Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 129 Bilag 8
Offentligt
2714678_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
(Øget ansvar til arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måneder, et forenklet kontaktforløb m.v.,
permanentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til vejledning m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT
og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget har sympati for forsla-
get, der lægger op til både en forenkling og en reducering af
krav i beskæftigelsessystemet, og at der gives større medbe-
stemmelse til kommunerne. Når det er sagt, er Alternativet
generelt imod det nuværende beskæftigelsessystem, som er
præget af kontrol, kassetænkning og mistillid, og som gør
mennesker syge. Alternativet ønsker et andet system med
mere tillid, respekt og mindre kontrol. Derfor er Alternativet
skeptiske over for forslaget, for selv om det har gode intenti-
oner og er et godt skridt på vejen mod mindre kontrol, er
det fortsat et system, som Alternativet ikke kan støtte op
om. Alternativet mener, at forslaget er lappeløsninger i et
system, som ikke fungerer. Ved at stemme for støtter man, at
der opretholdes og videreføres et system, som Alternativet
ikke kan stå inde for. Hvis vi skal væk fra de uendelige
lappeløsninger og skabe fremtidens jobcenter, må man gå
til problemets kerne og forstå, hvorfor vi er endt med et
overbureaukratiseret jobcentersystem, hvor der bruges mere
tid på systemets behov end på borgernes behov.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af ALT og NB):
Til § 1
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 30, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 31, stk. 3« til: »§ 31,
stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
2)
I den under
nr. 17
foreslåede affattelse af
§ 30 a
ændres
i
stk. 2
»Personer omfattet af stk. 1« til: »Personer, som får
AX028841
L 129 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet 24/5-23
2714678_0002.png
2
en jobrettet indsats efter stk. 1,«, og i
stk. 4
ændres »Person-
er omfattet af stk. 1,« til: »Personer, som får en jobrettet
indsats efter stk. 1, og«.
[Lovteknisk præcisering]
3)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 33, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »§ 27,
stk. 2« til: »§ 27, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
I den under
nr. 37
foreslåede
§ 180 a
ændres »og un-
derstøttende indsatser efter kapitel 26-28« til: »eller under-
støttende indsatser efter kapitel 26-28«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 4
5)
I
nr. 5
ændres »§ 109, stk. 4, 1. pkt.« til: »§ 109, stk. 4,
2. pkt.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
6)
Som
stk. 2-4
indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 7-12, 18-29, 34-36 og 39, og § 18 b,
stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæfti-
gelsesindsatsen m.v. som affattet ved dennes lovs § 2, nr.
4, og § 3, nr. 2, finder ikke anvendelse for medlemmer
af en arbejdsløshedskasse, som før lovens ikrafttræden har
været indplaceret i en dagpengeperiode efter § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som ved lovens ikrafttræden
har været ledige i mindre end 3 måneder, jf. § 9 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er ledige ved lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 3. For disse personer finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse for personer, som var
omfattet af reglerne om forsøg efter den hidtil gældende §
193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
For personer omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvor arbejdsløshedskassen efter
§ 31, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 18,
skal holde tre individuelle jobsamtaler, medregnes jobsamta-
ler, som inden lovens ikrafttræden er holdt med jobcenteret,
eller som er holdt af arbejdsløshedskassen som led i forsøg
efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats.«
[Tilføjelse af overgangsregler vedrørende øget ansvar til ar-
bejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måne-
der]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
ved lovforslaget indsættes to nye stykker før stk. 1 i § 31
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der konse-
kvensrettes i § 30, stk. 3, 1. pkt., således at henvisningen til
den gældende § 31, stk. 3, ændres til § 31, stk. 5.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås det i § 30 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af stk. 1
undtages fra uddannelsespålægget efter § 30.
Forslaget betyder, at når jobcenteret konkret har vurderet,
at personen skal omfattes af en jobrettet indsats efter stk. 1,
og hvis personen selv ønsker det, er personen fritaget for
uddannelsespålægget i lovens § 30.
Formuleringen »personer omfattet af stk. 1« dækker over
personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1.
Med det formål at tydeliggøre hensigten med stk. 2 og 4
foreslås det på den baggrund at præcisere ordlyden af § 30 a,
stk. 2 og 4, således at »personer omfattet af stk. 1« erstattes
med »personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1«.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
der ved lovforslaget indsættes to nye stykker efter stk. 1 i
§ 27 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der
konsekvensrettes i § 33, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
således at henvisningen til den gældende § 27, stk. 2, ændres
til § 27, stk. 4.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås det i § 180 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, at har jobcenteret truffet
afgørelse om afslag på en fælles indstilling fra arbejdsløs-
hedskassen og personen, som jobcenteret har modtaget i den
periode, hvor arbejdsløshedskassen har ansvaret for kontakt-
forløbet, jf. § 27, stk. 2, om tilbud efter kapitel 11-14 og
understøttende indsatser efter kapitel 26-28, begrunder job-
centeret afslaget over for arbejdsløshedskassen.
Baggrunden for forslaget er, at hvis arbejdsløshedskassen
sammen med personen vurderer, at personen vil have gavn
af et tilbud eller en understøttende indsats, der påbegyndes
inden for de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløs-
hedskassen har ansvaret for kontaktforløbet, eller igangsæt-
tes i forlængelse heraf, vil arbejdsløshedskassen og personen
kunne sende en fælles indstilling herom til jobcenteret.
Indstillingen om den understøttende indsats kan gives i
forbindelse med et tilbud eller uden for et tilbud.
På den baggrund foreslås det, at »og« erstattes med »el-
ler«.
Til nr. 5
Henvisningen til § 109, stk. 4, 1. pkt., ændres til en
henvisning til § 109, stk. 4, 2. pkt.
Ved en fejl var der ved affattelsen af ændringen blevet
henvist til 1. pkt. i stedet for 2. pkt.
Til nr. 6
Det er i lovforslagets § 5 foreslået, at loven træder i kraft
den 1. januar 2024.
Det foreslås, at der indsættes overgangsregler i lovforsla-
gets § 5, stk. 2 og 3, om øget ansvar til arbejdsløshedskas-
serne for kontaktforløbet i de første 3 måneder således, at
der for dagpengemodtagere, som før lovens ikrafttræden har
været indplaceret i en dagpengeperiode, og som ved lovens
ikrafttræden har været ledige i mindre end 3 måneder, samt
L 129 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet 24/5-23
2714678_0003.png
3
for dagpengemodtagere, som var omfattet af reglerne om
forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (a-kasseforsøget), tages stilling til, om
de skal have resten af de første 3 måneder af deres kontakt-
forløb i jobcenteret eller arbejdsløshedskassen fra lovens
ikrafttræden og frem.
Endvidere foreslås det, at der indsættes overgangsregler
i lovforslagets § 5, stk. 4, om øget ansvar til arbejdsløsheds-
kasserne for kontaktforløbet i de første 3 måneder således, at
der for dagpengemodtagere, hvor arbejdsløshedskassen efter
lovforslaget skal holde tre individuelle jobsamtaler, tages
stilling til, om jobsamtaler, der er holdt med jobcenteret eller
arbejdsløshedskassen som led i det hidtil gældende a-kasse-
forsøg, skal medregnes.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at lovens § 1, nr. 7-12,
18-29, 34-36 og 39, og § 18 b, stk. 1, i lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. som affat-
tet ved dennes lovs § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, ikke finder
anvendelse for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som
før lovens ikrafttræden har været indplaceret i en dagpenge-
periode efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
som ved lovens ikrafttræden har været ledige i mindre end 3
måneder, jf. § 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
som er ledige ved lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 3.
Den foreslåede ordning indebærer, at forslaget til regler-
ne om cv-oplysninger, kontaktforløbet m.v., »Min Plan«,
mindre intensiv indsats, indstilling og afslag på tilbud samt
klage over arbejdsløshedskassens afgørelser i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats ikke finder anvendelse for dag-
pengemodtagere, som er indplaceret i en dagpengeperiode
før lovens ikrafttræden, som har været ledige i mindre end
3 måneder ved lovens ikrafttræden, og som er ledige ved
lovens ikrafttræden. Det gælder dagpengemodtagere, der er
helt eller delvis ledige ved lovens ikrafttræden.
Tilsvarende finder forslaget til reglerne om, at arbejds-
løshedskasserne varetager ansvaret for kontaktforløbet i de
første 3 måneder i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. og forslaget til reglerne om, at
det er en betingelse for at være til rådighed, at medlemmet
kan og vil deltage i jobsamtaler med arbejdsløshedskassen
som led i kontaktforløbet, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. ikke anvendelse for disse dagpengemodtagere.
Det følger modsætningsvist af bestemmelsen, at lovens
regler om kontaktforløb m.v. finder anvendelse for medlem-
mer af en arbejdsløshedskasse, som er indplaceret i en dag-
pengeperiode efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. før lovens ikrafttræden, som har været ledige i mindre
end 3 måneder ved lovens ikrafttræden, jf. § 9 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis de ikke er ledige ved lo-
vens ikrafttræden. Det betyder, at når disse dagpengemodta-
gere efter den 1. januar 2024 igen bliver ledige, vil arbejds-
løshedskasserne således have ansvaret for kontaktforløbet
for disse dagpengemodtagere i den resterende del af de førs-
te 3 måneder af dagpengemodtagerens ledighed.
Det foreslås i 2. pkt., at de hidtil gældende regler finder
anvendelse for personer omfattet af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at de hidtil gældende regler om kon-
taktforløbet m.v. i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
finder anvendelse for disse dagpengemodtagere.
Baggrunden for bestemmelsen er, at disse dagpengemod-
tagere forud for lovens ikrafttræden er påbegyndt et kontakt-
forløb i jobcenteret og med forslaget skal fortsætte deres
kontaktforløb i jobcenteret i de første 3 måneder, jf. dog
nedenfor om forslaget til stk. 3, for dagpengemodtagere,
der forud for lovens ikrafttræden har haft et kontaktforløb i
deres arbejdsløshedskasse som følge af reglerne om forsøg
med mere ansvar til arbejdsløshedskasser (a-kasseforsøget).
Jobcenteret skal således have ansvaret for kontaktforløbet
for disse dagpengemodtagere i de første 3 måneder af deres
ledighedsforløb. Forslaget betyder, at dagpengemodtagere
vil opleve et mere sammenhængende kontaktforløb med
færre skift mellem aktører i de første 3 måneder.
Det foreslås i stk. 3, at stk. 2 ikke finder anvendelse for
personer, som var omfattet af reglerne om forsøg efter den
hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats.
Den foreslåede ordning indebærer, at stk. 2 ikke finder
anvendelse for dagpengemodtagere, som var omfattet af
forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser med hjem-
mel i den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats. Arbejdsløshedskasserne har således fortsat
ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere, som
var omfattet af a-kasseforsøget i de første 3 måneder af dag-
pengemodtagerens ledighed efter lovens ikrafttræden den 1.
januar 2024.
Forslaget betyder, at en dagpengemodtager, som er påbe-
gyndt et kontaktforløb i en arbejdsløshedskasse som led i
a-kasseforsøget, fortsætter sit kontaktforløbe i de første 3
måneder i arbejdsløshedskassen efter de foreslåede regler
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter de første 3
måneders ledighed varetager jobcentrene kontaktforløbet for
dagpengemodtagere.
Det foreslås i stk. 4, at for personer omfattet af § 6, nr.
1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor arbejdsløs-
hedskassen efter § 31, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 18, skal holde tre individuelle jobsamtaler, med-
regnes jobsamtaler, som inden lovens ikrafttræden er holdt
med jobcenteret, eller som er holdt af arbejdsløshedskassen
som led i forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget indebærer, at for de dagpengemodtagere, som
arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet for og der-
med skal holde tre individuelle jobsamtaler med i de første
3 måneder, kan jobsamtaler, som er holdt med jobcenteret
inden lovens ikrafttræden, medregnes. Endvidere kan de
jobsamtaler, som en arbejdsløshedskasse har holdt som led
i a-kasseforsøget inden lovens ikrafttræden, medregnes. Det
omfatter også fælles jobsamtaler i forsøget.
Økonomiske bemærkninger
Ændringsforslaget vedrørende overgangsreglerne skøn-
nes at medføre kommunale merudgifter i 2024 på 12,6 mio.
kr. set i forhold til den forudsatte økonomi i lovforslaget
som fremsat.
L 129 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet 24/5-23
2714678_0004.png
4
Det er forudsat, at overgangsreglerne medfører, at antallet
af samtaler, som flyttes fra kommunerne til a-kassen i det
første år, reduceres med ca. 9 pct.
De samlede skønnede offentlige mindreudgifter for 2024
inklusive ændringsforslaget svarer til 160,2 mio. kr. før skat
og tilbageløb og 160,0 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Alle
beløb er i 2023-pl.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de
kommunale parter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til
1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28.
februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 73. Den 3. maj 2023 sendte beskæftigelsesministe-
ren en ligestillingsvurdering af lovforslaget og den 4. maj
2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1