Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 1
Offentligt
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 15. august 2022
Høringssvar – Høring over forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning
BL
–
Danmarks Almene Boliger har den 1. juli 2022 modtaget offentlig supplerende høring over
udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning af Energistyrelsen.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til den supplerende høring:
Generelle bemærkninger
BL henviser til de bemærkninger, der fremgår af vores høringssvar af 1. juli 2022.
I VE II-direktivets artikel 21 anføres blandt andet, at medlemsstaterne skal sikre, at VE fra fx
solceller uden diskriminerende eller uforholdsmæssige procedurer og gebyrer og netgebyrer skal
kunne forbruges af producenten selv eller af en lejer i en udlejningsejendom, når anlægget er
placeret i forbindelse med udlejningsejendommen, og den udlejede ejendom udlejes af
elproducenten.
Det konstateres i de generelle bemærkninger til lovforslaget side 7, at:
»Det fremgår af VE II-direktivets artikel 21, stk. 6, at medlemsstaterne indfører en
befordrende ramme for at fremme og lette udviklingen af VE-egetforbrug på
grundlag af en vurdering af de eksisterende ubegrundede hindringer for og
potentialet i forbindelse med VE-egetforbrug på deres område og i deres
energinet. VE II-direktivets artikel 21, stk. 6, litra a-f, oplister en række krav til
den befordrende ramme.
Direktivets regler om VE-egenforbrugere er hidtil anset for at være implementeret
ved konstatering af normharmoni, idet VE-egenforbrugere i henhold til gældende
dansk praksis er blevet sikret de rettigheder, der følger af VE II-direktivets art. 21
via muligheden for at etablere interne net i produktionsleddet til egetforbrug.«
BL er ikke enig i, at VE II-direktivet er implementeret i gældende dansk praksis.
BL kan konstatere, at der også med det supplerende lovforslag fortsat er betydelige hindringer
for, at den million mennesker, der bor i almene boliger, kan opstille lokale solcelleanlæg på de
ca. 20 kvadratkilometer almene tage, der ellers kunne øge produktionen af dansk solcelleenergi
med næsten 40 pct.
De supplerende ændringer til lovforslaget er således ikke en løsning på dette alvorlige problem.
Hvis forudsætningen fremover for fritagelse for de tunge procedurer og gebyrer, der reelt gør
lokal solcelleproduktion på udlejningsejendomme urentabel for beboerne, er, at der skal føres
særlige kabler fra solcelleanlægget ned til den enkelte lejlighed, så bliver det kun langt dyrere.
Og samfundsøkonomisk og ressource-/miljømæssigt giver det ingen mening.