Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 45 Bilag 2
Offentligt
2662335_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indberetning i Schengeninformati-
onssystemet (SIS) af tredjelandsstatsborgere, som er genstand for en afgørelse om
tilbagesendelse og bemyndigelse af udlændinge- og integrationsministeren til at
fastsætte regler om udlændingemyndighedernes kompetence til at foretage indbe-
retninger og forestå konsultationer i medfør af SIS-forordningen og SIS-tilbagesen-
delsesforordningen)
14. februar 2023
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 17. januar 2023 til den 14. februar 2023 været
sendt i høring hos nedenstående myndigheder og organisationer m.v.:
3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR), Advokatrådet (Advokatsam-
fundet), Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Bør-
nerådet, Børns vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes World-
wide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Flygtningehjælp Ungdom
(DFUNK), Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Rederier, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Ko-
mité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kriminalpræven-
tive Råd, DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, Finansrådet, Flygtningenævnet, Fol-
kehøjskolernes Forening i Danmark, Folketingets Ombudsmand, Foreningen af Of-
fentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Lands-
styre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Ind-
vandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, International Organization
for Migration (IOM), Kirkernes Integrationstjeneste, KL – Kommunernes Landsfor-
ening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvinfo, Kvindernes Internationale Liga
for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landsforeningen Adop-
tion & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen ”Et barn
To forældre”, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Sam-
virke, Mino Danmark, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred,
økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), PRO-vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RED Rådgivning, Red Barnet, Reden Stop
Kvindehandel, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspoli-
tiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekon-
ventionen, Samtlige byretter, SOS Racisme, Udlændingenævnet, UNHCR (Regional
Representation for Northern Europe), United Nations Childrens Fund (UNICEF), Æg-
teskab uden grænser, Ældresagen og Aarhus Kommune – Socialforvaltningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger fra:
Side
1/3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Laura Nannestad Treu
Sags nr.
Akt-id
2023 - 728
2193345
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
Datatilsynet, Flygtningenævnet og SOS Racisme.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget
eller har ikke ønsket at udtale sig om lovudkastet:
Centralorganisationerne Fællesudvalg (CFU), Foreningen af Offentlige Anklagere,
KL – Kommunernes Landsforening, Københavns Byret på vegne af alle byretter,
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Udlændingenæv-
net.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de øv-
rige modtagne høringssvar. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer
til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
Flygtningenævnet
har anført, at det fremgår af lovforslaget, at det i forbindelse
med håndteringen af opgaverne skal være muligt at kunne tilgå en afgørelse og
eventuelle sagsakter i andre udlændingemyndigheders sagsbehandlingssystemer,
hvilket udlændingemyndighederne på nuværende tidspunkt ikke kan.
Flygtningenævnets sekretariat har i forbindelse med høringen over lovforslag nr. L
82 af 11. november 2021, som giver udlændinge- og integrationsministeren en til-
svarende bemyndigelse for SIS-tilbagesendelsesforordningen tilkendegivet, at lov-
forslaget bør udformes således, at Flygtningenævnets interne dokumenter — her-
under dokumenter med interne indstillinger mellem sekretariatet og Flygtninge-
nævnet — forbliver interne, uanset at de øvrige udlændingemyndigheder med lov-
forslaget vil få adgang til Flygtningenævnets sagsakter. Flygtningenævnet har i den
forbindelse noteret sig, at Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
skriftligt den 2. februar 2023, over for sekretariatet har oplyst, at der vil blive taget
hensyn til ovenstående bemærkning i forbindelse med udarbejdelse af den be-
kendtgørelse, der skal udstedes i medfør af den foreslående ændring af udlændin-
geloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Flygt-
ningenævnet, som ikke giver anledning til ændring af lovforslaget, men som i rele-
vant omfang vil indgå i forbindelse med tilrettelæggelse af opgavevaretagelsen
Side
2/3
L 45 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra udlændinge- og integrationsministeren
mellem udlændingemyndighederne, herunder i forbindelse med udarbejdelse af be-
kendtgørelsen.
Datatilsynet
forudsætter, at adgangen til de sager, herunder de konkrete sagsakter
som danner grundlag for indberetningerne og konsultationerne, forbeholdes en be-
grænset og nærmere defineret medarbejderkreds i den udlændingemyndighed,
som af ministeren bemyndiges til at varetage opgaven med at foretage indberet-
ninger og konsultationer i medfør af SIS-forordningen og SIS-tilbagekaldelsesfor-
ordningen på vegne af de andre udlændingemyndigheder. Tilsynet forudsætter
endvidere, at medarbejderne i den pågældende udlændingemyndighed ikke gives
adgang til flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt af hensyn til varetagelsen
af opgaven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c.
Datatilsynet forudsætter herudover generelt, at reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af
personoplysninger, der er foranlediget af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Data-
tilsynet, som ikke giver anledning til ændring af lovforslaget, men som vil indgå i
tilrettelæggelsen og fordelingen af opgaverne mellem udlændingemyndighederne.
SOS Racisme
giver i sit høringssvar udtryk for en generel afstandtagen til Danmarks
behandling af asylansøgere og udviste udlændinge. SOS Racisme anfører at være
imod lovforslaget, idet det strammer forholdene for de udviste udlændinge og kan
betyde, at endnu flere mennesker kommer ind i et straffecirkus med lange fæng-
selsstraffe for at overtræde diverse formålsløse pligter på udrejsecentrene, ligesom
indberetning i SIS kan forhindre, at udlændingen kan få ophold i et andet Schen-
genland. SOS Racisme har medsendt et bilag med en række dokumenter relateret
til det danske udrejsesystem. SOS Racisme har anmodet om, at bilaget ikke offent-
liggøres på Høringsportalen, men uddeles i kopi til Udlændinge- og Integrationsud-
valget. SOS Racisme har ligeledes sendt bilaget direkte til Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra SOS
Racisme, som ikke giver anledning til ændring af lovforslaget. Efter ønske fra SOS
Racisme offentliggøres bilaget ikke på Høringsportalen. Bilaget oversendes fortro-
ligt til Udlændinge- og Integrationsudvalget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Lovforslaget har siden den eksterne høring gennemgået justeringer og præciserin-
ger, bl.a. som følge af Justitsministeriets lovtekniske gennemgang. Navnlig er der
sket en omstrukturering og foretaget en række tekniske justeringer af de alminde-
lige bemærkninger, som indholdsmæssigt dog ikke har ændret karakter.
Side
3/3