Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 19
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, og
lov elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet
affald)
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
Efter overskriften indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§
45 indsættes som nye stykker:
»Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere anvisningsordninger for forbrændingsegnet
erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, jf. dog stk. 9.
Stk. 9.
Stk. 8 finder ikke anvendelse for kommunalbestyrelser, der den 1. juli 2023 helt eller delvist
ejer et affaldsforbrændingsanlæg etableret på en ø uden fast broforbindelse i kommunen, så længe
anlægget er i drift.««
[Ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet erhvervsaffald]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e, stk. 2,
ændres »senest den« til: »senest fra den«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e, stk. 3,
ændres »lovens ikrafttrædelse« til: »den 1. juli 2023«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 f, stk. 2,
ændres »og årsagen« til: »og indberette årsagen«.
[Sproglig præcisering]
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 g, stk. 2, nr. 2,
ændres »ikke er saglige« til: »ikke er sagligt
begrundede«.
[Sproglig præcisering]
6)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 48 g, stk. 3,
ændres
»påklages
til« til:
»indbringes
for«.
[Sproglig præcisering]
7)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 50 b, stk. 1,
udgår
»eller udvidelse af eksisterende affaldsforbrændingsanlæg«.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2711096_0002.png
[Opretholdelse af krav om godkendelse af affaldsgrundlag ved nye affaldsforbrændingsanlæg]
Til § 2
8)
Nr. 3 og 4 udgår.
[Krav om markedsvilkår udgår af ordlyden]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 2 h, stk. 1,
indsættes efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
10)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter
»affaldsforbrændingsanlæg.«: »,
jf. dog 2. pkt. og stk. 9 og 10.«
[Lovteknisk ændring]
11)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 87, stk. 1, nr. 2,
udgår »12 a,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
13)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 6, § 3, nr. 5-9« til: »§ 1, nr. 01 og 6, § 3, nr. 5-9 og 01«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kommunerne skal etablere ordninger for affald produceret af husholdninger og virksomheder i
kommunen, jf. § 8, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1536 af 16. december 2022 om affaldsregulativer, -
gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen). Kommunen vælger om ordningen etableres
som en indsamlingsordning eller en anvisningsordning, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 8, stk. 4.
En anvisningsordning defineres som en ordning, hvor kommunalbestyrelsen i et regulativ har
fastlagt på hvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg, affaldsproducenten skal sikre, at affaldet
bliver håndteret, jf. affaldsbekendtgørelsens § 3, nr. 8. Det betyder, at den affaldsproducerende
virksomhed selv skal indgå en aftale med det affaldsforbrændingsanlæg, kommunen har anvist,
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
ligesom virksomheden selv skal indgå aftale med en transportør om afhentning af det
forbrændingsegnede affald og transport til anlægget.
Som udgangspunkt har virksomheder benyttelsespligt til de kommunale affaldsordninger, jf.
affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 1. For så vidt angår kommunale indsamlingsordninger for
forbrændingsegnet erhvervsaffald, er virksomhederne dog ikke forpligtet til at benytte den
kommunale ordning, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 3. Det betyder, at virksomheden kan
vælge, om virksomheden vil benytte den kommunale indsamlingsordning, eller om virksomheden
eksempelvis vil lade en privat indsamlingsvirksomhed indsamle affaldet. Derimod er
virksomhederne forpligtet til at følge en kommunal anvisningsordning for forbrændingsegnet
erhvervsaffald eller følge kommunens konkrete anvisning.
Det foreslås i
§ 45, stk. 8,
at kommunalbestyrelsen
ikke må etablere anvisningsordninger for
forbrændingsegnet erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, jf. dog stk. 9.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen ikke må udarbejde regulativer, der fastlægger
anvisningsordninger for på hvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg, en virksomhed skal sikre, at
affaldet bliver håndteret.
Forslaget ændrer ikke på kommunalbestyrelsens mulighed for at etablere indsamlingsordninger for
forbrændingsegnet erhvervsaffald. Forslaget ændrer dermed heller ikke på kommunalbestyrelsens
pligt til at tilbyde virksomheder adgang til genbrugspladser i kommunen. Det vil ligeledes fortsat
være frivilligt for en virksomhed at benytte en kommunal indsamlingsordning for
forbrændingsegnet affald, der ikke er farligt affald.
Virksomheder vil fortsat være forpligtede til at sikre, at deres forbrændingsegnede affald håndteres.
Virksomheder vil dog med forslaget selv kunne vælge på hvilket affaldsforbrændingsanlæg
virksomheden ønsker at få behandlet sit forbrændingsegnede affald. Alternativt vil virksomheder
kunne overdrage affaldet til en indsamlingsvirksomhed, der er registreret i Affaldsregistret, benytte
en kommunal indsamlingsordning eller eksportere det forbrændingsegnede affald efter ansøgning
om eksport til Miljøstyrelsen, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Det foreslås med § 45,
stk. 9,
at stk. 8 ikke finder anvendelse for kommunalbestyrelser, der den 1.
juli 2023 helt eller delvist ejer et affaldsforbrændingsanlæg etableret på en ø uden fast
broforbindelse i kommunen, så længe anlægget er i drift.
Det foreslåede medfører, at forbuddet mod at kommunalbestyrelsen etablerer anvisningsordninger
for forbrændingsegnet erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, ikke vil gælde på øer uden fast
broforbindelse, hvorpå der ved lovens ikrafttræden er etableret et affaldsforbrændingsanlæg, som
kommunalbestyrelsen ejer helt eller delvist, så længe anlægget er i drift.
Et anlæg anses for at være i drift, selvom der er midlertidige afbrud i behandlingen af
forbrændingsegnet affald for eksempel i forbindelse med reparation, revision eller som følge af
manglende affald i en periode m.v.
Den foreslåede undtagelse vil betyde, at kommunalbestyrelsen fortsat vil kunne etablere
anvisningsordninger for forbrændingsegnet affald på øer uden fast broforbindelse, hvis der ved
lovens ikrafttræden er etableret et kommunalt ejet affaldsforbrændingsanlæg på øen.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2711096_0004.png
Kommunalbestyrelsen vil således i dette tilfælde også fremover kunne anvise forbrændingsegnet
erhvervsaffald til behandling på kommunes eget anlæg.
Den foreslåede undtagelse vil skulle gælde så længe anlægget er i drift. Hvis anlægget lukker, vil
kommunen ikke længere være omfattet af undtagelsen, og
kommunalbestyrelsen
vil derefter
ikke
kunne udarbejde regulativer, der fastlægger anvisningsordninger for på hvilken måde og eventuelt
på hvilket anlæg, en virksomhed skal sikre, at affaldet bliver håndteret.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 2, ændres »senest den« til »senest fra den«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrelsen skal indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1, med
virkning senest fra den 1. juli 2025.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 3, ændres »lovens ikrafttrædelse« til: »den 1. juli 2023«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrelser, der før den 1. juli 2023 har udbudt
opgaver med og indgået kontrakt om behandling af forbrændingsegnet affald med et
affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist, senest med virkning fra den 1. juli
2028 skal indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 45 f, stk. 2, ændres »og årsagen« til: »og indberette årsagen«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrelsen skal indberette årsagen til, at de
konkurrencefremmende tiltag ikke følges til Forsyningstilsynet.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i § 45 g, stk. 2, nr. 2,
ændres »ikke er saglige« til »ikke er sagligt begrundede«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at forsyningstilsynet kan meddele påbud til kommunalbestyrelsen
om at bringe en kontrakt omfattet af § 45 e, stk. 1, til ophør inden for en frist, hvis der er indgået en
kontrakt med et affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist, og indberettede
årsager, jf. § 45 f, stk. 2, til ikke at følge de konkurrencefremmende tiltag ikke er sagligt
begrundede.
Til nr. 6
Det foreslås, at der i § 48 g, stk. 3, ændres
»påklages
til« til
»indbringes
for«.
Med forslaget ensrettes ordlyden af bestemmelsen med ordlyden af bestemmelsen i § 100 b, stk. 2.
Der sker ikke ændringer af bestemmelsen materielle indhold.
Til nr. 7
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2711096_0005.png
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om varmeforsyning, at kommunalbestyrelsen godkender projekter for
etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af større ændringer i
eksisterende anlæg.
Det fremgår endvidere af § 50 b, stk. 1, i lov om miljøbeskyttelse, at kommunalbestyrelsen kun må
godkende nye affaldsforbrændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende affaldsforbrændingsanlæg
efter lov om varmeforsyning eller efter regler udstedt i henhold til lov om varmeforsyning, hvis
klima-, energi- og forsyningsministeren har godkendt, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede i
området, hvorfra anlægget forventes at modtage affald. Beføjelsen til at træffe afgørelse er delegeret
til Energistyrelsen i henhold til § 3, stk. 1, nr. 27, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september 2022
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Dette betyder, at før en kommunalbestyrelse kan godkende et nyt anlæg eller udvidelse af et
eksisterende anlæg efter lov om varmeforsyning, skal klima-, energi- og forsyningsministeren
godkende projektet i forhold til, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede i det område, hvor
anlægget forventes at modtage affald fra. Hensynet er at sikre, at der er tilstrækkeligt affald til stede
i området, før det godkendes at opføre et nyt affaldsforbrændingsanlæg eller udvide et eksisterende.
Det fremgår af § 50 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan fastsætte nærmere regler for behandlingen af klima-, energi- og forsyningsministerens
godkendelser efter stk. 1, herunder nærmere krav til ansøgningen om godkendelse i henhold til lov
om varmeforsyning. Klima-, energi- og forsyningsministeren har ikke fastsat regler i henhold til §
50 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttelse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i
§ 50 b, stk. 1,
udgår
»eller udvidelse af eksisterende
affaldsforbrændingsanlæg«.
Det foreslåede vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren ikke vil skulle godkende
udvidelser af eksisterende affaldsforbrændingsanlæg i forhold til, at det fornødne affaldsgrundlag er
til stede i det område, hvor anlægget forventes at modtage affald fra.
Det foreslåede vil ikke ændre på, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle godkende nye
affaldsforbrændingsanlæg i forhold til, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede i det område,
hvor anlægget forventes at modtage affald fra.
Det foreslåede vil desuden ikke ændre på, at nye affaldsforbrændingsanlæg eller udvidelse af
eksisterende affaldsforbrændingsanlæg, som allerede måtte være godkendt i forhold til, at det
fornødne affaldsgrundlag er til stede, kan fortsætte, hvis kommunalbestyrelsen på baggrund heraf
har godkendt et nyt anlæg eller udvidelse af et eksisterende.
Det foreslåede vil i øvrigt ikke ændre på, at projekter for etablering af nye kollektive
varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af større ændringer i eksisterende anlæg skal godkendes af
kommunalbestyrelsen efter § 4, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Til nr. 8
Nr. 3 og 4 blev indsat
i det fremsatte lovforslag for at skabe klarhed
om gældende ret for
kommunernes opkrævning af garantiprovisioner.
Formålet var at præcisere det, som allerede er
gældende ret omkring garantiprovisioner. Efterfølgende er der opstået et politisk ønske om, at
kravet om markedsvilkår ikke fremgår udtrykkelig af bestemmelsernes ordlyd.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2711096_0006.png
Det foreslås, at ordet »markedsvilkår« udgår af det fremsatte lovforslag og dermed ikke kommer til
at fremgå af bestemmelsernes ordlyd i varmeforsyningslovens §§ 2 d, stk. 1, og 2 e, stk. 1, 1. pkt.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at kommunen efter gældende ret kan stille en kommunal garanti
for varmeforsyningsanlæggenes låneoptagelse til anlægsinvesteringer og driftsaktiviteter, imod
opkrævning af en garantiprovision på markedsmæssige vilkår.
Dette forhold er uagtet, om der
foreligger en konkurrencesituation eller ej. Hvis en kommune yder en vederlagsfri garanti vil det
indebære et tilskud til forsyningsvirksomheden, hvilket ville medføre en forrykning af
byrdefordelingen mellem kommunens borgere. Kommunen er dermed forpligtet til at opkræve en
garantiprovision for at dække den risiko, som kommunen påtager sig ved garantistillelsen. Det
følger af hvile i sig selv-princippet, at kommunen ikke må tjene penge på at stille en garanti.
Ved lov nr. 745 af 1. juli 2015 om ændring af lov om varmeforsyning og byggeloven, blev
kommuners adgang til varetagelse af kollektiv varmeforsyning reguleret udtømmende. Loven
lovfæstede kommunalfuldmagtsregler vedrørende kommunernes mulighed for at varetage kollektiv
varmeforsyning, herunder kravene til garantistillelse. Kravet om, at kommunal garanti skal stilles på
markedsvilkår er derved videreført fra kommunalfuldmagtsreglerne og følger i dag af
varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1, selvom det ikke fremgår direkte af
bestemmelsernes ordlyd. Uanset at kravet om markedsvilkår med ændringsforslaget ikke kommer
til at fremgå direkte af ordlyden, vil det fortsat være gældende ret, at kommunen skal opkræve en
markedsmæssig garantiprovision efter varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1. Der
henvises til det fremsatte lovforslags afsnit 3.2. for uddybning af gældende ret om kommunal
garantistillelse.
EU’s statsstøtteregler kan indebære, at en kommune er forpligtet til ligeledes at opkræve
garantiprovision, men dette er et særskilt krav, der beror på statsstøtteretlige betragtninger.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i § 2 h, stk. 1, efter »jf.« indsættes »dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk.
3-5 i § 2 h i lov om varmeforsyning, der blandt andet indeholder en hjemmel til for
klima-, energi- og forsyningsministeren at forlænge fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg
vil skulle udøves på kommercielle vilkår i et
aktie- eller anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle ændringer. Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
2 og 5, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede ændring af § 4 a, stk. 1, 1. pkt., at der efter affaldsforbrændingsanlæg
indsættes jf. dog 2. pkt. og stk. 9 og 10.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til de foreslåede undtagelsesbestemmelser i § 4
a, stk. 1, 2. pkt. og stk. 9 og 10, der blandt andet indeholder bestemmelser om at
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2711096_0007.png
affaldsforbrændingsanlæg, der var helt eller delvist kommunalt ejet den 1. juli 2023, skal 1. pkt.
være opfyldt den 1. januar 2025.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle ændringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr.
4, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i § 4 a, stk. 1, 2. pkt., efter »jf.« indsættes »dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk.
4-6 i § 4 a i lov om elforsyning, der blandt andet indeholder en hjemmel til for klima-, energi- og
forsyningsministeren at forlænge fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg vil skulle udøves
i et aktie- eller anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle ændringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr.
4, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 12
Det følger af den foreslåede ændring, at § 12 a udgår af bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 3, nr. 5, foreslås, at § 12 a i
lov om elforsyning ophæves. For en nærmere gennemgang af § 12 a og den foreslåede ophævelse
heraf, henvises til bemærkningerne i lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 13
Det følger af den foreslåede ændring, at lovforslagets § 5, stk. 2, ændres således, at § 1, nr. 6, § 3,
nr. 5-9 ændres til § 1, nr. 01 og 6, § 3, nr. 5-9 og 01.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det foreslås, at der indsættes et nyt nummer med to
nye stykker om ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet erhvervsaffald.
Den foreslåede ændring er desuden en konsekvens af, at det foreslås, at § 12 a i lov om elforsyning
udgår af bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2, i lov om elforsyning. Bestemmelsen vil skulle træde i
kraft samtidig med den i lovforslaget foreslåede ophævelse af § 12 a.
For en nærmere gennemgang
af § 12 a og den foreslåede ophævelse heraf, henvises til bemærkningerne i lovforslagets § 3, nr. 5.
For en nærmere gennemgang af den foreslåede ikrafttrædelse henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 5.
Den foreslåede ændring vil yderligere indebære, at den foreslåede § 1, nr. 01, og § 3, nr. 01, vil
træde i kraft den 1. januar 2025.