Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0337 Bilag 2
Offentligt
2753150_0001.png
Samlenotat
21. september 2023
Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle
ramme for årene 2021-2027
KOM(2023)337.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde d. 20. juni 2023 sit forslag til revision af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF) for 2021-2027. Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat d. 5. september 2023.
Forslaget indebærer nye udgifter for i alt 100 mia. euro (løbende priser), hvoraf 50 mia. euro er
målrettet en ny facilitet mhp. at støtte Ukraine, 15 mia. er målrettet migrationsindsatsen og eks-
terne anliggender samt 10 mia. euro til industristøtte. Hertil forslås et nyt instrument til at afholde
merudgifter til renter uden øvre grænse, som Kommissionen foreløbigt skønner vil andrage udgifter
for i størrelsesordenen 18,9 mia. euro (løbende priser) frem til 2027, ligesom der forslås øgede
udgifter til administration.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at øge det danske EU-bidrag med i alt 11 mia. kr.
i perioden 2024-2027.
Regeringen støtter etableringen af et støtteinstrument til Ukraine på 50 mia. euro (løbende priser)
i perioden 2024-2027. Det skal sikre holdbar, forudsigelig og stabil finansiel assistance til
Ukraine i samarbejde med andre aktører og understøtte reformer i Ukraine. Regeringen finder
generelt, at fælleseuropæiske udfordringer kræver fælles svar. Regeringen ønsker derfor en
substantiel prioritering af migrationsindsatsen, ligesom europæisk konkurrenceevne ifm. den grønne
omstilling skal styrkes. Regeringen finder dog, at prioriteter ud over Ukraine bør finansieres inden
for rammerne af den eksisterende MFF, idet regeringen er yderst skeptisk over for, at justere i de
aftalte udgiftslofter.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) nåede d. 21. juli 2020 til enighed om EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027 (Multiannual Financial Framework
MFF) samt
et instrument (NextGeneration EU
NGEU) på 750 mia. euro til finansiering af
bl.a. EU’s
genopretningsfacilitet (Recovery and Resilience Facility
RRF). I alt in-
deholder aftalen udgifter for over 1.854 mia. euro over hele perioden (2018-priser).
Det fremgår af Det Europæiske Råds konklusioner af juli 2020, at der ikke skal
foretages en midtvejsevaluering. Kommissionen har på trods af dette med henvis-
ning til bl.a. den uforudsete og alvorlige situation i Ukraine, det stigende migrati-
onspres, behovet for at understøtte europæisk konkurrenceevne, stigende renteud-
gifter til EU’s genopretningslån
samt pres på administrationsudgifterne fremsat et
forslag, der reviderer den nuværende MFF-aftale, der er gældende frem til 2027.
kom (2023) 0337 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2753150_0002.png
Side 2 af 6
Det følger af artikel 312 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde,
at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre en velordnet udvikling i
Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den flerårige fi-
nansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at de årlige budget-
ter skal overholde den flerårige finansielle ramme. Den finansielle ramme fastlægges
i en forordning, som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-Parlamen-
tet har givet sin godkendelse med et flertal af sine medlemmer. Det fremgår endvi-
dere, at Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen under hele proceduren træf-
fer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at lette vedtagelsen.
Der henvises generelt til grund- og nærhedsnotat om forslaget oversendt d. 5. sep-
tember 2023.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til MFF-revision har ifølge Kommissionen primært til for-
mål at styrke prioriterede politikområder, særligt Ukraine. Kommissionens forslag
indebærer nye udgifter for i alt 100 mia. euro (løbende priser), svarende til ca. 85
mia. euro i faste 2018-priser (anvendes typisk i retsakterne). Med Kommissionens
forslag til revision af MFF-aftalen afsættes nye midler til følgende temaområder (lø-
bende priser),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til revision af EU’s
MFF 2021-2027, mia. euro (løbende priser)
Temaområde
Ukraine
Indhold
Foreslåede
tilførte midler
50
Ny Ukraine-facilitet med lån og ikke-tilbagebetalingspligtig finan-
siel støtte (tilskud, hensættelser til garantier finansieret uden for
loft).
Forhøjelse af budgetkategori 4 (Migration og grænseforvaltning)
med 2 mia. euro, budgetkategori 6 (Naboområder og verden)
Migration og eks-
med 10,5 mia. euro og Solidaritets- og Nødhjælpsreserven uden
terne anliggender
for loft med i alt 2,5 mia. euro mhp. at understøtte grænsekontrol
og forebygge de grundlæggende årsager til migration.
Ny platform (STEP) på 10 mia. euro i nye midler under budgetka-
tegori 1 (Det indre marked, innovation og det digitale område),
budgetkategori 3 (Naturressourcer og miljø) og budgetkategori 5
Konkurrenceevne
(Sikkerhed og forsvar) samt mulighed for at omdirigere struktur-
fondsmidler. STEP har til formål at øge investeringer i europæisk
industri mhp. bl.a. at mindske risikoen for kritiske afhængigheder.
Nyt instrument uden for loft og uden øvre grænse til finansiering
Renteudgifter
til
af renteudgifter til genopretningslån ud over det budgetterede.
EU’s COVID-lån
Skøn behæftet med stor usikkerhed.
EU-administration
Merudgifter til EU’s administration, herunder 885
nye ansatte.
Fleksibilitetsinstru-
Forhøjelse af fleksibilitetsinstrumentet uden for loft, der kan
ment
medgå til at finansiere uforudsete merudgifter.
Samlet
15
10*
Ca. 18,9 -
uden øvre
grænse
1,9
3
Ca. 100
Anm: *Hertil dispositionsmulighed for yderligere 1,2 mia. euro til forskning ved genanvendelse af annullerede tilsagn
Kilde: Kommissionens meddelelse om en midtvejsrevision
af EU’s flerårige finansielle ramme 2021-2027.
Kommissionens forslag om etablering af en facilitet til støtte for Ukraine (Ukraine-
facilitet) (COM(2023) 338) samt et forslag om etablering af en platform for strate-
giske teknologier for Europa (STEP) (KOM(2023) 335) forelægges Europaudvalget
kom (2023) 0337 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2753150_0003.png
Side 3 af 6
særskilt iht. den normale EU-beslutningsprocedure. Der henvises generelt til grund-
og nærhedsnotater oversendt d. 20. juli hhv. d. 12. september 2023.
Ud over Kommissionens forslag til en revision af MFF-aftalen har Kommissionen
og Den Fælles Udenrigstjeneste fremsat to forslag, som ikke formelt er relateret til
MFF-revisionen, men som potentielt behandles samtidigt. Således fremsatte Kom-
missionen d. 20. juni forslag til en ændring til ordningen for EU’s egne indtægter
(KOM (2023)331). Der er fremsendt grund- og nærhedsnotat d. 24. juli, og sagen
forelægges særskilt. Dertil har Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT) fremsat et forslag
om at øge budgettet til Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF) med op til 21 mia.
euro (løbende priser)
1
øremærket en militær bistandsfond til støtte for Ukraine.
Der henvises til særskilt forelæggelse samt oversendt samlenotat d. 15. september.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en revideret flerårig finansiel ramme, som omfatter et sam-
let forpligtelsesniveau inkl. instrumenter uden for loft på skønnet 1.189 mia. euro
(2018-priser) for perioden 2021-2027, hvilket svarer til en stigning på 85 mia. euro
(2018-priser) ift. den gældende MFF,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme), forpligtigelser
Mio. euro (2018-priser)
Gældende MFF
Forslag til MFF-revision
Forskel
2024
167.429
186.978
19.549
2025
168.361
188.759
20.398
2026
157.191
178.924
21.733
2027
160.914
184.260
23.346
Total 2021-
2027
1.104.196
1.189.222
85.026
Anm.: Justeringer af lofterne sfa. MFF-forordningens artikel 5(2) er baseret på Kommissionens langsigtede prognose
for indtægter og udgifter i 2025-2027. Renteinstrumentet er medregnet pba. Kommissionens foreløbige skøn
for samlede udgifter i 2024-2027 og antaget fordelt pba. de grænseværdier for renteudgifter, der ifølge forslaget
skal placeres inden for loft. Ukraine-reserven er foreslået med et samlet loft på 50 mia. euro i løbende priser i
Kommissionens forslag, hvilket budgetteknisk er lagt til grund. Beløbene er omregnet til 2018-priser under
antagelse om ligelig fordeling over 2024-2027.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315
Stigningen dækker over ca. 21 mia. euro inden for loft samt foreløbigt skønnet 64
mia. euro, der budgetteknisk placeres uden for udgiftslofterne. Usikkerheden kan
grundlæggende henføres til, at Kommissionen foreslår at oprette et nyt instrument
til finansiering af merudgifter til renter forbundet med de fælles genopretningslån
ud over den hidtidige budgettering. Dette instrument placeres uden for loft og uden
øvre udgiftsgrænse. Kommissionen anslår med betydelig usikkerhed, at udgifterne
vil udgøre 18,9 mia. euro (løbende priser) over perioden 2024-2027, hvilket bereg-
ningsteknisk er lagt til grund.
1
20 mia. euro i 2023-priser, som forslaget om forøgelse af fredsfaciliteten er fremsat i.
kom (2023) 0337 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2753150_0004.png
Side 4 af 6
Kommissionen foreslår endvidere et revideret niveau for betalinger, der inkl. instru-
menter uden for loft skønnes at udgøre 1.168 mia. euro (2018-priser) over perioden
2021-2027, svarende til en stigning på 75 mia. euro, jf.
tabel 3.
Tabel 3
Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme), betalinger
Mio. euro (2018-priser)
Gældende MFF
Forslag til MFF-revision
Forskel
2024
153.737
168.603
14.866
2025
155.976
171.314
15.338
2026
154.976
179.038
24.062
2027
156.976
177.239
20.263
Total
2021-2027
1.093.165
1.167.694
74.529
Anm.: Justeringer af lofterne sfa. MFF-forordningens artikel 5(2) er baseret på Kommissionens langsigtede prognose for
indtægter og udgifter i 2025-2027. Renteinstrumentet er medregnet pba. Kommissionens foreløbige skøn for
samlede udgifter i 2024-2027 og antaget fordelt pba. de grænseværdier for renteudgifter, der ifølge forslaget skal
placeres inden for loft. Ukraine-reserven er foreslået med et samlet loft på 50 mia. euro i løbende priser i
Kommissionens forslag, hvilket budgetteknisk er lagt til grund. Beløbene er omregnet til 2018-priser under
antagelse om ligelig fordeling over 2024-2027.
Kilde: KOM (2023) 320; KOM (2023) 337; KOM(2022) 315
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet endelige position foreligger ikke, men der forventes afstem-
ning herom i oktober 2023. Europa-Parlamentet vedtog i december 2022 en reso-
lution
(2022/2046(INI)) med støtte til en omfattende revision af EU’s flerårige fi-
nansielle ramme 2021-2027. Ligeledes har Europa-Parlamentets rapportører til-
knyttet MFF-revisionen budt Kommissionens forslag velkomment.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er
tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme, kan
det kun behandles på EU-niveau. Nærhedsprincippet vurderes derfor overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den
flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil
have konsekvenser
for det danske
bidrag til EU’s budget, som skal opføres på de årlige forslag til fi-
nanslov.
7. Konsekvenser
En revision af EU’s flerårige finansielle ramme for 2024-2027
vil forventeligt være
forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Danmark. De nærmere
specifikke konsekvenser vil afhænge af den endelige aftale for den flerårige finan-
sielle ramme, herunder det overordnede udgiftsniveau. Der forløber endnu nær-
mere tekniske afklaringer med Kommissionen om forslagets indhold, hvilket har
betydning for det danske bruttobidrag. Såfremt der tages udgangspunkt i den dan-
ske finansieringsandel
til EU’s budget på godt 2 pct.,
skønnes forslaget i sin nuvæ-
rende form med betydelig usikkerhed at medføre udgifter for i alt ca. 11 mia. kr.
(2024-priser) i perioden 2024-2027.
kom (2023) 0337 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2753150_0005.png
Side 5 af 6
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til revision MFF’en at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske virk-
somheder, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler,
støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede erhvervsøko-
nomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor stor
en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Siden Kommissionen præsenterede sit forslag til en MFF-revision har der været
afholdt tekniske møder samt politiske drøftelser i hhv. GAC d. 10. juli og ECOFIN
d. 14. juli.
Overordnet har medlemslandene udtrykt generel opbakning til støtte til Ukraine,
mens de resterende elementer af revisionen har været genstand for større grad af
meningsudvekslinger. Én gruppe primært nord- og vesteuropæiske lande har med
forskellig tonalitet udtrykt skepsis over for forslaget og dets omfang og understreget
et behov for øget fokus på omprioriteringer
ikke mindst aht. at holde nye udgifter
ud over udgifter til støtte for Ukraine
inden for gældende udgiftslofter. Omvendt
har en gruppe primært østeuropæiske lande fundet forslaget ubalanceret med hen-
visning til, at der ikke er afsat tilstrækkelig med midler til frontlinjestater og til for-
svars- og sikkerhedsmæssige programmer. Samtidig har en gruppe sydeuropæiske
lande betonet vigtigheden af tilstrækkelige midler målrettet de sydlige migrationsru-
ter.
Kommissionen og det spanske formandskab sigter mod at opnå enighed i Det Eu-
ropæiske Råd (DER) i oktober eller november, idet en beslutning træffes ved en-
stemmighed. Dette mhp. efterfølgende aftale med Europa-Parlamentet (EP) inden
EP-valg i juni 2024. Formandskabet har præsenteret et udkast til en forhandlings-
boks
d. 31. august, dog uden beløbsangivelser, mhp. drøftelser i blandt EU’s am-
bassadører i september som forberedelse til DER i oktober.
10. Regeringens generelle holdning
Ruslands invasion af Ukraine medfører betydelige menneskelige og økonomiske
omkostninger. Regeringen støtter etableringen af et støtteinstrument til Ukraine på
50 mia. euro for perioden 2024-2027. Støtteinstrumentet skal sikre, at EU-landene
i god tid og i samarbejde med relevante partnere sikrer stabil, forudsigelig og hold-
bar finansiel assistance til Ukraine. EU bør indtage en ledende rolle i den finansielle
assistance og genopbygningen. Dette muliggør et sammenhængende reformpro-
gram, synergier i genopbygningsindsatsen, en effektiv kontrolindsats mhp. at mind-
ske risikoen for svindel og korruption med midler, ligesom alle EU-lande forpligtes
til at bidrage forholdsmæssigt til genopbygningen. Regeringen finder det centralt, at
et støtteinstrument finansieres udover MFF-aftalens udgiftslofter i lyset af de eks-
traordinære omstændigheder.
kom (2023) 0337 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU's flerårige finansielle ramme for årene 2021-2027
2753150_0006.png
Side 6 af 6
Regeringen finder generelt, at fælleseuropæiske udfordringer kræver fælles svar. Det
gælder særligt på migrationsområdet, hvor der er behov for en substantiel priorite-
ring. Ligeledes gælder det europæisk konkurrenceevne, herunder ifm. den grønne
omstilling. Regeringen er dog yderst skeptisk over for en fuld genåbning af MFF-
aftalen og finder, at merudgifter
ud over til Ukraine
skal prioriteres inden for
eksisterende rammer. Det kan ske via anvendelse af uallokerede midler, ompriori-
teringer og øget fleksibilitet inden for budgettet med fokus på, at det nuværende
EU-budget i størst muligt omfang dirigeres mod de største politiske prioriteter på
EU-niveau samt stående forpligtigelser. Tilsvarende bør det fulde potentiale for pri-
vate investeringer udnyttes, ligesom regeringen ønsker at fjerne unødige byrder og
barrierer, herunder særligt for at fremme vækst og konkurrenceevne. Det er samti-
dig væsentligt, at offentlige midler anvendes målrettet og effektivt.
Regeringen er samtidig fuldt forpligtet til at tilbagebetale de stigende renteomkost-
ninger til EU’s fælles genopretningslån. Regeringen
er dog også yderst skeptisk over
for oprettelsen af et nyt instrument uden for loft, og mener at håndteringen af renter
bør ske som led i en samlet prioritering af EU’s udgifter indenfor udgiftslofterne.
Regeringen mener ligeledes, at EU’s administration
skal fungere effektivt, og at an-
tallet af ansatte fastholdes på et stabilt niveau. Derfor finder regeringen det uhen-
sigtsmæssigt, at Kommissionens forslag indebærer øgede udgifter til administrati-
onsområdet samt flere ansatte. I stedet bør dette imødegås af omprioriteringer, så-
ledes at ressourcer prioriteres til de væsentligste politiske problemstillinger på EU-
niveau. Dertil bør øget digitalisering bidrage til mere effektive arbejdsgange.
Fsva. Den Fælles Udenrigstjenestes forslag om at øge budgettet til Den Europæiske
Fredsfacilitet støtter regeringen en forhøjelse af faciliteten øremærket Ukraine på
21 mia. euro (løbende priser) mhp. at bidrage til
EU’s sikkerhedstilsagn til Ukraine.
Der henvises til særskilt forelæggelse samt oversendt samlenotat d. 15. september.
Regeringen støtter, at en beslutning om en forøgelse behandles i DER mhp. en
generel prioritering som led i MFF-revisionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt d. 5. september 2023. Kommissionens for-
slag til en MFF-revision
blev bragt op under ’siden sidst’ i Folketingets Europaud-
valg d. 27. juni 2023 ifm. forelæggelsen af det årlige EU-budget for 2024.