Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Eksterne høringssvar ifm. supplerende høring (frist 11. april)
3103515
1
Anne Kathrine Mikkelsen Nyborg
Aktdokument
Dansk Affaldsforening og Dansk Fjernvarme
Forsyningstilsynet
Affalds- og Ressourceindustrien
FSR - Danske revisorer
KL
Nordværk
Anne Kathrine Mikkelsen Nyborg (Sagsbehandler, Varme og
affald)
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
12. apr 2023
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0002.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0003.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 2 -- [ Dansk Affaldsforening og Dansk Fjernvarme ] --
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
11-04-2023
(Journalnummer 2023-1768)
Side 1 af 5
Fælles høringssvar fra Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsfor-
ening til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og
lov om Forsyningstilsynet
Energistyrelsen har den 30. marts 2023 sendt udkast til forslag til lov om ændring af
lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet i høring med høringsfrist 11. april
2023.
Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening takker for muligheden for at kommentere
på forslaget, men finder dog samtidig anledning til principielt at beklage den meget
korte tidsfrist for høringen (udsendt torsdag inden påske med seneste svarfrist tirsdag
efter påske).
Hovedproblemstilling
Det nye lovforslag er begrundet i behovet for justeringer på baggrund af den gennem-
førte høring over lovforslaget om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og
konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald.
Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening bakker op om hensigten om at forbedre
den model, der tidligere var i høring.
Når Energistyrelsen på baggrund af høringssvar kommer med forslag til forbedringer
af lovforslaget, undrer det dog branchen,
at styrelsen kun foreslår fem mindre justeringer
at styrelsen har undladt at foreslå en række andre justeringer, der vil kunne for-
bedre den foreslåede model betydeligt
at styrelsen og ministeriet fortsat ikke overvejer, om der kunne findes andre og
bedre måder at nå de politiske mål om at reducere CO
2
-udledningen fra affalds-
energien.
Konkrete bemærkninger til de foreslåede justeringer
Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening har følgende kommentarer til de foreslå-
ede justeringer af konkurrencemodellen.
Til afsnit 3.4 om udbud af forbrændingsegnet affald
Der foreslås her en model, hvor tilsynsmyndigheden, Forsyningstilsynet, først selv
fastsætter reglerne, dernæst har til opgave at kontrollere overholdelsen af reglerne og
til sidst kan påbyde vidtrækkende sanktioner ved overtrædelse af reglerne.
Det er Dansk Fjernvarmes og Dansk Affaldsforenings opfattelse, at rollerne som regel-
udsteder og kontrolmyndighed bør adskilles, og at den foreslåede model ikke lever op
til almindelige krav til god regulering.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0004.png
Til forslag til specielle bemærkninger til § 1, nr. 1
Klageinstansen i forhold til overholdelse af udbudsreglerne bør være Klagenævnet for
Udbud, der i forvejen har udbudsfaglige kompetencer og er vant til at behandle klager
ift. overholdelsen af udbudsregler.
Side 2 af 5
Andre forslag, der kan forbedre den foreslåede model
Branchen har i det fælles høringssvar til det oprindelige lovforslag den 14. marts 2023
peget på flere konkrete forslag til forbedringer i konkurrencemodellen, som det undrer
branchen, at Energistyrelsen ikke har taget med i de forslag, der fremgår af nærvæ-
rende høring.
Branchen vil derfor på ny opfordre Energistyrelsen til at overveje følgende forslag til
forbedringer af modellen:
Lovforslaget bør sikre afklaring om alle rammevilkår inkl. eventuelle fremtidige
stramninger, så alle konkurrencevilkår og risici er kendte og gennemsigtige fra
start. Ikke mindst, da dette er helt afgørende for at muliggøre investeringer i CO
2
-
fangst.
Tidsfrister for selskabsgørelse og udbud bør udvides betydeligt, så man ikke en-
der med dyre eller helt umulige udbudsrunder, fordi alle udbud skal afholdes på
samme tid i starten af 2025.
Kommunalt ejede anlæg bør for at fremme konkurrencen kunne eje og drive omla-
stepladser.
Det skal sikres, at den bindende købsaftale for anlægget i Svendborg kan gen-
nemføres.
Definitionen af strandede omkostninger bør udvides til at omfatte alle de faktiske
strandede omkostninger.
Det skal afklares, hvem der skal dække de strandede omkostninger.
Monitoreringen bør også fremadrettet foregå vha. BEATE-modellen.
De politiske mål kan bedre nås på andre måder
Når de nye forslag er begrundet i behov for justeringer på baggrund af den gennem-
førte høring over lovforslaget, ville det have været ønskeligt, at der havde været tid til
en grundig proces, hvor alle gode og konstruktive forslag i den gennemførte høring
kom på bordet og blev nøje overvejet.
Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening undrer sig over, hvorfor en proces med
så vidtrækkende konsekvenser, som der er tale om for affaldsenergien, skal gennem-
føres med et sådant hastværk og uden grundighed ift. at overveje og inddrage kon-
struktive input fra branchen.
Herudover undrer det branchen, at Energistyrelsen på baggrund af høringen ikke har
forholdt sig til,
o
at det fremgår af en række høringssvar, at lovforslaget ikke kan forventes at få
den klimaeffekt, som er formålet iht. klimaplanen
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0005.png
o
at en konkurrenceøkonoms vurdering tegner et markant anderledes billede end
det, som KEFM har givet forligskredsen mht. lovforslagets virkninger ift. forbruger-
priser, import og betydningen af ekstraomkostninger til markedskonforme garanti-
provisioner, jf. bilaget nedenfor og myndighedernes generelle pligt til at medvirke
til at videregive retvisende oplysninger.
at styrelsen ikke på denne baggrund genovervejer, om lovforslaget i praksis er
den bedst egnede model til at sikre de politiske mål om reduktioner i CO
2
-udled-
ningerne fra affaldsenergien, jf. myndighedernes generelle pligt til ikke at medvirke
til, at én politisk besluttet løsning fremstilles som den eneste fagligt velbegrun-
dede.
----------------
Side 3 af 5
o
Vi står til rådighed for spørgsmål eller uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Rune Moesgaard
Politisk chef
Dansk Fjernvarme
[email protected]
+45 24904149
Jens Bomann Christensen
Politisk chef
Dansk Affaldsforening
[email protected]
+45 28104976
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0006.png
Bilag
Spørgsmål ift. KEFM’s vurdering af konkurrencemodellens virkninger
KEFM gav forligskredsen bag klimaplanen for affaldsområdet en orientering om mini-
steriets vurdering af de samlede effekter fra modellen på et møde den 9. februar 2023.
Det var her KEFM’s vurdering, at konkurrencemodellen kunne forventes at have føl-
gende virkninger:
Import af affald til forbrænding reduceres med 80 pct. i 2030.
Forbrugergevinster for husholdninger og erhverv på 1 mia. kr. i 2025 og 1,05 mia.
kr. i 2030.
Side 4 af 5
KEFM har hverken i høringsmaterialet eller overfor forligskredsen oplyst, hvor store
ekstraomkostninger konkurrencemodellen kan forventes at indebære for affaldsfor-
brændingsanlæggene.
Udvikling i import af affald
KEFM’s budskab til forligskredsen på mødet 9. februar 2023 var, at konkurrencemo-
dellen forventes at reducere mængden af importeret affald med 80 pct. i 2030.
I 2021 var mængden af importeret affald, som blev brændt på de 23 affaldsenergian-
læg iht. Energistyrelsens BEATE-rapport, 340.000 tons.
Det fremgår imidlertid af det materiale, som KEFM viste forligskredsen, at der forven-
tes en importmængde i 2030 på 450.000 tons. Dette svarer altså til en stigning i im-
porteret affald på over 100.000 tons ift. 2021.
Kan KEFM bekræfte, at importen af affald i 2030 forventes at stige ift. det nuværende ni-
veau?
Forbrugergevinster
KEFM oplyste forligskredsen, at konkurrencemodellen vil føre til faldende affaldstak-
ster og en mindre reduktion i varmepriser, svarende til 1 mia. kr. eller mere om året:
Tabel 1
Forbrugergevinster (mia. kr.)
2025
1,00
2026
1,00
2027
1,05
2028
1,05
2029
1,05
2030
1,05
Kilde: Tabel 1 i KEFM’s præsentation for forligskredsen 9/2-2023
Budskabet var, at konkurrencemodellen forventes at føre til forbrugergevinster på 1
mia. kr. årligt, hvoraf husholdningerne vil få ca. to tredjedele og erhverv den sidste
tredjedel. Det fremgår ikke, hvilke forudsætninger og forventninger disse virkninger om
forbrugergevinster på i alt 1 mia. kr. i allerede det første år efter indførelsen af konkur-
rencemodellen er baseret på.
KEFM’s forventninger om forbrugergevinster skal ses ift., at branchen pt. har samlede
produktionsomkostninger på 2,7 mia. kr., og at en nedsættelse af affaldstaksten med
fx 10 pct. kun vil indebære årlige forbrugergevinster på 130 mio. kr., jf. Energistyrel-
sens BEATE-data.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0007.png
Konkurrenceøkonom Torben Thorø Pedersen fra Bruun og Hjejle vurderer, at konkur-
rencemodellen kan forventes at øge markedsprisen på forbrændingsegnet affald til im-
portprisens niveau, der historisk har været højere end den danske gennemsnitspris,
og at det vil øge forbrugerprisen på forbrænding af affald i Danmark.
Side 5 af 5
For varmepriserne forventer Torben Thorø Pedersen, at konkurrencemodellen vil in-
debære en tendens til stigende varmepriser, der skyldes, at kommercielle selskaber
forventeligt vil lede efter og forsøge at udnytte al elastik i reglerne til at presse deres
varmepris op så tæt på affaldsvarmeprisloftet som muligt.
Dertil kommer, at de varmeforbrugere, som får varme fra anlæg som måtte gå kon-
kurs, ser ind i betydelige prisstigninger.
Hvad er baggrunden for KEFM’s vurderinger om forbrugergevinster på 1 mia. kr. årligt,
hvilke antagelser og forventninger er de baseret på?
Ekstraomkostninger for selskaberne
KEFM har ikke orienteret forligskredsen om det samlede omfang af ekstraomkostnin-
ger, som konkurrencemodellen kan forventes at påføre selskaberne – ud over ekstra-
omkostninger på 60 mio. kr. årligt til skattebetalinger.
KEFM har således ikke oplyst forligskredsen om de ekstraomkostninger, der kan for-
ventes til betaling af markedskonforme garantiprovisioner.
Torben Thorø Pedersen vurderer, at en sandsynlig risikopræmie ved markedskon-
forme garantiprovisioner må forventes at være på mindst 3,8-5 pct. og potentielt 6,3
pct., og at markedskonforme garantiprovisioner i den model, der fremgår af lovforsla-
get, derfor kan forventes at påføre selskaberne ekstraomkostninger på 380-630 mio.
kr. årligt.
Hvad er baggrunden for, at KEFM ikke har oplyst forligskredsen om de ekstraomkostnin-
ger, som konkurrencemodellen påfører selskaberne (og som i praksis kan ende med at
være det afgørende element i at få selskaber til at gå konkurs)?
Behov for åbenhed og transparens om effektvurdering
Dansk Fjernvarme har anmodet KEFM om kopi af den effektvurdering, der ligger til
grund for såvel orienteringen af forligskredsen som for Energistyrelsens klimafrem-
skrivninger.
KEFM har på et møde den 28. marts 2023 mundtligt oplyst, at ministeriet i øjeblikket
er i gang med at udarbejde et dokumentationsnotet om baggrunden for vurderingerne.
Først når dette notat er færdigt, vil ministeriet fremlægge skriftlig dokumentation for de
beregningsforudsætninger og forventninger, der ligger til grund for ministeriets vurde-
ringer. KEFM kunne ikke oplyse, hvornår notatet forventes færdig.
Vil KEFM sikre, at dokumentationsnotatet, der skal give gennemsigtighed i grundlaget for
KEFM’s vurderinger, foreligger inden der politisk skal tages stilling til lovforslaget?
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0008.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 3 -- [ Forsyningstilsynet ] --
HØRINGSSVAR |
FORSYNINGSTILSYNET 11. APRIL 2023
18. april 2023
J.nr.: CaseNo
ALPJ/MW
Høringssvar vedr. supplerende høring over udkast til lovforslag
om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkur-
renceudsættelse af forbrændingsegnet affald
TIL ENERGISTYRELSEN
Indledningsvis vil Forsyningstilsynet gerne kvittere for de justeringer vedrørende ud-
bud, som giver anledning til den supplerende høring. Vi vurderer, at der er tale om væ-
sentlige forbedringer af lovforslaget, som i betydelig grad bidrager til, at vi kan føre et
skærpet økonomisk tilsyn med udbud, hvormed der sikres gennemsigtighed, lige kon-
kurrencevilkår og effektive priser i affalds(forbrændings)sektoren. Den nu foreslåede
regulering vil bidrage til en mere effektiv og velfungerende konkurrence, så affaldet i
højere grad vil blive forbrændt, hvor det kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst.
Forsyningstilsynet er således meget positiv over for, at der nu
i.
stilles krav til kommunernes begrundelser for ikke at anvende de konkurrence-
fremmende tiltag, da det bl.a. vurderes nødvendigt for, at kommunerne har til-
strækkeligt incitament til at anvende tiltagene, og for at Forsyningstilsynet får
et tilstrækkeligt grundlag for løbende at kunne forbedre tiltagene med henblik
på at stimulere konkurrencen i affaldsforbrændingssektoren,
indføres mulighed for sanktion (i form af ophævelse af udbuddet) over for
kommuner, der ikke sagligt kan begrunde, hvorfor de ikke har anvendt de kon-
kurrencefremmende tiltag, da muligheden for potentielt at kunne blive mødt af
en sådan sanktionsmulighed bl.a. er af stor betydning for, at kommunerne an-
vender tiltagene hhv. udarbejder tilstrækkeligt saglige begrundelser for ikke at
anvende tiltagene,
indføres krav udbud om forbrænding af affald, der er indgået inden lovens
ikrafttrædelse, indenfor 5 år, hvis det er kommunens eget anlæg, der har vun-
det udbuddet, som værn imod, at der gennemføres udbud før lovens ikrafttræ-
delse mhp. at undgå det fremadrettede krav om udbud af affaldsforbrænding,
anvendes ordet ”konkurrencefremmende tiltag” fremfor ”skabelon”, da sidst-
nævnte kunne give det fejlagtige indtryk, at der var tale om en komplet ud-
budsskabelon og
ikke er en pligt for Forsyningstilsynet til at vurdere, om kommunernes udbud
følger udbudslovens regler, da det bl.a. kræver en omfattende viden om ud-
budslovens regler og praksis, som Forsyningstilsynet ikke har og vanskeligt vil
kunne få i tilstrækkeligt omfang.
ii.
iii.
iv.
v.
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Forsyningstilsynet har fire forslag til ændring af udbudsbestemmelserne, som også var
nævnt i vores høringssvar af 13. marts 2023, men som ikke er imødekommet. De fire
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 2/6
forslag er sammenfattet i punkt 1-4 nedenfor og uddybet efterfølgende i afsnit 1-4. For-
syningstilsynet har desuden i afsnit 5 nedenfor beskrevet forslag til nogle præciserin-
ger af lovbemærkningerne Det foreslås, at disse præciseringer indføres, så der ikke
opstår tvivl om lovgivers intention med lovforslaget.
1.
Forsyningstilsynet bør føre tilsyn med, om kommunerne rent faktisk afhol-
der udbud.
Forsyningstilsynet finder det problematisk, at der ifølge lovforslaget
ikke skal føres et opsøgende tilsyn med, at kommunerne afholder udbud, som lov-
forslaget indfører pligt til. Det foreslås, at Forsyningstilsynet skal føre et sådant til-
syn.
Der bør indføres sanktionsmulighed ved manglende afholdelse af udbud.
Det
foreslås, at Forsyningstilsynet får mulighed for at give pålæg om, at kommunen
skal afholde det lovpligtige udbud, og at Forsyningstilsynet får mulighed for at give
affaldsforbrændingsanlægget en sanktion (bøde), hvis det kommunalt ejede anlæg
forbrænder ejerkommunernes affald, uden at der har været afholdt udbud.
Der bør indføres krav om indledende markedsundersøgelse.
Det foreslås, at
det bliver obligatorisk for kommunerne at gennemføre en indledende markedsun-
dersøgelse, som i relevant omfang vil skulle afspejle sig i udbuddet. Lovgiver har
tilsvarende krævet dette ved udbud af affaldsbehandling (sortering/genanven-
delse), fsva. anlæg på dispensationsordningen.
Der bør også indføres sanktionsmulighed ved obligatoriske tiltag.
Hvis de
konkurrencefremmende tiltag på et tidspunkt gøres obligatoriske for kommunerne
at anvende, skal Forsyningstilsynet på tilsvarende vis kunne give pålæg og sankti-
oner, hvis kommunerne overtræder tiltagene. Kan tiltagene overtrædes uden risiko
for sanktioner, vil der potentielt være beskeden eller ingen effekt af reglerne.
2.
3.
4.
1. FORSYNINGSTILSYNET BØR FØRE TILSYN MED, OM KOM-
MUNERNE RENT FAKTISK AFHOLDER UDBUD
Med lovforslaget indføres i miljøbeskyttelsesloven et krav om, men ikke et særskilt og
aktivt tilsyn med, at kommuner rent faktisk afholder udbud eller med, at in house-regler
ikke finder anvendelse.
Forsyningstilsynet finder det problematisk, at der ikke skal føres et opsøgende tilsyn
med, at kommunerne rent faktisk afholder udbud. Forsyningstilsynet ønsker med hjem-
mel i miljøbeskyttelsesloven, at få til opgave at føre et sådant tilsyn, da det vurderes
nødvendigt, at der føres et aktivt og skærpet økonomisk tilsyn hermed for at sikre en
velfungerende og effektiv konkurrence på markedet for affaldsforbrænding. Hvis ikke
Forsyningstilsynet eksplicit i miljøbeskyttelsesloven får til opgave at føre et tilsyn med
om kommunerne rent faktisk afholder udbud, så vil det være Ankestyrelsen som har
tilsynskompetencen- og forpligtelsen hertil, og det vil ikke sikre, at kommunerne faktisk
foretager de udbud, som lovforslaget kræver.
Det skyldes, at Ankestyrelsen ifølge lovgivningen og praksis alene fører et reaktivt til-
syn og et legalitetstilsyn med kommunerne, og at de generelt anvender meget be-
skedne ressourcer på økonomisk tilsyn med affaldsområdet. Ankestyrelsen har oplyst,
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 3/6
at de ikke har hjemmel til at føre et opsøgende tilsyn. Det vurderes tillige, at Ankesty-
relsen ikke har og vanskeligt vil kunne opbygge tilstrækkelige kompetencer til at føre et
aktivt tilsyn med, om kommunerne rent faktisk afholder udbud på dette område, selv
hvis Ankestyrelsen fik hjemmel hertil. Forsyningstilsynet vurderer det er hensigtsmæs-
sigt, at tilsynet føres af en tilsynsmyndighed, der har affald som et specialiseret tilsyns-
område, og det er Forsyningstilsynets opfattelse, at Ankestyrelsen deler denne vurde-
ring. Det bemærkes, at heller ikke Konkurrencestyrelsen eller Klagenævnet for Udbud
vil føre tilsyn med kravet om, at kommunerne skal udbyde affaldet, da de ikke fører til-
syn efter bestemmelserne i miljøbeskyttelsesloven.
Der bør endvidere i lovforslaget tages højde for, at det kan være kommunale selskaber
og ikke kommuner, der i praksis afholder udbuddet, idet kommunale selskaber i dag
allerede afholder sådanne udbud. Dette kan i stigende grad forventes at ske fremad-
rettet med den planlagte selskabsgørelse af kommunernes aktiviteter på affaldsområ-
det.
Endelig bør der i lovforslaget indføres en eksplicit bestemmelse om, at kommunalt
ejede forbrændingsanlæg ikke må forbrænde affald, som efter lovforslagets øvrige be-
stemmelser skulle have været i udbud. Det vil gøre det muligt også at gribe ind overfor
og sanktionere kommunalt ejede forbrændingsanlæg, som måtte omgå/modarbejde
lovforslagets bestemmelser om, at kommunen ikke længere blot kan lade sit affald for-
brænde på det anlæg kommunen selv ejer, men at der skal afholdes udbud af for-
brændingsegnet affald omfattet af en kommunal ind-samlingsordning.
2. DER BØR INDFØRES SANKTIONSMULIGHED VED MANG-
LENDE AFHOLDELSE AF UDBUD
Lovforslaget indeholder sanktioner, hvis en kommune, der har afholdt udbud ikke sag-
ligt kan begrunde, hvorfor de konkurrencefremmende tiltag ikke er blevet anvendt, og
kommunen indgår kontrakt med eget anlæg. I modsætning hertil indeholder lovforsla-
get ingen sanktioner, hvis ejerkommunen/erne lader sit/deres eget anlæg forbrænde
deres affald uden, at der har været afholdt udbud. Begge parter må klart formodes at
kende til udbudskravet, og begge parter bør derfor kunne sanktioneres ved overtræ-
delse af bestemmelsen.
Det foreslås derfor, at Forsyningstilsynet får mulighed for at give pålæg til kommu-
nen/erne om at afholde det lovpligtige udbud og får mulighed for at kunne give affalds-
forbrændingsanlægget en sanktion (en bøde), hvis det kommunalt ejede anlæg for-
brænder ejerkommunernes affald uden, at der har været afholdt udbud, som loven
kræver. Det foreslås, at det er ledelsen (bestyrelsen og/eller direktionen), som person-
ligt skal kunne risikere at få en bøde, hvis anlægget ulovligt afbrænder affald, der
ifølge lovforslaget skulle have været i udbud. Dette vurderes at skabe større fokus og
incitament til regeloverholdelse og bødestørrelsen vil være mindre, end hvis det er for-
brændingsanlægget der får en bøde. Hvis alene forbrændingsanlægget får en bøde, vil
bøden desuden kunne blive indregnet som en omkostning i de fremtidige forbræn-
dingspriser.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 4/6
Det skal bemærkes, at hvis et forbrændingsanlæg i strid med udbudskravet har ind-
gået aftale med sin(e) ejerkommune(r) om at forbrænde affald og løbende får affald le-
veret til forbrænding, vil det være vanskeligt eller umuligt for FSTS eller andre myndig-
heder at kræve, at anlægget skal ophøre med denne ulovlighed øjeblikkeligt eller in-
den for en kort periode, da et sådant krav kan risikere væsentligt at påvirke produktio-
nen af fjernvarme og dermed forsyningssikkerheden, og desuden gøre at betydelige
mængder indsamlet affald ikke kan blive forbrændt og dermed udgøre en miljømæssig
risiko. Dette er et yderligere argument for at sanktionere ledelsen på forbrændingsan-
lægget, hvis de forbrænder affald, der måtte være i strid med udbudskravet.
3. DER BØR INDFØRES KRAV OM INDLEDENDE MARKEDSUN-
DERSØGELSE
Vi finder det meget positivt, at Forsyningstilsynet vil kunne fastsætte konkurrencefrem-
mede tiltag, herunder standarder for indledende markedsundersøgelser, som vil skulle
følges, medmindre kommunen afgiver saglige forklaringer for ikke at følge tiltagene.
Forsyningstilsynet vurderer i den sammenhæng, at dialog med markedet er helt afgø-
rende for at skabe en effektiv konkurrence om behandling af det forbrændingsegnede
affald. Det er således næppe realistisk, at kommunen vil kunne afgive saglige forklarin-
ger for ikke at gennemføre en indledende markedsundersøgelse, som skal sikre størst
mulig markedsinteresse for kommunens udbud. I forlængelse heraf foreslår Forsy-
ningstilsynet, at der i miljøbeskyttelsesloven indføres et eksplicit krav om indledende
markedsundersøgelse, så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt en indledende markedsun-
dersøgelser er nødvendig at gennemføre. Forsyningstilsynet bemærker, at de admini-
strative byrder ved at foretage en sådan indledende markedsundersøgelse er forholds-
vis små i forhold til de betydelige kontraktsummer om forbrænding af affald og i forhold
til de betydelige samfundsgevinster, hvis udbuddene udformes, så der er flere anlæg,
der afgiver tilbud, når udbuddet afholdes.
I forlængelse af ovenstående foreslår Forsyningstilsynet, at der bør være et eksplicit
krav om, at resultatet af den indledende markedsundersøgelse i relevant omfang af-
spejler sig i udformningen af kommunens udbuddet. Hele formålet med den indle-
dende markedsundersøgelse risikerer ikke at blive opfyldt, hvis kommunen blot kan
gennemføre en markedsundersøgelse, men kan undlade i relevant omfang at lade re-
sultaterne af markedsundersøgelsen afspejle sig i udbudsbetingelserne.
Ovennævnte er også et krav, som lovgiver har indført i de eksisterende regler ved ud-
bud af affaldsbehandling (sortering/genanvendelse) fsva. anlæg på dispensationsord-
ningen.
Såfremt der i bestemmelserne ikke indføres et sådan eksplicit krav, forventer Forsy-
ningstilsynet som en del af de konkurrencefremmende tiltag, vi vil skulle fastsætte, at
den indledende markedsundersøgelse i relevant omfang vil skulle afspejle sig i ud-
formningen af udbuddet, medmindre kommunen afgiver saglige forklaringer for ikke at
gøre dette.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0012.png
Side 5/6
4. DER BØR OGSÅ INDFØRES SANKTIONER VED OBLIGATO-
RISKE TILTAG
Lovforslaget indeholder nu sanktioner, hvis en kommune, der har afholdt udbud ikke
sagligt kan begrunde, hvorfor de konkurrencefremmende tiltagene ikke er blevet an-
vendt, og kommunen indgår kontrakt med eget anlæg. I modsætning hertil indeholder
lovforslaget ingen sanktioner, hvis de konkurrencefremmende tiltag på et tidspunkt gø-
res obligatoriske for kommunerne at anvende. Forsyningstilsynet vurderer, at vi på til-
svarende vis som ved ”følg eller forklar” tiltagene skal kunne give pålæg og sanktioner,
hvis kommunerne overtræder obligatoriske tiltag. Kan de obligatoriske tiltag overtræ-
des uden risiko for sanktioner, vil der potentielt være beskeden eller ingen effekt af
reglerne.
5. PRÆCISERINGER AF LOVBEMÆRKNINGER
Der lægges i lovforslagets afsnit 3.6.3 op til, at de konkurrencefremmende tiltag for ek-
sempel vil kunne ”fastsætte
og afgrænse de objektive og gerne kvantificerbare para-
metre, som kommunerne vil kunne stille krav inden for i et udbud. Dette kan f.eks.
være standarder for indregning af transparensomkostninger, kontraktlængder, affalds-
mængder, indledende markedsundersøgelse, anvendelse af fælles udbud m.m.”
I lovforslagets afsnit 3.4.3 fremgår det imidlertid, at de ”konkurrencefremmende
tiltag
skal følge udbudslovens regler og vil for eksempel kunne fastsætte de objektive og
gerne kvantificerbare parametre, som kommunerne vil kunne stille krav indenfor i et
udbud.”
Forsyningstilsynet foreslår, at det præciseres, at det er ordlyden i afsnit 3.6.3,
der er gældende, således at Forsyningstilsynet både vil kunne fastsætte og afgrænse
de parametre, som kommunerne vil kunne stille krav inden for i et udbud, og at der kan
udarbejdes konkurrencefremmende tiltag, som går videre end udbudslovens regler,
f.eks. afgrænsning af kontraktlængder, affaldsmængder mv. Derfor foreslås sætnings-
delen ”konkurrencefremmende tiltag skal følge udbudslovens regler” slettet, da en så-
dan afgrænsning af f.eks. kontraktlængder, affaldsmængder ikke kan siges at ”følge
udbudslovens regler”.
Der lægges endvidere i lovforslagets afsnit 3.6.3 op til, at Forsyningstilsynet vil skulle
udarbejde vejledningsmateriale om, hvordan kommunalbestyrelsen vil kunne over-
holde de konkurrencefremmende tiltag.
I lovforslagets afsnit 3.4.3 fremgår det imidlertid, at Forsyningstilsynet vil skulle udar-
bejde vejledningsmateriale om, hvordan kommunen vil kunne tilrettelægge et udbud
med henblik på at indkøbe den bedste ydelse, hvilket kan give uklarhed om hvad det
helt konkret er Forsyningstilsynets opgave og ansvar er. Forsyningstilsynet vil foreslå,
at det præciseres, at det er ordlyden i afsnit 3.6.3, der er gældende, således at Forsy-
ningstilsynet alene vil skulle udarbejde vejledningsmateriale om, hvordan kommunal-
bestyrelsen vil kunne overholde de konkurrencefremmende tiltag.
I Forsyningstilsynets høringssvar af 13. marts 2023 til lovforslaget var nævnt bemærk-
ninger til en række forskellige forhold, som ikke var relateret til udbudsbestemmel-
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 6/6
serne. Det var bl.a. bemærkninger om BEATE-deponi benchmarking, modregningsreg-
ler, omkostningsfordeling ved samproduktion, garantistillelse, habilitets- og kompeten-
cebestemmelser. Bemærkningerne hertil fastholdes.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0014.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 4 -- [ Affalds- og Ressourceindustrien ] --
Energistyrelsen
[email protected]
Att: Jakob Emil Wulff,
[email protected]
c.c. Caroline Kronberg,
[email protected]
Mrk. J. nr.: 2023-1768
København 11. april 2023
Høringssvar vedr. fornyet delhøring af lovforslag om
affaldsforbrænding
Affalds- og Ressourceindustrien (ARI) skal takke for modtagelsen af udkastet i høring.
ARI skal også takke for lydhørhed vedrørende behovet for stærkere hjemler til kontrol fra
Forsyningstilsynets side.
Det ændrede forslag giver i øvrigt alene anledning til en enkelt bemærkning.
Vedrørende muligheden for at opnå midlertidig dispensation fra selskabsudskillelsen skaber den en
ustabil situation både for anlægget, kunder og konkurrenter. Hvis der er en kortvarig forhindring for at nå
fristen, er det ikke problematisk med en dispensation. Hvis der er en ubalance mellem aktiver og passiver
og det ikke vil være sagligt forsvarligt eller kommunen af politiske grunde ikke ønsker at skyde yderligere
kapital ind i selskabet, bør en dispensation ledsages af et krav om en afviklingsplan for anlægget, således
at det kan blive lukket på en forsvarlig måde.
Hvis en fristudsættelse ikke skal blive en konkurrencemæssig fordel for anlægget og dermed en mulighed
for at underbyde konkurrenterne, bør der stilles krav om regnskabsmæssig adskillelse af
forbrændingsanlægget fra kommunens øvrige affaldsaktiviteter og betaling af garantiprovision overfor
kommunen. De samme to krav bør i princippet stilles overfor de anlæg, som ikke selskabsudskilles, da de
forventes lukket indenfor en 3 årig periode.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står ARI naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Niels Bukholt
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0015.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 5 -- [ FSR - Danske revisorer ] --
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Fuldmægtig Jakob Emil Wulff
Pr. email:
[email protected];
cc
[email protected]; [email protected]
11. april 2023
Supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyt-
telse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven (Ny
organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald) – journalnummer: 2023-1768
Energistyrelsen sendte den 14. februar 2023 lovudkast til FSR - danske revisorer med
anmodning om bemærkninger.
På baggrund af høringen har der været behov for justeringer til lovforslaget, med nær-
værende supplerende høring.
Vi takker for muligheden for at komme med bemærkninger til den supplerende høring
og har indarbejdet specifikke bemærkninger til lovforslaget med tilhørende lovbemærk-
ninger nedenfor.
Specifikke bemærkninger
Til § 2, stk. 9
FSR
danske revisorer bemærker, at vores bemærkninger om risici for, at forslaget
kunne stå i vejen for, at anlæg, der ikke står stærkt i konkurrencen, ikke vil kunne sel-
skabsgøres, er imødekommet.
Det bemærkes, at kravet om tvungen debitorskifte er fjernet i det justerede udkast til
lovforslag, således at kommunerne nu gives mulighed for at opsige lån i forbindelse
med debitorskiftet.
Vi bemærker, at dette kunne muliggøre stiftelse af selskaber i overensstemmelse med
selskabslovens regler, da der på denne måde kunne styres, hvor stor en del af gælden
der bliver overført til det nye aktie- eller anpartsselskab.
Vi bemærker endvidere, at det i bemærkningerne beskrives, at fristforlængelsen for sel-
skabsgørelsen anvendes, når andre løsningsmuligheder er afsøgt, herunder indskud af
yderligere kapital. Det må formodes, at anvendelsen af yderligere kommunalt tilskud
anvendes i begrænset omfang, når tvungen debitorskifte er fjernet fra lovgrundlaget.
Vi har i forbindelse med høringssvaret ikke vurderet, hvorvidt anvendelsen af yderligere
kommunalt tilskud til virksomheder, som ikke ville kunne opnå et kapitalindskud under
normale markedsvilkår, kunne stride mod gældende regler for statsstøtte, men anbefa-
ler, at dette område undersøges juridisk.
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0016.png
Ad lovbemærkningerne til § 5
Bemærkningerne i afsnit 3.3.3 bør tilrettes. Formuleringen indeholder både mulighed
for, at de nystiftede aktie-
og anpartsselskaber skal have virkning fra ”1.
januar 2025
og 31. december 2024”
Skal selskabet være etableret inden udgangen af året, eller er det ok, at selskabet er i
drift 1. januar?
Giver vores bemærkninger anledning til spørgsmål, står vi naturligvis til rådighed.
På vegne af FSR
danske revisorers Forsyningsarbejdsgruppe
Med venlig hilsen
FSR
danske revisorer
Side 2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0017.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 6 -- [ KL ] --
Energistyrelsen
Center for Forsyning, Vand og Affald
[email protected]
samt
[email protected]
Jeres journalnummer 2023-1768
KL’s høringssvar til ændring til lov om ny organisering af
affaldssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald
KL henviser til eget høringssvar af 15. marts 2023 til lovforslag om
konkurrenceudsættelse af affaldsforbrænding. Disse synspunkter ændrer
de foreslåede ændringsforslag ikke ved.
KL finder fortsat, at der mangler en kobling til energikrise, udbygning af
fjernvarmen og manglende klare rammebetingelser for CO2-fangst.
Ændringsforslagene forholder sig heller ikke til den kritik, der har været af
hovedforslagets manglende klimaeffekt. Ændringsforslaget ændrer ikke
på, at de samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne vil være
samlet tæt på 3 mia. kr. frem til 2023 og herefter 300-350 mio. kr. årligt i
en periode.
Forbehold i forhold til høringssvaret
En så kort høringsperiode - endda hen over påsken - har ikke givet
mulighed for at drøfte ændringsforslagene med medlemmerne, hvilket
der må tages forbehold for.
Herudover har det heller ikke været muligt for KL at foretage en politisk
behandling af høringssvaret inden for høringsperioden. KL tager derfor
også forbehold for den efterfølgende politiske behandling af
høringssvaret.
I forhold til de foreslåede ændringer, har KL følgende umiddelbare
bemærkninger:
Dispensation i forhold til udskydelse af tidspunkt for selskabsgørelse
KL noterer sig, at der med ændringsforslaget indføres en adgang til
ministeren for at udskyde selskabsgørelse til et senere tidspunkt, hvis et
anlæg alternativt skal etableres med negativ egenkapital. Det
imødekommer kun i begrænset omfang KL’s bekymring for den
usikkerhed, lovforslaget er årsag til.
For det første løser det ikke det grundlæggende problem, at lovforslaget
ikke sikrer en kontrolleret nedlukning af de mest miljøbelastende og
mindst effektive anlæg. For det andet er det stadig uklart, hvad der skal
ske, hvis et anlæg stadig efter udsættelsen ikke er selskabsmodent og
dermed går konkurs.
KL finder derfor fortsat, at den økonomiske risiko for kommunerne er i
størrelsesordenen 3 mia.kr. frem til 2030. Det er for KL en helt central
forudsætning, at kommunerne holdes skadesløse i forbindelse med
Dato: 11. april 2023
Sags ID: SAG-2023-00853
Dok. ID: 3321060
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3465
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0018.png
lovforslaget, men det adresserer ændringsforslaget heller ikke. Men der
skal findes en løsning. Når staten ændrer rammevilkår for sektoren, må
staten også betale herfor.
Krav om genudbud
Ændringsloven skærper kommunens udbudspligt for kontrakter med
anlægget indgået før lovens ikrafttræden om behandling af
forbrændingsegnet affald. De kontrakter kræves nu genudbudt senest
den 1. juli 2028, hvis de ikke er udløbet inden da.
Formålet skal være at sikre konkurrencen og undgå strategiske udbud.
Det er en mistænkeliggørelse af kommunerne at tale om, at strategiske
udbud skal undgås, da et strategisk udbud også kan være at sikre
forsyning og investering. Derfor bør en lang løbetid ikke i sig selv være et
problem.
KL henleder opmærksomheden på, at opgaven har været i udbud og er
indgået efter udbudslovens regler med deraf følgende opgaver og
ressourceforbrug. Når aftalen kræves genudbudt tidligere, vil det medføre
en fremrykning af udgifter til genudbud, som bør være omfattet af den
økonomiske kompensation til kommunerne.
Forsyningstilsynets tilsynsopgaver
Det bliver op til Forsyningstilsynet at fastsætte de nærmere krav og regler
dvs. lave reglerne, kontrollere overholdelsen og pålægge evt. sanktioner.
Det rejser i sig selv usikkerhed om, hvad der er usaglige begrundelser og
hvilke konkurrencefremmende tiltag, der skal overholdes. En
forudsætning må derfor være, at disse rammer ikke opstiller skærpede
betingelser, der hindrer en sikker og effektiv drift. Samt at de er kendt
ved lovens ikrafttræden.
Ændringsforslaget indebærer, at Forsyningstilsynet får mulighed for at
sanktionere kommunen, hvis den har indgået kontakt med eget anlæg og
uden ”saglig begrundelse” har undladt at benytte de
konkurrencefremmende tiltag, som Forsyningstilsynet ifølge forslaget har
udarbejdet. Tilsynet vil f.eks. kunne kræve afkortning i en kontakt indgået
mellem en kommunalbestyrelse og et affaldsforbrændingsanlæg.
Lange kontrakter er jf. ovenfor f.eks. ikke i sig selv usaglige. Det er
kontrakter indgået mellem kommune og kommunalt ejet anlæg heller
ikke. Det bør derfor være et sagligt hensyn, der har til formål at sikre
forsyning og borgernes pengepung og interesser.
I øvrigt bemærker KL, at klager i forhold til overholdelse af
udbudsreglerne allerede behandles af Klagenævnet for Udbud. KL ser
ingen til at oprette en ny klageindsats ved Forsyningstilsynet.
Venlig hilsen
Nete Herskind
Chefkonsulent
Center for Klima og Erhverv
Dato: 11. april 2023
Sags ID: SAG-2023-00853
Dok. ID: 3321060
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3465
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0019.png
-- AKT 3103515 -- BILAG 7 -- [ Nordværk ] --
Document key: ce0a7ed9-1698-861d-da87-3c7f30d2ddba
Klima- Energi og Forsyningsministeriet
[email protected]
cc. [email protected]
11.april
Dok.nr.: D23-811435
Supplerende høringssvar vedr. lovforslag om konkurrenceudsættelse af
affaldsforbrænding -
Journalnummer 2023-1768
Baggrund for høringssvaret
Nordværk har tidligere afgivet høringssvar vedr. lovforslag om konkurrenceudsættelse af
affaldsforbrænding. Nordværk har noteret, at der er udsendt en række justeringer til lovforslaget,
som er sendt i høring. Trods den meget korte tidsfrist, ønsker Nordværk at afgive høringssvar til
det justerede lovforslag.
Justeringerne ændrer ikke ved de grundlæggende udfordringer i det oprindelige
lovforslag
Af klimaplan for grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra 2020 fremgår det, at der skal
brændes mindre affald af i Danmark og at import af affald skal begrænses. Det mål vil efter
Nordværks vurdering ikke indfries med lovforslaget eller de justeringer, der er sendt i høring.
Derfor peger Nordværk stadig på følgende udfordringer ved lovforslaget, uddybet i det tidligere
afgivne høringssvar:
-
Nordværk har levet op til intentionerne i aftalen og regeringens målsætning bl.a. i forhold
til konsolidering og kapacitetstilpasning og varetager en vigtig samfundsmæssig opgave i
regionen. Nordværk arbejder fortsat ud fra disse intentioner, men lovforslaget
vanskeliggør og komplicerer denne rolle fremadrettet.
Nordværk arbejder på at modne et CCU-projekt, med en potentiel CO2-reduktion på op
mod 200.000 tons årligt. Lovforslaget skaber ikke klarhed vedrørende rammer, regler, og
prissætning, hvilket medfører usikkerhed for kommercielle aktører og for realisering af
CO2 reduktionen.
Lovforslaget skaber usikkerhed for anlæg og interessentkredsen uden klimaeffekt, bl.a. i
forhold til gældsafvikling og fremtidige investeringer. Trods de foreslåede justeringer vedr.
mulighed for at udskyde selskabsgørelse og fjerne krav om tvunget debitorskifte, fjerner
det ikke usikkerheden.
Lovforslaget favoriserer anlæg med velstående ejere, da der fortsat ikke er tale om et
kapacitetsloft, som det ellers var beskrevet i den politiske aftale fra 2020.
-
-
-
Nordværk I/S
Troensevej 2
9220 Aalborg Øst
[email protected]
www.nordvaerk.dk
CVR-nr. 46076753
ote
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0020.png
Document key: ce0a7ed9-1698-861d-da87-3c7f30d2ddba
Bemærkninger til det justerede lovforslag
I det justerede lovforslag lægges der op til at indføre mulighed for, at ministeren kan givet et
anlæg lov til at selskabsgøre senere, under helt særlige betingelser, hvor der kan være risiko for,
at et eksisterende anlæg ikke kan indskydes i et A/S eller et ApS, fordi anlæggets forpligtelser
vurderes at overstige aktiviteterne, som følge af konkurrenceudsættelsen.
Derudover lægges der op til, at bestemmelsen om tvunget debitorskifte for kontrakter udgår
således, at kommunale lån kan videreføres i de nystiftede aktie- eller anpartsselskaber.
Det er Nordværks vurdering, at lovforslaget fortsat øger og fremrykker tab på nødlidende anlæg
Når ikke alle lån skal udskilles, men kan blive i kommunen eller et §60 selskab og selskabsgørelse kan
udskydes efter dispensation, så forudsætter det en afklaring af kapitaltilførsel fra kommunerne.
Nordværk bemærker følgende:
Det vil være en forudsætning for at kunne opnå en fristforlængelse, at virksomheden forud for en
anmodning om fristforlængelse har afsøgt og udelukket andre løsningsmuligheder.
Det drejer sig f.eks. om muligheden for at indskyde yderligere kapital. Det vil som udgangspunkt være op
til den eller de kommuner, som investerer i og ejer virksomheden, at vurdere, om investeringen er saglig
og økonomisk forsvarlig. Bestemmelsen er tiltænkt anvendt restriktivt og udelukkende i situationer, hvor
en selskabsgørelse af saglige og objektive grunde ikke vil være mulig inden den 1. januar 2025.
Bestemmelsen er således alene tiltænkt anvendt i et meget begrænset omfang. Der vil i den enkelte sag
på sædvanlig vis skulle foretages en konkret vurdering af, om en anmodning om fristforlængelse vil
kunne imødekommes. Er det ikke muligt at opnå en fristforlængelse, vil konsekvensen kunne være, at
anlægget må lukkes.
Det er vanskeligt at se, hvordan dette vil kunne fungere i praksis. Hvis det var muligt at tilføre kapital fra
ejerne (kommunerne), ville selskabet næppe betragtes som nødlidende. Der kan endvidere være
udfordringer i forhold til statsstøttereglerne.
Nordværk har i dag to affaldsanlæg i drift. Med udgangspunkt i ovenstående, vil det alene være
Nordværk, der skal dække de strandede omkostninger, ved at udligne tab på et anlæg med overskud på
et andet anlæg. Nordværk anser denne model for urimeligt og forudser, at dette vil medvirke til en sektor
med et svagt kapitalgrundlag i et konkurrenceudsat marked.
Nordværk har i tidligere høringssvar påpeget, at forslaget ikke forholder sig tilstrækkeligt konkret til den
situation, hvor et forbrændingsanlægs markedsværdi er lig med eller lavere end værdien af
gældsforpligtelserne. De forslåede justeringer ændrer ikke på dette.
Nordværk har følgende forslag til en fremtidig løsning:
At der overordnet set arbejdes på at skabe en kapitalmæssig solid sektor, som kan løse
opgaverne og rejse finansiering på rimelige vilkår, herunder også:
En solidarisk løsning på strandede omkostninger, som udløses af lovgivningen
Fuld dækning for strandede omkostninger – puljen er for lille og kompensation kun 70%
Mere fleksibilitet til at begrænse strandede omkostninger – vilkår for dispensation bør lempes
Forsyningssikkerhed – både på affaldssiden, varmesiden og råderum til miljøinvesteringer
(BAT) og CCUS investeringer
Ny øget mulighed for dispensation for begrænset drift uden udskillelse i selskab
Side 2 af 3
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0021.png
Document key: ce0a7ed9-1698-861d-da87-3c7f30d2ddba
Lovforslaget vil, uanset justeringerne, hverken skabe mindre forbrænding eller mindre
import af affald
Det er derfor fortsat Nordværks forslag, at Staten dropper idéen om kapacitetsreduktion gennem
konkurrence, og i stedet iværksætter en plan fra Folketingets og Energistyrelsens side, så
kapaciteten tilpasses klogt og under hensyn til mest mulig reduktion af CO2-udledning, herunder
iværksættelse af en national plan for CO2-fangst sådan, at affaldsenergisektorens pt. store
uforløste potentiale kan bidrage til Danmarks grønne omstilling.
Alternativt opfordrer vi til, at processen om indførelse af konkurrencemodellen sættes på pause,
indtil der er skabt klarhed over følgende centrale elementer i modellen:
Eventuelle stramninger skal være kendt fra start.
Eftersom halvdelen af sektorens indtægter kommer fra varmesalg, skal der fra start også
være klarhed over, hvordan priser for affaldsvarme bliver reguleret.
Kommunerne skal fra starten have klarhed over, hvilke økonomiske risici og
konsekvenser modellen kan have for dem.
Venlig hilsen
Lisbeth Lauritsen
Bestyrelsesformand
/
Thomas Lyngholm
Direktør
cc: De nordjyske folketingsmedlemmer og borgmestre fra Nordværks ejerkommuner.
Side 3 af 3
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2696425_0022.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing.
Underskrivernes identitet er blevet registreret, og underskriverne står opført nedenfor.
Med min underskrift bekræfter jeg indhold og datoer i dette dokument
Hans Thomas Lyngholm
(CPR validated)
På vegne af: I/S Reno-Nord
PID: 9208-2002-2-749336400174
Dato: 2023-04-11 14:18 (UTC)
Lisbeth Anny Signe Brask
Lauritsen
(CPR validated)
På vegne af: Bestyrelsesmedlem
PID: 9208-2002-2-596008032234
Dato: 2023-04-11 14:37 (UTC)
Dette dokument er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing. Underskrifterne beviser, at dokumentet er blevet sikret og valideret
ved hjælp af den matematiske firkantværdi fra det oprindelige dokument. Dokumentet er blokeret for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en godkendt tredjepart. Alle kryptografiske underskriftsbeviser er vedhæftet denne PDF-fil i tilfælde af, at den skal valideres
på et senere tidspunkt.