Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 7
Offentligt
14. marts 2023
Notat om nogle af ministerens svar l spørgsmål fra KEF‐udvalget i forbindelse med
ændringsforslag L37 l Elforsyningsloven
Ulrik Jørgensen og Gunnar Olesen for grønne organisa oner, der arbejder med energifællesskaber
De e notat er mo veret af en undren over flere af de svar, som medlemmer af udvalget har
modtaget mandag den 13. marts fra ministeren. Vores undren går på, at flere svar opleves som
ufuldstændige og nogle af dem indeholder forslag l formulering af ændringsforslag l
Elforsyningsloven, som må anses for at være uhensigtsmæssige eller i modstrid med gældende love
og forordninger. Det vanskeliggør diskussionen om ernelse af de barrierer, der stadig findes i loven,
som i praksis begrænser eller modarbejder den ret, som borgere og energifællesskaber har l
etablering og deling af egenproduceret el.
Vi vil her pege på tre eksempler på ’udfordringer’ i ministerens svar.
Det første eksempel refererer l spm.17 om hvorfor energifællesskabers ret
l at etablere og dele
m.v egenproduceret el ikke fremgår af loven. Her
l svarer ministeren, at denne ret fremgår af
bekendtgørelsen om energifællesskaber. Here er imødekommes spørgerens anmodning om, at der
udarbejdes et ændringsforslag på de e punkt l loven, ved at fremlægge en afskri af væsentlige
dele af bekendtgørelsen, som fylder flere siders lovtekst. Udfordringen er her, at langt det meste af
teksten fra bekendtgørelsen slet ikke handler om kernen i spørgsmålet, nemlig den grundlæggende
re ghed, hvor det har betydning for andre dele af loven om denne blot henvises l en
bekendtgørelse.
Vi er af den opfa else, at det er en afgørende mangel i den danske implementering af EU‐
direk verne for elmarkedet og VE‐stø e, at denne ret slet ikke omtales i Elforsyningsloven. Re en
kan sikres ved en enkelt præcisering fx i en lføjelse l §9 før beføjelsen l ministeren l at udstede
en bekendtgørelse med nærmere regler for energifællesskaber. Denne ret bør fastslås i en lov og ikke
i en bekendtgørelse.
Det andet eksempel refererer l spm.9 med en anmodning om en udredning af fordele og ulemper
ved at netselskabernes eneretsbevilling stopper ved en elkundes ejendom i stedet for ved
bygninger. Spørgsmålet bliver ikke besvaret, idet det med henvisning
l art.2 pkt.5 i
Elmarkedsdirek vet fastslås at deling på tværs af bygninger betragtes som distribu on. Det
pågældende punkt i Elmarkedsdirek vet handler dog ikke om de e, og fak sk omtales bygninger –
så vidt vi kan se – ikke i denne sammenhæng, men alene ved deling inden for ’fællesskaber af VE‐
egenforbrugere’ (altså individuelle elkunder) i direk vet om VE‐stø e (art.2 pkt.11 litra c). De e
synes så at begrunde, at ministeren ikke besvarer spørgsmålet.
I den gældende Elforsyningslov afgrænses et forbrugssted (§5) ved en eller flere matrikler eller
bygninger på tværs af matrikler, hvilket har givet anledning l meget forskellige fortolkninger hos
forskellige netselskaber. Nogle har set fx boligorganisa oner på linje med virksomheder og har givet
dem adgang l at dele el ’bag måleren’ selvom deres ejendom indeholdt flere matrikler, andre har
brugt en matrikelafgrænsning men nogle har administreret med bygningsafgrænsningen som den
vig ge. Energistyrelsen har argumenteret for, at der er behov for en ’kodificering’ af den
eksisterende praksis, men har valgt at bygge denne på den mest restrik ve fortolkning. Herved
1