Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
2651040_0001.png
Hørings notat vedrørende forsl ag ti l lov om
anlæggelse af gruppesøgsmål til beskyt-
telse af forbrugernes i nteresser
11. januar 2023
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2020/1828/EU af 25. november 2020 om adgang til anlæggelse af gruppe-
søgsmål til beskyttelse af forbrugernes kollektive interesser og om ophæ-
velse af direktiv 2009/22/EF. Direktivet skal være gennemført i national
lovgivning senest den 25. december 2022, og reglerne skal træde i kraft
senest den 25. juni 2023.
Direktivet ophæver direktiv 2009/22/EF af 23. april 2009 om søgsmål med
påstand om forbud på området beskyttelse af forbrugernes interesser, som
er en kodificering af direktiv 98/27/EF af 19. maj 1998 om søgsmål med
påstand om forbud på området beskyttelse af forbrugernes interesser. Disse
direktiver er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1257 af 20. december 2000
om forbud til beskyttelse af forbrugernes interesser, der foreslås ophævet
ved nærværende lovforslag.
Med lovforslaget ønsker regeringen at bidrage til, at der på EU-plan og på
nationalt plan findes en effektiv og virkningsfuld processuel ordning for
anlæggelse af gruppesøgsmål om påbud og genopretning, der er tilgænge-
lig for forbrugere i alle medlemsstater.
Med lovforslaget lægges der op til at øge forbrugerbeskyttelsesniveauet
yderligere, ved at indføre mulighed for, at godkendte organisationer og
myndigheder, der repræsenterer forbrugernes interesser, kan anlægge og
føre to nye typer af gruppesøgsmål mod erhvervsdrivende om henholdsvis
påbud og genopretning.
2. Generelle bemærkninger
Der er generel opbakning til udkastet til lovforslagets formål, herunder at
der på EU-plan og på nationalt plan findes en effektiv og virkningsfuld
processuel ordning for anlæggelse af gruppesøgsmål om påbud og genop-
retning, der er tilgængelig for forbrugere i alle medlemsstater.
Forbrugerrådet Tænk er glade for, at der nu i EU er krav om, at der skal
åbnes op for muligheden for at føre gruppesøgsmål i alle medlemsstater,
ligesom de er positive over for, at der kommer forbedrede muligheder for
at føre grænseoverskridende gruppesøgsmål.
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0002.png
Anlæggelse af gruppesøgsmål
Dansk Erhverv og DI støtter, at der stilles en lang række krav til godken-
delsen af de myndigheder og organisationer, der kan godkendes til at an-
lægge gruppesøgsmål efter de nye regler.
Dansk Erhverv og DI støtter endvidere, at retsplejelovens sædvanlige reg-
ler om sagsomkostninger også finder anvendelse på gruppesøgsmål, der
anlægges efter de nye regler, således at den tabende part kan pålægges at
betale sagsomkostninger til den vindende part. En fastholdelse af dette fun-
damentale princip er med til at sikre, at der ikke anlægges grundløse og
chikanøse sager.
3. Administrative og økonomiske konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke administrative og økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
4. Konkrete bemærkninger
Nedenfor kommenteres konkret på de indkomne høringssvar efter emne.
4.1. To regelsæt for anlæggelse af gruppesøgsmål
Forbrugerrådet Tænk anfører, at det havde været at foretrække, at de to
regelsæt (nærværende lovforslag og retsplejelovens kapitel 23 a) var blevet
sammenskrevet til ét enkelt regelsæt, der implementerede EU-reglerne
uden at indskrænke forbrugerbeskyttelsen i allerede gældende ret.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at lovforslaget med fordel kunne have gi-
vet den almindelige læser en klarere forklaring på sondringen mellem de
gruppesøgsmål, der kan gennemføres efter henholdsvis dette lovforslag og
retsplejelovens kapitel 23 a.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at lovforslagets bilag vedr. EU-direkti-
vet, som implementeres, også kommer til at omfatte direktivets bilag I, der
redegør for hvilke EU-retlige bestemmelser, som gruppesøgsmål efter lov-
forslaget kan vedrøre, samt meget gerne, at der også medtages en oversigt
over hvillen dansk lovgivning, det drejer sig om.
Kommentar:
Der er ikke fundet anledning til at ændre den allerede gældende ordning
om gruppesøgsmål, som hviler på bl.a. Retsplejerådets betænkning nr.
2
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0003.png
1468 af 2005. Af hensyn til at undgå usikkerhed om den gældende retstil-
stand samt af hensyn til at foretage en korrekt implementering af direktivet
finder regeringen det mest hensigtsmæssigt at foretage en direktivnær im-
plementering i en ny hovedlov. Retsplejelovens kapitel 23 a om gruppe-
søgsmål og nærværende lovforslag udgør således to separate ordninger
om anlæggelse af gruppesøgsmål, og reglerne i retsplejelovens kapitel 23
a finder ikke anvendelse på lovforslaget.
Der henvises i den forbindelse til direktivets præambelbetragtning nr. 11,
hvoraf følgende fremgår: ”Dette direktiv bør ikke erstatte eksisterende na-
tionale processuelle ordninger til beskyttelse af forbrugernes kollektive el-
ler individuelle interesser. Under hensyntagen til medlemsstaternes rets-
traditioner overlades det til dem at beslutte, om de vil udforme den proces-
suelle ordning for anlæggelse af gruppesøgsmål, der er påkrævet i dette
direktiv, som del af en eksisterende eller som del af en ny processuel ord-
ning for kollektive foranstaltninger om påbud eller genopretning eller som
en særskilt ordning, for så vidt som mindst én national processuel ordning
for anlæggelse af gruppesøgsmål er i overensstemmelse med dette direk-
tiv.”
Erhvervsministeriet vil præcisere i bemærkningerne, hvordan der skelnes
mellem de to ordninger om gruppesøgsmål. Erhvervsministeriet vil desu-
den vedlægge direktivets bilag 1 til lovforslaget.
4.2. Anlæggelse af gruppesøgsmål efter frameldingsordning (opt-out)
Forbrugerrådet Tænk kritiserer, at lovforslaget alene åbner op for gruppe-
søgsmål efter tilmeldingsmodellen (opt-in), og mener at lovforslaget bør
åbne op for muligheden for, at de omfattede gruppesøgsmål også kan føres
efter frameldingsmodellen (opt-out).
Dansk Erhverv og DI støtter, at gruppesøgsmål efter de nye regler alene
kan anlægges som tilmeldingssøgsmål, hvor den enkelte forbruger aktivt
skal tilmelde sig gruppesøgsmålet for at blive omfattet.
Kommentar:
Det bemærkes indledningsvist, at det efter de gældende regler i retspleje-
lovens kapitel 23 a som udgangspunkt alene er muligt at føre tilmeldings-
søgsmål.
Dette skyldes, at det ikke kan udelukkes, at et frameldingssøgsmål kan
komme til at omfatte personer, der ikke har været opmærksomme på un-
derretningen om gruppesøgsmålet og muligheden for framelding. Derud-
over vil der under gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen ikke nødven-
digvis være en præcis viden om, hvor stor gruppen er, og hvilke personer
der vil være bundet af dommen. Endelig ville der skulle stilles yderligere
3
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0004.png
krav til den godkendte organisation, hvis et gruppesøgsmål omfattede alle
de forbrugere, der ikke har frameldt sig.
Derfor lægges der op til, at det efter den foreslåede ordning alene skal
være muligt at anlægge tilmeldingssøgsmål.
Forslaget berører ikke den begrænsede mulighed for, at Forbrugerom-
budsmanden efter de eksisterende regler i retsplejelovens kapitel 23 a kan
anlægge søgsmål efter frameldingsmodellen.
4.3. Økonomisk støtte ved grænseoverskridende gruppesøgsmål
Forbrugerrådet Tænk anfører, de danske regler om fri proces bør supple-
res af en hjemmel til at opnå økonomisk støtte ved grænseoverskridende
søgsmål, eventuelt i det omfang en anden medlemsstat ikke dækker om-
kostningerne gennem egne regler.
Kommentar:
Den foreslåede ordning vil ikke berøre muligheden for at søge om fri pro-
ces. Fri proces er udtryk for, at staten yder økonomisk støtte til, at der kan
føres en sag ved domstolene. De gældende regler om fri proces findes i
retsplejelovens kapitel 31
Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 70, at medlemssta-
terne ikke bør være forpligtede til at finansiere gruppesøgsmål. En støtte-
ordning, hvorefter staten ud over ved at give fri proces direkte støtter et
gruppesøgsmål, vil derfor være overimplementering af direktivet.
Det bemærkes i øvrigt, at det fortsat efter lovforslaget er muligt for god-
kendte organisationer at få udgifterne til at føre et gruppesøgsmål finan-
sieret af en tredjepart. Denne mulighed gælder både for nationale og
grænseoverskridende gruppesøgsmål.
4.4. Tilmelding til gruppesøgsmål efter sagens start
Forbrugerrådet Tænk anfører, at det bør være reglen snarere end undtagel-
sen, at det tillades berørte forbrugere at tilmelde sig et gruppesøgsmål, også
efter at retssagen er gået i gang. Forudsætningen for at samle krav i et grup-
pesøgsmål er, at de er tilstrækkeligt ensartede til, at det giver mening. Det
bør ikke komplicere sagsgangen, at kredsen af deltagere udvides undervejs,
uden at det ændrer substansen i sagen, eller krav til proceduren.
Kommentar:
Efter lovforslaget kan retten træffe bestemmelse om tilmelding til et grup-
pesøgsmål. Ved fastsættelse af fristen må retten overveje, hvordan forbru-
4
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0005.png
gerne (gruppemedlemmerne) bør underrettes om sagen, så der kan afsæt-
tes et rimeligt tidsrum for gruppemedlemmer til hver især at overveje, om
de vil tilmelde sig gruppesøgsmålet.
Det er endvidere muligt efter lovforslagets § 17, stk. 2, 3. pkt., at retten
undtagelsesvis kan tillade, at tilmelding sker efter fristens udløb, hvis sær-
lige grunde taler for det. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i retsple-
jelovens § 254 e, stk. 6, og det forudsættes, at den i udgangspunktet vil
finde ensartet anvendelse.
4.5. Oplysningspligt for godkendte myndigheder og organisationer
Dansk Erhverv og DI anbefaler, at lovforslagets § 7 afspejler formulerin-
gen i direktivet, og at der kun skal informeres om gruppesøgsmål, der er
besluttet. Baggrunden for dette er blandt andet, at virksomheder ikke risi-
kerer at blive ”hængt ud” på en liste over påtænkte gruppesøgsmål, der
efterfølgende viser sig aldrig at blive anlagt. Derudover er det rimeligt for
forbrugerne at de ved, om de gruppesøgsmål, der fremgår af myndighedens
eller organisationens hjemmesider også rent faktisk gennemføres.
Forbrugerrådet Tænk finder, at lovforslaget med fordel kunne give hjem-
mel til at pålægge den erhvervsdrivende for egen regning ikke alene at ori-
entere berørte forbrugere om den endelige afgørelse om genopretning, men
at den erhvervsdrivende også burde kunne pålægges at foretage underret-
ningen om det igangværende gruppesøgsmål til alle relevante forbrugere.
Kommentar:
Det følger af lovforslagets § 7, nr. 1, at der skal oplyses om ”De gruppe-
søgsmål, som myndigheden eller organisationen påtænker at anlægge efter
denne lov”. Efter
direktivets artikel 13, stk. 1, litra a, skal der oplyses om
”De gruppesøgsmål, som de har besluttet at anlægge ved en retsinstans
eller en forvaltningsmyndighed”.
Erhvervsministeriet er enig i, at der er behov for en præcisering af den
foreslåede lovtekst og bemærkningerne hertil, således at der alene er pligt
til at oplyse om gruppesøgsmål, som den godkendte myndighed eller orga-
nisation har besluttet at anlægge.
Efter den foreslåede § 21, stk. 1, skal de forbrugere, der er berørt af et
igangværende gruppesøgsmål om genopretning, underrettes om gruppe-
søgsmålet i tide og på passende måde, så disse forbrugere kan tilmelde sig
det pågældende gruppesøgsmål. Underretningen gives på den måde, som
retten bestemmer. Retten kan bestemme, at underretningen helt eller delvis
skal ske ved offentlig bekendtgørelse. Retten kan pålægge den godkendte
5
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0006.png
myndighed eller organisation at foretage underretningen. Efter den fore-
slåede § 19, stk. 3, skal den tabende part erstatte modparten de udgifter,
der er forbundet med at opfylde denne oplysningspligt.
Reglen skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 7, hvorefter en god-
kendt myndighed eller organisation på sin hjemmeside skal give oplysnin-
ger om bl.a. anlagte gruppesøgsmål.
Det vil således på baggrund af en konkret vurdering af forholdene i den
pågældende sag være muligt for retten at pålægge den godkendte myndig-
hed eller organisation at foretage underretning af de forbrugere, der er
berørt af det igangværende søgsmål.
Den foreslåede regel i § 21, stk. 1, svarer til reglen i retsplejelovens § 254
e, stk. 9, hvor det også alene er grupperepræsentanten, der kan pålægges
at foretage underretningen.
Pålægges det derimod den erhvervsdrivende at forestå underretningen,
f.eks. ved at udsende en underretning om gruppesøgsmålet sammen med
en faktura i et løbende mellemværende, vil der kunne opstå risiko for, at
underretningen får en unødig krænkende karakter for den erhvervsdri-
vende.
4.6. Erstatning opgjort skønsmæssigt
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at det tydeliggøres i lovforslaget, at det
i sager med påstand om genopretning, hvor det er fastslået, at en gruppe
forbrugere har lidt et tab, er tilstrækkeligt med en skønsmæssig opgørelse
af det samlede krav.
I forlængelse heraf opfordrer Forbrugerrådet Tænk til, at den nævnte er-
statning kan indbetales til en statslig fond, i stedet for til de enkelte skade-
lidte forbrugere, der hver især kan have meget små beløb til gode.
Kommentar:
Lovforslaget indfører alene en ny processuel ordning i dansk ret. Der er
ikke med lovforslaget tilsigtet nogen ændring af de almindelige erstat-
ningsbetingelser, herunder kravene til at bevise et påstået tab.
Hvis der for gruppesøgsmål anlagt efter lovforslaget skulle gælde andre
erstatningsbetingelser, end der gælder for øvrige søgsmål, ville der opstå
en uhensigtsmæssig forskel på at anlægge søgsmål efter dette lovforslag
og at anlægge søgsmål efter de allerede gældende ordninger. Konsekven-
sen af en sådan regel ville være, at hvis en virksomhed overtræder den
relevante lovgivning, vil betingelserne for at ifalde erstatningsansvar va-
riere, alt efter hvilken processuel ordning et søgsmål anlægges efter. Det
6
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2651040_0007.png
ville medføre, at forbrugere der anlagde et gruppesøgsmål efter lovforsla-
get, ville kunne få bedre ret end forbrugere, der anlagde et søgsmål efter
en af de allerede gældende ordninger.
Lovforslaget har heller ikke til hensigt at påvirke de gældende regler for,
hvem der kan opnå erstatning, herunder at erstatning med frigørende virk-
ning skulle kunne udbetales til en fond og ikke til den eller de skadelidte.
En sådan fravigelse af den almindelige erstatningsret forekommer ikke for-
enelig med direktivets artikel 9, stk. 1, hvorefter en foranstaltning om gen-
opretning kræver, at den erhvervsdrivende giver de berørte forbrugere ad-
gang til retsmidler såsom erstatning mv. alt efter omstændighederne og i
henhold til EU-retten eller national ret.
4.7. Behandling af gruppesøgsmål
Forbrugerrådet Tænk anfører, at det ville være en fordel, hvis en retssag
på en gang både kunne tage stilling til et krav om påbud og et krav om
genopretning.
Dansk Erhverv og DI opfordrer til, at det i lovforslaget præciseres, at et
gruppesøgsmål, hvor der
eventuelt sammen med en påstand om påbud
er nedlagt på stand om genopretning, altid vil kræve en aktiv tilmelding fra
forbrugerne.
Kommentar:
Følgende fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 35:
”For at sikre den processuelle effektivitet af gruppesøgsmål bør medlems-
staterne kunne beslutte, at godkendte organer/organisationer har mulig-
hed for at søge at opnå foranstaltninger om påbud og genopretning inden
for rammerne af ét enkelt gruppesøgsmål eller inden for særskilte gruppe-
søgsmål.”
Det er hensigten, at der i et gruppesøgsmål anlagt efter lovforslaget efter
omstændighederne skal kunne nedlægges påstand om såvel påbud som
genopretning. Hvis der under søgsmålet nedlægges påstand om genopret-
ning, vil det imidlertid være en forudsætning, at mindst én forbruger er
tilmeldt søgsmålet. Dette præciseres i lovteksten og i bemærkningerne.
4.8. Sanktioner
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at lovforslagets sanktionsniveauer er
tilstrækkeligt mærkbare til at have en reel effekt og tjene et forebyggende
formål.
Kommentar:
7
L 21 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Efter den foreslåede § 22, stk. 1, kan den, der forsætligt overtræder et fo-
reløbigt påbud udstedt i medfør af den foreslåede § 14, stk. 1 og 2, idømmes
straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Efter den foreslåede § 22, stk.
2, kan den, der forsætligt overtræder en dom eller et godkendt forlig, hvor-
ved det er pålagt vedkommende at foretage eller undlade noget, herunder
et pålæg udstedt i medfør af den foreslåede § 21, stk. 2, under en af rekvi-
renten anlagt sag idømmes straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Bestemmelserne svarer til retsplejelovens §§ 430, stk. 1, og 535 Det forud-
sættes, at de gældende strafniveauer søges opretholdt i den foreslåede ord-
ning.
8