Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 111 Bilag 1
Offentligt
2692627_0001.png
-- AKT 189465 -- BILAG 1 -- [ Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af u…
-
--
L 111 Bilag 1
Offentligt
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
Transportministeriet ([email protected])
Michael Koch-Larsen ([email protected]), Catrine Marie Stamm Gravesen ([email protected]), Sasia Bendix
([email protected]), Freja Falk ([email protected])
Morten Brønnum Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden
fører til godstransport) - sagsnummer 2023-256
Sendt:
17-02-2023 13:53
Til:
Cc:
Kære Adan
Danske Regioner har ikke bemærkninger til lovforslaget om ændring af lov om godskørsel
Det fremgår af høringsbrevet, at ”Transportministeriet bemærker, at høringen i forhold til KL også udgør den
økonomiske høring over lovforslaget.”
Jeg formoder, at det samme gør sig gældende fsva. regionerne – i givet fald har regionerne heller ikke bemærkninger
fsva. en økonomisk høring
Mvh Morten
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
17. februar 2023 11:59
Emne:
{{regioner}}Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) (Id nr.: 189112)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet senest onsdag den 15. marts 2023 til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2023-256 i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0002.png
-- AKT 190649 -- BILAG 1 -- [ SV Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug … --
Transportministeriet ([email protected])
Hjørdis de Stricker ([email protected])
SV: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) - sagsnummer 2023-256
E-mailtitel:
SV: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) (Id nr.: 189112) - sagsnummer 2023-256
22-02-2023 09:42
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Til Transportministeriet
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
17. februar 2023 12:02
Emne:
Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden
fører til godstransport) (Id nr.: 189112)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet senest onsdag den 15. marts 2023 til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2023-256 i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0003.png
-- AKT 194278 -- BILAG 1 -- [ SV Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug … --
Transportministeriet ([email protected])
info cfu-net ([email protected])
SV: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
E-mailtitel:
SV: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) (Id nr.: 189112)
03-03-2023 12:55
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Adan.
CFU har ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
w
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail:
[email protected]
w
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
17. februar 2023 11:59
Emne:
Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden
fører til godstransport) (Id nr.: 189112)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet senest onsdag den 15. marts 2023 til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2023-256 i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0004.png
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1pY40o-0003cl-3n&d=4%7Cmail%2F90%2F1677844200%2F1pY40o-0003cl-
3n%7Cin12g%7C57e1b682%7C21152947%7C8367277%7C6401E04251C1FF243653B8051AFBB7BF&o=%2Fphtw%3A%2Fw
tsnkw.tf-esas%2F.dnerokpiadaiolttpk&s=0wlgDB3Mesc-CMKcwAfr_3TIB5Y
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1pY40o-0003cl-3n&d=4%7Cmail%2F90%2F1677844200%2F1pY40o-0003cl-
3n%7Cin12g%7C57e1b682%7C21152947%7C8367277%7C6401E04251C1FF243653B8051AFBB7BF&o=%2Fphtw%3A%2Fw
ts%2Fcw.edkpl.anrsoatpodkitil&s=G7NCNo46AnMciLpNgqxRRFKpElQ
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0005.png
-- AKT 196742 -- BILAG 1 -- [ 10.3.2023 Udlejning uden fører til godskørsel ] --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Deres ref.: 2023-256
Vor ref.: 23-101
Dato: 10.3.2023
Høring til udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har følgende bemærkninger til høring til udkast til forslag til lov om
ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport):
Det fremgår af bemærkninger, at
Skatteministeriet vurderer, at der ikke er behov for yderligere fastsættelse af
begrænsningsmuligheder i dansk ret, idet lovgivningen på deres område allerede i dag er
tilstrækkelig.
Senest 1 år efter lovens ikrafttrædelse vil Transportministeriet, med inddragelse af blandt
andet Skatteministeriet, indsamle data om omfanget af danske virksomheders brug af
udlejningskøretøjer, der er lejet uden fører i en anden medlemsstat og anvendes på dansk
område. På baggrund af de indsamlede data vil Transportministeriet foretage en indberetning
til Folketingets Transportudvalg herom. Med ændringerne i udlejningsdirektivet indsættes der
derudover et krav om, at medlemsstaterne sikrer, at registreringsnummeret på et
udlejningskøretøj, der benyttes af en virksomhed, som udfører godstransport ad landevej for
fremmed regning, indføres i det nationale elektroniske register, som vejkontrolmyndigheden
desuden skal have adgang til.
Arbejdet med implementeringen vil primært foregå ved fastsættelse af de nødvendige
bestemmelser på bekendtgørelsesniveau, navnlig i bekendtgørelse om godskørsel.
Nærværende lovforslag skal sikre korrekt gennemførelse af ændringsdirektivet og sikre, at
godstransport udført med udlejningskøretøjer omfattes af lov om godskørsel på lige vilkår
med godstransport udført med danskregistrerede køretøjer samt tydeliggøre politiets
bemyndigelse til at føre kontrol med motorkøretøjer, med hvilket der udføres godskørsel i
henhold til loven, forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel med
motorkøretøj.
På baggrund af ovenstående så har DTL ingen bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0006.png
Med venlig hilsen
John Roy Vesterholm
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
Postboks 2250
DK-1019 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0007.png
-- AKT 196813 -- BILAG 1 -- [ høring ITD-svar TRM 2023-256 ] --
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Deres ref.: 2023-256
Dato: 13-03-2023
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
Generelt kan ITD støtte, at der gives virksomheder en vis fleksibilitet i forhold til mulighederne for at
leje køretøjer, både i etableringsmedlemsstaten og i øvrige medlemsstater. Samtidig skal det dog sikres,
at muligheden for leje ikke anvendes til at omgå regler.
ITD har følgende bemærkninger til forslaget:
ITD støtter, at ordlyden ændres, således at det præciseres, at kravet om godskørselstilladelse i henhold
til de nævnte bestemmelser er gældende for alle, som er etableret i Danmark, og som udfører
godskørsel for fremmed regning, og således er uafhængigt af, hvor det pågældende køretøj er
indregistreret.
ITD kan ligeledes støtte, at danske virksomheder, som er i besiddelse af en fællesskabstilladelse, har
mulighed for at anvende udlejningskøretøjer fra andre medlemsstater i en midlertidig periode. Det
bemærkes, at en sådan leje efter de nuværende regler alene kan ske i en periode på indtil 30 dage. Der
kan være situationer, hvor der er brug for en vis fleksibilitet til, at virksomheden kan leje et køretøj i
udlandet. Der kan eksempelvis være tale om tilfælde, hvor en bil er brudt ned under en international
transport, og virksomheden har brug for at leje et køretøj til at udføre den resterende del af
transporten. Ligeledes kan der være tilfælde, hvor virksomheden for en kortere periode har brug for at
leje et køretøj, eksempelvis ved kapacitetsmangel.
I forhold til angivelse af registreringsnummeret i det nationale elektroniske register skal vi bemærke, at
der formentlig i mange tilfælde vil være tale om udleje i ganske kort tid, og at angivelsen derfor bør
være mindst mulig administrativ for virksomheden. Ligeledes bemærker vi, at praksis med udstedelse af
tilladelser også bør ses i forhold til, at virksomheden i kortere perioder kan have brug for at leje ekstra
køretøj, og derfor har brug for ekstra tilladelser.
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
1
/
2
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0008.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
I forhold til aflønning ved udenlandsk chaufførvikarvirksomhed kan ITD støtte, at bestemmelsen
præciseres således, at lønkravet gælder ved udleje til en dansketableret godskørselsvirksomhed, uanset
om det benyttede motorkøretøj er indregistreret i Danmark.
Angående den foreslåede § 16, stk. 1 synes det uklart, hvad baggrunden er for at indsætte dette stykke.
Som det også fremgår af forslaget, er det Transportministeriets vurdering, at politiet allerede i dag kan
kontrollere godskørselstilladelse samt eventuel lejekontrakt.
Af § 19, stk. 2 i godskørselsbekendtgørelsen fremgår det tydeligt, at såfremt der benyttes et
motorkøretøj lejet uden fører, skal en lejekontrakt, jf. § 5 i bekendtgørelse om udlejning af
motorkøretøjer uden fører, medbringes under kørslen og forevises for kontrolmyndighederne på
forlangende.
Tilsvarende gælder det for udenlandske virksomheder efter § 35, stk. 2, at der også skal medbringes en
lejekontrakt, som skal forevises kontrolmyndighederne på forlangende.
Der synes således ikke at være et klart formål med at indsætte den pågældende bestemmelse.
Tværtimod virker det uklart, præcist hvilke dokumenter der henvises til, når det angives, at føreren skal
kunne fremvise dokumentation, som er krævet som led i kørslen. Det er eksempelvis uklart, om der
alene henvises til dokumentation krævet efter godskørselslovgivningen eller om anden dokumentation,
som kræves efter anden lovgivning, også er omfattet. Ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspektiv bør
der ikke være tvivl om, hvilke dokumenter der skal kunne fremvises til politiet eller andre
kontrolmyndigheder på forlangende.
Under alle omstændigheder bør det præciseres, at dokumentation kan fremlægges elektronisk,
medmindre dette konkret er i modstrid med andre bestemmelser, eksempelvis i tilfælde hvor
originaldokumentet skal kunne fremvises i fysisk form.
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog i henhold til høringssvaret.
Med venlig hilsen
ITD
Maria Feldberg
Jurist
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
2
/
2
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0009.png
-- AKT 196843 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar udlejningsbiler SAGSNUMMER 2023 256 ] --
3F Transport - 13. marts 2023
ATT:
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
DK 1220 København K
SAGSNUMMER:
2023-256.
Høring
om udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
3F Transport takker for muligheden for at afgive høringssvar til Transportministeriet i forhold
til høring om udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskø-
retøjer uden fører til godstransport).
3F Transport konstaterer, at der er tale om EU-regler (udlejningsdirektivet), der har været
længe undervejs mod implementering i de enkelte EU-medlemsstater. På den baggrund har 3F
Transport ikke nogen konkrete bemærkninger til selve udkastet til lovforslaget, som 3F Trans-
port finder i tråd med såvel direktivets formål og krav som mulighederne i dansk lovgivning.
Herunder finder 3F Transport det positivt, at lovforslaget indeholder et forslag til et nyt stykke
1 til lovens § 16, der skal:
”tydeliggøre
hjemlen for politiets adgang til at føre kontrol med
overholdelsen af loven, når der eksempelvis udføres godstransport med udlejningskøretøjer”.
3F Transport skal imidlertid opfordre til, at politiet såvel som andre myndigheder holder et vå-
gent øje med udviklingen i brug af reglerne. Dette henset til, at nye komplicerende regler gen-
nem tiden er blevet misbrugt i forhold til skabelse af nye kreative forretningsmodeller baseret
på social dumping, der har til formål at omgå reglerne, skævvrider konkurrencen og undermi-
nerer arbejdet for ordnede arbejdsvilkår i transportbranchen.
Venlig hilsen,
Hans Christian Graversen, Ledelseskonsulent i 3F Transport,
Kampmannsgade 4, 1790 København V - Kontakt:
[email protected]
+45 21497230
1
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0010.png
-- AKT 197938 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar - Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel; j. nr. 2023-256 ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Adan Ali Khan ([email protected])
Johanne Berner Hansen ([email protected])
Høringssvar - Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel; j. nr. 2023-256
15-03-2023 10:37
Att: Transportministeriet
Departementet
Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående høringsmateriale og takker herfor. Dansk Bilbrancheråd har til brug
for høringssvarets udarbejdelse inddraget Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd for at høre, om der herfra
er bemærkninger til materialet.
Isoleret set har hverken rådet eller Køretøjsopbyggerne bemærkninger til de foreslåede ændring i godskørselsloven.
Imidlertid adresserer høringsmaterialet en anden, for rådet, magtpåliggende problematik, som tidligere er søgt
italesat overfor såvel Færdselsstyrelsens om Motorstyrelsen – uden endnu at have fundet en brugbar løsning.
Problematikken vedrørende de nationale restriktioner, der er for registrering af brugere på udlejede køretøjer iht.
registreringsbekendtgørelsen (under skattemyndighederne). Restriktionen indebærer, at den, der lejer et køretøj i
mere end 30 dage, anses som bruger i skattemyndighederne forstand, og derfor skal registreres som sådan i
Motorregistreret. Det gælder både private og erhvervsdrivende aktører – herunder dem, der er omfattet af
godskørselsloven. Det følger af registreringsbekendtgørelsens § 62, stk. 1, jf. § 1, stk. 3.
Det fremgår utvetydigt at bemærkningerne til lovforslaget, at baggrunden herfor er en ændring af
godskørselsdirektivet, der har til formål
”at fjerne de resterende begrænsninger på anvendelsen af
udlejningskøretøjer i international transport”.
Heri ligger klart og indiskutabelt et påbud fra EU om, at det skal være let og tilgængeligt at udføre godskørsel i alle
lande – uanset længden af en lejeperiode. Dette karambolerer kraftigt med særreglen i registreringsbekendtgørelsen
om brugerregistrering – blandt andet fordi udenlandske brugere kun vanskeligt kan registreres i Motorregistreret
som netop brugere – uanset om køretøjet i mellemtiden er blevet indregistreret i Danmark. At få en bruger
registreret ændrer ikke på de afgifter, der kan opkræves.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er der et væld af positive effekter for alt fra miljøhensyn til
driftsmæssig fleksibilitet hos vognmændene, hvis udlejningskøretøjer kan anvendes – men når der stilles krav om
registrering af en bruger i skattemæssig henseende efter 30 dages udlejning, så vil udlejning begrænses i Danmark –
det er ganske enkelt både administrativt og økonomisk tungt og bøvlet at leje i mere end 30 dag.
Det skal særligt bemærkes, at selvom direktivet giver mulighed for, at der kan indføres en begrænsning i
lejeperioden for så vidt krav om registrering af køretøjet i Danmark, så er dette ikke en forpligtelse, ligesom det skal
understreges, at direktivet alene behandler temaet om indregistrering – ikke brugerregistrering. Det er to forskellige
ting – brugerregistreringen kommer først på tale, når bilen ER indregistreret i Danmark.
Problematikken tydeliggøres i øvrigt af, at ejer/udlejer meget vel kan få behov for at lade køretøjet indregistrere i
Danmark, men herefter
også
vil skulle tåle, at der sker et løbende skift af bruger – afhængig af hvilken lejer, der
aktuelt er.
Dansk Bilbrancheråd skal på det kraftigste opfordre Transportministeret til – i samarbejde med de relevante
skattemyndigheder – at ændre kravet om selvstændig brugerregistrering, når der er tale om et køretøj, der er
registreret i Danmark til udlejning uden fører – det er et administrativt og økonomisk tungt benspænd, der er helt
uden et sagligt, fornuftigt, grundlag – al den stund køretøjet ER indregistreret med en ejer, der har ansvaret for, at
udlejningen sker iht. de relevante regler.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Juridisk chef, advokat (L)
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
Sikker e-mail kan
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0011.png
Mobil +45 2241 5103
Mail
[email protected]
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
sendes til cvr. nr. 53
38 44 12
For vores
privatlivspolitik se
her.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0012.png
-- AKT 198179 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra Dansk Erhverv - Vedr. udkast til lovforslag om udlejningskøretøjer ude… --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Adan Ali Khan
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 15. marts 2023
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(om brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
Dansk Erhverv noterer sig, at baggrunden for lovforslaget er at implementere ændringerne i ud-
lejningsdirektivet
1
i national ret.
Ændringen af udlejningsdirektivet giver transportvirksomheder øget adgang til at anvende udlej-
ningskøretøjer, som er indregistreret i en anden medlemsstat, end hvor transportvirksomheden
er etableret.
Formålet med ændringsdirektivet - som også fremgår af lovforslaget - er at fjerne de resterende
begrænsninger på anvendelsen af udlejningskøretøjer i international transport og oprette et ens-
artet regelsæt, som giver transportvirksomheder i hele EU mere lige adgang til markedet for ud-
lejningskøretøjer. Det fremgår videre, at anvendelsen af udlejningskøretøjer kan nedbringe om-
kostningerne for virksomheder, som udfører godstransport, og kan på samme tid øge deres drifts-
mæssige fleksibilitet, hvilket kan bidrage til en øget produktivitet og konkurrenceevne. Det er
hensyn, som Dansk Erhverv kan støtte op omkring.
Ændringsdirektivet indeholder en udtømmende liste af muligheder, som myndighederne kan an-
vende til at fastsætte begrænsninger overfor transportvirksomheder (der er etableret i det pågæl-
dende medlemsland) i forbindelse med anvendelsen af udlejningskøretøjer, der er lejet i et anden
medlemsland.
Det fremgår af lovforslaget, at det er Skatteministeriet og Transportministeriets vurdering, at der
ikke er behov for at gøre brug af ændringsdirektivets begrænsningsmuligheder og indføre yderli-
gere begrænsninger i dansk ret, idet lovgivningen allerede i dag er tilstrækkelig til at varetage de
hensyn, der ligger bag begrænsningsmulighederne i ændringsdirektivet.
Dansk Erhverv kan støtte tilgangen om ikke at indføre yderligere begrænsninger, men bemærker
samtidig, at en udvidelse af den gældende periode på 30 dage før omregistrering i højere grad vil
understøtte formålet med udlejningsdirektivet, som beskrevet ovenfor.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022.
Deres ref.: Sagsnummer 2023-256
[email protected]
Side 1/2
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0013.png
DANSK ERHVERV
Evaluering af lovgivningen
Det fremgår af lovforslaget, at senest 1 år efter lovens ikrafttrædelse vil Transportministeriet gen-
nemføre en evaluering og indsamle data om omfanget af danske virksomheders brug af udlej-
ningskøretøjer, der er lejet uden fører i en anden medlemsstat.
Dansk Erhverv skal i den forbindelse bemærke, at evalueringen bør indeholde information om
udlejningskøretøjernes drivmiddel. Dette i lyset af, at Danmarks nabolande har langt mere fordel-
agtige støtteordninger til nulemissionskøretøjer, hvorfor udlejningskøretøjer af denne art må for-
modes at have en større konkurrencedygtighed end nulemissionskøretøjer, der er indregistreret i
Danmark.
I den forbindelse skal Dansk Erhverv opfordrer til, at der oprettes en midlertidig støtteordning til
ny teknologi for at tilvejebringe elektriske lastbiler på det danske marked. Det skal fastholde den
danske konkurrenceevne og sikre Danmarks position som et grønt foregangsland. Der henvises til
dette forslag fra Dansk Erhverv, Rådet for Grøn Omstilling og Volvo:
https://www.dansker-
hverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/analysenotater-2023/stotteordning-
for-gron-omstilling-af-landtransporten.pdf
Politiets kontrol
I § 16 indsættes der et helt nyt stk. 1 vedr. politiets kontrol.
Efter Dansk Erhvervs forståelse er der tale om en ny og
generel
bestemmelse, der ikke er begræn-
set til kun at vedrøre kontrol af dokumentation vedr. udlejningskøretøjer. Med andre ord går be-
stemmelsen på forevisning af alle former for dokumentation, som er krævet som led i godskørs-
len.
Det fremgår af bemærkningerne, at det er Transportministeriets vurdering, at der med gældende
bestemmelser i godskørselsloven
”allerede
forudsætningsvis”
foreligger bemyndigelse til politiet
til at foretage kontrol af dokumenter, der er påkrævet for at udføre godskørsel.
Det må derfor lægges til grund, at politiet allerede i dag har den søgte hjemmel.
Dansk Erhverv noterer sig ministeriets vurdering, og med udgangspunkt heri bemærkes det, at
ændringen forekommer overflødig og bør udgå. Politiets beføjelser er allerede til stede i godskør-
selsloven. Eller måske endda mere eksplicit i anden lovgivning? Endvidere har ændringen som
sådant ikke noget med implementeringen af udlejningsdirektivet at gøre.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0014.png
-- AKT 198178 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel om… --
Transportministeriet
Att. Adan Ali Khan
Høringssvar - Høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskø-
retøjer uden fører til godstransport).Høringssvar - Hø-
ring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden fører til
godstransport).
F&P takker for muligheden for at give høringssvar. F&P mener, at det vil
være en fordel, hvis disse køretøjer (udlejningskøretøjer uden fører til gods-
transport) registreres med en særlig tilladelseskode på det enkelte køretøj i
DMR.
Denne særlige tilladelseskode vil hjælpe til at identificere antallet af køretøjer
til brug for:
Forsikringsselskaberne ift. fastsættelse af risikorigtig pris og vilkår. I dag
sondrer forsikringsselskaberne mellem kørsel alene i Danmark eller
EU/grøntkort.
Politiet for at føre kontrol med køretøjerne, fx via ANPG-udstyr.
Opsamling fra Transportministeriets side ift. at indsamle data omkring
brugen af denne type køretøjer.
Med venlig hilsen
Anne Garde Slothuus
15.03.2023
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Anne Garde Slothuus
Forsikringsekspert
Dir.
41 91 91 45
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2010-00340
460902
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0015.png
-- AKT 198239 -- BILAG 1 -- [ SV Til KL Vs Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (… --
TRM Adan Ali Khan ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
Catrine Marie Stamm Gravesen ([email protected])
SV: Til KL: Vs: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
E-mailtitel:
SV: Til KL: Vs: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) (Id nr.: 198190)
15-03-2023 15:20
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Adan
Tak for snakken. Jeg har læst høringsmaterialet for udkast til forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) -
sagsnummer 2023-256.
KL har ingen bemærkninger til den økonomiske høring, der kan lukkes i 0-dut for kommunerne.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0016.png
Vh. Catrine
Fra:
TRM Adan Ali Khan <[email protected]>
Sendt:
15. marts 2023 15:06
Til:
Catrine Marie Stamm Gravesen <[email protected]>
Emne:
Til KL: Vs: Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af
udlejningskøretøjer uden fører til godstransport) (Id nr.: 198190)
Ekstern mail
Kære Catrine
Som netop aftalt på telefon genfremsender jeg her vores høring af lovforslaget, som også udgjorde en
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0017.png
økonomisk høring af forslaget ved jer.
Grundet tidshorisonten, ville det meget værdsat, hvis du kunne se på høringen snarest muligt og give en
tilbagemelding senest i morgen formiddag.
Tak på forhånd.
De bedste hilsner
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Departementet | Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon: +45 51 22 53 89
[email protected]
| www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
Til:
Fra:
TRM Tina Persson ([email protected])
Titel:
Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden fører til
godstransport)
Sendt:
17-02-2023 11:59
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet senest onsdag den 15. marts 2023 til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2023-256 i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0018.png
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0019.png
-- AKT 189466 -- BILAG 1 -- [ 2023-256 ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
Jan Hempel ([email protected])
2023-256
17-02-2023 13:56
Lovforslag til ændring af lov om godskørsel.pdf; Høringsliste.pdf; Ekstern høring - Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel.pdf; SMIME Cryptographic Signature.p7s; signaturbevis.txt;
Til Transportministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2023-00230.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-politiforbundet/politiforbundets-
databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Fra:
Transportministeriet - sikkermail SEPO <[email protected]>
Sendt:
17. februar 2023 11:59
Emne:
Offentlig høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (om brug af udlejningskøretøjer uden
fører til godstransport) (Id nr.: 189112)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af lov om godskørsel (om
brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet senest onsdag den 15. marts 2023 til
[email protected]
med angivelse af sagsnummer 2023-256 i emnefeltet.
Med venlig hilsen
Adan Ali Khan
Fuldmægtig
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0020.png
www.trm.dk
Denne mail kan indeholde fortroligt materiale. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes e-mailen returneret til os og derefter slettet. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere
eller videresende denne e-mail, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale
postkasse på
www.e-boks.dk.
Yderligere informationer om databeskyttelse og vores behandling af personoplysninger er tilgængelig via. linket
her.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0021.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Dato: 13-03-2023
J. nr.: 2023-122554
Dok.nr.: 2689084
Sagsbehandler: [email protected]
RIGSPOLITIET
Koncernledelsessekretariatet
Center for Ministerbetjening
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (brug af udlej-
ningskøretøjer uden fører til godstransport)
Justitsministeriet har ved e-mail af 20. februar 2023 anmodet Rigspolitiet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel (brug
af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport).
Ændringen af lov om godskørsel skal sikre en gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF om an-
vendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej (samlet herefter
udlejningsdirektivet).
Direktivændringen giver virksomheder, der er etableret i en medlemsstat, en øget adgang
til at anvende køretøjer, som er indregistreret eller taget i brug i overensstemmelse med
lovgivningen i enhver medlemsstat.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Den Landsdækkende Enhed
for Juridisk Dyrevelfærd og Tungvogn ved Midt- og Vestsjællands Politi, som har indhen-
tet bidrag fra landets tre tungvognscentre.
Rigspolitiet har herefter følgende bemærkninger:
Lovforslagets § 1, nr. 2 – 5
Der lægges med lovforslagets § 1, nr. 2 – 5 op til, at ordlyden ”dansk indregistreret” udgår
af bestemmelserne. Hensigten med ændringerne er at præcisere, at godstransport udført
med udlejningskøretøjer omfattes af godskørselsloven på lige vilkår med godstransport ud-
ført med dansk indregistrerede køretøjer.
Ændringerne giver anledning til en række bemærkninger vedrørende godskørselslovens
samspil med anden dansk lovgivning.
Registreringsbekendtgørelsen
Det følger af bekendtgørelse nr. 2523 af 15. december 2021 om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen), at en person, der er forskellig fra køretøjets registrerede
Telefon: 33 14 88 88
Direkte: 45 15 20 01
Email: [email protected]
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0022.png
ejer, og som anvender køretøjet i 30 dage eller mere vil blive betegnet som bruger af køre-
tøjet, hvorfor denne skal registreres som bruger i Køretøjsregistreret.
Der er således med registreringsbekendtgørelsen fastsat rammer for, hvor længe en bruger
af et køretøj kan anvende køretøjet, uden at køretøjet skal registreres til brugeren i Køre-
tøjsregisteret.
Det følger videre af samme bekendtgørelses § 5, stk. 3, at selvom ejeren af køretøjet ikke
har bopæl eller hjemsted her i landet, skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret, hvis
brugeren af køretøjet har bopæl eller hjemsted her i landet og råder over køretøjet i 30 dage
eller mere.
Bekendtgørelsen fastsætter således rammer for, hvor længe et udenlandsk køretøj kan an-
vendes af en herboende bruger, inden køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret.
Med ændringen af godskørselsloven ses der imidlertid ikke at være taget stilling, hvorvidt
lejere af udenlandske køretøjer, der lejer køretøjet i mere end 30 dage, skal registreres som
brugere af køretøjet.
Der ses ligeledes ikke i godskørselsloven at være taget stilling til, hvorvidt et udenlandsk
køretøj skal registreres i Køretøjsregisteret, såfremt en herboende lejer råder over køretøjet
i mere end 30 dage.
Da registreringsbekendtgørelsen og udlejningsbekendtgørelsen er nationale regler, kan
Transportministeriet overveje, om det vil være hensigtsmæssigt at præcisere, hvorvidt
udenlandske køretøjer, der lejes af danske vognmænd, er omfattet af reglerne i bekendtgø-
relserne.
Udlejningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 992 af 27. juni 2022 om udlejning af motorkøretøjer uden fører (udlej-
ningsbekendtgørelsen) regulerer blandt andet udlejers ansvar i forbindelse med udlejning
af et køretøj uden en fører.
Bekendtgørelsens kapitel 4 oplister en række forpligtelser for udlejeren, herunder blandt
andet et krav om, at ved tilladelseskrævende kørsel skal udlejer kræve at få forevist de
fornødne tilladelser fra lejeren af køretøjet.
Opmærksomheden henledes på, at bekendtgørelsen, der er national lovgivning, ikke umid-
delbart vil have retsvirkning for udenlandske udlejningsvirksomheder, hvorfor der synes at
Side 2
Dok.nr. 2689084
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0023.png
være en risiko for forskelsbehandling mellem udenlandske og danske udlejningsvirksom-
heder.
Politiet vil ikke have mulighed for at kontrollere, om udlejningen af et udenlandsk køretøj
lever op til reglerne for udlejning i det land, hvor udlejningsvirksomheden er etableret. Der
er derfor risiko for, at reglerne om udlejning af køretøjer omgås uden, at politiet har mulig-
hed for at kontrollere dette, hvilket medfører en risiko for en strengere håndhævelse over
for dansk etablerede udlejningsvirksomheder.
Lovforslagets § 1, nr. 6
Ifølge lovforslaget er hensigten med den foreslåede § 16, stk. 1, i lov om godskørsel at sikre
en tydelig hjemmel for politiet til at kræve forevisning af dokumentation, som er påkrævet
som led i kørslen.
Det skal bemærkes, at det er Rigspolitiets umiddelbare vurdering, at der allerede på nuvæ-
rende tidspunkt er hjemmel til at forlange de pågældende dokumenter forevist i medfør af
anden lovgivning.
Det følger således af forordning 1072/2009, art. 4, stk. 6, at en bekræftet kopi af fælles-
skabstilladelsen skal medbringes under kørslen og på forlangende forevises for kontrolper-
sonalet. Bestemmelsen er strafbelagt i dansk ret i medfør af den nugældende godskørsels-
lovs § 17.
Det følger videre af udlejningsbekendtgørelsens § 10, at lejekontrakten skal medbringes
under kørslen og på forlangende forevises til politiet.
Såfremt den foreslåede hjemmel indføres i godskørselsloven, skal Rigspolitiet opfordre til,
at formuleringen af bestemmelsen udvides, således at politiet endvidere gives en tydelig
hjemmel til at foretage kontrol af køretøjet og det medbragte gods. Det bemærkes i den
forbindelse, at det først ved en nærmere gennemgang af køretøjet og godset vil være muligt
at konstatere, hvorvidt der er tale om en tilladelseskrævende kørsel.
Da indførslen af en hjemmel for politiet til at få forevist de fornødne dokumenter medfører
en forpligtelse for føreren af køretøjet, bør det overvejes at indføre en strafhjemmel for
overtrædelse af bestemmelsen. Det bør i den sammenhæng overvejes, om der ligeledes bør
indføres et strafansvar for virksomheden, hvis føreren ikke kan forevise de påkrævede do-
kumenter.
Side 3
Dok.nr. 2689084
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0024.png
Med den foreslåede formulering af § 16, stk. 1, præciseres det ikke nærmere, hvilke doku-
menter, der kan forlanges forevist af politiet. Det anbefales, at der i lovteksten tages stilling
til, hvilke dokumenter der kan forlanges forevist.
Øvrige bemærkninger
Der er på side 5 i bemærkningerne til lovforslaget redegjort for udlejningsdirektivet og
muligheden for at fastsætte nationale begrænsninger for anvendelsen af udlejningskøretø-
jer, der er lejet uden fører i en anden medlemsstat.
Der er i redegørelsen oplistet tre mulige nationale begrænsninger. Det skal i relation til den
første oplistede mulighed bemærkes, at beskrivelsen i lovforslaget ikke forståelsesmæssigt
er i overensstemmelse med artikel 3 i udlejningsdirektivet.
I lovforslaget beskrives således, at der er mulighed for at begrænse, hvor længe en dansk-
etableret godskørselsvirksomhed kan gøre brug af udlejningskøretøjer. Det beskrives, at
perioden kan begrænses til ”a) Mindst 30 dage, hvorefter køretøjet skal omregistreres efter
de nationale regler, eller b) mindst 2 på hinanden efterfølgende måneder i et kalenderår.”
Denne formulering kan umiddelbart forstås anderledes end udlejningsdirektivets formule-
ring om, at medlemsstater kan ”kræve, at udlejningskøretøjet registreres i overensstem-
melse med dens nationale indregistreringsregler efter mindst 30 dage”. Den i lovforslaget
foreslåede formulering kan umiddelbart forstås således, at udlejninger for kortere perioder
end 30 dage eller for mindre end to på hinanden følgende måneder helt kan forbydes nati-
onalt.
Udlejningsdirektivets artikel 3, stk. 2, giver derimod medlemsstaterne mulighed for at be-
grænse anvendelsen af udlejningskøretøjer til maksimal to på hinanden følgende måneder
i et kalenderår, eller kræve at køretøjet skal registres i det nationale register efter 30 dage.
Der synes således ikke at være overensstemmelse mellem formuleringen i lovforslaget og
udlejningsdirektivets artikel 3, stk. 3, idet ordlyden i lovforslaget kan tolkes således, at en
udlejning på for eksempel 15 dage helt kan forbydes.
Transportministeriet kan på denne baggrund overveje at præcisere beskrivelsen i lovforsla-
get, således at det fremgår tydeligt, hvad der menes med den i punkt 1a oplistede mulighed
for national begrænsning.
Af bemærkningerne til lovforslagets side 6, 4. afsnit, fremgår det, at der indføres et krav
om, at udlejningskøretøjer indføres i det nationale elektroniske register. Det er ikke klart
for Rigspolitiet, hvilket register der her henvises til.
Side 4
Dok.nr. 2689084
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692627_0025.png
Side 5
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at det er en forudsætning for politiets kontrol, at
politiet kan tilgå oplysninger om, hvorvidt en virksomhed har de fornødne tilladelser, her-
under om en udenlandsk virksomhed har tilladelse til at udføre chaufførvikarvirksomhed i
Danmark.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at en vognmandstilladelse skal tilknyttes køretø-
jet digitalt via Findtilladelser, når der er tale om godskørsel med varebiler med en tilladt
totalvægt på 2500 kg. til 3500 kg. Rigspolitiet er ikke bekendt med, om det vil være muligt
at tilknytte et udenlandsk køretøj til en vognmandstilladelse i Findtilladelser.
Dok.nr. 2689084