Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 15
Offentligt
Klima, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget - Christiansborg
København K. 11. april 2023
Vi har opnået en bevilling fra Energistyrelse til udvikling af PULS - en model for et VE fællesskab, i
interaktion med det centrale EL net i 2022. Vi tillader os derfor at fremsende flg. vurdering udfra erfaring.
L 37 med Lokal kollektiv Tarifering med fælles målepunkt og direkte linier, vil ikke sikre økonomisk
sammenhæng med lokale VE energifællesskabs investeringer og en fornuftig tilbagebetalingstid.
VE 2 loven / lov 889 er ikke blevet konsekvensrettet i EL forsyningslov, så den fremmer energifællesskaber!
Baggrund
EU har vedtaget:
- et EL forsyningsdirektiv, der åbner for Borgerenergifællesskaber
- Et Vedvarende Energidirektiv, der åbner for Vedvarende Energifællesskaber
EU ser EL og Varme kunder som lokale producenter og forbrugere af Vedvarende Energi. (EL monopoler i
Danmark ser dem primært som EL kunder, der betaler via en individuel EL forbrugshovedmåler.)
Disse to EU Direktiver er implementeret nationalt i Danmark i EL forsyningsloven 31.12.2021 og VE 2 loven/
Lov 889 i maj 2022. Fælles bekendtgørelse 30. juni 2022.
VE 2 loven/lov 889 kan opfattes som minimumsimplementering af EU`s VE Direktiv
–
ikke en fuld
implementering, hvor energifællesskaber kan eje, leje eller lease lokalt EL net (i Tyskland, Sverige & Irland
er der godt gang i denne VE udvikling)
Vi ønsker derfor flg. ændringer / præciseringer i L 37 (jf. vedhæftede notat)
•
Definition af virtuelt målepunkt
•
Kostægte tarifering for hver kategori af el
–
kunder herunder for borgerenergi- og VE fællesskaber til
deling af egenproduceret EL
•
Forbrugsstedsdefinition: Det sammenhængende areal hhv. det område , som en EL kunde råder over
•
Mulighed for intern elektricitetsforbindelse
•
Borgerenergi- og VE fællessskaber kan beskæftige sig med produktion, deling, levering, forbrug,
aggregering, energilagring, energifteffektivitetsydelsen og ydelser til opladning af elektriske køretøjer eller
yde andre energiydelser til sine deltager og / eller kapitalejere
•
Som medlemmer af Borgerenergi- og VE fællesskaber, kan indgå fysiske personer, kommunale og private
institutioner, lokale myndigheder, boligorganisationer samt små og mellemstore virksomheder.
•
Fortsat ret til at etablere og drive Energifællesskaber bag EL Hovedmåler jf. solcellelovgivningen /
nettomålerordningen (Solceller invertere, bimålere, batteri og el bil ladere)
7. Hovedargumenter - Hvorfor
1.Ved at engagere borgerne i samfundets grønne omstilling, kan de blive reelle medspillere, fremfor
modspillere (NOT IN MY BACKYARD) Modspillere, der som vælgere straffer politikere og partier på
valgdagen som kun satser
på en centralistisk ” oppe fra og ned ” politik og løsninger –
lokale
energifællesskaber kan bidrage med ” Nedefra og op ” løsninger og et frugtbart med-
og samspil og
energipolitisk & dynamisk spændingsfelt for VE udvikling i Danmark.
2. Energifællesskaber kan bidrage til udjævning af energiforbruget ved intelligent styring af døgnforbrug
mellem lokal VE produktion, lagring og forbrug (via tidsforskydning) reducere netbelastning ” kogespidsen
” i husholdninger typisk mellem kl. 17-
21/ 22, hvor ca. 2/3 af EL i boliger forbruges på hverdage/
arbejdsdage. Energifællesskaber kan købe EL når den er billig og der er rigeligt i det kollektive EL net
oplagre den via batterier og EL Bil batterier og fordele den / forbruge den når efterspørgslen er høj og EL
typisk er dyrere.
Solar Lightning Consultants ApS
•
Frederiksholms Kanal 26 C st.tv
•
1220 København K.•
Tlf. 61 31 26 81 •
CVR NR 33376596
www.solarlightning.dk
•
• Merkur Bank
Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300