Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0367 Bilag 2
Offentligt
2756294_0001.png
28. september 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om betalingstjenester på det in-
dre marked og ændring af forordning 1093/2010/EU, KOM (2023) 367
Kommissionens forslag til direktiv om betalingstjenester og elektroni-
ske penge på det indre marked om ændring af direktiv 98/26/EU og
ophævelse af direktiv 2015/2366/EU og 2009/110/EF, KOM (2023) 366.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 28. juni 2023 en samlet pakke med for-
slag, som skal modernisere betalingsområdet og åbne for adgang til data
om finansielle tjenester. Det overordnede formål med pakken er at fremme
den løbende digitale transformation
og udvikling af EU’s finansielle sektor
og samtidig understøtte et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
Pakken skal yderligere harmonisere EU’s fælles regelsæt gennem et
for-
slag til et nyt betalingstjenestedirektiv (PSD3) og en ny forordning om be-
talingstjenester (PSR), som tilsammen skal erstatte det hidtidig betalings-
tjenestedirektiv (PSD2).
Forslagene har fire hovedformål, som er at 1) styrke forbrugernes rettighe-
der på betalingsområdet, bl.a. ved at styrke sikkerheden ved elektroniske
betalinger og sikre forbrugerne bedre beskyttelse i tilfælde af svindel, 2)
understøtte en mere ensartet anvendelse af reglerne på betalingsområdet
blandt EU-landene, 3) fremme innovation, særligt ved at styrke regler ved-
rørende såkaldt Open Banking og 4) understøtte lige konkurrencevilkår
mellem pengeinstitutter og betalingsinstitutter
Forslagene vil medføre behov for ændringer i lov om betalinger samt i til-
hørende bekendtgørelser. Forslagene ventes at medføre statsfinansielle,
herunder administrative konsekvenser, samt erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Forslagene skønnes hertil at kunne have samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Regeringen støtter generelt forslagene og formålet om at styrke det indre
marked, fremme innovation og sikre lige konkurrence. Det er vigtigt for
regeringen at styrke forbrugerbeskyttelsen. Regeringen støtter derfor am-
bitionen om at tage yderligere skridt for at nedbringe svindel på betalings-
området. I arbejdet vil regeringen have fokus på, at lovgivningen giver
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2/19
gode rammer for at bekæmpe ikke kun eksisterende former for svindel, men
også så vidt muligt er teknologineutral i forhold til at kunne bekæmpe nye
former for svindel og fremtidssikre reglerne. Regeringens finder det vig-
tigt, at tiltagene i videst muligt omfang bygger på eksisterende løsninger
med henblik på at minimere omkostningerne.
Regeringen er generelt positiv over for formålet om at ensarte regulerin-
gen på området for betalingstjenester på tværs af EU ved at omdanne re-
levante dele af betalingstjenestedirektivet til en forordning. Regeringen
finder det i den forbindelse vigtigt, at det ikke medfører mere lempelig for-
brugerbeskyttelse end de nuværende danske regler på området.
Det er en prioritet for regeringen, at de nye initiativer på betalingsområdet
får den tiltænkte merværdi, styrker indsatsen på området og indeholder en
klar ansvarsfordeling og rolle til nationale myndigheder, hvor der gøres
bedst mulig brug af deres kompetencer og erfaringer.
Regeringen støtter generelt forslaget om styrkelse af reglerne om Open
Banking, og finder det vigtigt, at reglerne samtidig sikrer en tilstrækkelig
beskyttelse og oplysning af forbrugerne, når deres betalingsdata deles med
andre parter.
Regeringen finder det vigtigt, at samspillet mellem forslagene og den øv-
rige lovgivning, herunder databeskyttelsesforordningen, tydeliggøres. Be-
grebet ”tilladelse”, som ikke defineres i forslagene, skal bl.a. tydeliggøres.
Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at forslagene stiller tilstrækkelige
etableringskrav for betalingstjenesteudbydere i EU-landene for at undgå
udnyttelse af regel-arbitrage.
Regeringen vil arbejde for, at det foreslåede loft for kontanthævning i bu-
tikker på 50 euro fjernes, da det synes uhensigtsmæssigt at indføre. Det
skal være op til den enkelte butik, om den vil tilbyde kontanthævning og i
så fald i hvilket omfang.
Regeringen vil arbejde for klarere regler, der stiller brugere af betalings-
tjenester betryggende i tilfælde af et betalingsinstituts konkurs. Regeringen
vil desuden arbejde for, at de foreslåede regler om stærk kundeautentifi-
kation tilpasses for at opnå en mere praktisk anvendelighed og mulighed
for at fremme innovation. Regeringen støtter, at der også er adgang for
borgere, der ikke har en smartphone, idet der dog skal tages hensyn til, at
visse løsninger alene udbydes via en smartphone.
Regeringen støtter, at forbrugerbeskyttelsen styrkes ved, at betalingsinsti-
tutter og pengeinstitutter stiller løsninger til IBAN-tjek og tilladelses-
dashboard til rådighed for forbrugerne. Der må dog forventes væsentlige
omkostninger for betalingsinstitutter og pengeinstitutter forbundet med
udvikling af de it-løsninger, forslaget stiller krav om, herunder IBAN-tjek
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0003.png
3/19
og tilladelsesdashboard. Det er vigtigt at nye forpligtelser står mål med
gevinsterne.
Regeringen støtter, at betalingsinstitutter og deres agenter kan få adgang
til betalingssystemer, da dette kan forbedre konkurrence og innovationen.
Det skal dog ske under forhold, som ikke øger systemiske risici i betalings-
systemerne i forhold til situationen i dag.
Regeringen finder det vigtigt, at tidsplanen for implementering af ændrin-
ger er realistisk og hensigtsmæssig, så virksomhederne og tilsynsmyndig-
hederne har tilstrækkelig tid til at indrette sig på de nye regler.
Regeringen finder det centralt, at PSD3 ikke forpligter Danmark til at ind-
føre administrative bøder.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 28. juni 2023 et forslag til en for-
ordning om betalingstjenester (PSR) samt et tilhørende direktiv om beta-
lingstjenester og elektroniske penge (PSD3). Forslagene moderniserer det
gældende betalingstjenestedirektiv (PSD2)
1
fra 2015, som regulerer udby-
dere af betalingstjenester.
Udbydere af betalingstjenester omfatter bl.a. MobilePay, Nets og pengein-
stitutterne, når de f.eks. tilbyder betalingskort eller netbank. Derudover
omfatter det en række mindre virksomheder, som udbyder forskellige for-
mer for betalingstjenester, eksempelvis i forbindelse med crowdfunding,
internetbetalinger eller specifikke løsninger til betalinger på handelsplat-
forme.
Forslagene fastsætter regler for tilladelseskrav og tilsyn med udbydere af
betalingstjenester, regler om sikkerhedskrav ved elektroniske betalinger,
særlige regler om såkaldt stærk kundeautentifikation og regler om forbru-
gerbeskyttelse, herunder hæftelsesregler ved svindel.
Retsgrundlaget for PSR er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), som vedrører harmonisering af bestemmelser om
det indre marked. Retsgrundlaget for PSD3 er artikel 53 og 114 i TEUF. Dette
hænger sammen med, at retsgrundlaget for PSD2 er artikel 114 i TEUF, mens
det gældende e-pengedirektiv (EMD2), der med forslaget skal indarbejdes i
PSD3, har retsgrundlag i både artikel 114 og 53. Europa-Parlamentet og Rå-
det er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører i forslagene, at PSD2 har åbnet for nye aktører på
markedet, har øget innovationen og har skabt bedre løsninger for forbru-
gerne. Det fulde potentiale i PSD2 er dog endnu ikke realiseret, og derfor
har Kommissionen foreslået at revidere de eksisterende regler.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2366 (EU).
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0004.png
4/19
Kommissionen angiver, at formålet med forslagene er at forbedre bekæm-
pelsen af svig og styrke en række forhold, herunder Open Banking
2
, kon-
kurrencen mellem pengeinstitutter og betalingsinstitutter, implementering
og håndhævelse af reglerne, forbrugerrettigheder og adgangen til kontan-
ter.
Revisionen indebærer, at PSD2 og EMD2 ophæves og erstattes af en sam-
let forordning (PSR) og et direktiv (PSD3). Sammenlægningen med EMD2
beskrives i pkt. 3.2.1. Reglerne opdeles sådan, at PSR indeholder regler for
betalingsinstitutter samt forbrugere, mens PSD3 indeholder regler rettet
mod tilsynsmyndighederne og omhandler tilladelser, registreringer og til-
syn med betalingsinstitutter.
De væsentligste elementer i forslagene gennemgås nedenfor.
3.1 Forslag til en forordning om betalingstjenester (PSR)
Forslaget til en ny forordning om betalingstjenester (PSR) fastsætter regler
for betalingsinstitutter samt forbrugere. Formålet med at fastsætte reglerne
i en forordning frem for et direktiv er at sikre bedre harmonisering blandt
EU-landene, da Kommissionen vurderer, at det indre marked for betalings-
tjenester fortsat er fragmenteret. Det skyldes bl.a. uens implementering og
håndhævelse af PSD2 på tværs af EU-landene.
De væsentligste ændringer med PSR, som gennemgås nedenfor, er:
Stærk kundeautentifikation og hæftelse (3.1.1)
Betalingsinstitutters adgang til betalingssystemer samt ret til en be-
talingskonto (3.1.2)
Open Banking (3.1.3)
IBAN-verifikation (3.1.4)
EBA’s mulighed for produktintervention (3.1.6)
Anvendelsesdato (3.1.7)
3.1.1 Ændring af reglerne om stærk kundeautentifikation og hæftelse
Kommissionen ønsker at styrke forbrugernes rettigheder og sikkerheden
ved elektroniske betalinger. Kommissionen anfører, at de nuværende reg-
ler om stærk kundeautentifikation (SCA) væsentligt har nedbragt svindel.
SCA betyder, at man skal anvende to faktorer til at godkende en elektronisk
betaling, f.eks. ved online handel. De to faktorer kan være noget betaleren
ved (f.eks. et password), noget betaleren er (f.eks. et fingeraftryk) eller no-
get betaleren har (f.eks. et betalingskort). SCA skal som udgangspunkt al-
tid anvendes, når der foretages køb over en bestemt beløbsgrænse. Der er
dog løbende opstået nye former for svindel, og reglerne har været svære at
implementere over for nogle befolkningsgrupper. På den baggrund foreslår
Kommissionen at revidere reglerne.
2
Med PSD2 er bankerne pålagt at give tredjeparter adgang til brugernes online betalings-
konti, hvis de har den nødvendige tilladelse, uden at bankerne må kræve betaling herfor.
Det kaldes "Open Banking."
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
5/19
Kommissionen foreslår, at udbydere af betalingstjenester forpligtes til at
gøre SCA tilgængeligt via andre kanaler end en smartphone, da SCA typisk
har forudsat brug af en smartphone. Dette har særligt været et problem for
ældre samt forbrugere med funktionsnedsættelser eller manglende digitale
færdigheder.
Virksomheder, der leverer tekniske tjenester i forbindelse med elektroniske
betalinger, skal i højere grad gøres ansvarlige for tab som følge af svindel,
hvis de ikke har implementeret tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger.
Kommissionen ønsker herudover at give betalingstjenesteudbydere et
bedre retligt grundlag for at kunne udveksle data om svindel med hinanden.
Dette forventes at styrke bekæmpelse af svindel.
Med forslaget præciseres hæftelsesreglerne, så betalingstjenesteudbydere
kun kan afvise at tilbagebetale en forbruger i tilfælde af en uautoriseret
betaling, hvis der er rimelige grunde til mistanke om, at forbrugeren selv
har begået svig. Betalingstjenesteudbyderen bærer i dette tilfælde bevis-
byrden. Dette medfører ikke umiddelbart ændringer til gældende dansk
ret, hvor betalingstjenesteudbyderen kan afslå tilbagebetaling, hvis denne
har rimelig grund til mistanke om svig begået af betaleren, jf. § 99.
Kommissionen foreslår derudover et nyt krav om, at betalingstjenesteud-
byderen er ansvarlig over for forbrugeren for det fulde beløb i de tilfælde,
hvor betaleren er blevet manipuleret af svindlere, der udgiver sig for at
være medarbejder hos betalingstjenesteudbyderen til at autorisere en beta-
ling. Dette gælder kun én gang og kun i tilfælde, hvor betaleren ikke har
handlet groft uagtsomt. Der indføres samtidig et krav om, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet, typisk teleselskaber, skal samarbejde
med betalingstjenesteudbyderne om at forebygge den form for svindel,
som kaldes ”spoofing”,
hvor svindleren får det til at fremstå, som om det
er et andet telefonnummer, der ringer, end der reelt er tale om.
3.1.2 Nye regler om betalingsinstitutters adgang til betalingssystemer samt
justering af reglerne om betalingsinstitutters ret til en betalingskonto
Kommissionen fremhæver, at PSD2 ikke har været effektivt nok i forhold
til at sikre lige konkurrence mellem pengeinstitutter og betalingsinstitutter.
Det skyldes blandt andet, at betalingsinstitutter ikke har adgang til den cen-
trale betalingsinfrastruktur ligesom pengeinstitutter. Kommissionen fore-
slår derfor, at betalingsinstitutter kan få adgang til betalingssystemer, hvis
de opfylder en række krav.
Kommissionen foreslår herudover at pengeinstitutter skal give betalings-
institutter og disse agenter eller distributører adgang til en betalingskonto.
Herudover tydeliggøres reglerne om pengeinstitutters åbning og lukning af
betalingsinstitutters konti hos pengeinstituttet, bl.a. ved at fastsætte, i
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0006.png
6/19
hvilke situationer, et pengeinstitut må nægte at oprette en konto eller kan
lukke en allerede oprettet konto for et betalingsinstitut.
3.1.4 Ændring af reglerne om Open Banking
Open Banking indebærer, at primært pengeinstitutter skal udvikle et ad-
gangsinterface (API)
3
, hvorigennem tredjeparter bl.a. kan modtage infor-
mationer om transaktioner på forbrugernes betalingskonti på vegne af og
med samtykke fra forbrugerne. En tredjepart kan f.eks. være en udbyder af
kontooplysningstjenester, der indsamler en forbrugers kontooplysninger
fra dennes online betalingskonti og sammenstiller disse på en struktureret
måde med henblik på at give forbrugeren et budget eller overblik over sin
økonomi. Det skal kunne udvide og kvalificere udbuddet af serviceydelser
for forbrugerne.
Kommissionen mener, at reglerne om Open Banking i PSD2 har været en
delvis succes, men at der stadig er en række tekniske udfordringer med de
adgangsinterfaces, pengeinstitutterne har udviklet.
Kommissionen foreslår derfor, at pengeinstitutterne forpligtes til at stille
et dedikeret adgangsinterface til rådighed for tredjeparter, undtagen i visse
særlige tilfælde, som skal være godkendte af de nationale tilsynsmyndig-
heder. Derudover indeholder forslaget en række minimumskrav til disse
interfaces, som i dag fremgår af en delegeret forordning
4
. En del af kravene
i den delegerede forordning overføres uændret eller med mindre justeringer
til PSR-forslaget. Det er bl.a. krav om ydeevne og funktionaliteter til inter-
faces.
For at styrke forbrugerens kontrol med egne data foreslår Kommissionen,
at tredjepartsudbydere ikke længere må benytte sig af såkaldt
”screen scra-
ping”,
hvor tredjepartsudbyderen får adgang til brugerens data ved at an-
vende brugerens egne autentifikationsoplysninger, da det indebærer en
række sikkerhedsrisici.
Ligeledes styrkes forbrugerbeskyttelsen yderligere ved, at pengeinstitut-
terne forpligtes til at udvikle og stille et såkaldt
”tilladelsesdashboard” til
rådighed for forbrugerne. Det skal give overblik over de tredjeparter, som
forbrugeren har givet adgang til sine betalingskonti hos pengeinstituttet.
3.1.5 Nye regler om IBAN-verifikation
Kommissionen foreslår, at betalers betalingstjenesteudbyder, typisk et pen-
geinstitut, skal stille en løsning til såkaldt IBAN-verifikation
5
til rådighed
3
Generelle forpligtelser i forhold til adgangsinterface fremgår i dag af artikel 30 i forord-
ning 2018/389 (EU).
4
Kommissionens delegerede forordning nr. 2018/389 om reguleringsmæssige tekniske
standarder for stærk kundeautentifikation og fælles og sikre åbne standarder for kommu-
nikation.
5
IBAN (International Banking Account Number) er betegnelsen for den internationale
standard for kontonumre, der skal anvendes ved betalinger. Det er en udvidelse af konto-
nummeret, som anvendes ved grænseoverskridende overførsler.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0007.png
7/19
for kunderne ved en kontooverførsel, f.eks. en netbankoverførsel. Det skal
bidrage til, at forbrugere ikke laver betalinger til kontonumre, der ikke til-
hører den, de forsøger at betale til.
Betalingsmodtagers betalingstjenesteudbyder skal ved forespørgsel give
betalerens betalingstjenesteudbyder besked, hvis IBAN-nummeret og nav-
net på betalingsmodtageren ikke stemmer overens. Ved uoverensstemmel-
ser skal betalerens betalingstjenesteudbyder notificere betaleren om uover-
ensstemmelsen og graden af denne, inden betaleren beslutter, om beta-
lingsordren skal afsluttes og gennemføres.
Dette skal gælde for alle typer af betalinger og i alle valuta. Kommissionen
foreslår, at markedet selv skal udvikle den underliggende tekniske løsning
til at foretage IBAN-verifikation.
3.1.6 EBA’s mulighed for produktintervention
Kommissionen foreslår at give Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
(EBA) beføjelser til at gribe ind over for uhensigtsmæssige produkter og
praksis. EBA har ikke i dag disse beføjelser på betalingsområdet. Det giver
EBA mulighed for, på baggrund af nogle kriterier, midlertidigt at forbyde
salg af bestemte betalingstjenesteprodukter, som kan medføre særlige ri-
sici. Det er f.eks. tilfældet, hvis en betalingstjeneste udsætter et betydeligt
antal betalingstjenestebrugere for risici eller udgør en trussel mod beta-
lings- eller e-pengemarkedernes ordentlige funktion og stabilitet.
3.1.7 Anvendelsesdato
Forordningen skal finde anvendelse 18 måneder efter ikrafttrædelse, med
undtagelse af enkelte artikler om hhv. uoverensstemmelser mellem navn
og IBAN-nummer på en betalingsmodtager og betalingstjenesteudbyderes
ansvar for forkert eller manglende anvendelse af IBAN-verifikation, der
skal finde anvendelse 24 måneder efter ikrafttrædelse.
3.2 Forslag til et direktiv om betalingstjenester og e-penge (PSD3)
Et af Kommissionens formål med at revidere PSD2 er at gøre reglerne om
tilladelse til og tilsyn med betalingsinstitutter tidssvarende, og at harmoni-
sere disse yderligere på tværs af landegrænser. Kommissionen vurderer, at
det er passende at bevare disse regler i et direktiv frem for i en forordning,
idet tilladelses- og tilsynskompetencerne forbliver et nationalt anliggende.
Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv. Direktivet bygger videre på
reglerne i PSD2 og integrerer herudover regler fra EMD2.
Forslaget til PSD3 forudsætter en række tekniske ændringer af direktivet
om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssyste-
mer.
6
Forslaget udvider anvendelsesområdet i direktivet om adgang til an-
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/26 (EU).
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0008.png
8/19
læggelse af gruppesøgsmål til beskyttelse af forbrugernes kollektive inte-
resser,
7
så det bliver muligt at anlægge søgsmål, hvis virksomheder over-
træder reglerne i forordning om et rammeværk for finansiel datadeling.
8
De væsentligste ændringer med PSD3, som gennemgås nedenfor, er:
Nye krav ved ansøgning om tilladelse (3.2.1)
Nye registreringskrav (3.2.2)
Kompetente myndigheder og kontrol (3.2.3)
Overgangsbestemmelser (3.2.4)
Anvendelsesdato (3.2.5)
3.2.1 Nye krav ved ansøgning om tilladelse
Kommissionen foreslår at øge kravene til at opnå tilladelse som betalings-
institut på en række områder, samt at give EBA mandat til at udarbejde
regulatoriske tekniske standarder og retningslinjer for at harmonisere til-
gangen på tværs af EU-landene. De øgede krav vedrører særligt afviklings-
planer i tilfælde af konkurs og fastsættelse af højere kapitalkrav som følge
af inflationen. Virksomheder, som allerede har en tilladelse i dag, skal ind-
sende en genansøgning efter direktivets ikrafttrædelse, jf. nærmere beskri-
velse i afsnit 3.2.3.
Derudover foreslår Kommissionen at opdatere og udbygge de gældende
regler om sikring af brugermidler, så betalingsinstitutter bl.a. får mulighed
for at opbevare brugermidler på en konto hos centralbanken (i Danmark
Nationalbanken) med dennes tilladelse. Derudover foreslås der en række
andre tiltag, som efter Kommissionens opfattelse skal sikre en bedre risi-
kospredning.
3.2.2 Nye registreringskrav
Udbydere af kontooplysningstjenester har hidtil skulle have tilladelse un-
der PSD2, men Kommissionen foreslår nu at ændre dette til alene at være
et krav om registrering. Udbyderne skal fortsat være underlagt tilsyn fra de
nationale kompetente myndigheder (i Danmark Finanstilsynet, Forbruger-
ombudsmanden og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
9
).
Kommissionen foreslår et nyt krav om, at udbydere af kontanthævnings-
automater skal registreres hos de nationale kompetente myndigheder. I dag
er disse udbydere helt undtaget fra tilladelseskrav.
Kommissionen foreslår samtidig, at forretninger kan tilbyde kontanthæv-
ninger på op til 50 EUR
uden
et underliggende køb, uden at dette kræver
tilladelse efter direktivet. Ifølge Kommissionen er forretninger i dag alene
7
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2020/1828 (EU).
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om
et rammeværk for finansiel datadeling, KOM (2023) 360.
9
Finanstilsynet giver tilladelser og fører tilsyn med virksomhedernes overholdes af tilla-
delseskrav. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med de forbrugerbeskyttende regler. Og
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med enkelte konkurrenceretlige bestem-
melser. Ansvarsfordelingen mellem myndighederne fremgår af kapitel 9 i lov om betalin-
ger.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0009.png
9/19
undtaget fra kravet om tilladelse i det omfang, de tilbyder kontanthævnin-
ger ”over beløbet”, når det sker
ved køb af varer eller tjenester.
Kommissionen foreslår at bibeholde muligheden for, at de nationale kom-
petente myndigheder kan give begrænsede tilladelser og dermed undtage
institutter med begrænset omsætning fra nogle af tilladelseskravene. Disse
institutter skal imidlertid ikke længere opnå tilladelse, men alene registre-
res hos de nationale kompetente myndigheder. Kommissionen foreslår, at
disse virksomheder som noget nyt kan
”passporte”
10
sig ind i andre EU-
lande og dermed opnå ret til at udbyde tjenesterne grænseoverskridende.
3.2.3 Kompetente myndigheder og kontrol
Det følger af forslaget, at medlemsstaterne skal udpege kompetente myn-
digheder, der er ansvarlige for autorisation og kontrol med betalingsinsti-
tutterne. Kommissionen foreslår i den forbindelse, at medlemsstaterne skal
indføre regler om administrative sanktioner og administrative foranstalt-
ninger, herunder som minimum mulighed for at suspendere eller tilbage-
kalde en meddelt autorisation. Det foreslås endvidere, at de kompetente
myndigheder skal have muligheden for at pålægge bl.a. betalingsinstitutter
sanktioner eller andre foranstaltninger med henblik på specifikt at bringe
overtrædelser til ophør mv.
Det vil skulle afdækkes nærmere, om forslaget indebærer, at Danmark for-
pligtes til at indføre administrative bøder.
3.2.4 Overgangsbestemmelser
Kommissionen foreslår at indføre overgangsbestemmelser, så virksomhe-
der, der allerede har en tilladelse under PSD2 eller EMD2, kan fortsætte
med at udbyde deres tjenester indtil 30 måneder efter, at PSD3 er trådt i
kraft, forudsat at de indsender en genansøgning til de nationale kompetente
myndigheder inden 24 måneder efter, at PSD3 er trådt i kraft.
3.2.5 Anvendelsesdato
EU-landene skal implementere direktivet i national lovgivning, som skal
finde anvendelse senest 18 måneder efter direktivets ikrafttrædelse. Kra-
vene i artiklen, der fastsætter forpligtelser for udbydere af betalingsinitie-
ringstjenester, skal dog finde anvendelse inden seks måneder efter, at di-
rektivet træder i kraft.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
10
Ved ‘passporting’ forstås,
at udbydere blot skal opnå tilladelse i ét EU-land, som her-
efter kan anvendes til at udbyde tjenester i andre EU-lande, når en standardiseret notifi-
kationsprocedure er gennemført.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0010.png
10/19
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at yderligere integrering af et indre marked for be-
talingstjenester ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af EU-landene, hvis
de handler uafhængigt af hinanden, da det kræver harmonisering af EU-
landenes forskellige regelsæt, som bedst kan opnås på EU-niveau.
Retten til at udbyde betalingstjenester og den fri etableringsret benyttes i
vid udstrækning af betalingstjenesteudbydere. Derfor er det ifølge Kom-
missionen nødvendigt at sikre en øget grad af harmoniseret regulering og
lige konkurrencevilkår på det indre marked, hvilket forudsætter EU-
regulering. Kommissionen anfører, at forslagene ikke går videre end, hvad
der er nødvendigt for at opnå formålet.
Regeringen vurderer, at det er væsentligt at sikre lige konkurrencevilkår og
et højt niveau af forbrugerbeskyttelse på tværs af EU. Regeringen vurderer
på den baggrund, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Det gældende PSD2 samt det gældende EMD2 er i Danmark gennemført
ved lov om betalinger med tilhørende bekendtgørelser.
11
7. Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
PSR vil have direkte retsvirkning i Danmark. Det vil medføre behov for at
ophæve en række bestemmelser i lov om betalinger samt i tilhørende be-
kendtgørelser.
PSD3 skal gennemføres i dansk ret og vil medføre behov for at ændre en
række bestemmelser i lov om betalinger samt i tilhørende bekendtgørelser.
Lov om betalinger indeholder i dag en række danske særregler. I Danmark
har forbrugere som udgangspunkt ret til at betale med kontanter i forret-
ninger mellem klokken 06.00 og 22.00, medmindre en række undtagelser
finder anvendelse. I Danmark er også vedtaget en dansk særregel, som ind-
skrænker de formål, som erhvervsdrivende må anvende forbrugeres beta-
lingsoplysninger til. Betalingsoplysninger må f.eks. ikke anvendes til indi-
viduel prisfastsættelse eller markedsføring. Der findes ikke en lignende
særregel i andre EU-lande, men den er vedtaget nationalt, da der er politisk
ønske om at beskytte betalingsoplysninger, som vurderes at være meget
følsomme. I Danmark er herudover vedtaget en national særregel om for-
brugernes indsigelsesmuligheder i forbindelse med fjernsalg (såkaldte
11
BEK nr. 105 af 27/01/2023, BEK nr. 44 af 16/01/2023, BEK nr. 973 af 22/06/2022,
BEK nr. 857 af 14/06/2022, BEK nr. 2163 af 18/12/2020, BEK nr. 691 af 25/05/2020,
BEK nr. 1259 af 28/11/2019, BEK nr. 1219 af 20/11/2019, BEK nr. 1645 af 18/12/2018,
BEK nr. 642 af 30/05/2018, BEK nr. 1364 af 01/12/2017, BEK nr. 1419 af 30/11/2017,
BEK nr. 1360 af 30/11/2017, BEK nr. 677 af 21/06/2011.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0011.png
11/19
”charge-back”-regler).
Det sikrer, at en forbruger kan få tilbageført beløbet
fra sit pengeinstitut, hvis en vare købt med Dankort ikke kommer frem. Det
skal undersøges nærmere, om det er muligt at videreføre de danske særreg-
ler, som regeringen ønsker bibeholdt.
7.2 Økonomiske konsekvenser
7.2.1 Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene kan indebære væsentlige statsfinansielle konsekvenser, herunder
administrative konsekvenser. Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen og Forbrugerombudsmanden er udpeget som nationale kompetente
myndigheder i Danmark og fører i dag i fællesskab tilsyn med betalingsom-
rådet særligt i form af tilsyn med svindelforebyggelse, nye tilladelseskrav og
indretning af tekniske tjenester, herunder IBAN-tjek. Forslagene til PSR og
PSD3 indeholder nye krav til de nationale kompetente myndigheder, hvilket
kan medføre statslige merudgifter, der vil skulle nærmere afklares inden
endelig stillingtagen.
Det bemærkes, at Finanstilsynet finansieres af afgifter pålagt virksomhe-
derne under tilsyn, herunder betalingsinstitutter, og Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen delvist finansieres af afgifter pålagt virksomhederne under
tilsyn.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal holdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvej-
ledningens pkt. 2.4.1.
7.2.2 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen forventer, at forslagene har positive samfundsøkonomiske
konsekvenser. Klarere regler på betalingsområdet kan forebygge svig, øge
forbrugerbeskyttelsen og dermed styrke forbrugernes tillid til betalingstje-
nesteudbydere. Forslagene forventes også at kunne styrke innovation og
konkurrence på området.
Forslaget vedrørende ændring i finality-direktivet
12
forventes at have di-
rekte implikationer på Nationalbanken, som ejer Kronos2, hvor banker og
realkreditinstitutter foretager overførsler til hinanden.
7.2.3 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslagene vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Det gælder f.eks. øgede dokumentationskrav ved ansøgning
om tilladelser og nye registreringspligter, genansøgningsproces ved eksi-
sterende tilladelser, godtgørelse af forbrugere udsat for svig samt indsats
om at uddanne forbrugere i risici for svig. Forlagene vurderes på den bag-
grund at kunne medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere omfanget af kon-
sekvenserne nærmere.
12
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/26/EF.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0012.png
12/19
For så vidt angår Open Banking vil forslaget medføre økonomiske konse-
kvenser for kontoførende betalingstjenesteudbydere ved at efterleve yder-
ligere krav til adgangsinterfaces eller at udvikle et adgangsinterface, hvis
de ikke allerede har et i medfør af eksisterende krav. Nogle af de eksiste-
rende adgangsinterfaces skal potentielt opdateres for at være i overens-
stemmelse med forslaget til PSR, men forventes ikke ifølge Kommissionen
at skulle erstattes med nye. Dette vil forventeligt medføre omkostninger.
Det vil desuden medføre økonomiske konsekvenser for tredjepartsudby-
dere, der skal omstille sig til at kunne anvende de opdaterede adgangsin-
terfaces.
Kontoførende betalingstjenesteudbydere skal herudover udvikle et tilladel-
sesdashboard, hvilket også medfører økonomiske konsekvenser.
Kommissionen anfører, at kravet om at udvikle en løsning til IBAN-
verifikation i medfør af PSR vil medføre økonomiske konsekvenser for de
betalingstjenesteudbydere, som ikke tilbyder straksoverførsler i euro. Det
skyldes, at udbydere, der tilbyder straksoverførsler i euro, er omfattet af et
tilsvarende krav om IBAN-verifikation i forslaget til en forordning om
straksbetalinger, som er under forhandling. Forordningen specificerer ikke,
hvordan løsningen skal bygges.
8. Høring
Forslagene har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger den 18. august 2023.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra
Finans Danmark (FIDA), Vipps MobilePay, Dansk Erhverv (DE), Forbru-
gerrådet Tænk, Dansk Fintech Alliance (DAFINA) og Danmarks Natio-
nalbank (Nationalbanken).
8.1 Generelle bemærkninger
FIDA ser positivt på en målrettet justering af eksisterende regler og støtter
en stærkere harmonisering af reglerne som svar på en stigende konkurrence
med udenlandske virksomheder på betalingsmarkedet.
Vipps MobilePay ser meget positivt på, at reguleringen af betalinger og e-
penge tænkes sammen og bygger på tidligere erfaringer fra udviklingen i
betalingsmarkedet. Øgede krav om Open Banking og adgangsinterfaces
skal støtte konkurrencen på det europæiske betalingsmarked, og regulerin-
gen skal støtte en øget harmonisering.
DE erklærer sig overordnet positiv over for reguleringen, herunder at den
øger harmoniseringen på betalingsområdet og adresserer de rette udvalgte
elementer. DE påpeger dog, at der er enkelte elementer, der fortsat med
fordel kan behandles nærmere, f.eks. tredjeparters adgang til brugerdata.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0013.png
13/19
Forbrugerrådet Tænk støtter Kommissionens forslag, men påpeger, at der
er mangler i forhold til at adressere de udfordringer, forbrugere har i den
omfattende digitalisering på betalingsområdet, hvor forbrugerbeskyttelse
ikke er fulgt tilstrækkeligt med.
DAFINA støtter Kommissionens forslag fuldt ud, da det bygger på vigtige
regulatoriske grundprincipper om teknologineutralitet, om ikke-diskrimi-
nerende lige markedsvilkår og princippet om samme aktiviteter, samme
regulering.
8.2 Omfang af regulering og definitioner
FIDA ser gerne, at udbydere af bagvedliggende tekniske løsninger for be-
talinger inkluderes mere direkte i reguleringen, f.eks. i forbindelse med
håndhævelse. FIDA støtter, at forslagene præciserer tidligere definitioner
fra PSD2, men efterspørger samtidig, at der også indsættes en definition på
operatører af ordninger for betalinger ("schemes").
Forbrugerrådet Tænk er stærkt bekymret for, at reguleringen ikke omfatter
e-wallets som Apple Pay og Google Pay. Dette vurderes at kunne betyde,
at en stor andel af betalingsmarkedet vil være ureguleret i fremtiden, da e-
wallets benyttes i et meget stigende omfang.
8.3 Bekæmpelse af svindel og forbedring af sikkerheden
FIDA støtter forslagets hensigt om at forbedre betalingssikkerheden, hvor-
for man hilser en verifikationsløsning, hvor man ser modtagers navn ved
betaling, velkommen. Det påpeges dog, at flere juridiske og praktiske ele-
menter vil skulle afklares, før løsningen er mulig at indføre.
FIDA udtrykker derudover bekymring for de foreslåede hæftelsesregler,
der fastsætter, at forbrugeren ikke skal hæfte for svindel, hvis svindleren
har udgivet sig for at være den pågældende betalingsudbyder. FIDA er be-
kymret for, at det kan føre til mindre agtpågivende forbrugere med en med-
følgende stigning i svindel. Derfor anbefaler FIDA en mere hensigtsmæs-
sig afgrænsning og præcisering af, hvornår betalingsudbyderene hæfter for
svindel.
FIDA efterspørger, at ikke-finansielle aktører, som udbyder elektroniske
kommunikationstjenester, får deres ansvar for sikkerhed og svindel ekspli-
citeret og generelt bliver stærkere omfattet af reguleringen.
Vipps MobilePay hilser den høje forbrugerbeskyttelse og ensretning vel-
kommen men udtrykker også bekymring for, at udbydere skal hæfte for
svindel, hvis brugere angiver, at en svindler har udgivet sig for at være
pågældende udbyder. Dette vurderes at kunne udnyttes af svindlere, mens
udbydere vil have begrænset mulighed for at indrette og beskytte sig mod
svig.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0014.png
14/19
Vipps MobilePay udtrykker ligeledes kritik af de foreslåede metoder til
risikospredning i forhold til at sikre brugermidler samt mangel på udby-
dere, der tilbyder de påkrævede forsikringer.
DE ser positivt på, at betalingsreguleringen tilpasses nye sikkerhedspro-
blematikker, da det er nødvendigt for at sikre forbrugertillid til betalings-
løsninger. DE påpeger dog, at løsninger skal være proportionelle med ri-
siko og ikke unødigt besværliggøre forbrugeres muligheder.
Forbrugerrådet Tænk ser positivt på hæftelseskravet hos betalingsudbyde-
ren og ser det gerne udvidet til at omfatte alle former for pushpayment
13
svindel uagtet om forbrugeren har godkendt disse. Dertil advokeres der for,
at bevisbyrden for, hvorvidt en forbruger har handlet svigagtigt eller groft
uforsvarligt, altid skal påhvile udbyderen.
Forbrugerrådet Tænk påpeger derudover, at udbydernes mulighed for at
dele information om konti, der bliver brugt til svindel, med hinanden bør
være obligatorisk fremfor som foreslået frivilligt. Endelig ønskes der krav
om, at udbydere benytter systemer, der kan identificere mistænkelige over-
førsler.
8.4 Databeskyttelse
Finans Danmark er positiv over for reguleringens opdateringer i forhold til
GDPR, men efterspørger fortsat en større klarhed over samspillet mellem
GDPR og særlige bestemmelser i forordningen, ligesom der efterspørges
en generel præcisering på flere elementer.
Vipps MobilePay ønsker, at betalingstjenesteudbydere skal kunne be-
handle andre kategorier af data, som ikke er specifikt reguleret af artikel 9
og 10 i GDPR og ønsker afklaring af samspillet til nationale regler om be-
handling af betalingsoplysninger.
Forbrugerrådet Tænk udtrykker bekymring for, at tiltaget om Open Ban-
king skaber øget konkurrence på bekostning af forbrugeres datasikkerhed,
hvor der ses rum for mange forbedringer i forslaget. Heriblandt efterspør-
ges der en præcisering af ”tilladelse”
med inspiration fra GDPR. Der efter-
spørges et forbud mod brug af personfølsomme oplysninger, ligesom de-
ling af betalingsdata gerne ses begrænset.
Forbrugerrådet Tænk ønsker at begrænse muligheder for, at brugeres sik-
kerhedsoplysninger deles med tredjeparter. Dertil støttes forslaget om et
tilladelsesdashboard, hvor forbrugere kan se, hvem de har delt deres data
med, men understreger, at forbrugere skal kunne tilbagekalde et samtykke.
Her påpeges det også, at det skal sikres, at forbrugere ikke diskrimineres
13
Betalinger, hvor brugeren selv skal foretage en konkret handling for at iværksætte be-
talingen. Dette
er i modsætning til ”pull payments”, hvor en virksomhed kan trække mid-
ler fra brugerens konto uden brugerens godkendelse hver gang
f.eks. direkte debitering,
såsom Betalingsservice.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0015.png
15/19
fra tjenester og produkter, fordi de ikke ønsker at dele betalingsdata med
tredjeparter.
8.5 Open Banking og adgangsinterface (API)
FIDA efterspørger en kompensationsordning, der skal sikre en bedre for-
deling af udgifter forbundet med datadeling. Her peges der på, at en beta-
lingsmodel for udbuddet af data vil sikre udvikling af adgangsinterfaces i
højere kvalitet. FIDA argumenterer for, at der skal være ensartede princip-
per for datadeling på tværs af sektorer og tjenester, så der sikres en fair
fordeling af risiko og værdi.
FIDA finder forslaget om, at forbrugere har adgang til tilladelses-
dashboards med overblik over data, der deles, positivt. FIDA påpeger dog,
at der skal sikres balance mellem omkostninger forbundet med dashboardet
og værdi til forbrugere.
Vipps MobilePay ser meget positivt på øgede krav til adgangsinterfaces i
Open Banking, da det kan fremme konkurrence og innovation. Kravene til
adgangsinterfaces i Open Banking kan med fordel skærpes yderligere i
form af krav om, at kontoførende betalingstjenesteudbydere ligeledes skal
understøtte undtagelserne til SCA som defineret i den nuværende regula-
toriske tekniske standard.
DE anser Open Banking som afgørende for, at der er lige konkurrencevil-
kår uafhængigt af, om det omhandler finansielle eller ikke-finansielle ak-
tører.
8.6 Stærk kundeautentifikation (SCA)
FIDA finder det positivt, at kravene om stærk kundeautentifikation kan ud-
vikle sig løbende, men mener, at det med fordel kan gøres klarere i forsla-
get. FIDA bemærker derudover, at det er en tung og byrdefuld proces at
indgå de enkelte aftaler med udbydere af tekniske løsninger vedr. kunde-
autentifikation. Derfor opfodrer FIDA til en central godkendelsesproces på
europæisk myndighedsplan.
Vipps MobilePay finder stærk kundeautentifikation vigtigt, men efterspør-
ger en større tilpasning til enkelte løsninger, hvor det at indføre et ikke-
smartphonekrav ses som uhensigtsmæssigt på tjenester og produkter, der i
forvejen udelukkende tilbydes via smartphones.
8.7 Håndhævelse og tilsyn
FIDA finder det positivt, at kompetente myndigheder skal afholde møder
med betalingsudbydere, men opfordrer til, at aktørkredsen udvides til at
omfatte alle relevante aktører. Dette kan f.eks. være mobiloperatører.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0016.png
16/19
Forbrugerrådet Tænk støtter indførelsen af nye beføjelser til de kompetente
myndigheder og regler om administrative sanktioner. Derudover efterspør-
ges det at indføre en pligt blandt udbydere til at opbevare dokumentation,
når en forbruger har handlet svigagtigt eller groft uforsvarligt.
Forbrugerrådet Tænk problematiserer, at betalingsinstitutter frit kan vælge
i hvilket EU-land, de søger om tilladelse, da det giver mulighed for at
vælge det EU-land, der har svagest forbrugerbeskyttelse. Derfor foreslås
der en række konkrete ordninger, der kan indarbejdes i forslaget for at
undgå ovennævnte scenarie.
Nationalbanken hæfter sig ved, at de allerede overvåger, hvorvidt ejere af
betalingssystemer overholder kravene til at give betalingstjenesteudbydere
adgang til disse systemer. Her mener Nationalbanken, at centralbanker skal
bibeholde kompetencen til at føre tilsyn med betalingssystemer udenfor
euroområdet, der omhandler direkte deltagere. Desuden mener National-
banken, at tilsyn med retten til indirekte deltagelse placeres bedre hos Fi-
nanstilsynet, der allerede fører tilsyn med pengeinstitutter.
8.8 Andre bemærkninger
Vipps MobilePay udtrykker skepsis overfor kravet om to måneders varsel
til kunder ved alle former for ændringer til adgangsinterface, da det kan
overbebyrde kunder fremfor at fremme retstilling og forståelse for produk-
terne.
8.9 Adgang til kontanter
DE mener, at det skal være op til betalingsmodtagere at bestemme, hvor-
vidt de ønsker at modtage kontanter, og i hvilken grad de ønsker at udbyde
dem til kunder. DE udtrykker ligeledes behov for, at betalingsmodtagere
ikke pålægges gebyr ved udbud af kontanter, såfremt gebyret ikke kan
overvæltes til forbrugeren. Afslutningsvis ønsker DE, at betalingskortsy-
stemer indrettes, så betalingstransaktioner kan gå fra butikken til forbruge-
ren samt fra forbrugerne til butikken på lige vilkår.
Nationalbanken finder det uhensigtsmæssigt, at der fastsættes et loft på 50
EUR for at hæve kontanter i detailbutikker uden varekøb. Dette skyldes, at
muligheden for at hæve kontanter forringes, idet der ikke er loft på nuvæ-
rende tidspunkt. Samtidigt hæfter Nationalbanken sig ved, at det er frivil-
ligt for butikker at tilbyde tjenesten, og at de har mulighed for at opkræve
et gebyr.
8.3.2 Andre bemærkninger
Danmarks Nationalbank bemærker, at forslaget vedrørende ændring i fi-
nality-direktivet vil have direkte implikationer på Nationalbanken, som
ejer Kronos2 (hvor banker og realkreditinstitutter foretager overførsler til
hinanden). Generelt støtter Nationalbanken den udvidede adgang til delta-
gelse i betalingssystemer og ser dermed positivt på ændringerne.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0017.png
17/19
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslagene. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslagene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag, der har til formål
at styrke det indre marked, fremme innovation og sikre lige konkurrence.
Det er vigtigt for regeringen at styrke forbrugerbeskyttelsen. Regeringen
støtter derfor Kommissionens ambition om at tage yderligere skridt for at
nedbringe svindel på betalingsområdet, og det er centralt for regeringen at
arbejde for, at forslagene styrker indsatsen, også over for nye former for
svindel. I arbejdet vil regeringen have fokus på, at lovgivningen giver gode
rammer for at bekæmpe eksisterende former for svindel, men også så vidt
muligt er teknologineutral i forhold til at kunne bekæmpe nye former for
svindel og fremtidssikre reglerne. Regeringen finder det vigtigt, at tiltagene
i videst muligt omfang bygger på eksisterende løsninger med henblik på at
minimere omkostningerne.
Regeringen støtter en mere ensartet regulering på området for betalingstje-
nester ved at omdanne relevante dele af betalingstjenestedirektivet til en
forordning, hvis det giver merværdi i form af fx mere ensartet implemen-
tering af regulering på tværs af EU-lande. Regeringen finder det vigtigt, at
Danmark kan opretholde nationale særregler, der stiller forbrugerne bedre
end det i forslaget foreskrevne. I Danmark er der bl.a. vedtaget nationale
særregler om beskyttelsen af forbrugernes betalingsoplysninger samt reg-
ler om forbrugernes indsigelsesmuligheder i forbindelse med fjernsalg (så-
kaldt ”charge-back”),
som ønskes bibeholdt.
Det er en prioritet for regeringen, at de nye initiativer på betalingsområdet
får den tiltænkte merværdi, styrker indsatsen på området og indeholder en
klar ansvarsfordeling og rolle til nationale myndigheder, hvor der gøres
bedst mulig brug af deres kompetencer og erfaringer.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget tager hensyn til velfungerende
danske betalingsløsninger, såsom Dankortet. Det vil blive vurderet nær-
mere i løbet af forhandlingerne, om forslaget tager tilstrækkeligt højde for
nationale betalingsløsninger.
Regeringen støtter generelt forslaget om styrkelse af reglerne om Open
Banking, som kan medvirke til at styrke innovation og konkurrence på om-
rådet. Det er imidlertid vigtigt at sikre en tilstrækkelig beskyttelse og op-
lysning af forbrugerne, når deres betalingsdata deles med andre parter. Det
skal være klart for forbrugerne, hvem der har adgang til deres betalingsdata
og til hvilke formål, de behandles. Det er uklart,
om forslaget til bl.a. ”til-
ladelsesdashboards” i tilstrækkelig grad kan dæmme op for de udfordrin-
ger, der i dag opleves med videregivelse af data. I dag kan det være uklart
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
18/19
for forbrugerne, hvilke parter, der behandler deres betalingsdata til brug
for tjenester, som brugerne har anmodet om.
Regeringen finder det vigtigt, at samspillet mellem forslagene og den øv-
rige lovgivning, herunder databeskyttelsesforordningen, tydeliggøres. Be-
grebet ”tilladelse”, som ikke defineres i forslagene, skal bl.a. tydeliggøres.
Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at forslagene stiller tilstrækkelige
etableringskrav for betalingstjenesteudbydere i EU-landene for at undgå
udnyttelse af regel-arbitrage, dvs. at udbyderne etablerer sig i et EU-land
med svagere krav, da det er nemmere at opnå tilladelse der.
Regeringen vil arbejde for, at det foreslåede loft for kontanthævning i bu-
tikker på 50 euro fjernes, da det vurderes uhensigtsmæssigt at indføre et
loft. Det kan med fordel fortsat være op til den enkelte butik, om den vil
tilbyde kontanthævning og i så fald i hvilket omfang.
Regeringen mener umiddelbart, at visse foreslåede foranstaltninger med
henblik på sikre de midler, betalingsinstitutter holder for brugerne, inde-
bærer en risiko for brugerne af betalingstjenester og dermed står i modsæt-
ning til reglernes formål. Regeringen vil arbejde for at sikre klarere regler,
der stiller brugere af betalingstjenester betryggende i tilfælde af et beta-
lingsinstituts konkurs.
Regeringen vil arbejde for, at de foreslåede regler om stærk kundeautenti-
fikation tilpasses for at sikre en mere praktisk anvendelighed og mulighed
for at fremme innovation. Derudover skal beløbsgrænser generelt afspejle,
at prisniveauerne ikke er ens i alle EU-lande. Regeringen støtter, at det
sikres, at der også er adgang for borgere, der ikke har en smartphone, idet
der dog skal tages hensyn til, at visse løsninger alene udbydes via en smart-
phone.
Regeringen vil arbejde for, at forbrugerbeskyttelsen styrkes. Det kan være
ved, at betalingsinstitutter og pengeinstitutter stiller løsninger til IBAN-
tjek og tilladelsesdashboard til rådighed for forbrugerne. Regeringen finder
det vigtigt, at forslaget har en merværdi og opvejer de forventede væsent-
lige omkostninger for betalingsinstitutter og pengeinstitutter forbundet
med udvikling af de it-løsninger, forslaget stiller krav om, herunder IBAN-
tjek og tilladelsesdashboard.
Store tech-selskaber spiller en stadig større rolle på betalingsområdet. Re-
geringen mener, det er vigtigt, at de risici, det kan medføre, håndteres i
forslagene. Flere betalingstjenesteudbydere samarbejder eksempelvis med
store tech-selskaber, der udfører stærk kundeautentifikation for dem. Re-
geringen støtter derfor forslaget om at inkludere et krav om, at betalings-
tjenesteudbydere indgår outsourcingaftaler med tredjeparter, f.eks. store
tech-selskaber, der udfører stærk kundeautentifikation på deres vegne.
kom (2023) 0367 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om betalingstjenester og elektroniske penge på det indre marked
2756294_0019.png
19/19
Regeringen støtter, at betalingsinstitutter og deres agenter kan få adgang til
betalingssystemer, da dette kan forbedre konkurrence og innovationen. Det
skal dog ske under forhold, som ikke øger systemiske risici i betalingssy-
stemerne i forhold til situationen i dag.
Regeringen finder det vigtigt, at tidsplanen for implementering af ændrin-
ger er realistisk og hensigtsmæssig, så virksomhederne og tilsynsmyndig-
hederne har tilstrækkelig tid til at indrette sig på de nye regler. Derfor me-
ner regeringen, at implementeringsfristen bør forlænges, da der sidelø-
bende med PSD3 og PSR skal udvikles IT-systemer og løsninger som re-
sultat af en række øvrige, nye europæiske lovgivninger på betalingsområ-
det.
Regeringen finder det centralt, at Danmark med PSD3-forslaget ikke for-
pligtes til at indføre administrative bøder, da administrative bøder giver
anledning til forfatningsmæssige betænkeligheder i forhold til grundlovens
§ 3 om magtens tredeling. Regeringen vil arbejde for at afklare, om forsla-
get indebærer en sådan forpligtelse.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
økonomiske konsekvenser, herunder statsfinansielle og erhvervsøkonomi-
ske.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.