Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0442 Bilag 1
Offentligt
2753953_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
22. september 2023
Europa-Kommissionens meddelelse om et EU-initiativ om Web 4.0 og
virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 25. juli 2023 en meddelelse om et EU-
initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste
teknologiske omstilling.
Meddelelsen fremhæver i høj grad eksisterende initiativer og lovgivning
som en ramme, der også kan facilitere udviklingen af Web 4.0 og virtuelle
verdener.
Kommissionen fokuserer på tre dimensioner: 1) Mennesker og
færdigheder, 2) erhvervslivet og 3) myndigheder. Meddelelsen rummer en
lang række forslag til ikke-lovgivningsmæssige tiltag, hvor visse allerede
eksisterer og rammesættes ift. virtuelle verdener
f.eks. investeringer i
fremtidens ikt-specialister eller promovering af eksisterende retningslinjer
for virtuelle verdener fra det Europæiske Borgerpanel. Dertil forslås nye
initiativer i form af bl.a. udvikling af standarder for åbne og
sammenhængende virtuelle verdener, at promovere brugen af
lovgivningsmæssige sandkasser for virtuelle verdener og engagement
internationalt ift. styringen af virtuelle verdeners udvikling.
Meddelelsen medfører ikke økonomiske eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Regeringen bakker op om Kommissionens ambitioner om og tilgang til at
skabe en fælles vision og tilgang til virtuelle verdener. Dette gælder især
fokusset på ikke-lovgivningsmæssige tiltag i meddelelsen, da mange
potentielle risici relateret til virtuelle verdener er forlængelser af
nuværende udfordringer inden for det digitale indre marked og dermed
forventeligt dækkes af eksisterende lovgivning.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at inkludere den grønne omstilling
som et tværgående fokus i meddelelsens initiativer (herunder f.eks. den
kommende industrielle og teknologiske køreplan).
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen fremsatte den 25. juli 2023 en meddelelse om et EU-
initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: Et forspring i den næste
teknologiske omstilling. Meddelelsen kommer i kølvandet på en offentlig
høring fra Kommissionen om tiltag på området, som løb til den 3. maj
2023.
I meddelelsen er Kommissionen bevidst om, at man kan tage
afsæt i EU’s
omfattende eksisterende lovgivningsmæssige rammer for det digitale indre
marked, som allerede gælder for aspekter af udvikling og anvendelse af
virtuelle verdener, herunder
Forordning om digitale markeder
og
Forordning om digitale tjenester,
som indfører omfattende forpligtelser for
bl.a. online platforme, herunder ift. behandling af klager over ulovligt
indhold.
Dataforordningen
og
Datastyringsforordningen
etablerer
horisontale regler for datadeling og giver brugeren kontrol over data
genereret på internetforbundne enheder. Dette vil blive suppleret af den
kommende
Forordning for kunstig intelligens,
som håndterer risici fra
kunstig intelligens-løsninger og forventes at styrke innovation inden for
tillidsvækkende kunstig intelligens.
Dertil fremhæves
databeskyttelsesforordningen
(GDPR), som er
teknologineutral og dermed også vil gælde behandling af persondata i
virtuelle verdener, mens forbrugere også vil være beskyttet af eksisterende
EU-forbrugerregulering i form af
Det generelle produktsikkerhedsdirektiv
(GPSD)
og
Direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD).
På det finansielle område dækker
Forordningen om europæiske
kryptoaktiver (MiCA)
(ofte baseret på blockchain, som også kan blive en
vigtig teknologi ift. virtuelle verdener), som ikke reguleres af eksisterende
regulering for finansielle tjenester
her sigtes efter øget transparens om
kryptoaktivers risici, større beskyttelse for ejere og integritet i
kryptomarkeder.
Forordning om elektroniske identiteter og tillidstjenester
vil dertil give brugere mulighed for sikker grænseoverskridende
anvendelse af nationalt notificerede elektroniske identiteter.
Den gældende regulering for immaterielle rettigheder (herunder i
industrien) i form af
Ophavsretsdirektivet, EU’s varemærkeforordning
og
Direktivet om beskyttelse af forretningshemmeligheder
vil ligeledes være
gyldige for virtuelle verdener, mens adgang for personer med handicap til
vitale
digitale
tjenester
adresseres
i
Den
europæiske
tilgængelighedsforordning
og
Webtilgængelighedsdirektivet.
Slutteligt vil
personer bosat i EU, som arbejder med virtuelle verdener, skulle kunne
anvende EU’s arbejdsmarkedsstandarder.
Her vil effektiv håndhævelse af
rettighederne være centralt.
2
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0003.png
Kommissionen mener på den baggrund, at der på nuværende tidspunkt
ikke
er behov for yderligere lovgivningsmæssige tiltag
3. Formål og indhold
Kommissionen mener, at virtuelle verdener kan medføre hidtil usete
muligheder i mange aspekter af samfundet, f.eks. bedre sundhedstjenester,
mere indlevende uddannelse og træning, nye interaktions- og
samarbejdsformer mellem mennesker, og fordybende kulturoplevelser.
Dertil rummer virtuelle verdener ifølge Kommissionen et stort potentiale
for at muliggøre hurtigere, sikrere og lettere interaktion mellem mennesker
og maskiner i samtlige af EU’s industrielle økosystemer, ligesom
industrianvendelser giver mulighed for intelligente, modstandsdygtige og
forbundne arbejdsgange med nye digitale processer og modeller, som er
mere effektive, billigere og mere bæredygtige end på nuværende tidspunkt.
Med afsæt i det nuværende internet er der dog også en række risici ved
virtuelle verdener, som Kommissionen vil adressere. Det gælder f.eks. ift.
fundamentale rettigheder og offentlighedens interesser i et demokratisk
samfund, børns rettigheder, databeskyttelse, privatlivets fred,
desinformation, cyberkriminalitet- og vold, diskrimination, eksklusion og
hadefulde ytringer. Dertil er der opmærksomhed på virtuelle verdeners
klimapåvirkning gennem et øget energiforbrug ved nye enheder, datacentre
og øget trafik på telenetværkene.
Kommissionen sigter med sin meddelelse efter en udvikling af Web 4.0 og
virtuelle verdener, som afspejler EU’s værdier, principper og fundamentale
rettigheder. Her skal mennesker kunne være sikre og få sine rettigheder
beskyttet, mens europæiske virksomheder kan udvikle verdensledende
applikationer, opskalere og vokse.
Kommissionen sætter med meddelelsen fokus på tre indsatsområder: 1)
Mennesker og færdigheder, 2) erhvervslivet og 3) myndigheder.
1) Mennesker og færdigheder
I meddelelsen fremhæves et behov for at hæve den almene opmærksomhed
i forhold til fordele og risici ved teknologier, adgang til tillidsvækkende
information og digitale færdigheder. Dette ses som essentielt for at sikre
brugeres accept af teknologisk udvikling og at styrke menneskers mulighed
for at involvere sig i og anvende Web 4.0 og virtuelle verdener. Børn ses
her som et særligt opmærksomhedsområde, da de har behov for en bedre
forståelse af specifikke problemstillinger ift. deres sikkerhed,
databeskyttelse og andre rettigheder og forpligtelser i indlevende miljøer.
3
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
Dertil ses behov for at øge antallet af specialister, som kan bidrage til
udviklingen af kerneteknologier i udviklingen af virtuelle verdener, f.eks.
extended reality (XR)
da virksomhederne har svært ved at finde ikt-
specialister med avancerede digitale færdigheder i Europa. Hér ses det som
en særskilt udfordring at gøre op med en kønsubalance på området, da kun
én af fem ikt-specialister i dag er kvinder.
Kommissionen foreslår en række aktiviteter:
-
Udnyttelse af diverse finansieringsprogrammer (f.eks. Programmet
for et digitalt Europa) til at investere i fremtidens ikt-specialister til
teknologier relateret til Web 4.0 og virtuelle verdener, samt
opfordring til medlemsstaterne om at opprioritere området.
-
Promovering af det Europæiske Borgerpanel for Virtuelle
Verdeners vejledende principper for virtuelle verdener, samt
understøttelse af forskning om virtuelle verdeners påvirkning på
sundhed og velvære (med et særskilt fokus på børn).
-
Etablering af en digital værktøjskasse for virtuelle verdener
med
påmindelse om menneskers rettigheder under gældende EU-
lovgivning, værktøjer for tillidsvækkende digitale identiteter og
verificering af indhold mv.,
-
Udvikling af redskaber for virtuelle miljøer for unge mennesker i
regi af strategien for et bedre internet for børn (BIK+).
2) Erhvervslivet
I meddelelsen nævnes, at EU har et stærkt industripotentiale ift. virtuelle
verdener og Web 4.0
f.eks. i form af regionale knudepunkter specialiseret
i 3D-modellering,
virtual reality
(VR)/
augmented reality
(AR)-indhold,
spilindustrien, samt lydteknologier og optiske teknologier. Det suppleres
af en stærk europæisk forskning og innovation inden for middleware - dvs.
basale tjenester, f.eks. datatransmission, til at hjælpe udviklere med at
udvikle nye applikationer og software - og software, samt aktører af høj
kvalitet på tværs af værdikæder.
Dog er det europæiske økosystem ifølge Kommissionen fragmenteret og
står over for flere udfordringer relateret til udrulning af nye teknologier og
adgang til finansiering, uautoriseret reproduktion og distribution af
virtuelle aktiver, hvilket udgør en trussel for både forbrugere og ejere af
immaterielle rettigheder mv. Hertil nævnes store platforme (både B2B og
B2C) som frontløbere i udviklingen af virtuelle verdener, hvilket kan føre
til 1) lukkede økosystemer, da platformenes løsninger bliver de facto
standarder og 2)
at platformene bliver ”gatekeepers” for virtuelle verdner
ved at udnytte netværkseffekter fra sine produkter, hvilket igen kan skabe
nye markedsbarrierer
for SMV’er og start-ups
i EU.
Her foreslår Kommissionen en række tiltag, der sigter efter at styrke og
samle teknologiske kapaciteter, accelerere udrulningen af innovative
4
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
løsninger og fremme et understøttende økosystem for virksomheder
med
målet om at skabe et industriøkosystem for Web 4.0 og virtuelle verdener,
der trives og er verdensledende:
-
Etablering af et europæisk partnerskab for nøgleinteressenter for at
udvikle de teknologiske byggeblokke for brugbar, inklusiv,
bæredygtig og tillidsvækkende virtuelle verdenssystemer- og
applikationer. Disse skal udlægges i en industriel og teknologisk
køreplan.
-
At støtte
EU’s kultur-
og kreative industrier i at afprøve nye
forretningsmodeller i virtuelle verdener, fremme matchmaking
mellem udviklere af virtuelle verdener og industribrugere, samt
udnytte de Digitale Innovationshubs og ”Enterprise
Europe”-
netværket for at støtte hubs for virtuelle verdener og promovere
udrulningen af nye løsninger.
-
At udvikle standarder for åbne og sammenhængende virtuelle
verdener for at undgå, at enkelte aktører skaber markedsbarrierer.
Dette skal foregå gennem en koordineret indsats iblandt
medlemsstaterne, interessenter, og Kommissionen i både
europæiske og internationale standardiseringsorganisationer.
-
At udforske nye samarbejdsmodeller på området, f.eks. mellem
virksomheder, indholdsproducenter, forbrugere og borgere i en
decentraliseret ramme,
-
At udvikle en værktøjskasse med råd og anbefalinger om hvordan
immaterielle rettigheder kan beskyttes,
-
At promovere brugen af regulatoriske sandkasser for virtuelle
verdener i medlemsstaterne, så der kan afprøves nye løsninger i
kontrollerede miljøer i begrænsede forløb.
3) Myndigheder
Myndigheder spiller ifølge meddelelsen en central rolle i at vise vejen mod
Web 4.0. Dette gør de ved: 1) Konstant at forbedre design og levering af
offentlige tjenester og tjenester i offentlighedens interesse gennem
digitalisering, 2) ved at adressere større samfundsmæssige udfordringer,
f.eks. sundhed, klimaforandringer og en ældende befolkning.
Selvom der allerede findes eksempler på projekter om virtuelle verdener,
som sigter mod at give offentlige myndigheder et bedre
beslutningsgrundlag at basere sine tiltag på (f.eks. digitale tvillinger, der
kan hjælpe med afprøvning af løsninger før de bringes ud i virkeligheden),
er den generelle udrulning på tværs af EU langsom.
Kommissionen ser et behov for tæt samarbejde med medlemsstaterne pga.
graden af teknologiske udviklinger, integration og markedsudviklinger,
som virtuelle verdener kan medføre. Dette gælder også ift. styringen af
teknologiens udvikling globalt, hvor internationalt engagement vil være
5
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0006.png
nødvendigt for at sikre, at virtuelle verdener bliver åbne og sikre rum, der
respekterer EU’s værdier og regler.
Kommissionen vil her:
-
Støtte offentlige flagskibsprojekter for smarte og bæredygtige byer
og fællesskaber,
-
Støtte initiativet
CitiVerse
finansieret under Programmet for et
Digitalt Europa.
-
Støtte
udviklingen af ”European Virtual Human Twin”-projektet
om en digital kopi af menneskets krop til at understøtte beslutnings-
understøttende systemer, personlige sundhedsprognoser mv.
-
Opfordre til at etablere Europæiske Digitale Infrastrukturkonsortier
(EDICs) med deltagelse fra flere medlemsstater for at fremskynde
udviklingen af virtuelle verdener.
-
Samle medlemsstaterne i en
ekspertgruppe for deling af ”best
practices”
for udviklingen af virtuelle verdener.
-
Samarbejde med de eksisterende forvaltningsinstitutioner for
internettet med flere interessenter om at udforme åbne og
interoperable virtuelle verdener, samt støtte etableringen af et
teknisk multiinteressentforum for at drøfte visse aspekter af
virtuelle verdener og Web 4.0, som ligger uden for eksisterende
institutioner.
-
Lancere en struktureret tilgang til at monitorere udviklingen af
virtuelle verdener på tværs af industrielle økosystemer sammen
med medlemsstater og interessenter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke forholdt sig til det konkrete forslag.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter, der kan medføre
lovgivningsmæssige konsekvenser.
6
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0007.png
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen
har
i
sig
selv
ikke
erhvervsøkonomiske,
samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Indholdet kan
dog senere udmøntes i konkrete initiativer, der kan medføre økonomiske
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har i sig selv ingen påvirkning af beskyttelsesniveauet eller
administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog
senere udmøntes i konkrete initiativer, der kan medfør konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for
bemærkninger d. 25. august 2023. Der er indkommet høringssvar fra
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Metal, Forbrugerrådet
TÆNK, Forsikring & Pension, Kommunernes Landsforening og
Mærkevareleverandørerne.
Generelle bemærkninger
Dansk Industri (DI) og Dansk Metal (DM)
støtter op om
Kommissionens meddelelse og er overordnet set positiv over ambitionerne
heri
henset til den vigtige rolle, virtuelle verdener spiller i udviklingen af
Web 4.0 og disses betydning for europæisk erhvervslivs fortsatte
digitalisering.
Yderligere fokuspunkter er for
DI:
1) at forudsætningen for at realisere
Web 4.0 og virtuelle verdeners betydelige potentiale er, at det fremtidige
Web 4.0 økosystem ikke bliver domineret af få og hindrer markedsadgang,
samt 2) at der grundet teknologiens hurtige udvikling er fokus på den
hastige udvikling, og at Kommissionen og regeringen har et solidt fokus
på fremtidige muligheder i deres arbejde med området.
DM
bakker op om, at Kommissionen, med den nye strategi anviser en vej
for, hvordan de nye teknologier kan udfoldes på en god måde i Europa
da nye teknologier er helt afgørende for at sikre en højere produktivitet i
industrien, særligt da andre lande som USA og Kina er længere fremme på
en lang række teknologier, der får stor betydning for fremtiden.
Forbrugerrådet Tænk (Tænk)
ser ligeledes positivt på Kommissionens
meddelelse om Web 4.0 og virtuelle verdener, herunder visionerne for den
7
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
teknologiske udvikling i EU, og de fordele denne vil medføre for
forbrugerne.
Dog fremhæver Tænk, at den teknologiske udvikling ofte medfører en
række udfordringer for forbrugerne, hvorfor det er meget vigtigt, at
forbrugerbeskyttelsen er i centrum ved ny EU-regulering inden for det
teknologiske område.
På trods af, at Web 4.0 skitserer en verden, hvor alt er gnidningsløst
forbundet, skal regulering fra EU på det teknologiske have fokus på, at
tekniske løsninger ikke må ofre forbrugernes sikkerhed til fordel for
gnidningsløse transaktioner fx bankoverførsler og handel mv. F.eks. ved,
at virksomheder forpligtes til at indlægge tilstrækkelige og nødvendige
sikrings- og valideringsskridt i transaktionerne, ligesom banker må dække
forbrugernes fulde tab, hvis ikke deres tekniske løsninger og
sikkerhedsproceudure har været tilstrækkelige.
Forsikring & Pension (F&P)
mener, at Kommissionens initiativ kan
understøtte innovation og ansvarlighed på tværs af medlemsstaterne og
bidrage til udviklingen af bedre services og produkter til forbrugerne.
Dertil støtter F&P tiltag omkring vejledninger til virksomheder og
forbrugere, som kan sikre forståelse og en ansvarlig tilgang til web 4.0 og
virtuelle verdener, så EU-borgerne kan benytte den nye teknologi på en
tryg og sikker måde.
F&P ser potentielt store fordele i brugen af nye teknologier for kunder i
forsikring- og pensionsbranchen (f.eks. virtuel og augmented reality),
ligesom disse på sundhedsområdet kan give nye muligheder for at
forebygge skader og sygdomme
og tilbyde den rette hjælp, når skaden
sker.
F&P mener, at det centrale i strategien skal være at sikre ansvarligheden
og innovationen, så EU kan levere globalt førende løsninger og sikre lige
konkurrencevilkår i erhvervslivet
med fokus på 1) understøttelse af
brugen af teknologien, og 2) at det bør være de konkrete projekter, som er
definerede for adgangen til støttemuligheder og regulatoriske sandkasser
ikke virksomhedstype.
Kommunernes Landsforening (KL)
ser positivt på, at der på EU-niveau
er fokus på at skabe fordelagtige vilkår for, at Web 4.0 og virtuelle
verdener kan blive værdiskabende bl.a. for offentlige myndigheder på en
måde, der harmonere med europæiske værdier og digitale prioriteter i
øvrigt.
Trods at metaverset ikke er udbredt i danske kommuner og flere af
elementerne i meddelelsen ligger et stykke ude i horisonten, anbefales det
at sikre et løbende fokus på, at offentlige myndigheder - herunder
kommuner - understøttes i at få erfaringer inden for Web 4.0 samt får
adgang til midler til at afprøve gode anvendelsesmuligheder og dermed
være med til at præge den fremtidige brug.
8
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
Mærkevareleverandørerne (MLDK)
opfordrer til, at man fremmer åbne,
fair og interoperationelle virtuelle verdener, der er forankret i EU's love og
værdier, for at undgå, at økosystemet for virtuelle verdener domineres af
nogle få store spillere, der vil sætte de facto standarderne, skabe
markedsadgangsbarrierer og fortsat være "gatekeepers for de virtuelle
verdener".
Specifikke bemærkninger
Digitale færdigheder
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
finder det positivt, at Kommissionen
har fokus på at understøtte udviklingen af EU-borgernes digitale
færdigheder, så de matcher et kommende behov i Web 4.0 og i såkaldte
”virtuelle verdener”.
DA ser et behov for investeringer, som bl.a. kan sikre arbejdskraft med de
rette kompetencer til at gøre EU attraktiv for både udvikling,
implementering og vedligeholdelse af digitale løsninger ift. Web 4.0 og
såkaldte virtuelle verdener. Ny teknologi stiller ifølge DA nye krav om
effektivitet og smidighed til både uddannelsesinstitutioner og til voksen-
og efteruddannelsessystemer og er afgørende for, at medarbejdere kan
klædes på i takt med udviklingen og virksomhedernes efterspørgsel.
De virksomheder, der anvender ny teknologi, har bedre muligheder for at
blive mere konkurrencedygtige, vækste og dermed få brug for flere med-
arbejdere. DA mener ikke, at nye EU-initiativer skal være for
teknologispecifikke ift. regulering, da det kan give et skævt fokus, som
ikke understøtter udviklingen.
DA finder det afslutningsvist positivt, at der i Kommissionens meddelelse
er et specifikt fokus (Forslag 1) på piger og kvinders kompetencer inden
for digitale løsninger,
Web 4.0 og ”virtuelle verdener” –
da DA gennem
længere tid har arbejdet for en bedre kønsbalance i de unges
uddannelsesvalg.
DI
bemærker, at en vigtig forudsætning for, at EU kan styrke sin digitale
konkurrenceevne, er, at der igangsættes initiativer, der kan understøtte den
europæiske talentmasse inden for digitalisering. Her ses det som positivt,
at Kommissionen ønsker at udvide den europæiske talentmasse inden for
digitale færdigheder ved bl.a. at øge investeringer til fremtidige IKT-
specialister samt gøre EU til et attraktivt sted for IKT-specialister på
højeste niveau fra lande uden for EU.
DI støtter Kommissionens initiativer, men vil også gerne opfordre den
danske regering til at være fremadskuende og ambitiøs med Danmarks
nationale ambitioner for uddannelse af IKT-specialister.
DM
er positive overfor Kommissionens fokus på at sikre, at arbejdstagerne
kan få de rette færdigheder til at anvende teknologierne, som forventes at
9
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
føre til en lang række nye muligheder i industrien, som vil føre til en øget
produktivitet (bla. virtuel træning, bedre simuleringsprocesser og
ressourceoptimering). De nye teknologiske løsninger kræver et stærkt
fokus på opkvalificering og færdigheder, så medarbejderne i industrien kan
gøre brug af dem.
Juridiske rammer
DA
noterer sig, at EU-Kommissionen er bekymret for, om nye teknologier
vil reducere EU’s sociale beskyttelse samt risici forbundet med ansattes
tilpasning til at arbejde med nye teknologier. Dog vurderer DA, at den
eksisterende juridiske ramme
(EU’s rammedirektiv om arbejdsliv, den
danske arbejdsmiljølov, der begge er teknologineutrale, samt
Samarbejdsaftalen mellem DA og Fagbevægelsens Hovedorganisation)
sikrer en forsvarlig beskyttelse af de ansatte uafhængigt af den
teknologiske udvikling.
DI
bemærker, at dansk erhvervsliv i de seneste år har oplevet et væld af ny
regulering på det digitale område
hvilket har medført, at erhvervslivet
bruger mange ressourcer på at efterleve de nye krav. Derfor ser DI behov
for større klarhed over hvorvidt reglerne for intellektuel ejendomsret også
gælder i virtuelle verdener. Her er det ifølge DI positivt, at Kommissionen
vil skabe en værktøjskasse til bekæmpelse af forfalskning for at give
indehavere af intellektuelle ejendomsrettigheder vejledning og
anbefalinger om, hvordan rettigheder kan håndhæves både i offline- og
onlinemiljøer, herunder i virtuelle verdener.
Dertil ser DI det som meget positivt, at EU-Kommissionen anerkender, at
de juridiske rammer i f.eks. Digital Services Act (DSA), Digital Markets
Act (DMA) og General Data Protection Regulation (GDPR) er
fyldestgørende i forhold til at sikre, at borgere og erhvervslivet kan
navigere trygt i virtuelle verdener.
MLDK
finder det vigtigt, at man sikrer en stærk IP-beskyttelse og
håndhævelse i virtuelle verdener for at beskytte både forbrugerne og
integriteten af EU's IP-lovgivning.
Platforme og interoperabilitet
DI
ser det som positivt, at Kommissionen er opmærksomme på risikoen
for uhensigtsmæssige markedstilstande ved eventuelle fremtidige
gatekeepere, som f.eks. store digitale platforme, der er i stand til at opbygge
platformsøkosystemer til milliarder af brugere over hele verden. Trods evt.
forskelle i platformes tilgang og forretningsmodel, findes gennemgående
mekanismer for at vokse hurtigt, som kan skabe bekymringer om fri og
effektiv konkurrence. Det gælder f.eks. netværkseffekter, som gør
platformsvirksomheder i stand til at forsyne hele økosystemer med
(platforms)tjenester, evnen til at overtage relevante startups eller brugen af
finansiel styrke i investering af teknologisk udvikling.
10
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
DI fremhæver som et af de vigtigste opmærksomhedspunkter i udviklingen
af Web 4.0 og virtuelle verdener er, at man lykkes med udviklingen af åbne
standarder, der kan sikre interoperabilitet mellem forskellige platforme og
netværk. Dette skal sikre, at det fremtidige økosystem på Web 4.0 ikke
domineres af få aktører, og at der ikke bliver skabt hindringer for
markedsadgang.
KL
bemærker,
at Kommissionen identificerer ӌbenhed, decentralisering
og
brugerindflydelse” som de
vigtigste karakteristika for tredje generation
af internettet og bifalder derfor, at Kommissionen vil ”støtte open
source-
innovation for Web 4.0, f.eks. i forbindelse med brugen af distributed
ledger-teknologi
…”.
KL anbefaler, at Kommissionen sikrer, at de open source- og distributed
ledger-miljøer og -økosystemer, der skal tilvejebringe den ønskede
åbenhed, decentralisering og brugerindflydelse, ikke sættes unødigt under
pres af europæiske lovkrav om sikkerhed som fx Cyber Resilience Act,
men at bidragydere i videst muligt omfang undtages fra lovkrav, der alene
bør gælde leverandører af produkter.
Tænk
fremhæver tech-giganternes forretningsmodeller (baseret på bl.a.
datahøst, profilering, fastholdelsesmekanismer og dark patterns) som en
stor udfordring for forbrugerne
i særdeleshed børn og unge under 18 år.
Hvis forbrugere skal føle sig trygge og styrkede på Web 4.0, kræves ifølge
Tænk et forøget fokus på forbrugernes rettigheder
– hvor ”privacy by
design” bør være helt centralt
i ny EU-regulering på det teknologiske
område og bør suppleres af en lang bedre og mere effektiv håndhævelse af
de regler, der bliver vedtaget i EU. Mangelfuld håndhævelse fører ifølge
Tænk til, at forbrugerne mister tilliden til markedet og samfundet generelt.
Algoritmer
Tænk
betoner, at virksomheders brug af AI og algoritmer må forventes at
fortsætte med at ændre samfundet helt fundamentalt, hvorfor der i ny EU-
regulering er fokus på de meget store udfordringer, der er forbundet med
brugen af AI og algoritmer, herunder risikoen for diskrimination af
forbrugere, konkurrenceforvridning mv.
Der bør som følge heraf stilles store krav til virksomhedernes brug af AI
og algoritmer
f.eks., at forbrugerne præsenteres for un-biased vare-
forslag, at forbrugere ikke diskrimineres eller profileres, at forbrugerne
ikke sælges forfalskede eller usikre varer, at block-chain løsninger eller
andet sikrer købsprocessen, og at forbrugerne ikke kun tilbydes AI-baseret
kundeservice men kan vælge at snakke med et menneske.
Rammerne for udviklingen skal ifølge Tænk ikke dikteres af tech-
gigantene, men af borgerne gennem de folkevalgte for at sikre tilliden til
både virksomhederne og EU. Det er derfor vigtigt, at EU hurtigt og
effektivt regulerer brugen af AI og algoritmer samt sørger for et effektivt
tilsyn og håndhævelse af reglerne.
11
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0012.png
Børn og unge
Tænk
bemærker at, børn og unge er hurtige til at tage ny teknologi til sig
og navigerer nemt imellem tekniske løsninger, men der bør i EU være et
særligt fokus på denne forbrugergruppe, da de må anses for at være særligt
udsatte i forhold til de risici, der er forbundet med den teknologiske
udvikling.
De udfordringer børn og unge møder i forbindelse med brugen af tekniske
løsninger spænder bredt fra gamblingelementer i gaming til CHAT-
robotter, der giver råd om selvskade. Derfor bør beskyttelse af børn og
unge være et helt centralt element, når EU-regulering udarbejdes, og at der
stilles meget store krav til de virksomheder, hvis forretning helt eller
delvist henvender sig til personer under 18 år.
Digitalisering og klima
Tænk
har et stort fokus på klimapåvirkninger. Her er det vigtigt, at
forbrugerne tilbydes produkter og ydelser, så de kan handle trygt og
bæredygtigt, samt at EU har opmærksomhed på energiforbruget bag
”klimavenlige” løsninger,
så disse ikke bare påvirker eller forøger
energiforbruget og klimapåvirkningen andetsteds i forbrugskæden.
Den finansielle sektor
MLDK
opfordrer til at man behandler non-fungible tokens (NFT'er), der
bruges til autentificering og tilknytning, anderledes end værdipapirer på
grund af deres meget forskellige natur, og derfor undgår at underlægge dem
regler for finansielle tjenesteydelser såsom EU's regler om hvidvaskning
af penge, der gælder for handel med værdipapirer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at et reelt digitalt indre marked etableres i
EU, hvor nye digitale løsninger og forretningsmodeller
inklusiv virtuelle
verdener
kan trives og vokse på tværs af Europa, mens de respekterer
europæiske værdier og borgernes grundlæggende rettigheder. Fælles
europæiske rammer er et vigtigt skridt på vejen for at skabe et
velfungerende digitalt indre marked.
Europæiske digitale løsninger med basis i en etisk, ansvarlig og sikker
tilgang kan blive en stærk konkurrencefordel for Europa
også når det
gælder virtuelle verdener.
12
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
Regeringen bakker derfor op om Kommissionens ambitioner om og tilgang
til at skabe en fælles vision og tilgang til virtuelle verdener.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der ikke er behov for særskilt
regulering af virtuelle verdener på nuværende tidspunkt. Da mange
potentielle risici relateret til virtuelle verdener er samstemmende med
nuværende udfordringer inden for det digitale indre marked, finder
regeringen, at eventuelle lovgivningsmæssige og finansierings-
understøttende tiltag om virtuelle verdener først bør foreslås efter en
grundig analyse af evt. huller i eksisterende rammer.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at overvåge, om der opstår særlige
udfordringer relateret til virtuelle verdener og er særligt opmærksom på, at
deltagelse i virtuelle verdener vil involvere hidtil usete mængder og typer
af personoplysninger, da virksomheder får mulighed for at overvåge
individers fysiske respons og bevægelser i virtuelle verdener. Dette kan
medføre, at manipulerende online designpraksisser forekommer oftere og
bliver sværere at tyde, fordi grænsen mellem autentiske og kommercielt
indhold kan blive sløret. Dette gælder især indhold rettet mod børn.
Analysen skal dertil inkludere bred konsultation af interessenter for at
afdække relevante problemstillinger.
Regeringen deler Kommissionens bekymring for en centralisering af
indflydelse over de virtuelle verdener, hos tech-giganter. Interoperabilitet
er her et vitalt værktøj til at sikre, at brugere sømløst kan flytte sine data
mellem forskellige systemer og virtuelle verdener. Regeringen finder det
vigtigt, at der udvikles standarder for åbne, transparente og
sammenhængende virtuelle verdener og ser frem til at bidrage til
Kommissionens inkluderende proces for disse i regi af de europæiske og
internationale standardiseringsorganisationer.
Regeringen finder det vigtigt, at der i arbejdet med virtuelle verdener tages
særligt hensyn til børn og unge, da de kan være særligt udsatte i forhold til
de risici, som ny digital teknologi kan medføre.
Regeringen så gerne et større fokus på den grønne omstilling i de initiativer
Kommissionen lægger op til og opfordrer derfor Kommissionen til at
inkludere den grønne omstilling som et tværgående fokus i meddelelsens
initiativer, f.eks. den kommende industrielle og teknologiske køreplan.
Regeringen ser dertil gerne, at Kommissionen med køreplanen lader sig
inspirere af den koordinerede handlingsplan for kunstig intelligens, som
var et vigtigt første skridt mod en fælleseuropæisk tilgang til kunstig
intelligens og udgjorde en god ramme for drøftelser med medlemsstater
og interessenter.
13
kom (2023) 0442 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EU-initiativ om Web 4.0 og virtuelle verdener: et forspring i den næste teknologiske omstilling
2753953_0014.png
Regeringen støtter Kommissionens fokus på udvikling af digitale
færdigheder og opfordrer den til at samtænke de planlagte tiltag med
Kommissionens nyligt offentliggjorte anbefalinger om digital uddannelse
og færdigheder. Regeringen støtter desuden Kommissionens fokus på
digital dannelse hos befolkningerne med henblik på udvikle en forståelse
for risiciene og mulighederne ved de virtuelle verdener samt til at tilskynde
brugen af de nye teknologier på sunde, sikre og meningsfulde måder.
Regeringen hilser desuden fokusset på kønsbalance velkomment.
Regeringen understreger, at tiltag skal respektere medlemsstaternes
kompetence på uddannelsesområdet og de højere uddannelsesanstalters
autonomi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg
14