Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0337 Bilag 1
Offentligt
2747241_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
5. september 2023
Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle
ramme for årene 2021-2027
KOM(2023)337.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde d. 20. juni 2023 sit forslag til revision af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF) for 2021-2027. Dansk sprogversion blev modtaget den 6. juli.
Forslaget indebærer nye udgifter for i alt 100 mia. euro (løbende priser), hvoraf 50 mia. euro er
målrettet en ny facilitet mhp. at støtte Ukraine, 15 mia. er målrettet migrationsindsatsen og na-
boområder samt 10 mia. euro til industristøtte. Hertil forslås et nyt instrument til at afholde
merudgifter til renter uden øvre grænse, som Kommissionen foreløbigt skønner vil andrage udgifter
for i størrelsesordenen 18,9 mia. euro (løbende priser) frem til 2027, ligesom der forslås øgede
udgifter til administration.
Forslaget skønnes at ville øge det danske EU-bidrag med et betydeligt milliardbeløb.
Regeringen finder, at fælleseuropæiske udfordringer, herunder Ruslands krig i Ukraine og migra-
tion, kræver fælles svar. Regeringen støtter en fortsættelse af den finansielle assistance til Ukraine.
Regeringen er dog skeptisk over for, at forslaget samtidig lægger op til en genåbning af MFF-
aftalen, herunder yderst skeptisk over for justere i de aftalte udgiftslofter. Det er tillige væsentligt,
at offentlige midler anvendes målrettet og effektivt.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) nåede d. 21. juli
2020 til enighed om EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027 (Multiannual Financial Framework
MFF) samt
et instrument (Next Generation EU
NGEU) på 750 mia. euro til finansiering af
bl.a. EU’s genopretningsfacilitet (Recovery and Resilience Facility –
RRF). I alt in-
deholder aftalen udgifter for over 1.854 mia. euro over hele perioden (2018-priser).
Det fremgår af Det Europæiske Råds konklusioner af juli 2020, at der ikke skal
foretages en midtvejsevaluering. Kommissionen har på tros af dette fremsat et for-
slag, der reviderer de gældende rammer for den nuværende MFF-aftale er gældende
frem til 2027.
Det følger af artikel 312 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde,
at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre en velordnet udvikling i
Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den flerårige fi-
nansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at de årlige budget-
ter skal overholde den flerårige finansielle ramme. Den finansielle ramme fastlægges
i en forordning, som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-Parlamen-
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2747241_0002.png
Side 2 af 7
tet har givet sin godkendelse med et flertal af sine medlemmer. Det fremgår endvi-
dere, at Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen under hele proceduren træf-
fer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at lette vedtagelsen.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til MFF-revision har ifølge Kommissionen primært til for-
mål at styrke prioriterede politikområder, herunder særligt Ukraine. Kommissio-
nens forslag indebærer nye udgifter for i alt 100 mia. euro (løbende priser), svarende
til ca. 85 mia. euro i faste 2018-priser (anvendes typisk i retsakterne).
Med Kommissionens forslag til revision af MFF-aftalen afsættes nye midler til føl-
gende temaområder (løbende priser):
Ukraine i form af lån og ikke-tilbagebetalingspligtig finansiel støtte (tilskud,
hensættelser til garantier mv.) for i alt 50 mia. euro gennem en ny Ukraine-
facilitet, finansieret uden for loft;
Migration, hvor Kommissionen foreslår at øge loftet for budgetkategori 4
(Migration og grænseforvaltning) med 2 mia. euro, loftet for budgetkategori
6 (Naboområder og verden) med 10,5 mia. euro og Solidaritets- og Nød-
hjælpsreserven uden for loft med i alt 2,5 mia. euro mhp. at understøtte
grænsekontrol og forebygge de grundlæggende årsager til migration;
EU’s konkurrenceevne
i form af et nyt instrument (Strategic Technologies
for Europe Platform
STEP) på 10 mia. euro i nye midler under budget-
kategori 1 (Det indre marked, innovation og det digitale område), budget-
kategori 3 (Naturressourcer og miljø) og budgetkategori 5 (Sikkerhed og
forsvar) samt mulighed for at omdirigere strukturfondsmidler. STEP har til
formål at øge investeringer
ifølge Kommissionen for i alt op mod 110
mia. euro
i europæisk industri mhp. bl.a. at mindske risikoen for kritiske
afhængigheder. Midlerne foreslås udmøntet via eksisterende programmer;
Renteudgifter forbundet med de fælles genopretningslån i form af et nyt
instrument uden for loft og uden øvre grænse til at finansiere merudgifter
til renter ud over det hidtil budgetterede. Kommissionen anslår for nuvæ-
rende omfanget til 18,9 mia. euro;
Administration, hvor Kommissionen forslår 885 nye ansatte samt en for-
højelse af budgetkategori 7 (Europæisk offentlig forvaltning) med 1,9 mia.
euro;
Fleksibilitet i form af en forhøjelse af fleksibilitetsinstrumentet uden for loft
med 3 mia. euro, der kan medgå til at finansiere uforudsete merudgifter.
I ovenstående lægges op til at kunne genanvende annullerede forpligtigelser fra for-
rige MFF-periode for op til 1,2 mia. kr. under Horisont Europa.
Kommissionens forslag indebærer en genåbning af udgiftsloftet for seks af de syv
budgetkategorier under EU’s budget.
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2747241_0003.png
Side 3 af 7
Kommissionens forslag om etablering af en facilitet til støtte for Ukraine (Ukraine-
facilitet) samt et forslag om etablering af en platform for strategiske teknologier for
Europa (STEP) forelægges Europaudvalget særskilt iht. den normale EU-beslut-
ningsprocedure.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en revideret flerårig finansiel ramme, som omfatter et sam-
let forpligtelsesniveau inkl. instrumenter uden for loft på skønnet 1.189 mia. euro
(2018-priser) for perioden 2021-2027, hvilket svarer til en stigning på 85 mia. euro
ift. den gældende MFF,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme), forpligtigelser
Mio. euro (2018-priser)
Gældende MFF
Forslag til MFF-revision
Forskel
2024
167.429
186.978
19.549
2025
168.361
188.759
20.398
2026
157.191
178.924
21.733
2027
160.914
184.260
23.346
Total 2021-
2027
1.104.196
1.189.222
85.026
Anm.: Justeringer af lofterne sfa. MFF-forordningens artikel 5(2) er baseret på Kommissionens langsigtede prognose
for indtægter og udgifter i 2025-2027. Renteinstrumentet er medregnet pba. Kommissionens foreløbige skøn
for samlede udgifter i 2024-2027 og antaget fordelt pba. de grænseværdier for renteudgifter, der ifølge forslaget
skal placeres inden for loft. Ukraine-reserven er foreslået med et samlet loft på 50 mia. euro i løbende priser i
Kommissionens forslag, hvilket budgetteknisk er lagt til grund. Beløbet er omregnet til 2018-priser under
antagelse om ligelig fordeling over 2024-2027.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315
Stigningen dækker over ca. 21 mia. euro inden for loft samt foreløbigt skønnet 64
mia. euro, der budgetteknisk placeres uden for udgiftslofterne. Usikkerheden kan
grundlæggende henføres til, at Kommissionen foreslår at oprette et nyt instrument
til finansiering af merudgifter til renter forbundet med de fælles genopretningslån
ud over den hidtidige budgettering. Dette instrument placeres uden for loft og uden
øvre udgiftsgrænse. Kommissionen anslår med betydelig usikkerhed, at udgifterne
vil udgøre 18,9 mia. euro (løbende priser) over perioden 2024-2027, hvilket bereg-
ningsteknisk er lagt til grund.
Forslaget indeholder ligeledes oprettelsen af en Ukraine-facilitet med et samlet loft
på 50 mia. euro (løbende priser). Udmøntningen af denne ramme i lån hhv. øvrig
finansiel støtte besluttes som led i de årlige budgetforhandlinger, hvorfor den sam-
lede ramme foreløbigt er lagt budgetteknisk til grund for de angivne maksimale ud-
gifter. Det bemærkes, at Kommissionen indikativt lægger op til 33 mia. euro i lån
og 17 mia. euro i ikke-tilbagebetalingspligtig finansiel støtte under Ukraine-facilite-
ten (løbende priser).
Kommissionen foreslår endvidere et revideret niveau for betalinger, der inkl. instru-
menter uden for loft skønnes at udgøre 1.168 mia. euro (2018-priser) over perioden
2021-2027, svarende til en stigning på 75 mia. euro, jf.
tabel 2.
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2747241_0004.png
Side 4 af 7
Tabel 2
Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme), betalinger
Mio. euro (2018-priser)
Gældende MFF
Forslag til MFF-revision
Forskel
2024
153.737
168.603
14.866
2025
155.976
171.314
15.338
2026
154.976
179.038
24.062
2027
156.976
177.239
20.263
Total
2021-2027
1.093.165
1.167.694
74.529
Anm.: Justeringer af lofterne sfa. MFF-forordningens artikel 5(2) er baseret på Kommissionens langsigtede prognose for
indtægter og udgifter i 2025-2027. Renteinstrumentet er medregnet pba. Kommissionens foreløbige skøn for
samlede udgifter i 2024-2027 og antaget fordelt pba. de grænseværdier for renteudgifter, der ifølge forslaget skal
placeres inden for loft. Ukraine-reserven er foreslået med et samlet loft på 50 mia. euro i løbende priser i
Kommissionens forslag, hvilket budgetteknisk er lagt til grund. Beløbet er omregnet til 2018-priser under antagelse
om ligelig fordeling over 2024-2027.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315
Det foreslåede udgiftsniveau inden for forpligtelsesloftet fremgår af
tabel 3
i sam-
menligning med den gældende MFF.
Tabel 3
Kommissionens forslag til ændringer
inden for EU’s udgiftslofter, forpligtigelser
Mio. euro (2018-priser)
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvalt-
ning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvalt-
ning
Ændringer i alt, inden for loft
2024
777
0
1.110
0
333
2.331
132
4.683
2025
762
0
1.088
264
327
2.286
333
5.060
2026
747
0
1.067
464
320
2.241
556
5.395
2027
732
0
1.046
965
313
2.198
600
5.854
Total
2021-2027
3.018
0
4.311
1.693
1.293
9.056
1.621
20.992
Anm.: Justeringer af lofterne sfa. MFF-forordningens artikel 5(2) er baseret på Kommissionens langsigtede prognose
for indtægter og udgifter i 2025-2027.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315
De foreslåede justeringer til de enkelte underkategorier fremgår af
tabel 4.
Kommis-
sionen har ikke angivet en periodisering for alle programmer, ligesom Kommissio-
nen ikke har fundet det muligt at omprioritere midler på tværs af programmer.
Tabel 4
Foreslåede tilførte midler fordelt på underkategorier inden for loft
Mio. euro (2018-priser)
1. Det indre marked, innovation og det digitale område
- heraf til Horizon til det Europæiske Innovationsråd sfa. STEP
- heraf til InvestEU sfa. STEP
2. Samhørighed, resiliens og værdier
3. Naturressourcer og miljø
- heraf til Innovationsfonden sfa. STEP
Merbevilling
2024-2027
3.020
432
2.588
0
4.311
4.311
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2747241_0005.png
Side 5 af 7
4. Migration og grænseforvaltning
- heraf til Den Europæiske Unions Asylagentur (EUAA)
1
- heraf til Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden (AMIF)
1
- heraf til instrument for grænseforvaltning og visa (BMVI)
1
5. Sikkerhed og forsvar
- heraf til Forsvarsfonden sfa. STEP
6. Naboområder og verden
- heraf til Syrian refugees (Syria, Jordan, Lebanon)
2
- heraf til Southern migration route (Neighbourhood South line)
2
- heraf til NDICI Cushion
2
- heraf til Syrian refugees (Turkey)
2
- heraf til Western Balkans
2
7. Europæisk offentlig forvaltning
- heraf til administration
- heraf til andre omkostninger
I alt
1.693
161
686
847
1.293
1.293
9.056
1.466
259
2.587
3.019
1.725
1.621
1.331
290
20.992
Anm.: Afvigelser skyldes afrundinger.
1
Baseret på Finansministeriets omregning til faste priser pba. Kommissionens
indikative oplysninger i løbende priser (WK 9724/2023 INIT) om periodisering af totalbeløb og
forholdsmæssig fordeling af midler på de enkelte programmer.
2
Baseret på Finansministeriets omregning til
faste priser pba. Kommissionens indikative oplysninger i løbende priser (WK 9724/2023 INIT) om
forholdsmæssig fordeling af midler på de enkelte formål samt Kommissionens periodisering af totalbeløb i
faste priser (KOM (2023) 337).
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315; WK 9724/2023 INIT, Finansministeriets egne bereg-
ninger.
Foruden forslag til forøgelserne af lofterne, foreslår Kommissionen at forøge de
øvre grænser for to eksisterende instrumenter uden for loft: Solidaritets- og Nød-
hjælpsreserven foreslås forøget med 2,2 mia. euro og Fleksibilitetsinstrumentet med
2,6 mia. euro (2018-priser) over perioden 2024-2027. Derudover foreslås det, at der
etableres en Ukraine-reserve, som kan finansiere udgifterne (ikke-tilbagebetalings-
pligtig finansiel støtte, herunder evt. rente- og administrationsomkostninger til lån
til Ukraine) under den foreslåede Ukraine-facilitet for maksimalt 50 mia. euro i
2024-2027 i løbende priser, skønnet til ca. 43,1 mia. euro i 2018-priser.
Endelig foreslås det, som angivet ovenfor, at der etableres et nyt instrument til fi-
nansiering af merudgifter til renter til de fælles genopretningslån ud over den hidti-
dige budgettering, uden øvre udgiftsgrænse.
Tabel 5
Kommissionens forslag til revision
af EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027,
uden for loft
Mia. euro
2018 priser
Ukraine-reserve
1
Renteinstrument
2
Solidaritets- og Nødhjælpsreserven
Fleksibilitetsreserven
Øvrige instrumenter uden for loft
I alt, uden for loft
MFF 2021-2027
0,0
0,0
8,4
6,4
6,3
21,1
Forslag til
MFF-revision
43,1
16,2
10,6
9,0
6,3
85,1
Ændring
43,1
16,2
2,2
2,6
0,0
64,0
Anm.:
1
Ukraine-reserven er foreslået med et samlet loft på 50 mia. euro i løbende priser i Kommissionens forslag.
Beløbet er omregnet til 2018-priser under beregningsteknisk antagelse om ligelig fordeling over 2024-2027.
2
Renteinstrumentet er medregnet pba. Kommissionens skøn for samlede udgifter i 2024-2027 og antaget
fordelt pba. de grænseværdier for renteudgifter, der ifølge forslaget skal placeres inden for loft.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
Side 6 af 7
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige
finansielle ramme, kan
det kun behandles på EU-niveau. Nærhedsprincippet vurderes derfor overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den
flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter
vil resultere i et dansk
bidrag til EU’s budget, som skal opføres på de årlige forslag til finanslov.
7. Konsekvenser
En revision af EU’s flerårige finansielle ramme for 2024-2027
vil forventeligt være
forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark. De nærmere
specifikke konsekvenser vil afhænge af den endelige aftale for den flerårige finan-
sielle ramme, herunder det overordnede udgiftsniveau. Der udestår endnu en pro-
ces med Kommissionen om en nærmere afklaring af forslagets indhold, hvilket har
betydning for det danske bruttobidrag. Forslaget skønnes dog at ville medføre et
øget dansk EU-bidrag for et betydeligt milliardbeløb.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til revision MFF’en at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske virk-
somheder, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler,
støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede erhvervsøko-
nomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor stor
en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Siden Kommissionen præsenterede sit forslag til en MFF-revision har der været
afholdt tekniske møder samt politiske drøftelser i hhv. GAC d. 10. juli og ECOFIN
d. 14. juli.
Overordnet har medlemslandene udtrykt generel opbakning til støtte til Ukraine,
mens de resterende elementer af revisionen har været genstand for større grad af
meningsudvekslinger. Én gruppe primært nord- og vesteuropæiske lande har med
forskellig tonalitet udtrykt skepsis over for forslaget og dets omfang og understreget
et behov for øget fokus på omprioriteringer
ikke mindst aht. at holde nye udgifter
ud over udgifter til støtte for Ukraine
inden for gældende udgiftslofter. Om-
vendt har en gruppe primært østeuropæiske lande fundet forslaget ubalanceret med
henvisning til, at der ikke er afsat tilstrækkelig med midler til frontlinjestater og til
forsvars- og sikkerhedsmæssige programmer. Samtidig har en gruppe sydeuropæi-
ske lande betonet vigtigheden af tilstrækkelige midler målrettet de sydlige migrati-
onsruter.
kom (2023) 0337 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
Side 7 af 7
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at fælleseuropæiske udfordringer kræver fælles svar. Det gælder
ikke mindst en fortsættelse af den nødvendige støtte til Ukraine fra 2024 og frem.
Regeringen finder endvidere, at der er behov for en substantiel prioritering af mi-
grationsindsatsen og styrkelse af europæisk konkurrenceevne. Det er samtidig væ-
sentligt, at offentlige midler anvendes målrettet og effektivt. Regeringen er dog
yderst skeptisk over for en genåbning af MFF-aftalen og finder, at sådanne merud-
gifter skal prioriteres inden for rammerne i form af omprioriteringer og øget fleksi-
bilitet inden for budgettet med fokus på, at det nuværende EU-budget i størst mu-
ligt omfang dirigeres mod de største politiske prioriteter på EU-niveau samt stående
forpligtigelser. Tilsvarende bør det fulde potentiale for private investeringer udnyt-
tes, herunder særligt for at fremme vækst og konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til en MFF-revision
blev bragt op under ’siden sidst’ i Fol-
ketingets Europaudvalg d. 27 juni 2023 ifm. forelæggelsen af det årlige EU-budget
for 2024.