Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
L 51 Bilag 7
Offentligt
2686250_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 29. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Dan-
marksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, og ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren for fødeva-
rer, landbrug og fiskeri stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod det af DD, LA og KF stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, RV og DF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at styr-
ke landmændenes retssikkerhed.
Landbrugsstøttereglerne er komplicerede regler, og der er
derfor risiko for, at myndighedernes afgørelser med jævne
mellemrum er forkerte. Det kan likviditetsmæssigt være en
stor belastning for tilskudsmodtager at skulle tilbagebetale
tilskud af ofte ikke ubetydelig størrelse. DD, LA og KF me-
ner, at der bør skabes mulighed for, at tilbagebetalingskrav
først effektueres, når klagesagerne er endeligt afgjorte, for
at sikre, at landmænd ikke væltes økonomisk på et forkert
grundlag.
Derfor ønsker DD, LA og KF, at klager over tilbagebeta-
lingskrav kan få opsættende virkning efter en konkret vurde-
ring i sager, hvor klageren kan sandsynliggøre, at der kan
være tale om en forkert afgørelse, og hvor der er risiko for
uoprettelig skade, hvis tilbagebetalingskravet effektueres.
Enhedslisten og Dansk Folkeparti
Enhedslistens og Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget noterer sig, at ministeren i svaret på spørgsmål 1
tilkendegiver, at der ud fra § 3 i lovforslaget kan etableres
ordninger, der har til hensigt at støtte eksempelvis opkøb af
arealer til skovrejsning eller at varetage grundvandsbeskyt-
telsen. EL og DF ser frem til, at der via grønne finanslove
eller andre aftaler kan gennemføres store planer for langt
mere skovrejsning og sikring af rent drikkevand til de næste
generationer.
EL og DF er betænkelige ved at afgive mere magt til
ministeren, men lægger vægt på, at ministeren i svaret på
spørgsmål 2 skriver: »Udmøntningen af bemyndigelserne
i CAP-loven vil fortsat ske i overensstemmelse med den
brede landbrugsaftale, som skal understøtte den grønne om-
stilling i land- og skovbrugssektoren. Bemyndigelserne i
lovforslaget ændrer således ikke på, at det fortsat er i for-
ligskredsen, der træffes beslutninger om forligs belagte em-
ner inden for rammerne af landbrugsaftalen.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer for lovforsla-
get, fordi det er vigtigt med en effektiv lovgivning til ud-
møntning af den danske landbrugspolitik og EU’s anvisnin-
ger på området.
AX028531
L 51 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 29. marts 2023
2686250_0002.png
2
Når det er sagt, er ALT ikke tilfreds med de visioner, som
den eksisterende danske landbrugspolitik afspejler. Derfor er
ALT heller ikke en del af landbrugsaftalen. Både Klimarådet
og Det Miljøøkonomiske Råd påpeger i deres analyser, at
landbrugsaftalen er risikofyldt og utilstrækkelig i forhold til
at nå klimaaftalens reduktionsmål. Landbrugsaftalen løser
med andre ord ikke problemet.
Derudover ser vi i Alternativet et stort og vigtigt poten-
tiale i den europæiske landbrugsstøtte til at drive en grøn
omstilling af dansk landbrug. Det kræver en grundlæggende
anden fordeling end i dag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DD, LA og KF), tiltrådt af et
mindretal
(RV
og DF):
Til § 27
1)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
ved klage over afgørelser om tilbagebetalingskrav i særli-
ge tilfælde, hvor der er risiko for uoprettelig skade, hvis
tilbagebetalingskravet inddrives, tillægge klagen opsættende
virkning. Afgørelser om opsættende virkning kan ikke ind-
bringes for anden administrativ myndighed.«
[Opsættende virkning af klage over tilbagebetalingskrav]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
Til § 31
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 19
indsættes
som
nr. 10:
»10) Klager over afgørelser, der træffes efter lov om Fon-
den for Plantebaserede Fødevarer.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 34
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 13
affattes således:
Ȥ 13.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om betaling for omkostninger ved kontrol-
opgaver, der udføres efter denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov eller af Den Europæiske Unions forord-
ninger om forhold, der er omfattet af denne lov. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om betaling for særlige ydel-
ser og ekspeditioner, herunder autorisationer, certificeringer,
godkendelser, registreringer, tilladelser, undersøgelser, atte-
stationer og dispensationer m.v., der ydes i henhold til denne
lov eller regler fastsat i medfør af denne lov eller i henhold
til Den Europæiske Unions forordninger om forhold, der er
omfattet af denne lov.
Stk. 2.
Bestillinger på plantesundhedscertifikater for frø
og konsumvarer, der udføres til stater, der ikke er medlem-
mer af Den Europæiske Union, kan mod betaling af et tillæg
til certifikatgebyret behandles forud for tidligere modtagne
bestillinger. I hastende tilfælde betales et tillæg på 50 pct.
af certifikatgebyret fastsat efter stk. 1. I meget hastende
tilfælde betales tillige et tillæg på 400 kr.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at betaling
for kontrol, der udføres efter lov om administration af den
fælles landbrugspolitik m.v., skal opkræves efter stk. 1, når
kontrollen indgår som en del af et overordnet kontrolområde
omfattet af denne lov.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling for
omkostninger ved opgaver vedrørende opfølgende kontrol
og genkontrol efter konstatering af manglende overholdelse
af pligt til bekæmpelse af uønskede hjemmehørende plante-
arter efter regler fastsat i medfør af § 12.
Stk. 5.
Ministeren kan i regler fastsat efter stk. 1 fastsætte
nærmere regler om den private juridiske persons opkræv-
ning af gebyr i forbindelse med opgaver henlagt i medfør af
§ 22, stk. 3.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges til ved klage over afgørelser om tilbage-
betaling af støtte i særlige tilfælde, hvor der er risiko for
uoprettelig skade, hvis tilbagebetalingskravet inddrives, at
kunne træffe afgørelse om, at klagen tillægges opsættende
virkning. Desuden foreslås det, at afgørelser om opsættende
virkning ikke kan indbringes for anden administrativ myn-
dighed.
Hensigten med forslaget er, at tilbagebetaling i særlige
tilfælde først opkræves, når en eventuel klagesag er afsluttet.
Forslaget indebærer, at en klage vil kunne tillægges op-
sættende virkning efter en konkret vurdering, hvis klager
kan sandsynliggøre, at der foreligger omstændigheder i den
pågældende sag, som underbygger, at første instansens afgø-
relse er forkert, og hvor der samtidig er risiko for uoprettelig
skade, hvis tilbagebetalingskravet effektueres.
Hensigten med forslaget om, at afgørelser om opsættende
virkning ikke kan påklages til anden administrativ myndig-
hed, er at forebygge en forlængelse af sagsbehandlingstiden,
der opstår, som konsekvens af at der først vil skulle tages
stilling til klagen over afgørelse om opsættende virkning,
inden sagsbehandlingen af hovedsagen om klage kan påbe-
gyndes.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringen
af § 19 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet ved § 23 i
lov nr. 192 af 28. februar 2023 om Fonden for Plantebasere-
de Fødevarer, som blev vedtaget ved 3. behandling den 23.
februar 2023.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
L 51 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 29. marts 2023
2686250_0003.png
3
Til nr. 3
Den foreslåede ændring foretages for at tydeliggøre be-
stemmelsens fremtidige fulde ordlyd.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2023 og var til
1. behandling den 28. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til det tidligere fremsatte lovforslag nr. L 43 i
folketingsåret 2022-23, 1. samling, har været sendt i høring
fra den 25. april 2022 til den 20. maj 2022. Det lovforslag
blev genfremsat som lovforslag nr. L 10 i folketingsåret
2022-23, 2. samling. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri har i forbindelse med genfremsættelsen af dette lov-
forslag den 23. februar 2023 genfremsendt høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til ministeren for fødvarer, landbrug og fiskeri til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Ole Birk Olesen (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Zenia Stampe (RV) Franciska Rosenkilde (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1