de stats-
finansielle konsekvenser.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter for EU’s budget
fra 2028 og frem, og finder det centralt, at forslaget ikke foregriber forhand-
linger om den kommende flerårig finansielle
ramme for EU’s budget, og at
udgifter behandles som led i en samlet prioritering.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.