Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
L 51 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 29. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Dan-
marksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, og ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren for fødeva-
rer, landbrug og fiskeri stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af DD, LA og KF stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, RV og DF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at styr-
ke landmændenes retssikkerhed.
Landbrugsstøttereglerne er komplicerede regler, og der er
derfor risiko for, at myndighedernes afgørelser med jævne
mellemrum er forkerte. Det kan likviditetsmæssigt være en
stor belastning for tilskudsmodtager at skulle tilbagebetale
tilskud af ofte ikke ubetydelig størrelse. DD, LA og KF me-
ner, at der bør skabes mulighed for, at tilbagebetalingskrav
først effektueres, når klagesagerne er endeligt afgjorte, for
at sikre, at landmænd ikke væltes økonomisk på et forkert
grundlag.
Derfor ønsker DD, LA og KF, at klager over tilbagebeta-
lingskrav kan få opsættende virkning efter en konkret vurde-
ring i sager, hvor klageren kan sandsynliggøre, at der kan
være tale om en forkert afgørelse, og hvor der er risiko for
uoprettelig skade, hvis tilbagebetalingskravet effektueres.
Enhedslisten og Dansk Folkeparti
Enhedslistens og Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget noterer sig, at ministeren i svaret på spørgsmål 1
tilkendegiver, at der ud fra § 3 i lovforslaget kan etableres
ordninger, der har til hensigt at støtte eksempelvis opkøb af
arealer til skovrejsning eller at varetage grundvandsbeskyt-
telsen. EL og DF ser frem til, at der via grønne finanslove
eller andre aftaler kan gennemføres store planer for langt
mere skovrejsning og sikring af rent drikkevand til de næste
generationer.
EL og DF er betænkelige ved at afgive mere magt til
ministeren, men lægger vægt på, at ministeren i svaret på
spørgsmål 2 skriver: »Udmøntningen af bemyndigelserne
i CAP-loven vil fortsat ske i overensstemmelse med den
brede landbrugsaftale, som skal understøtte den grønne om-
stilling i land- og skovbrugssektoren. Bemyndigelserne i
lovforslaget ændrer således ikke på, at det fortsat er i for-
ligskredsen, der træffes beslutninger om forligs belagte em-
ner inden for rammerne af landbrugsaftalen.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer for lovforsla-
get, fordi det er vigtigt med en effektiv lovgivning til ud-
møntning af den danske landbrugspolitik og EU’s anvisnin-
ger på området.
AX028531