Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 129 Bilag 2
Offentligt
2702165_0001.png
Beskceftigelses
ministeriet
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Iov(fl.dk
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om horingsnotat og tilretninger i andet lovforslag
om Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
efter ekstern horing
20. april 2023
].nr. 22/14505
2023-2865
Kære medlemmer af beskæfligelsesudvalget
Det andet lovforslag, som udmønter dele af Anden delaftale om nytænkning afbe
skæftigelsesindsatsen, har været i høring i perioden fra den 28. februar 2023 til den
23. marts 2023. Jeg bemærker, at høringsperioden har været forkortet i forhold til de
vanlige fire uger for at kunne nå fremsættelse den 3. maj med henblik på vedtagelse
i dette folkctingsår. Lovforslaget udmønter følgende initiativer i aftalen:
Kontaktforløbet for dagpengemodtagere forenides, og a-kasseme får ansvaret for
kontaktforløbet i de første tre måneder af ledighedsforløbet for dagpengemodta
gere.
• Lempelsen afuddannelsespålægget permanentgøres. Dermed vil alle kommuner
fremover kunne tilbyde enjobrettet indsats i stedet for et uddannelsespålæg til de
uddanrielsesparate og aktivitetsparate unge, som kommunen vurderer er i mål-
gruppen for enjobrettet indsats.
• Forenkling af kravene til kommunernes vejledning af borgere om rettigheder og
pligter ifl. rådighed og sanktioner.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at direktøren for Styrelsen for Ar
bejdsmarked og Rekruttering (STAR) får mandat til på vegne af beskæftigelsesmi
nisteren at udpege medlemmer og suppleanter til de regionale arbejdsmarkedsråd
(RAR) i løbet af rådets ftmktionsperiode. Det er ikke en del afnytænkningsaftalen.
Der er modtaget hørings svar fra i alt 15 børingsparter, hvoraf fem høringsp arter ikke
har haft bemærkninger til lovforslaget. Desuden er der modtaget svar fra ni øvrige
organisationer mv. Høringen har givet anledning til mindre tilretninger i lovforsla
get.
Tilretningeme betyder bla., at lovforslaget er præciseret således, at der i forbindelse
med opgørelsen af perioden med de første tre måneder i a-kassen også forventes
fastsat regler om overgangstidspunktet fra kontaktforløbet i a-kassen til jobcenteret.
(Omtryk - 04-05-2023 - Filer tilføjet ) L 129 - Bilag 2: Følgebrev
2702165_0002.png
Tilretningerne betyder herudover, at der på baggrund af bemærkninger fra Ankesty
relsen er foretaget en præcisering i lovforslagets
§
4 om kommunernes vej lednings
pligt, således at det klart kommer til at fremgå, at det er en betingelse for, at kom
munen kan sanktionere i ydelsen, at kommunen har vej ledt personen skriftligt
herom. Ankestyrelsen har således bemærket, at kravet om skrifthighed ved vejled
ningen bør fremgå direkte af lov om aktiv socialpolitik af hensyn til sanktionering i
ydelsen.
Til jeres orientering harjeg vedlagt det tilrettede lovforslag, høringsnotat og hørings
svar. Lovforslaget forventes fremsat i maj 2023 og træde i kraft den 1. januar 2024.
Den sene fremsættelse og vedtagelse sker af hensyn til IT-understøttelse og imple
mentering i a-kasser ogjobcentre, som kræver mindst seks måneder.
Jeg ser frem til fremsættelsen af lovforslaget i maj måned og den efterfølgende lov-
behandling i Folketinget.
De resterende initiativer fra aftalen, som kræver lovændring, er blevet udmontet i en
særskilt lov, som trådte i kraft den 22. marts 2023. Det gælder udvidet mulighed for
digitale samtaler, mere målrettede tilbud og reduktion af administrationen i kommu
nerne og forenklinger af administrative krav.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2