Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 129 Bilag 1
Offentligt
2700978_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lovforslag om
Anden delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen
5. april 2023
J.nr. 22/14505
A2
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesind-
satsen,
der blev indgået mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 24. juni 2022. Aftalen er gennem besparelser
på i alt 1,1 mia. kr., led i finansieringen af
Aftale om ny ret til tidlig pension.
Lovforslaget udmønter initiativerne i aftalen om et forenklet kontaktforløb, herunder
at a-kasserne får ansvaret for kontaktforløbet i de første 3 måneder, lempelse af ud-
dannelsespålægget (permanentgørelse af forsøg med jobrettet indsats) og forenkling
af kravene til kommunernes vejledning af borgere om rettigheder og pligter ift. rå-
dighed og sanktioner. Initiativerne i aftalen om udvidet mulighed for digitale samta-
ler, mere målrettede tilbud, reduktion af administrationen i kommunerne og forenk-
linger af administrative krav er blive udmøntet i et særskilt lovforslag, der trådte i
kraft den 22. marts 2023.
Formål
For det første får a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet i beskæftigelsesindsatsen i
de første tre måneder af en dagpengemodtagers ledighed.
For det andet skal a-kasserne bistå egne medlemmer med at finde job, og a-kasserne
kan bistå private og offentlige arbejdsgivere med rekruttering, herunder jobformid-
ling af egne ledige medlemmer. Det forventes, at a-kasserne samarbejder med andre
a-kasser om konkrete rekrutteringer til virksomheder. I de tilfælde kan a-kassen efter
aftale med de andre a-kasser formidle relevante ledige medlemmer fra disse a-kasser
og a-kassen kan ligeledes få adgang til formidlingsrelevante oplysninger om de a-
kassers medlemmer, som indgår i aftalen, herunder cv-oplysninger, kontaktoplys-
ninger og oplysninger om medlemmets personnummer.
For det tredje tilrettelægger og gennemfører a-kassen inden for de første tre måneder
af ledighedsforløbet det fleksible kontaktforløb for dagpengemodtagere i form af in-
dividuelle jobsamtaler under hensyn til personens ønsker og forudsætninger og ar-
bejdsmarkedets behov. A-kassen holder mindst tre individuelle jobsamtaler med
dagpengemodtagere inden for de første tre måneders ledighed. Herefter og senest
inden personen har været ledig i seks måneder, holder jobcenteret mindst tre indivi-
duelle jobsamtaler med personen. Forslaget indebærer en reduktion i antallet af ob-
ligatoriske samtaler for dagpengemodtagere således, at antallet af obligatoriske sam-
taler reduceres fra 9 til 6 i de første 6 måneders ledighed.
L 129 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Samtidig forenkles de forskellige samtaletyper for dagpengemodtagere, så der frem-
over kun vil være én obligatorisk samtaletype i form af jobsamtaler. Det betyder, at
for dagpengemodtagere vil cv-samtalen med a-kassen og de fælles jobsamtaler inden
for de første seks måneders ledighed blive afskaffet med forslaget. Derudover vil de
to obligatoriske rådighedssamtaler med a-kassen blive afskaffet.
Dagpengemodtageren vælger, om a-kassen skal deltage i den første jobsamtale med
jobcenteret. Forslaget vil understøtte, at der kan ske en god overdragelse fra a-kassen
til jobcenteret.
For det fjerde skal a-kassen senest 2 uger efter personens tilmelding som jobsøgende
visitere dagpengemodtagere, som er under 25 år, som ikke har en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, og som ikke har forsørgerpligt overfor hjemmeboende
børn (dagpengemodtagere, som potentielt er i målgruppen for et uddannelsespålæg),
til et kontaktforløb i jobcenteret.
Herudover skal Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udvikle relevante må-
linger af a-kassernes indsats og følger på den baggrund op på, om a-kasserne lever
op til kravene til den del af indsatsen, som de overtager. Tilrettelæggelsen af tilsynet
bliver fastsat på bekendtgørelsesniveau. Tilrettelæggelsen af tilsynet bliver fastsat
på bekendtgørelsesniveau.
Ydermere skal der ske en øget borgerinddragelse og forenkling af kommunikationen
mellem jobcentre og a-kasser om dagpengemodtageres rådighed, som vil understøtte
et mere smidigt samarbejde mellem jobcentre og a-kasser.
Endvidere lempes uddannelsespålægget, så kommunerne får mulighed for at fravige
uddannelsespålægget og i stedet give en jobrettet indsats til uddannelseshjælpsmod-
tagere, der ikke er motiveret for uddannelse. Dermed permanentgøres det forsøg, der
blev igangsat med
Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft
af oktober 2021.
Endelig forenkles særreglerne om vejledning om rådighed og sanktioner, som frem-
går af lov om aktiv socialpolitik således, at vejledningen skal ske skriftligt, men at
der ikke stilles yderligere formelle krav til vejledningen.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der udmønter initiativet om et
forenklet kontaktforløb i
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
er modtagere af dagpenge.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der udmønter initiativet om lem-
pelse af uddannelsespålægget (permanentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til
unge), er uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der udmønter initiativet om, at
kravene til vejledning om rådighed og sanktioner forenkles, er modtagere af selvfor-
sørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb eller ledig-
hedsydelse.
2
L 129 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
Lovforslaget i sin helhed vurderes ikke at indeholde elementer, som tilsigtet eller
utilsigtet berører mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at justeringerne
ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
Det kan oplyses, at personer omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, der har haft et dagpengeforløb med en ydelsesvarighed på mellem 0 og 13
uger i løbet af 2022 fordeler sig således, at der er en lille overvægt af kvinder (ca. 53
procent). Det bemærkes dog, at der er en varieret kønsfordeling fra a-kasse til a-
kasse.
Endvidere kan det oplyses, at personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som dermed er under 30 år og modtager uddannelseshjælp
eller overgangsydelse
1
i løbet af 2022 fordeler sig således, at der er en lille overvægt
af mænd (ca. 51 procent).
Da lovforslaget i sig selv ikke indeholder regler, som stiller det ene køn ringere eller
bedre end det andet køn, skønnes det, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre
en egentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3