Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 40 Bilag 1
Offentligt
Til Finanstilsynet
cc.:
18. august 2022
Ref.nr.: ATP-01-04-00107
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.v. – skærpet ansvar
i finansielle virksomheder og ændring af reglerne om egnethed og hæderlighed
Erhvervsministeriet har den 30. juni 2022 fremsendt forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksom-
hed, straffeloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af Ansvarsudvalgets forslag om skærpet an-
svarsvurdering for ledelsesmedlemmer m.v. i finansielle virksomheder og ændrin g af reglerne om egnethed
og hæderlighed),
og anmodet om ATP’s bemærkninger. Høringen omfatter også forslag til ændring af ATP-
loven. Høringen er også sendt til AES, men da der ikke i udkastet til lovforslag er forslag om ændringer til
reguleringen af AES, afgives der alene svar på vegne ATP.
ATP takker for muligheden for at komme med bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag, og
ATP støtter generelt tiltag, der er med til at understøtte god ledelse og ordentlig virksomhedsførelse, her-
under for finansielle virksomheder, i det omfang de foreslåede tiltag er proportionelle og ikke tilfører virk-
somhederne unødige byrder.
ATP støtter også tiltag, der forbedrer og skaber et bredere rekrutteringsgrundlag til ledelserne i de finan-
sielle virksomheder i det omfang, sådanne tiltag giver alle virksomheder inden for den finansielle verden
samme muligheder (skaber level playing field) – også for ATP og i det omfang hensynet til ATP’s særlige
forhold ikke er til hinder herfor.
ATP skal indledningsvist bemærke, at ATP principielt ikke har bemærkninger til forslagene til regulering for
den øvrige finansielle branche, og at ATP i sit høringssvar derfor alene fokuserer på de forslag til ændrin-
ger, som vedrører ATP specifikt.
Bemærkninger til de skærpede straffe- og erstatningsretlige regler
De skærpede straffe- og erstatningsretlige regler for bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af direktionen
foreslås ikke indført for ATP.
ATP kan tilslutte sig dette, da reglerne ikke vil være proportionelle for ATP. ATP var og er ikke en del af
det retlige efterspil efter finanskrisen, og ATP udgjorde således ikke et problem, men var derimod en del
af løsningen og bidrog bl.a. med likviditet til ramte sektorer. ATP er endvidere ikke omfattet af hvidvaskre-
guleringen, da muligheden for at ATP kan medvirke til terrorfinansiering eller hvidvask er minimal, henset
til at ATP ikke har engagementer med kunder, ligesom ATP er en obligatorisk ordning. Endvidere kan ATP
ikke have direkte engagementer med ledelsesmedlemmer, da dette – modsat finansielle virksomheder –
ikke er tilladt efter ATP-lovens § 24 c, stk. 1.
1