Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0327 Bilag 2
Offentligt
2731095_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
HPA, sagsnr.: 2023-21861
Den 29. juni 2023
SAMLENOTAT
1. Forhandlingsdirektiver vedr. aftale mellem EU og USA om en styrkelse af
internationale forsyningskæder for kritiske mineraler
KOM (2023) 0327
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juni 2023 præsenteret en henstilling til rådsafgørelse om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger med USA om en aftale om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler.
Formålet med aftalen er at afbøde visse af de negative konsekvenser af den amerikanske lovpakke Inflation
Reduction Act (IRA). En aftale vil inden for et afgrænset område give EU samme formelle status i en amerikansk
kontekst som de lande, med hvilke USA har en egentlig frihandelsaftale. På det grundlag vil kritiske mineraler
med oprindelse i EU samt forarbejdede produkter i EU bl.a. til anvendelse i batterier i elbiler kunne indgå i
forsyningskæder i USA på lige vilkår, herunder ift. berettigelse af nogle subsidier under IRA, med tilsvarende
kritiske mineraler udvundet eller forarbejdet i USA eller i lande, som USA har en frihandelsaftale med. Dette
vil give mere lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU.
Regeringen støtter Kommissionens henstilling og indgåelse af en aftale om styrkelse af internationale forsyningskæ-
der for kritiske mineraler. En sådan aftale vil være til fordel for danske eksportvirksomheder og kunne medvirke
til at løse nogle udfordringer fra IRA og reducere risikoen for nye handelstvister mellem EU og USA, som er en
helt central alliancepartner for Danmark, også på det handelspolitiske område, ikke mindst i lyset af den geopo-
litiske situation.
2. Baggrund
I august 2022 vedtog den amerikanske Kongres lovpakken ’Inflation Reduction Act’ (IRA), som
trådte i kraft den 1. januar i år. IRA indeholder meget betydelige støtteordninger til fremme af
klimavenlige investeringer og produktion i USA, som skønnes at beløbe sig til ca. 370 mia. USD
over en tiårig periode. Loven udgør hjørnestenen i USA's klimaindsats, der sigter mod at reducere
USA's drivhusgasudledninger med 50 pct. i 2030 ift. 2005.
1
kom (2023) 0327 - Bilag 2: Samlenotat om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler
En af de mange støtteordninger i IRA giver adgang til skattefradrag på op til 7.500 USD i USA
ved køb af nærmere bestemte batteridrevne eller brændselscelledrevne køretøjer (elbiler). En
blandt flere forudsætninger for dette skattefradrag er, at køretøjets batteri indeholder et fastsat
minimum af kritiske mineraler, som (1) er udvundet eller forarbejdet i USA eller i et land, med
hvilket USA har en frihandelsaftale, eller (2) er genanvendt i Nordamerika. Idet EU ikke har en
frihandelsaftale med USA, indebærer denne støtteordning en risiko for, at kritiske mineraler med
oprindelse i EU samt forarbejdede produkter i EU til anvendelse i batterier i elbiler i stigende
grad udelukkes fra at indgå i amerikansk elbilproduktions forsyningskæder med negative konse-
kvenser til følge for EU’s eksportmuligheder.
Siden efteråret 2022 har Kommissionen og Biden-administrationen drøftet mulige løsninger på
nogle af de udfordringer for europæisk konkurrenceevne og modstandskraft samt potentielle ne-
gative konsekvenser for den grønne omstilling i EU, som sådanne elementer af IRA kan indebære
gennem svækkelse af eksportmuligheder for europæiske virksomheder og tiltrækning af investe-
ringer til USA på bekostning af EU. I en fælles erklæring den 10. marts i år gav kommissionsfor-
mand von der Leyen og USA's præsident Biden udtryk for en fælles intention om at uddybe
samarbejdet mellem EU og USA om at diversificere kritiske mineral- og batteriforsyningskæder
samt indlede forhandlinger om en målrettet aftale om kritiske mineraler med det formål at gøre
det muligt for relevante kritiske mineraler, der er udvundet eller forarbejdet i EU, at blive be-
handlet ligesom kritiske mineraler, som udvindes eller forarbejdes i USA eller i et land, med hvil-
ket USA har en frihandelsaftale. Denne fælles målsætning blev genbekræftet i fælleserklæringen
fra det transatlantiske Handels- og Teknologiråd (Trade and Technology Council (TTC)) den 31.
maj. Den 14. juni d.å. præsenterede Kommissionen for Rådet sin henstilling til rådsafgørelse samt
udkast til forhandlingsdirektiver om en aftale med USA om en styrkelse af internationale forsy-
ningskæder for kritiske mineraler. Rådsafgørelsen skal vedtages med kvalificeret flertal blandt
medlemslandene.
3. Formål og indhold
En aftale mellem EU og USA om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mine-
raler har til formål at styrke forsyningskæderne mellem EU og USA for kritiske mineraler, som
bl.a. anvendes i produktionen af batterier til elbiler, og derigennem gøre det muligt i den ameri-
kanske udmøntning af IRA at behandle relevante kritiske mineraler, der er udvundet eller forar-
bejdet i EU, på samme måde som kritiske mineraler, som udvindes eller forarbejdes i USA eller
i et land, med hvilket USA har en frihandelsaftale. En aftale vil således inden for dette afgrænsede
område give EU samme status i en amerikansk kontekst som de lande, med hvilke USA har en
frihandelsaftale. Dette vil give mere lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU. Det vil betyde,
at en del af den forudsete skatterabat ved køb af elbiler med batterier med kritiske mineraler også
vil kunne blive aktuel ved køb af europæiske elbiler samlet i Nordamerika. Samtidig vil det betyde,
at bestemte kritiske mineraler med oprindelse i EU samt forarbejdede produkter i EU, herunder
til anvendelse i batterier i elbiler, vil kunne indgå i forsyningskæder i USA på lige vilkår med
tilsvarende kritiske mineraler udvundet eller forarbejdet i USA eller i lande, med hvilke USA har
en frihandelsaftale. Fx lande som Canada, Mexico, Chile og Sydkorea, hvortil kommer Japan,
med hvem USA indgik en aftale om kritiske mineraler den 28. marts i år med tilsvarende formål
og effekt, som den der nu forhandles med EU.
2
kom (2023) 0327 - Bilag 2: Samlenotat om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler
En kommende aftale om kritiske mineraler ventes også at indeholde målsætning om at sikre bæ-
redygtige forsyningskæder for kritiske mineraler med høje miljø- og arbejdsmiljøstandarder, samt
at styrke samarbejdet mellem EU og USA om også internationalt at fremme sådanne sikre, bæ-
redygtige og retfærdige forsyningskæder for kritiske mineraler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men kan vedtage en udtalelse. Europa-Parlamentet vil skulle
informeres på alle trin af forhandlingerne i overensstemmelse med TEUF artikel 218, stk. 10.
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3, og jf. artikel 218, godkende en
eventuel aftale.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik, og det er derfor alene EU,
der kan indgå handelsaftaler med tredjelande. Overvejelser om nærhedsprincippet er på den
baggrund ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
En aftale mellem EU og USA forventes ikke umiddelbart at få konsekvenser for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Indgåelse af en aftale med USA må forventes at få positive samfunds- og erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
EU’s samlede eksport af relevante kritiske mineraler til anvendelse i produktionen af batterier til
elbiler i USA beløb sig i 2022 til 8,3 mia. EUR svarende
til 16,3 pct. af EU’s samlede eksport af
kritiske mineraler. Til sammenligning udgjorde
EU’s samlede
vareekport til USA 509 mia. EUR
i 2022.
Omfanget af de positive samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark af en
afgrænset aftale om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler ventes at
afspejle dette forhold og således være relativt begrænsede.
Hertil kommer dog forventede positive afledte effekter ift. at reducere risikoen for, at IRA på
området mineraler og elbiler kan indebære tiltrækning af investeringer til USA på bekostning af
EU. Kommissionen sammen med medlemslandene vil løbende vurdere også bredere konsekven-
ser af IRA ift. de forskellige indeholdte tiltag, men der foreligger endnu ikke en sådan konse-
kvensanalyse.
Aftalen skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, da den ikke vedrører told, andre af-
gifter eller ny administration.
8. Høring
Henstillingen er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, inklusiv erhvervs- og civilsam-
fundsorganisationer med frist den 29. juni 2023.
3
kom (2023) 0327 - Bilag 2: Samlenotat om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler
Dansk Industri har sendt følgende bemærkninger:
Fra Dansk Industris side støtter vi fuldt ud indgåelsen af en sådan aftale, både fordi den kan
være med til at sikre, at EU producerede batteridele og råstoffer kan få adgang til tilskuddene
under den amerikanske Inflation Reduction Act, men også fordi aftalen kan fremme det trans-
atlantiske samarbejde omkring adgang til råstoffer for europæiske og amerikanske virksomhe-
der. Hvis der i den sammenhæng kommer fokus på, hvordan vi får understøttet udvindingen af
råstoffer i de råstofrige dele af Arktis, vil det være positivt.
Dansk Metal har sendt følgende bemærkninger:
Dansk Metal ser det som helt afgørende, at EU og USA når til enighed om en aftale om kritiske
mineraler. Den europæiske råstofsektor skaber omkring 350.000 jobs i EU, og der er mere end
30 millioner jobs i efterfølgende sektorer, som er afhængige af råstofferne.
Der er endnu ikke modtaget yderligere høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande forventes generelt at stille sig positive over for at indlede forhandlinger
om
en aftale med USA om en styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler.
10. Regeringens generelle holdning
USA er en helt central alliancepartner for Danmark, også på det handelspolitiske område, ikke
mindst i lyset af den geopolitiske situation. Derfor støttes generelt fra dansk side Kommissionens
bestræbelser på at engagere USA i et stærkt strategisk handelspolitisk partnerskab, som er leve-
dygtigt også på langt sigt. Generelt støttes det også fra dansk side, at EU er rede til at håndhæve
sine rettigheder og beskytte og fremme egne økonomiske interesser i overensstemmelse med
WTO-reglerne, men fra dansk side ønsker man samtidig at undgå optrapning til en ny handels-
konflikt med USA over IRA.
En aftale om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler ventes at få posi-
tive effekter for europæiske, herunder danske, virksomheders produktion, som direkte eller indi-
rekte indgår i forsyningskæderne for produktionen af batterier med kritiske mineraler til elbiler,
der kvalificeres til at udløse en skatterabat ved køb i USA, ligesom aftalen vil kunne reducere
risikoen for, at IRA på det omfattede område kan indebære tiltrækning af investeringer til USA
på bekostning af EU.
Udover at bidrage til at afbøde nogle af de negative konsekvenser af IRA for EU vil en aftale
også mere generelt kunne medvirke til at reducere sandsynligheden for nye handelstvister mellem
EU og USA.
Regeringen støtter derfor Kommissionens henstilling til rådsafgørelse samt udkast til forhand-
lingsdirektiver og støtter indgåelsen af en aftale om kritiske mineraler med USA.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4
kom (2023) 0327 - Bilag 2: Samlenotat om styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler
Muligheden for, at EU og USA ville påbegynde forhandlinger om en aftale om kritiske minera-
ler er dog tidligere nævnt i forbindelse med den seneste forelæggelse af EU’s handelsrelationer
til USA for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (udenrigsanliggender
- handel) den 25. maj 2023.
5