Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0273 Bilag 1
Offentligt
Den 6. september 2023
MIM 91-23
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og indførelse af
sanktioner for overtrædelser
KOM(2023) 273
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til direktiv om ændring af direktivet om forurening fra skibe og
indførelse af sanktioner for overtrædelser (SSP-direktivet). Forslaget har til formål at øge
håndhævelsen over for ulovlige udtømninger fra skibe i henhold til reglerne i
FN’s
søfartsorganisations (IMO) konvention om beskyttelse af havet (MARPOL), og sikre at de ansvarlige
bliver pålagt afskrækkende, effektive og proportionale straffe. Forslaget skal danne grundlag for et
håndhævelsessystem i medlemsstaterne, som gennem overvågning af havet, verifikation af hændelser
om overtrædelser og indsamling af beviser, sikrer bedre håndhævelse og pålæg af straf. Med forslaget
lægges der bl.a. op til en udvidelse af det eksisterende direktivs anvendelsesområde ligesom der
introduceres krav om, at medlemsstaterne skal sikre håndhævelse gennem administrative sanktioner.
Derudover fastlægges der kriterier, som skal lægges til grund ved vurdering af sanktionstype og
størrelse, og Kommissionen gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for at sikre en ensartet
implementering i alle medlemslande. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser. Forslaget vurderes foreløbigt at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vil have
en positiv virkning af beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 1. juni 2023 præsenteret et forslag til direktiv om ændring af direktivet om
forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser (SSP-direktivet). Forslaget er
fremsendt i dansk sprogversion den 6. juli.
Forslaget er præsenteret som en del af en samlet maritim sikkerhedspakke, der indeholder forslag til
revision af fem retsakter, hvoraf SSP-direktivet er det ene. De øvrige retsakter omhandler ændring af
flagstatsdirektivet, havnestatskontroldirektivet, ulykkesundersøgelsesdirektivet og forordning om
oprettelse af det europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA). Hensigten med den maritime
sikkerhedspakke er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse.