Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37
Offentligt
2673912_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. marts 2023
J nr.
2022-267
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. marts 2023 stillet mig
følgende spørgsmål til L 37, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 9
Hvad er fordele og ulemper ved, at det kollektive elnet og dermed samtidig
elkundens ret til etablering af interne elektricitetsforbindelser begrænses til
bygninger eller udbredes til elkundens samlede sammenhængende ejendom
henholdsvis rådighedsareal, f.eks. hele boligforeninger med flere bygninger? Er der
en samfundsmæssig fordel og i givet fald hvilken?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet til at efterlyse fordele ved hhv. kollektiv forsyning eller hvis
en boligforening får mulighed for at forsyne sine beboere via sit eget net.
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at når der er tale om flere
elforbrugere, som fx beboere i en boligforening, betyder det, at den transport af
elektricitet, der sker til beboerne på tværs af boligforeningens bygninger, er det
samme som ”distribution” af elektricitet efter elmarkedsdirektivets regler (jf. artikel
2, nr. 5). Distribution er en aktivitet, der kræver bevilling, uanset hvilken betegnelse
man giver de elforbindelser, der bruges til transporten.
Den danske elforsyning er opbygget under hensynet til det kollektive fællesskab.
Tilgangen har gennem årene sikret udbredelse af elinfrastruktur til alle områder i
Danmark – også der, hvor der ikke er et selskabsøkonomisk incitament til
etablering af elnet.
Etablering af elnettet er et naturligt monopol. I Danmark har vi valgt at have et
bevillingssystem med en kollektiv løsning, når vores el skal distribueres til flere
forbrugere. Det betyder, at distribution kun kan varetages af netvirksomheder med
bevilling til at eje og drive distributionsnet i hvert sit bestemte geografiske område.
Herved undgås etablering af parallelle elnet og dermed unødig netudbygning og
netomkostninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om fordele og ulemper ved, at det kollektive elnet og dermed elkundens ret til etablering af interne elektricitetsforbindelser begrænses til bygninger eller udbredes til elkundens samlede sammenhængende ejendom eller rådighedsareal
Med bevillingen følger også en pligt til at sørge for, at der er en tilstrækkelig
mængde net. Den kollektive løsning har derfor sikret, at Danmark har et
veludbygget og robust elsystem og dermed en høj forsyningssikkerhed. Fordelen
ved vores kollektive løsning er samtidig, at jo flere der deler omkostningerne, jo
billigere er det for den enkelte. Det bemærkes desuden, at aftaleparterne i
Aftale
om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi) af
15. marts 2022
lagde vægt på, at hovedreglen er, at transport og distribution af
elektricitet sker via det kollektive net.
Bevilling til at eje og drive distributionsnet medfører en række krav og forpligtelser,
såsom fx krav til finansiel, teknisk og personel kapacitet, pligt til at give enhver
adgang til sit distributionsnet på lige vilkår, nærmere organisationskrav, og
forbrugerbeskyttelseskrav. En boligforening med bevilling vil i lighed med andre
netvirksomheder skulle have priser og vilkår godkendt af Forsyningstilsynet. Selv
med en bevilling ville boligforeningens forbrugere desuden stadig skulle betale
elafgift efter gældende regler i elafgiftsloven.
Afslutningsvist vil jeg pege på forslaget om lokal kollektiv tarifering i L37, som en
mere ligefrem løsning for boligforeninger. Med lokal kollektiv tarifering gives de
kollektive netvirksomheder mulighed for at udvikle nye tarifmetoder, som fx en
fælles tarifafregning af en lokal sammenslutning af netbrugere. Tarifmetoderne skal
udarbejdes af Energinet og netvirksomhederne og godkendes af
Forsyningstilsynet.
Med lokal kollektiv tarifering vil en boligforening derved kunne afregnes, som var de
én elkunde med en eventuel tarifbesparelse – helt uden at der dermed er behov for
at eje og drive eget net. Med lokal kollektiv tarifering kan kollektivitetsprincippet
bibeholdes, og lokale sammenslutninger af netbrugere kan belønnes, når de
bidrager med aflastning af elnettet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2