Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 45 Bilag 2
Offentligt
2662333_0001.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Merethe Bjerager <[email protected]>
18. januar 2023 11:23
Laura Nannestad Treu
VS: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af
reglerne om indberetning i og konsultation om indberetning i
Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM Id: 2190514)
-
Høringssvar fra CFU
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Direkte telefon: +45 6198 3342
e-mail: [email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
DK-1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
e-mail: [email protected]
www. u i m .d k
Besøgsadresse:
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Her kan du læse om, hvordan ministeriet behandler personoplysninger
Processing ofyour personal data
Fra: info cfu-net <[email protected]>
Sendt: 18. januar 2023 11:07
Til: Merethe Bjerager <[email protected]>
Emne: SV: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning i og
konsultation om indberetning i Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM Id: 2190514)
-
Kære Merethe.
CFU har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
CFU
-
I
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33768674
Mail: [email protected]
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0002.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Vedhæftede filer:
Karen Lindehammer
13. februar 2023 08:57
Laura Nannestad Treu
Justitsministeriet; U IM Hovedpostkasse
Høringssvar.DOCX
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: Laura Nannestad Treu
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Karen Lindehammer
Fuldmægtig, cand. jur.
D*TATILSYN ET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33193200
dt@ datatilsynet.dk
www.datatilsynet.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0003.png
DATATI LSYN ET
Udlændinge- og lntegrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
13. februar 2023
J.nr. 2023-11-0938
Dok.nr. 560688
Sagsbehandler
Karen Lindehammer
Sendt til [email protected]
Cc: [email protected] og [email protected]
Datatilsynet
Høringssvar til Lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af
reglerne om indberetning i og konsultation om indberetninger
Schengeninformationssystemet (SIS))
Ved brev af 17. januar 2023 har Udlændinge- og lntegrationsministeriet anmodet om Datatil
synets eventuelle bemærkninger til ovenfornævnte udkast til lovforslag.
Det fremsendte giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet forudsætter, at adgangen til de sager, herunder de konkrete sagsakter som dan
ner grundlag for indberetningerne og konsultationerne, forbeholdes en begrænset og nær
mere defineret medarbejderkreds i den udlændingemyndighed, som af ministeren bemyndi
ges til at varetage opgaven med at foretage indberetninger og konsultationer i medfør af SIS
forordningen og SIS-tilbagekaldelsesforordningen på vegne af de andre udlændingemyndig
heder. Tilsynet forudsætter endvidere, at medarbejderne i den pågældende udlændingemyn
dighed ikke gives adgang til flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt af hensyn til vare
tagelsen af opgaven,
jf.
databeskyttelsesforordningenst artikel 5, stk. 1, litra c.
Datatilsynet forudsætter herudover generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven2 vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af personoplysninger,
der er foranlediget af lovforslaget.
Kopi at dette brev sendes til Justitsministeriet til orientering.
Med venlig hilsen
Karen Lindehammer
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
dt@dafatfsynet dk
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1 Europa-Parlament ets og Rådets forordning (EU) 2016/679 at 27. april 2016 om beskyttelse at fysiske personer i forbin
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling at sådanne oplysninger og om ophævelse at direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
2 Lov nr. 502 at 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse at fysiske personer i torbindelse
med behandling at personoplysninger og om fri udveksling at sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0004.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede
filer:
Muhammed Said Ertugrul Ilhan
14. februar 2023 12:14
Laura Nannestad Treu
Stig
Torp Henriksen; Anja Haunstrup Kirkegaard; Sadiye Müge Erdölek
FLN bemærkninger ifm. ekstern høring Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning i og konsultation om
indberetning i Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM Id: 2190514)
Brev.pdf
-
Kære Laura
Vedlagt fremsendes vores bemærkninger til den eksterne høring vedr. Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning i og konsultation om indberetning i
Schengeninformationssystemet (SIS)).
Venlig hilsen
M. Said Ilhan
Fuldmægtig
.
Telefon (dir) +45 61 98 37 65
E-mail [email protected]
I
FLYGTNINJGENÆVNET
I
Flygtningenævnets Sekretariat
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon +45 61 98 37 00
E-mail [email protected]
Her kan du læse om, hvordan Flyptninpenævnet behandler personoplysninper
Processing of your persona! data
Fra:
Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt:
17. januar 2023 14:43
Til: 3F <[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>;
Advoksamfundet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
(+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret <[email protected]>;
Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk
Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Rederier <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse
<[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den
Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i
Danmark <[email protected]>; Folketingets Ombudsmand <[email protected]>; Foreningen af Offentlige
Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>; Færøernes landsstyre <[email protected]>;
[email protected]; HK Service <[email protected]>; Odense Universitetshospital lndvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Organization for Migration IOM <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjenste
/
Hans Henrik Lund <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; KVINFO <[email protected]>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
-
-
-
-
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0005.png
I
FLYGTNINÆNÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade
10
1216 København K
Sendt til [email protected] og [email protected]
Dao:
J.nr.:
Sagsbehandler:
14. februar 2023
23/037572-003
rnsai
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 17. januar 2022 anmodet om eventuelle be
mærkninger til udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
indberetning i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)).
Flygtningenævnet har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2., at “Udlændinge- og Inte
grationsministeriet finder, at de oplysninger, som udlændingemyndighederne på nuværende tids
punkt har adgang til, herunder oplysninger om de øvrige udlændingemyndigheders afgørelser,
jf.
ovenfor, ikke vil være tilstrækkelige til at varetage opgaverne forbundet med SIS-forordningen
og SIS-tilbagesendelsesforordningen for de øvrige udlændingemyndigheder. Det betyder, at det i
forbindelse med håndteringen af opgaverne skal være muligt at kunne tilgå en afgørelse og even
tuelle sagsakter i andre udlændingemyndigheders sagsbehandlingssystemer, hvilket udlændin
gemyndighederne som nævnt på nuværende tidspunkt ikke kan.”
Flygtningenævnets sekretariat har i forbindelse med høringen over lovforslaget den 27. septem
ber 2021 tilkendegivet, at lovforslaget bØr udformes således, at Flygtningenævnets interne do
kumenter herunder dokumenter med interne indstillinger mellem sekretariatet og Flygtninge-
nævnet forbliver interne, uanset at de øvrige udlændingemyndigheder med lovforslaget vil få
adgang til Flygtningenævnets sagsakter.
Flygtningenævnet har i den forbindelse noteret sig, at Udlændinge- og Integrationsministeriets
departement skriftligt den 2. februar 2023, over for sekretariatet har oplyst, at der vil blive taget
hensyn til ovenstående bemærkning i forbindelse med udarbejdelse af den bekendtgørelse, der
skal udstedes i medfør af den foreslående ændring af udlændingeloven.
Der henvises til
j.
nr. 2023
728.
riksen
Adelgade 11-13
1304 KØbenhavn K
Telefon: +45 6198 3700
E-rnaiI: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0006.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede fler:
[email protected]
27. januar 2023 06:49
Laura Nannestad Treu
Mariam Suzi Khalil
VS: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af
reglerne om indberetning i og konsultation om indberetning i
Schengeninformationssystemet (515)) (UIM Id: 2190514)
Udkast til lovforslag.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
-
Jeg kan oplyse, at Foreningen af Offentlige Anklagere ikke har bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Morten Sønderby
Bestyrelsesmedlem
Foreningen af Offentlige An klagere
c/o Nordjyllands Politi
Jyllandsgade 27
9000 Aalborg
Tlf.: +45 61 39 56 80
E-mail: [email protected]
Oprindelig meddelelse
Fra: FOAN <[email protected]>
Sendt: 22. januar 2023 16:49
Til: Sønderby, Morten Lind Skovhus (MS0023) <[email protected]>
Emne: Fwd: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning
i
og konsultation om indberetning i Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM Id: 2190514)
-
Til videre foranstaltning.
Med venlig hilsen
Foreningen af Offentlige Anklagere
Original besked
Emne: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning i og
konsultation om indberetning i Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM Id: 2190514)
Dato: 17-01-2023 14:43
Afsender: Merethe Bjerager <[email protected]>
Modtager: 3F <[email protected]>, “3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR)”
<[email protected]>, Advokatrådet
(Advokatsamfundet) <[email protected]>, Amnesti Nu <[email protected]>, “Amnesty
International (+ [email protected] & [email protected])” <[email protected]>, Asylret
<[email protected]>, Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>, Børnerådet <[email protected]>,
Børns Vilkår <[email protected]>, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>, Danes
Worldwide <[email protected]>, “Danmarks Biblioteksforening” <[email protected]>, Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>, Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>, Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>, Dansk
-
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0007.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Sara Glahder Lindberg <[email protected]>
31januar 2023 14:29
Laura Nannestad Treu
Høring om ændring af udlændingeloven
Til rette vedkommende
KL har modtaget forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning i og
konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)) med frist for afgivelse af bemærkninger den
14. februar.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
I(L.
Weidekampsgadel0
Postboks 3370
2300 København
D
E
+4533703149
[email protected]
T ±45 33703370
W kI.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0008.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Malene Welin <[email protected]>
24. januar 2023 14:48
Laura Nannestad Treu; ‘Domstolsstyrelsen’; Alex Elisiussen; Anders Herping Nielsen;
Anni Højmark; Betina Heldmann; Christian Lundbiad; Christian Schou; Elisabet
Michelsen; Helle Fløystrup; Henning Larsen; Henrik Engell Rhod; Henrik Gjørup;
Henrik Johnsen; Jens Røn; Jørgen Lougart; Karen Thegen; Laila Nitschke; Mads
Bundgaard Larsen; Malene Urup; Martin Møller-Heuer; Niels Otto Jensen; Peter Ulrik
Urskov; Rasmus Damm; Rikke Holler (Contact); Steen Friis Nielsen; Susanne Skotte
Wied; Søren Axelsen; Trine Poulsen
Høringssvar J.nr. 23/01576-2 Ønsker ikke at udtale sig
Scannet dokument 230124 14_39_46.pdf
-
-
Emne:
Vedhæftede fler:
Med venlig hilsen
Malene Welin
kontorfuldmægtig
Direkte: 99687015
[email protected]
Københavns Byret
adm in istratio nsafd eli nge n
Domhuset, Nytorv
1450 København K.
Tlf.: 9968 7015
www.københavnsbyret.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0009.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR2I 659509
adm.kbhadornso1.dk
J.nr. 23/02135
Den 24. januar
2023
Ved en mail af 17. januar 2023 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even
tuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
indbetaling i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om forslaget.
Der henvises til j.nr. 2023-728.
Med venlig hilsen
i jA r -Hansen
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0010.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Andrea Haugsted Jedrzejowska <[email protected]>
31januar 2023 08:55
Laura Nannestad Treu
Vedr. høring: forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne
om indberetning i og konsultation om indberetninger i
Schengeninformationssystemet (SIS))
Kære Laura
Mange tak for at inddrage LOKK i høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
indberetning i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)) i høring.
Efter gennemgang af lovforslaget har LOKK dog ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Andrea )edrzejowska
Chefjurist
L@KK
LANDSORGANISATION AF KVINDFKRISICFNTE
Landsorganisation af Kvindekrisecentre
Lundtoftegade 23, 1.
2200 København N
Direkte: 53 69 90 19
Sekretariatet: 32 95 90 19
www.lokk.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0011.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
[email protected]’ <[email protected]>
19.januar 2023 13:53
[email protected]
Høringssvar fra Vestre Landsret j.nr. 2023-728
Høringssvar fra Vestre Landsret.docm
-
Med venlig hilsen
Lars B Olesen
Kontorfuidmægtig
Vestre Landsret
Sekretariatet
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.:
+
45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0012.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til [email protected]
J.nr.: 23/01803-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
19. januar 2023
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 17. januar 2023 (sagsnr. 2023-728) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring at udlændingeloven
(Ændring at reglerne om indberetning i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssy
stemet (SIS)).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg
Telefon 99 68 80 00
CVR-NR. 21659509
EAN. NR. 5798000161221
[email protected]
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0013.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
[email protected]’ <[email protected]>
19. januar 2023 10:12
Laura Nannestad Treu
[email protected]’; Alex Elisiussen; Anders Herping Nielsen; Anni
Højmark; Betina Heldmann; Christian Lundbiad; Mikael Sjöberg;
Dommerfuldmægtigforeningen v/Stine Nielsen; ‘Domstolsstyrelsen’; Elisabet
Michelsen; Henning Larsen; Henrik Engell Rhod; Henrik Johnsen; Jens Røn; Jørgen
Lougart; Mads Bundgaard Larsen; Malene Welin; Nikolaj Aarø-Hansen; Rasmus
Damm; Susanne Skotte Wied
Høringssvar fra Østre Landsret (sagsnr. 2023-728)
Høringssvarl .pdf
Emne:
Vedhæftede fler:
Se vedhæftede brev.
Med venlig hilsen
Rikke Søndergaard Larsen
kontorfuldmægtig
Direkte:
+
45 99 68 62 38
østre Landsret
Præsidentsekretariatet
Østre Landsrets Plads 1
2150 Nordhavn
Tlf.:
+
45 99 68 62 00
www.OestreLandsret.dk
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0014.png
østre Landsret
Præsidenten
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
18. januar 2023
J.nr.: 23/01576-2
Sendt til [email protected]
Sagsbehandler: RSL
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 17. januar 2023 (sagsnr. 2023-728) anmodet
om eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
indberetning i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
El leyrsbo
østre Landsrets Plads 1 2150 Nordhavn Tlf. 99 68 62 Q0• Mail: [email protected]• Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) EAN 5798000161214
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0015.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jonas Thaudal Hansen
14. februar 2023 10:11
Laura Nannestad Treu
VS: Bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven med frist den
14. februar 2023
Udkast til lovforslag.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; SV: Udkast til lovforslag
om ændring udlændingeloven (Ændring af reglerne om indberetning
i
og
konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS)
Høj
Prioritet:
Kære Laura
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har ikke nogen bemærkninger til vedhæftede forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (ændring af reglerne om indberetning i og konsultationer om indberetninger i
Schengeninformationssystemet (SIS)).
Bh
Med venlig hilsen
Jonas Thaudal Hansen
Fuldmægtig
JIJSTITS
Kontoret for Organiseret Kriminalitet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 21 73 84 43
Tlf.: 72268400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0016.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
SOS Racisme Danmark <[email protected]>
13. februar 2023 19:39
Laura Nannestad Treu; UIM Hovedpostkasse
[email protected]; [email protected]
Høringssvar fra SOS Racisme Lovforslag om indberetninger til SIS
2023021 3Horingssvar_SOSRacisme_om_indberetninger_til_SlS.docx;
Kærshovedgård Retssikkerhedsmæssige udford ringer_compressed.pdf
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet!
Se venligst vedhæftede høringssvar fra SOS Racisme, med høringsfrist 14. februar.
Hvis mailen ikke går igennem pga. af det vedhæftede bilags størrelse: Kæshovedgård Retssikkerhedsmæssige
udfordringer compressed.pdf, vil vi forsøge at genfremsende det alene og siden sende bilaget om muligt endnu
mere komprimeret, eller delt i to afdelinger.
Venlig hilsen,
Anne Nielsen,
For SOS Racisme, Danmark
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0017.png
i
SOS
Racisme
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Høringssvar vedr.: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
indberetning i og konsultation om indberetninger i Schengeninformationssystemet (SIS))
København d. 13. februar 2023
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
att. [email protected]; [email protected]
SOS Racisme takker for at have fået ovennævnte lovudkast tilsendt til høring!
NB:
Vi har fået lov at medsende et notat af advokat Jakob Fastrup (H) Midtadvokaterne, til
politikere og myndigheder.
Notatet
må ikke offentliggøres på et website, men bedes uddelt til
UUI som kopi.
Til det konkrete lovforslag:
Drop indberetninger til SIS! Danmark får ikke noget ud af den foreslåede ordning, og de udviste
udlændinge, der evt, er flygtet fra Danmark, og som bliver returneret til Danmark, bliver kun
yderligere skadet af at blive tvangsudsendt til Danmark og derefter sat i Ellebæk/andet fængsel
eller på udrejsecenter og igen få pålagt menneskefjendske pligter. Kun få kan tilbagesendes til et
hjemland.
Pligterne kan ikke undgå enten at blive overtrådt eller at blive fejiregistreret som overtrådt
i de
mange år, de sidder i udrejsecentrene, og det medfører nye fængselsophold. Mange fra
udrejsecentre er selv flygtet fra Danmark til et andet Schengen- eller Dublinland i håbet om at få
en retfærdig asylproces og i håbet om ikke at blive tvangstilbagesendt til krig, tortur og forfølgelse.
Eller de er flygtet for ikke helt at miste livsmodet eller blive apatiske og syge, “rådne op”, som en
minister har sagt, de udviste asylansøgere bruger ordene: “They are killing us slowly”.
De kan ofte være meget angste for ikke at nå hjem i tide efter en fri-weekend
og blive fængslet
for det, og slides ned af den konstante stress, angst og ydmygelse, der reelt er påført dem af et
Folketingsflertal. Lovgivingen er urimelig og ikke en retsstat værdig, “Straffene siger sparto til
andre straffe”, som et Folketingsmedlem stolt sagde, da stramningerne blev vedtaget
i 2019.
-
-
Nedlæg udrejsecentrene, og afskaf pligter og straffe! Danmark var mere humant før, end nu, og
det udlændingepolitiske folketingsflertal laver kun ulykker mod udlændingene i centrene. For folk
med familier, hvor den pågældende ikke vil rejse tilbage og skilles fra familien, skiller danske
myndigheder dem ad, selv spædbørn, der ammes, har myndighederne skilt fra deres mor. Her går
ulykkerne ved fængsling eller indkvartering på udrejsecenter også ud over deres familier, hvor den
tilbageværende forælder er stresset og utryg, og børnene lider under den anden forælders fravær.
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0018.png
2
Og indtil centrene er nedlagt så stop pligterne: de er formålslØse og koster hundredvis af
millioner kroner at kontrollere og endnu flere penge i de formålsløse og uretfærdige straffe, der
pålægges de afviste. Disse penge kunne bruges bedre, fx ved at finde pragmatiske
løsningsmuligheder i Danmark for alle de udsendelseshindrede, eller give dem humanitært
ophold; der er hjemmel til begge dele i Udlændingeloven, men administrationen er åbenbart
blevet pålagt ikke at bruge denne hjemmel, for reelt er humanitært ophold næsten afskaffet helt.
Når mange har tilbragt mere end 7 år i asylsystemet herunder med mange års ydmygelser og
stress i udrejsecentre og fængsler er det ikke for sjov, men fordi de frygter at komme tilbage til
hjemlandet eller fordi, de vil ikke at rejse fra deres børn, som de er blevet taget fra, selv om det
overtræder artikel 8 i EMRK. Mange af dem vil være angste for aldrig at kunne få børnene at se
igen, og vil selvfølgelig ikke tage børn med til et hjemland, hvor de selv frygter at blive fængslet,
tortureret eller slået ihjel.
Hele systemet omkring udrejsecentrene, deres indretning, regler og straffe, er lavet for at
“motivere” udlændingene til at rejse hjem, ved at gøre deres liv så dårlige og meningsløse, så det
skal kunne konkurrere med utåleligheden i hjemlandet. Dette er ikke en opfordring til politikerne
om at skade og invalidere endnu flere mennesker, men til at opgive konkurrencen med Syrien og
Iran om, hvor det gør mest ondt i iranske og syriske fængsler og torturinstitutioner, eller i danske
udrejsecentre og Ellebæk og fængsler, mens de afsoner pligtforsømmelser? De fleste udviste
udlændinge havde nok foretrukket at være i et mere humant land end Danmark, og reelt er det
færre der tvangshjemsendes/hjemsendes frivilligt fra centrene, end der forsvinder eller som får
genoptaget deres sag og får asyl.
-
-
SOS Racisme begrundelser:
Der skal i dag næsten intet til, for at en udlænding får en fængselsdom ofte med 2-6 års
indrejseforbud til Danmark hvilket så også kommer til at gælde for øvrige lande i Schengen
samarbejdet. Alt dette gælder i særlig voldsom grad for afviste asylansøgere, og for flygtninge, der
ikke mere anerkendes som flygtninge, men får ophævet deres opholdstilladelse, og beordres på
udrejsecentre, hvis de ikke samarbejder om frivillig hjemrejse, og ofte desuden, hvis de ikke har
eller kan skaffe identitetspapirer. Vores indtryk er, at det især er afviste flygtninge, der rammes af
det tilsendte forslag om straks-rapportering af udviste udlændinge til SIS, enten som følge af straf
for diverse pligtovertrædelser inkl. fejlregistreringer eller fordi, de ikke er hjemrejst kort efter
afvisningen/udvisningen.
-
SOS Racisme er imod Dublinforordningen og imod, at asylansøgere ikke kan prøve at få asyl
i
et
andet land, hvis de har fået afslag
i
et Schengen- eller Dublinland. I al almindelighed forlænger
Dublinforordningen tiden for en asylansøgning med mindst 3 6 måneder, det spilder både
asylansøgernes tid, og staternes penge. Det er sådan, at man ved nogle udenlandske retssager og
behandling af asylansøgere der har fået afslag på asyl i Danmark og siden er flygtet til et andet
land inden for Schengen-samarbejdet, har undladt og forhåbentligt fortsat vil undlade at
tilbagesende asylansøgerne til Danmark. For Danmark udøver refoulement fx. til Somalia:
Danmark respekterer reelt ikke retten til livet, og retten til frihed fra forfølgelse, tortur,
umenneskelig eller nedværdigende behandling jf. EMRK, artikel 2 og 3. Og selvom Danmark ikke
kan tilbagesende nogen til Damaskus-området i Syrien, uden de vil være i høj risiko for afpresning,
tortur og fængsling fra politi og efterretningsvæsen for at have opholdt sig i et vestligt land i lang
tid, eller for at være i familie med nogen, der er imod Assad-regeringen.
-
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0019.png
3
Det danske asylsystem er dysfunktionelt og Danmark respekterer ikke forbud mod refoulement
De seneste danske udlændingeministre har anført at FN’s asylsystem er dysfunktionelt. SOS
Racisme mener derimod, at det er det danske asylsystem, der ikke fungerer ordentligt. Danmark
ophæver flygtninges asyl i situationer, hvor UNHCR fraråder tilbagesendelse, fordi landet ikke er
tilstrækkeligt sikkert, det gælder fx. både i Syrien, Somalia, dele af Irak og Afghanistan; til
Afghanistan er tvangsudsendelser af kvinder dog stoppet for tiden. Det gælder også for dissidenter
og kvinder i Iran, uanset om Danmark kan hjemsende folk, eller om det ikke kan. De danske
udlændingemyndigheder: Udlændingestyrelsen, Hjemrejsestyrelsen og Flygtningenævnet, og den
danske regering synes i de fleste tilfælde at være døve overfor kritik fra FN og fra udlandet, hvor
FN ved flere lejligheder og flere lande ved upr-eksaminer af Danmark har fremhævet, at Danmark
ikke må overtræde non-refoulement-bestemmelserne. Det virker, som om situationen
i
oprindelseslandet er ret ligegyldig for Udlændingestyrelsen, Hjemrejsestyrelsen og
Flygtningenævnet desuden, at der skal mere til at kalde en situation
i
et oprindelsesland for en
artikel 3-situation
i
Danmark end i andre EU-lande.
-
I SOS Racisme Danmark, kan vi godt se, at de fleste europæiske lande konkurrerer om at gøre
deres land så umuligt at komme til, som de kan, og at gøre det svært for flygtninge at få asyl for
ikke at afskrække andre fra at komme hertil. Undtagen de ukrainske fordrevne, som kan få ophold
efter særloven. Danmark skaber selv masser af barrierer i lovgivningen og i EU-, Dublin- og
Schengen-samarbejdet. Man søger at hindre flygtninge fra Afrika i at komme til Europa og søge
asyl ved at blokere rejseruter langt nede
i
Afrika, kontrollere Middelhavet med helikoptere og
jævnligt lave push-backs eller få Libyen til at gøre det. I nogle grænseregioner i Europa laves push
backs ved beskydning og tortur og mishandling fra politi, paramilitære styrker eller private
vagtværn.
Vi ser SIS-systemet og Dublin-forordningen som barrierer for asylsøgere og flygtninges ret til at
søge asyl i et andet land. Der står intet i Flygtningekonventionen om, at man skal søge asyl i det
første land, man kommer til, men de allerfleste flygtninge, der er kommet uden for deres lands
grænser, befinder sig i et naboland i Afrika og Asien. Vi ser SIS-systemet mere som Schengen- og
Dublinlandenes forsøg på at undgå at flygtninge søger asyl i Europa, end som et instrument, der
kan lette fx. internationale eftersøgninger af kriminelle personer, der indgår i transnationale
netværk, bander eller mafiaer.
Med hensyn til “kriminelle afviste” mener SOS Racisme selvfølgelig ikke, at de mennesker, der
dømmes for overtrædelser af opholds-, melde- og underretningspligterne i centrene er kriminelle.
Og det uanset, om de er dømt, fordi SALTO-systemet i perioder har været nede, og der er sket
fejlregistrering, eller om de reelt har overtrådt pligterne. “Kriminelle” er en forkert betegnelse,
som vi ønsker at se i øjnene for at betegne forholdet korrekt: De afviste mennesker er ofre for et
“motivationssystem”, der nedbryder dem og stresser dem. Og de er reelt retsløse.
SOS Racisme ønsker at gøre opmærksom på at indespærring af folk i årevis i fx Ellebæk eller med
opholdspligt i Kærshovedgård, Avnstrup eller Sjælsmark, kun kan opfattes som en ubegrundet,
uforholdsmæssig magtdemonstration. Disse mennesker er afskåret fra et normalt liv med deres
familie, og fra bo i egen bolig og arbejde og uddanne sig, alt sammen uden reel grund og uden
-
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0020.png
4
noget reelt formål. Vi kan ikke se andet, end at det må overtræde menneskerettighederne, da det
ikke har noget reelt formål.
Administrativ frihedsberØvelse uden et reelt lovligt formål overtræder Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 5. Formålet: at kunne tvangsudsende folk, der ikke
medvirker til frivillig udrejse, hvis der pludselig opstår en mulighed herfor, eksisterer reelt ikke for
de udsendelseshindrede, som udgør en stor del af de afviste. Selv om vi ikke har nogen
tilbagesendelsesaftale med Assad-styret i Syrien, får syrere lige nu ophævet deres opholds
tilladelse og bliver indsat i Ellebæk eller beordres til at møde op og bo i udrejsecentre med
opholdspligt og meldepligt, hvis de ikke frivilligt medvirker til udrejse. Uanset, at de i Syrien er i
stor risiko for vilkårlig forfølgelse fra politi, efterretningstjenester, inkl. afpresning, bortførelse,
tortur og voldtægt af kvinder og mænd. Tilsvarende gælder for afviste asylansøgere fra en række
andre lande, fx: Somalia, Iran, Irak, D. R. Congo, Myanmar, Yemen. Danmark har udsendt flere
mennesker til tortur og fængsling i hjemlandet, inkl. kurdere, der blev udsendt til Syrien før
borgerkrigen i vinteren 2010-2011, flere af dem blev fængslet efter hjemsendelse, og en blev
tortureret i Damaskus Lufthavn, men tilbagesendt til Danmark med politiet. Og Danmark har
udsendt folk til tortur i Afghanistan og Iran og udsendt folk med stor risiko for at blive dræbt ved
krigsbegivenheder og terror i Somalia, og dermed overtrådt artikel 2 og 3 i EMRK.
Mennesker i udrejsecentrene behandles som retsløse. Og det skønt det tydeligt står i
Verdenserklæringen om Menneskerettigheder, at ethvert menneske er et retssubjekt.
På udrejsecentrene risikerer de afviste kriminalisering på grund af de danske uproportionelle
straffe for overtrædelser af pligterne. Det er straffe, som man ikke ville pålægge danskere. De
afviste tilmåles strenge straffe efter udrejse- og hjemrejselovgivningen, og fængselsstraffe af
kraftigt stigende længder efter hver dom efter— ved gentagne tilfælde for få eller en enkelt
pligtforsømmelse. I særlige tilfælde kan de få op til 4 års fængsel efter straffeloven. En afvist hidtil
lovlydig asylansøger bliver til en “kriminel udvisningsdømt” med flere års indrejseforbud efter 3.
dom for pligtforsømmelser. Derefter idømmes vedkommende måneds- og årelange
fængselsstraffe for at have glemt eller forsømt pligtregistrering, eller for at være blevet for syge og
depressive til at gennemføre den, eller for at være kommet for sent til at gennemføre enkelte
pligter. Straffene behøver ikke at dreje sig om virkelige overtrædelser, men kan skyldes
registreringsfeji eller forsømt efterforskning, hvis vedkommende fx har siddet i fængsel.
-
-
Mange af disse domme sker på et ukorrekt grundlag, således som det er påvist i eksempler i det
vedhæftede notat fra Højesteretsadvokat Jakob Fastrup, Ikast. Straffene kan være fejlagtige, bla.
fordi de tidligere straffe kan være baseret på tidligere fejl i Salto-systemet, som kan have været
nede eller have mistet data. Det er desuden groft, at den danske stat med den viden, den har fået
fra interne undersøgelser af fejlene, ikke har rettet op på uretfærdighederne og gennemgået
tidligere domme. For jo flere domme, jo længere fængselsstraf efter næste dom. Det er som om
myndighederne virkelig forsøger at efterleve en tidligere udlændingeministers ord om, at: “tålt
ophold skal være så utåleligt som muligt”.
Vi har fået lov at vedhæfte et langt notat om den manglende retssikkerhed på Kærshovedgård af
advokat Jakob Fastrup (H), der har været forsvarer i mange sager om pligtovertrædelser på
Kærshovedgård. Notatet viser, at udover fejl i Saltosystemet, er efterforskningen af
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0021.png
5
pligtforsømmelser upålidelig. Tidligere Udlændingestyrelsen, nu Hjemrejsestyrelsen og siden
politiet, som skal efterforske sagerne, kan fx have manglet at tjekke, om den sigtede har siddet
i
fængsel på dagen for en pligtforsømmelse og altså var lovligt forhindret i at gennemføre den.
Eller at den sigtede har været indlagt på sygehus. Beboere på Kærshovedgård bliver ofte kaldt
tilbage af Hjemrejsestyrelsens personale til fornyet gennemførelse af en pligtregistrering, fordi
data er gået tabt, selv om det er sket ved personer fra Hjem rejsestyrelsen.
Myndighederne begår altså pligtforsømmelser, men vil typisk holdes straffri der verserer så vidt
vi ved dog fortsat en sag om en bødestraf mod Udlændingestyrelsen/Hjemrejsestyrelsen i
forbindelse med Saltosystemets svigt. Når myndighederne indberetter pligtforsømmelser, hvor
beboeren sad i fængsel, får beboeren en længere fængselsstraf, det samme sker når politiet ikke
efterforsker, om beboeren har været indlagt. En beboer kan have glemt eller af anden grund ikke
have gennemført en pligt, eller en meddelelse til personalet om forventet forsinket ankomst kan
være gået tabt grundet systemfejl eller personfejl. Beboeren har ikke skadet nogen af den grund,
men straffes hårdt for det med lange fængselsstraffe, der er helt ude af trit med straffe for andre
overtrædelser. Mange traumatiserede har svært ved at huske datoer i det ørkesløse liv på
udrejsecentret, og har derfor mange odds imod sig ved mistænkte pligtforsømmelser. Det hele
bliver ekstra uretfærdigt, fordi de sigtede ifølge lovstramningerne i 2019 skal varetægtsfængsles
hurtigst muligt ofte flere måneder før en dom man må huske på, at den del af dem ville have
vist sig at være uskyldige, hvis de ikke var blevet behandlet som retslØse, uden adækvat
efterforskning.
Ellebæk, udrejsecentre, pligter og straffe har ikke fået mange til at rejse frivilligt hjem; men en del
forlader selv Danmark. Utåleligheden er gennemført og har da også resulteret i psykisk sygdom
hos mange og i selvmord og selvmordsforsøg, som ikke indberettes i slevmordsstatistikkerne til
UUI, hvis det sker uden for centret.
En straks-underretning til
SIS
risikerer at medføre ringere chancer for ophold i et andet land, og for
at få en ny asylsag dér, skønt der i Danmark gives asyl til en mindre andel af asylansøgere fra
bestemte lande, end i vores nabolande. Og en underretning øger risikoen for, at den afviste
opdages og tilbagesendes til Danmark efter Dublinforordningen til yderligere lidelser og
fængselsophold uden formål i det danske system
i
princippet som uendelige ophold. Både
udrejsecentrene, Ellebæk og fængslerne nedbryder de indkvarterede/indsatte fysisk og psykisk. Og
de kan kun få meget begrænset psykiatrisk hjælp til de lidelser, som Folketingets sygeliggørende
lovgivning har påført dem.
Retssikkerhedsmæssigt er centrene skampletter på Danmark, lovgivningen er endt
i
racisme og
udlændingemobning. Det, at staten overtræder menneskerettighedskonventionen for de afviste
udlændinge, er Folketingsflertallet åbenbart ligeglade med.
De afvistes retsløshed kan sammenlignes med dén, som drenge og mænd på LivØ mærkede frem
til 1961. De blev betragtet som dårlige mennesker og blev hårdt afstraffet for småting ligesom de
afviste asylansøgere og andre udviste udlændinge gør det i dag.
For SOS Racisme Danmark,
Anne Nielsen, Koordinationsudvalget
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
2662333_0022.png
Laura Nannestad Treu
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kateryna Ripa
13. februar 2023 07:08
Laura Nannestad Treu
UIM Hovedpostkasse
VS: Ekstern høring Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af
reglerne om indberetning i og konsultation om indberetning i
Schengeninformationssystemet (SIS)) (UIM ld: 2190514)
Ud kast til lovforslag.pdf; Høringssvar.pdf
-
Hermed fremsendes Udlændingenævnets høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne om indberetning i og konsultation om indberetning i Schengeninformationssystemet
(SIS)).
Udlændingenævnet har ingen bemærkninger.
Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets Id. 2190514.
Med venlig hilsen
Kateryna Ripa
Specialkonsulent
Telefon (dir)
+
45 61 9838 74
E-Mail [email protected]
I
JRLÆ.ND1NENÆVNET
I
Udlændingenævnets sekretariat
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon +45 6198 3800
E-mail [email protected]
Her kan du læse om. hvordan Udlændinpenævnet behandler personoplysnin per
Processing 0! your personal data
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 17. januar 2023 14:43
Til: 3F <[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>;
Advoksamfundet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
(+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret <[email protected]>;
Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk
Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Rederier <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse
<[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den
Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i
Danmark <[email protected]>; Folketingets Ombudsmand <[email protected]>; Foreningen af Offentlige
Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>; Færøernes landsstyre <[email protected]>;
[email protected]; HK Service <[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
-
-
-