Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0459 Bilag 1
Offentligt
2754839_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Enhed
Danmarks Statistik,
Direktionssekretaria-
tet &
Lovkoordinering DST)
Sagsbehandler
Kim Voldby
Koordineret med
International (DLM)
Sagsnr.
2023 - 2892
Doknr.
36852
Dato
25-09-2023
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg angående Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions ar-
bejdsmarkedsstatistikker om virksomheder og om ophævelse af Rådets for-
ordning (EF) nr. 530/1999 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 450/2003 og (EF) nr. 453/2008 (Com(2023) 459 final)
1. Resumé
Kommissionen fremsatte 31. juli 2023 ovennævnte forslag til forordning.
Forslaget vedrører udarbejdelsen af europæisk arbejdsmarkedsstatistik om løn og ledige stillinger
for virksomheder. Forslaget samordner tre eksisterende områdespecifikke retsgrundlag for udarbej-
delsen af arbejdsmarkedsstatistik for virksomheder med henblik på at integrere og harmonisere
udarbejdelsen af statistikken.
Forslaget forventes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser, umiddelbare sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark. Den dan-
ske finansieringsandel ventes at udgøre ca. 0,01 mio. kr.. Derudover kan forslaget potentielt
medføre administrative byrder for erhvervslivet og særligt mindre virksomheder.
Regeringen støtter intentionerne om at integrere det lovgivningsmæssige grundlag for arbejdsmar-
kedsstatistik for virksomheder. Regeringen er dog generelt opmærksom på risikoen for at pålægge
virksomhederne unødige byrder, herunder særligt de små virksomheder, hvor en øget indberetnings-
byrde, er svært at håndtere. Regeringen er derfor særligt opmærksom på, at det gøres muligt at
udarbejde statistikken på baggrund af allerede tilgængelige datakilder.
Regeringen er endvidere af den opfattelse, at omfanget af delegering af beføjelser til Kommissionen skal
afgrænses og præciseres. Endelig forholder regeringen sig kritisk
til forslagets indførelse af ’ad hoc’-
moduler til belysning af forefaldende arbejdsmarkedsforhold.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 31. juli 2023 ovennævnte forslag til forordning. Den dan-
ske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU
31. juli 2023.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af fællesskabssta-
tistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter den almindelige lov-
givningsprocedure i henhold til traktatens artikel 294.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at etablere en fælles lovgivningsramme for europæisk ar-
bejdsmarkedsstatistik
om løn og ledige stillinger
for virksomheder. Lovgivningen inte-
kom (2023) 0459 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om arbejdsmarkedsstatistikker for virksomheder
2754839_0002.png
grerer hidtidige forordninger for løn- og lønomkostningsstrukturer, om lønomkost-
ningsindekset og kvartalsstatistikker over ledige stillinger i en samlet rammelovgiv-
ning.
Det overordnede formål er at:
1) samle den hidtidige lovgivning på området i en fælles rammelovgivning, der
er tidssvarende;
2) sikre, at lovgivningen er relevant og dækkende for alle væsentlige brancher
og sektorer;
3) sikre, at statistikken er sammenlignelig på tværs af medlemsstater og stati-
stikområder.
Forslaget lægger op til at samordne og udvide lovgivningen for at kunne imøde-
komme nye brugerbehov, bl.a. gennem muligheden for at gennemføre supplerende
spørgsmål til eksisterende dataindsamlinger på ’ad hoc’-basis.
De væsentlige brugere er EU-institutionerne, nationale myndigheder, forskere og
offentligheden. Herudover inkluderer forslaget den kønsopdelte lønstatistik i stati-
stikforordningen. Den er tidligere blevet indsamlet på frivillig basis.
Generelt udvider forslaget kravene på nogle statistikområder, så der er bedre dæk-
ning af mindre virksomheder og af den offentlige sektor, der ikke alle steder har
været omfattet af den hidtidige lovgivning.
De præcise datakrav vil blive yderligere specificeret i gennemførelsesretsakter, den
foreslåede forordning giver mulighed for at justere listen over detaljerede emner,
deres hyppighed, referenceperioder og tidsfrister for dataindberetning ved hjælp af
delegerede retsakter. I det nuværende forslag er der ingen afgrænsning af de stati-
stiske informationer, som medlemsstaterne via kommissionsretsakter kan blive for-
pligtet til at levere.
Forordningen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 338, stk. 1, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294. Kommissionen
lægger op til, at forordningen skal træde i kraft fra 1. januar 2026 og gennemførsels-
forordningerne fra 2026 og 2028.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294 vedr. proce-
duren om almindelig lovgivning. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at den foreslåede lovgivning er nødvendig for at sikre sam-
menhæng, sammenlignelighed og kvalitet af den europæiske arbejdsmarkedsstatistik
for virksomheder på tværs af EU’s medlemsstater.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, eftersom udarbejdelsen af sammenlignelig europæisk statistik nødvendiggør en
2
kom (2023) 0459 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om arbejdsmarkedsstatistikker for virksomheder
2754839_0003.png
fælles lovgivningsramme, der fastlægger fælles definitioner, tidsfrister, krav til kilde- og
metodedokumentation m.v.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget erstatter en række Råds- og Parlamentsforordninger ((EF) nr.
530/1999, (EF) nr. 450/2003 og (EF) nr. 453/2008) såvel som de heraf afledte Kom-
missionsforordninger vedr. udarbejdelsen af europæisk arbejdsmarkedsstatik om virk-
somheder.
Herudover er gældende dansk ret på området Lov om Danmarks Statistik.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den finansielle ramme for gennemførelsen af forslaget vil udgøre ca. 0,3 mio. kr. i
udviklingsomkostninger og 0,1 mio. kr. i driftsomkostninger på EU’s budget i pe-
rioden 2025-2026. Den danske finansieringsandel udgør ca. 2 pct., hvilket svarer til
ca. 0,01 mio. kr.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget kan potentielt medføre statsfinansielle konsekvenser. Forslaget giver
Kommissionen beføjelse til at udmønte forslaget via gennemførelsesretsakter, hvil-
ket kan medføre meromkostninger. Det er ikke muligt at vurdere disse på nuvæ-
rende tidspunkt.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige mer-
udgifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget skønnes ikke at have umiddel-
bare samfundsøkonomiske konsekvenser. Dette afhænger af at gennemførelsen af
forordningen kan baseres på allerede tilgængelige datakilder, hvilket skal afklares.
Der en risiko for, at svarbyrderne for erhvervslivet øges, da forslaget åbner mulig-
heden for at indføre ekstra undersøgelser på ’ad hoc’-basis
for at kunne tilgodese
relevante policy hensyn. Dette kan medføre administrative byrder for erhvervslivet
og særligt mindre virksomheder. Da det konkrete indhold og udmøntningen af disse
gennemførelsesretsakter endnu ikke er kendt, er det ikke muligt at skønne merom-
kostningerne og svarbyrden knyttet hertil.
Andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist 1. september til følgende interessenter:
Akademikerne (AC),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT),
Danmarks Nationalbank,
3
kom (2023) 0459 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om arbejdsmarkedsstatistikker for virksomheder
2754839_0004.png
Danmarks Apotekerforening,
Danske Revisorer,
Danske Universiteter,
Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv,
Dansk Industri,
Danske Malermestre,
Danske Maritime,
Danske Medier,
Dansk Metal,
Danske Rederier,
Danske Regioner,
Dansk Sygeplejeråd,
DTL - Danske Vognmænd,
Drivkraft Danmark,
FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation),
Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
FOA,
Foreningen Danske Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet,
FTFa,
GLS-A,
GRAKOM,
Green Power Denmark,
HORESTA,
Kommunernes Landsforening (KL),
SMVdanmark,
IDA,
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE),
ITD (International Transport Danmark),
Ledernes Hovedorganisation,
SAMA (Sammenslutningen af Mindre Arbejdsgiverforeninger),
TEKNIQ Arbejdsgiverne,
3F
Der er modtaget tre høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Akademikerne og
Lederne.
Generelle bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverforening
konstaterer, at forslaget potentielt indebærer en bety-
delig administrativ byrde for virksomheder med færre end ti ansatte. For DA står ge-
vinsterne ved at udvide dækningen for statistikkerne for de mindre virksomheder ikke
mål med omkostningerne. DA ønsker en implementering med genbrug af data fra
andre administrative kilder mhp. at minimere byrderne ved udvidelsen af dæknings-
området ift. de mindre virksomheder. Herudover mener DA, at det er unødvendigt,
at Kommissionen med forslaget får beføjelse til at vedtage delegerede retsakter om
indberetning af data på ’ad hoc’-
basis.
Akademikerne
mener, at det er godt at efterse, om de aktuelle arbejdsmarkedsstati-
stikker modsvarer de behov, der er på området. Akademikerne er positive, hvis der
4
kom (2023) 0459 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om arbejdsmarkedsstatistikker for virksomheder
2754839_0005.png
gives bedre indsigt i lønforhold på virksomheder med mindre end ti ansatte. Akade-
mikerne udtrykker, at det er af stor vigtighed, at der så vidt muligt er sammenlignelig-
hed over tid i statistikkerne. Slutteligt er Akademikerne enige i ambitionen om at skabe
mere sammenlignelighed på tværs af EU-landene.
Lederne
konstaterer, at forslaget potentielt indebærer betydelige administrative byrder
for virksomheder med færre end ti ansatte. Gevinsterne med at udvide statistikdæk-
ningen med løsningsmodel 2 eller 3 står ikke mål med omkostningerne. Derfor er det
for Lederne vigtigt at sikre genbrug af data fra andre administrative kilder. Herudover
finder Lederne det unødvendigt, at Kommissionen med forslaget får beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter om indberetning af data på ’ad hoc’-basis.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel støtte til forslaget.
Dog er der stor tilbageholdenhed i forhold til at give Kommissionen for vide dele-
gationsbeføjelser, til at ændre og udvide listen af detaljerede emner, som der skal
indsamle statistik om, samt mulighed for at indføre ekstra spørgsmål på ’ad hoc’-
basis i enkelte år.
Herudover er der blandt en gruppe medlemsstater udtrykt skepsis med hensyn til
at pålægge små virksomheder og nationale statistikmyndigheder yderligere byrder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne om at integrere det lovgivningsmæssige grundlag
for arbejdsmarkedsstatistik om løn og ledige stillinger for virksomheder.
Regeringen er dog generelt opmærksom på risikoen for at pålægge virksomhederne
øgede byrder, herunder særligt små virksomheder, der i forvejen har sværest ved at
absorbere en øget indberetningsbyrde. Regeringen vil derfor arbejde for at det gøres
muligt at udarbejde statistikken på baggrund af allerede tilgængelige datakilder.
Regeringen mener endvidere, at omfanget af Kommissionens delegationsbeføjelser
skal afgrænses og præciseres med henblik på at begrænse de økonomiske omkostnin-
ger og administrative byrder for virksomheder og myndigheder.
Endelig forholder regeringen sig kritisk til forslagets indførelse af
’ad hoc’-moduler,
hvor Kommissionen får bemyndigelse til at indføre krav om yderligere dataindsam-
linger til belysning af forefaldende arbejdsmarkedsforhold.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5